..možná by stálo za to ten letopočet dohledat..protože k takovému zásahu do konstrukce musala přijít při relativně dlouhé odstávce.. A já jsem zatím tady naznačil pouze dvě větší přestávky..první, kdy byla odstavena po svém zkouškovém období a zároveň byla částečně upravená a následně zařazená do Královského námořnictva...a druhá větší odstávka by měla být ta na sklonku její kariéry, kdy právě byla nemocnicí a zároveň opět částečně přestavěná.. jinou delší odstávku jsem zatím nevypátral..což je s podivem..protože pak by musela poměrně intenzivně a bez větší odstávky sloužit bezmála 18 let..!
Nádhra Doris, jak tu loď nemám rád, tak u Tvé nejde nic jiného, než obdivovat.. Budeš plachty vypínat bulinami, nebo je ponecháš statické? A protože zatím chybí fotka z předního pohledu, tak jedna otázka k těm "provázkům" napíchaným do plachty (p. Cajthaml jim tuším říká "povázky") - máš je i z přední strany plachty? Jen tak mimochodem - musela to být šílená "pakárna" je tam takhle hustě napíchat - ale u Tebe už by měl být člověk zvyklý, že ničemu se nemá divit.., teď už jen čekám, kdy rozsvítíš i tu admirálskou lucernu, co přijde na hlavní stěžeň
Děkuji Vám za ohlasy k mé práci, moc si toho vážím! Co se týče bulin, tak ano, budou u všech plachet. Ještě ale nevím, zda je v místech rozvětvení dělat s kladkama, nebo jen uzlíky? Jinak provázky jsou z obou stran plachet, zas to někdy nafotím, původně jsem je vázala a propichovala skrz plachtu, ale ukázalo se, že efektněji to jde pouhým nalepením, krásně pak drží tvar a svislý směr. Krom toho jsem ušetřila asi třetinu času. Admirálská lucerna je již na svém místě, není sice upravena pro osazení LED, ale mohla bych to ještě nějak pořešit, to není vůbec marný nápad. Napájení by se muselo řešit knoflíkovou baterií skrytou pod košem + jeden miniaturní spínač, ale vypadalo by to zajímavě. Nyní se patlám s nekonečným počtem provázků, kterými uvazuji plachty k ráhnům - již natrvalo. Od příštího týdne budu dělat dál na takeláži plachet a ráda bych se pustila do dvou kompletně vybavených člunů, které budou stát po boku Vicy.
Angličané na bulinách nepoužívali kladky, ale tzv. očnice (angl. thimbles nebo bullseyes) z tvrdého dřeva – pohyblivá lanka tak umožňovala rovnoměrné napnutí “rozvětvené” uzdy (angl. bridle) na bočním lemu plachty. Do ok na lemu plachty byla „rozvětvená“ krátká lanka uvázána uzlem, v češtině nazývaným dračí smyčka – na modelu pochopitelně jednoduchým uzlíkem.
Plně funkční očnice na bulinách modelu lze jednoduše provést takto: kolem tenkého drátku/jehly udělat na niti očko, po zaschnutí lepidla případně natřít matným lakem a po zaschnutí naznačit dřevěnou očnici hnědou barvou – špendlík/jehlu s troškou hnědé barvy vsuneme do očka z jedné a poté z druhé strany.
Moc Vám děkuji za skvělý návod a neocenitelné rady, Kapitáne! Tvary rozvětvení už takto realizuji, na modelu to vypadá přesně jako na tom obrázku. Přiznám se však, že jsem byla dost nedočkavá a ještě než jsem si přečetla Vaše rady, tak jsem udělala buliny na dvou plachtách s maličkými kladkami. To je asi dost velká chyba, že? Bude lepší, když to předělám a kladky nahradím očnicemi? Doris
Naposledy upravil DORIS dne 02 lis 2011, 18:32, celkově upraveno 1
A ještě jsem si hrála s foťákem a pokusila se udělat záběry interiéru zadních kajut z různých stran i při pohledu z bočních okýnek. A že je všechno uvnitř krásně vidět se můžete přesvědčit sami:
Srdečně Vám děkuji za slova uznání, Kapitáne, je to pro mne velká pocta, že se Vám má práce líbí. Bez Vašich neocenitelných rad a samozřejmě i rad a námětů od dalších kolegů bych se nikdy nedopracovala až tak daleko a na modelu bych měla nepřeberné množství zbytečných chyb. Stále víc mne láká snaha o realistické provedení různých pasáží, které jsem dříve jen improvizovala. Takže mne práce baví dvojnásob, že mohu skloubit dohromady estetiku i realističnost. V tomto trendu bych ráda pokračovala i dál. Včera jsem dotáhla žebříky pod koši, klasická pinzetová práce a pár "vyjmenovaných slov" , jak jsem zavadila o stávající lanoví a dva jsem si utrhla..... , ale už to mám za sebou. Dokončena jsou i další mohutná lana (halže- nebo jak se to přesně jmenuje na dolních rozích plachet) a ještě doladím pár lanek podle plánů Vicy. Brzy dodám další fotky. Doris
Takeláž na Victory je de facto dokončena, dle plánů lodi jsem snad nezapomněla na žádné lanko, tak by to mělo být O.K. Narazila jsem však na něco, co je vidět pouze na fotkách skutečné Victory - jedná se o místa označená červeně na přiložených fotkách a lámu si hlavu, co to přesně je a k čemu daná lana sloužila. Je to i mezi předním stěžněm a čelenem. Uvažuji, že je na svém modelu též ztvárním, ale netuším, odkud kam je mám tahat, abych neskončila u bezvýznamné improvizce. Poradíte prosím? Doris
Na skutečné Victory se jedná o dočasnou odkládací "muzejní" polohu ovládacích lan stěhovek, spojených v jednom místě, protože tam nejsou plachty. Na modelu to nedělejte - jednak na kostakách by ta lana měla být na svých místech v příslušných rozích plachet, a u stěhovek na skutečné lodi neplandají takto, ale jsou v dolní poloze u stěžňů.