Vdaka chlapi.Ten set je perfektny,vsetko sedi ako ma.Akurat mi vadia trocha vacsie fugy na spojoch kridla/chladice na spodku kridel po ich obvode a napojenie prechodu kylovky a vyskovych kormidiel.Inak bolo radost to davat dokopy.
Naposledy upravil Jozeff66 dne 15 črc 2025, 13:25, celkově upraveno 1
Na strojích RAF mám rád ostré přechody kamuflážních polí a jelikož freehandem nevládnu, tak si krátím čas před barvením maskováním polí na základě návodů ke stavebnici, které si s drobnou rezervou upravím do měřítka 1/72, vytisknu zrcadlově obráceně, nalepím z netiskové strany pásku a vyřezávám skalpelem. Tradičně nejblběji, podobně jako ostatním výrobcům, vyšla Airfixu horní strana čumáku. Už jsem to fouknul i tmavě zelenou, ale zapomněl jsem zamaskovat jedno hnědé pole na levé straně čumáku, takže další foto až po opravě. Kabinka na snímku je rezervní přilepená lepicí hmotou tack-it, která utěsní i případné nerovnosti spoje kabinky a trupu.
Chybějící hnědé pole vlevo na čumáku opraveno a vše zalakováno, bude se obtiskovat. Airfix má v návodu paví oka na křídle jen na levé polovině zeshora a pravé polovině zespoda, shodně červenomodré znaky B stejné velikosti, což považuji za chybnou intepretaci. A navíc jsem si při hledání fotek povšimnul, že dělící rovina hnědé/zelené s černou/bílou na motorovém krytu není podle rovné hrany motorového krytu jak uvádí Airfix, ale je do obloučku kousek níž jak uvádí Eduard u svých 1/48. V této fázi stavby už na opravu rezignuji, ale uvádím to tady třeba pro Dana Bílka. A chybnou dataci letounu od 19. perutě s perutními kódy WZ do srpna 1938 už komentovat nebudu, správně je duben/květen 1939.
Zatím jsem velkou žlutě lemovanou kokardu na spodní plochy nesehnal, v nouzi nejhorší tu žlutou stříknu a na ni nalepím obtisk bez lemu ze stavebnice. Airfix dále na P7666 EB-Z nemá dva sestřely ve formě hákových křížů pod kabinou na levé straně, což je v pořádku, pokud by šlo dle návodu o podobu letounu ze září 1940, ale stroj byl dodán 41. peruti až 23. listopadu 1940. Jak se říká "příliš mnoho podkladů, modelářova smrt". Na WZ-T jsem zatmelil výstřelné otvory kulometů s tím, že je stejně přelepím červenými obtisky - koukám na fotky, a před válkou je RAF asi nepoužívala a vcelku by mě zajímalo, od kdy se na strojích RAF začaly pravidelně používat.
Několik aktuálních fotek z mého pracovního stolu. V rámci maskování a stříkání kamuflážních polí na Mk.II (více podle návodu Eduard než Airfix) jsem opravil dělící oblouček hnědé/zelené s černou/bílou na motorovém krytu Mk.I. Na obou jsem odvrtal zatmelené výstřelné otvory kulometů, přebrousil a přestříkal. Následně zalakováno a na obou aplikovány kokardy na horní plochu křídla, u Mk. I podle návodu Airfix trošku blíže ke koncům křídla. Reakce na Mr. Mark Softer zatím dobrá, obtisky po okopírování povrchu prořezávám, ale na Mk. II mi zůstaly světlejší fleky. Nakonec naneseny trupové obtisky WZoT, které jsou vcelku.
Tuhle fotku jsem studoval celou, je to výřez z nekvalitní fotografie formace 12 letounů Spitfire od 19. perutě, kde směrem od fotografa WZ-R obě kokardy, WZ-L žádná, WZ-N obě, WZ-E obě, WZ-B možná jen levá (retuš?), WZ-D obě, WZ-I obě, WZ- obě, WZ-C obě a potom tyhle tři nejhůře viditelné mašiny, kde případný znak splývá s odleskem slunce, takže WZ-Y možná jen pravá, WZ-M možná jen pravá a jestli je to WZ-T tak možná levá. Suma sumárum 7x obě kokardy, 1x žádná, 1x jen levá a potom možná 2x jen pravá a 1x jen levá. Já ale pevně věřím, že si to Tomíci dali do pořádku. Spíše mi šlo o tu spodní kokardu, červenomodrou typu B shodnou jako na horních plochách.
A proto věřím, že se tato pomnichovská anomálie do vypuknutí války ještě před změnou perutních kódů standardizovala na obě kokardy, od dubna 1939 do září 1939 je dlouhá doba. Přidávám dnešní postup v obtiskování na P7666 aneb klasická snaha dostat nepadnoucí písmena na trup, Airfix podcenil na výšku EB (trochu) i Z (trochu více), oboje neopraveno, a na pravém boku přecenil EB na šířku, takže jsem tradičně řezal obtisk až na modelu a přesouval B blíže k E.