Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

HMS PRINCE 1:180 Airfix

Odeslat odpověď
Příspěvků: 183 • Stránka 6 z 13 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13
  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod Petule71 » 25 bře 2010, 22:18

ahoj, fakt perfektní fotky skasaných plachet. škoda, že tady nebyly dřív, než jsem udělal plachty na Siréně.... :( Ale aspoň budu mít předlohu na Victorii. ale to bude až za hoooooodně dlouho. Vypadá to o moc líp než ty co jsem dělal. Takže jsem tím zjistil, že to mám vlastně na Siréně úplně špatně....... :cry: pořád je se co učit.....
Petr
Jsem patlal, ale hrozně mě to baví......
Uživatelský avatar
Petule71
 
Příspěvky: 203
Registrován: 20 úno 2009, 11:38
Bydliště: Milovice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Soleil Royal - přední hals

Příspěvekod Kpt.KL » 26 bře 2010, 11:43

Dodatek k přednímu halsu pro Soleil Royal a francouzské lodě koncem 17. stol. vůbec. V pařížském námořním muzeu je dobový model lodi Royal Louis z roku 1692, podle nějž byly zpracovány plány, publikované v proslulé knize admirála Parise. Vedení a vázání halsu se liší od běžného standardu, viz obrázek:

Predni hals_vazani_RL_1698.jpg

Zmiňovaný model v pařížském muzeu:
http://en.wikipedia.org/wiki/French_ship_Royal_Louis_%281692%29

Vedení halsu přes kladku v klounu se vyskytuje na několika málo modelech francouzských lodí z let cca 1710-1740, např. na fiktivní lodi Louis Quinze, dekorativním modelu postaveném někdy v letech 1720-25 a určeném pravděpodobně pro vzdělávání mladého krále Ludvíka XV. a královské rodiny, jako vzpomínka na zašlou slávu jeho předchůdce Ludvíka XIV. Ve skutečnosti zlacení velkých prestižních lodí drasticky omezil pro katastrofální nedostatek financí již koncem 17. stol. samotný Ludvík XIV.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Louis_Quinze_mg_6907.jpg
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod ronniejames » 26 bře 2010, 16:16

Je vidět Kapitáne, že Vám ten "problém" nedá spát..:)
Musím říci, že jsem už vícekrát předtím uvažoval, proč Helleráci udělali sami ve spodní části galionu díru, když přitom s vodním stěhem vůbec nepočítali.
Je tedy možné, že počítali s takovýmto řešením, i když v plánku nic takového znázorněno není. (ale taky tu díru mohli zamýšlet pro přímý a protisměrný průchod obou halsů galionem)

Pokud tomu dobře rozumím, tak kladky by byly na každé straně jedna - pro levý a pravý hals. Zkusím jak to bude procházet přes galionové zábradlí, včera v noci jsem si zkoušel s tím průchodem trochu hrát, ale přes to galionové zábradli jsem prostě nenašel žádný úhel a žádnou pozici, přes kterou by lano mohlo galionovým zábradlím procházet bez přílišného a viditelného zalomení. Nejschůdněji vypadal průchod mezi tou "děrovanou podlahou" ve špici galionu a galionovým zábradlím - to ale myslím, že takhle určitě být nemohlo.
Nicméně i na té fotce Luis Quinzé je vidět, že hals po průchodu kladkou projde něčím jako "brýlemi" a vynoří se pak o kus vedle - jako by prošel ještě nějakou kladkou, která změní směr a úhel průchodu lana.

Jinak samozřejmě moc děkuji za další inspiraci, zkusím i tohle provedení a uvidím, jestli se tím nepozmění úhel průchodu galionovým zábradlím natolik, aby to vypadalo lépe.
ronniejames
 
Příspěvky: 428
Registrován: 07 pro 2007, 16:40
Bydliště: ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod Kpt.KL » 26 bře 2010, 20:54

Kdepak, já spím dobře a na lanoví při tom vůbec nemyslím :roll:

Jak jsem psal v SZ, vzpomněl jsem si, že před několika léty jsem tento problém již řešil s jedním známým. Uvědomil jsem si, že na Hellerovic modelu, kde tohle naopak neřešili vůbec (a konečně i u dalších modelů francouzských plachetnic z konce 17. stol.), může být problém lano gretingy/dřevěným mřížovím protáhnout. V této situaci, kdy je příď na modelu SR hotová, by byl problém kousek mřížoví odpilovat a tím umožnit lanům přímý průchod - tak by se to totiž řešilo ve skutečnosti. Běžným řešením na skutečných lodích je, jak správně uvažujete, odklonění lana od nějaké překážky pomocí vodící kladky, očnice nebo průvlačnice. Tak by se to dalo vyřešit i u Vaší SR, přestože historická věrnost je sporná, je to plně funkční a dle mého názoru lepší řešení, než zkřížené halsy procházející otvory v klounu - protáhnout hals kladkou na klounu dovnitř a odtamtud nějakým vhodným otvorem nohoru na úvazník příďového zábradlí. Obecně platí, že lano je vedeno nejvhodnější trasou k úvazníku na příďové palubě, tj. do jakéhokoli místa, ovšem tak, aby se nelámalo o jiná zde vedená lana. Zde je obrázek Louise Quinze se znázorněným vedením halsu:

Predni_hals_Louis_Quinze.jpg


Jinak u skasaných plachet se halsy a šoty nenapínaly, zůstávaly volně mírně prověšené a otěr byl tak zanedbatelný, viz např. foto Gotheborgu:

Gotheborg - zkasana plachta zepredu.jpg


U napnuté přední plachty při plavbě ostře na vítr, kdy je ráhno natočeno dopředu, je situace jiná - jak je vidět na obrázku Royal Louise z mého předchozího příspěvku, dolní roh plachty vyčnívá vně příďového zábradlí a část halsu mezi rohem plachty a halsovou kladkou na klounu se zábradlí vůbec nedotýká. Tomu je také přizpůsoben tvar přední plachty, jejíž dolní lem byl výrazně užší, než horní na ráhně, na rozdíl od tvaru hlavní plachty.

Predni plachta shora.jpg

Naposledy upravil Kpt.KL dne 26 bře 2010, 21:36, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod DORIS » 26 bře 2010, 21:11

Pozorně sleduji a děkuji za spoustu velice užitečných informací. Prosím Vás, ty skasané plachty bývají i stáhnuté v jiných - úhlednějších podobách, nebo pouze vždy takovým způsobem, jak je vidět na fotkách výše. Někdy je vidím jakoby natěsno smotané pod ráhny a svázany. Je toto možné použít i pro moji Vicy? Nebo by bylo vhodnější zrealizovat plachty dle fotografie Gotheborgu? Přes víkend se možná dostanu k jejich šití, takže už +- promýšlím, jak je ztvárnit. Nemáte, prosím, i schéma takeláže plachet, kde by bylo poznat, jak je rozmístěné lanoví pro jejich skasávání?
Doris
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod ronniejames » 26 bře 2010, 21:56

Zkusil jsem to s těmi kladkami v klounu - a ono to docela pasuje. Hals se naprosto volně vrací na palubu tím středovým otvorem v mřížoví, nikde o nic nedrhne a s ničím se nekříží. Pro jistotu jsem přidal i šoty dolní blindy - navzájem si ta lana nijak nezavazejí. Snad je umístění šotu správně - v hellerovic plánku jsou šoty vedeny vnitřní stanou úponové lávky zhruba do poloviny délky lodi a pak průchodem v lodi dovnitř ke křížatce.
Fotky jsou narychlo a bez stativu, tak nejsou příliš ostré, trochu jsem s tím spěchal, abych si nechal potvrdit, jestli to tak může zůstat :). Pokud ano, zítra dodám nějaké lepší fota..

DSC08758 mf45.jpg


DSC08760 mf45.jpg


DSC08757 mf45.jpg

ronniejames
 
Příspěvky: 428
Registrován: 07 pro 2007, 16:40
Bydliště: ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod Kpt.KL » 26 bře 2010, 21:59

DORIS píše:Pozorně sleduji a děkuji za spoustu velice užitečných informací. Prosím Vás, ty skasané plachty bývají i stáhnuté v jiných - úhlednějších podobách, nebo pouze vždy takovým způsobem, jak je vidět na fotkách výše. Někdy je vidím jakoby natěsno smotané pod ráhny a svázany. Je toto možné použít i pro moji Vicy? Nebo by bylo vhodnější zrealizovat plachty dle fotografie Gotheborgu? Přes víkend se možná dostanu k jejich šití, takže už +- promýšlím, jak je ztvárnit. Nemáte, prosím, i schéma takeláže plachet, kde by bylo poznat, jak je rozmístěné lanoví pro jejich skasávání?
Doris


Na fotkách Gotheborgu jsou plachty "podkasané", připravené k okamžitému napnutí. Zde na Gotheborgu, ale i na jiných plachetnicích, se během postoje lodi v přístavu dělají ukázky pro diváky, někdy i několikrát denně, taková show. Proto mají plachty podkasané i v přístavu. Pro diváky to navíc vypadá mnohem zajímavěji, než všechny plachty sbalené na ráhnech.

Plachty jsou ve čtyřech možných stavech:
1) Napnuté.
2) Podkasané - u válečných lodí jsou připraveny k okamžitému napnutí bez nutnosti ohrozit posádku odstřelovači z nepřátelských lodí. Dolní plachta v tomto stavu se dá napnout a zhruba vytrimovat do jedné minuty.
3) Sbalené na ráhnech nebo čnělkách během plavby na moři. Vypadají neúhledně, ale zde jde o jejich co nejlepší přivázání k ráhnu/čnělce, aby je silný vítr neroztrhal. Námořníci na ráhnech plachtu pořádně přitáhnout a uvážou, aniž by se s tím moc "párali". Takto sbalená plachta vypadá zmačkaně a nepořádně, gaskety jsou omotané kolem plachty neesteticky, ale pevně. Ono v silném větru to ani jinak nejde.
4) Sbalené na ráhnech nebo čnělkách v přístavu. Plachty se po zkasaní vytřepou, úhledně poskládají (my tomu říkáme "pěkně srovnat faldy"), plachta se esteticky srovná a úhledně ováže gaskety.

Tohle jsme probírali kdysi s kolegou Midshipmanem, dával sem pár fotek:
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=10010&p=375395#p375395

Kdysi jsem jako důstojník na polském plnoplachetníku pomáhal s kresbami a textem instruktážní příručky pro kadety, zde jsou jednoduché kresby, které by mohly pomoci pochopit některé činnosti s plachtami a lany. Podobný styl vysvětlujících obrázků jsem uvažoval pro případnou knihu o plachetnicích. Obrázky z jsou z moderní plachetnice, kde jsou rohy ráhnových plachet přitaženy k zobákům ráhen, nikoli ke středu ráhen, jako tomu bylo kdysi až do 19. stol., ale princip je stejný:

Dar-instr-foresail-50.jpg

Dar-instr-furling_50.jpg

Dar-instr-staysail-50.jpg

Dar-instr-belaying-50.jpg


K plachtám pro Victory se vrátím v dalším příspěvku, dám přímo do vlákna. Kdysi jsem dával hromadu informací o lanoví pro Petu_V, začíná to tady:
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=3389&st=0&sk=t&sd=a&start=15
Naposledy upravil Kpt.KL dne 26 bře 2010, 22:30, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod Kpt.KL » 26 bře 2010, 22:24

ronniejames píše:Zkusil jsem to s těmi kladkami v klounu - a ono to docela pasuje. Hals se naprosto volně vrací na palubu tím středovým otvorem v mřížoví, nikde o nic nedrhne a s ničím se nekříží. Pro jistotu jsem přidal i šoty dolní blindy - navzájem si ta lana nijak nezavazejí. Snad je umístění šotu správně - v hellerovic plánku jsou šoty vedeny vnitřní stanou úponové lávky zhruba do poloviny délky lodi a pak průchodem v lodi dovnitř ke křížatce.
Fotky jsou narychlo a bez stativu, tak nejsou příliš ostré, trochu jsem s tím spěchal, abych si nechal potvrdit, jestli to tak může zůstat :). Pokud ano, zítra dodám nějaké lepší fota..


Vypadá to OK =D>
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod DORIS » 26 bře 2010, 23:36

Kpt.KL: Srdečně Vám děkuji za špičkový popis a názorné obrázky, Vaše rady jsou neocenitelné. Dosud jsem nikdy nedělala takeláž tak věrohodně, jak by si zasložila, ale s Vašimi radami se o to nyní pokusím. Hluboká poklona před Vašimi znalostmi! =D> [-o<
ronniejames: Krásná práce, velice inspirativní dílo! =D>
Doris
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod ronniejames » 27 bře 2010, 15:20

Takeláž k čelenu a přednímu stěžni je tedy téměř hotová. Chybí jen rohové kasouny u brámové plachty a šoty k hlavní plachtě předního stěžně. Dolní blinda se mi nepovedla úplně podle mých představ - té látky je tam prostě moc a výsledný "balík" není z mého pohledu tak úhledný, jako u hlavní plachty. Určitě by pomohla rada Kapitána KL - zkrácení plachty, která přijde zkasat, možná to časem zkusím předělat - ale momentálně se mi při představě, jak se všechna ta odpovídající lana pokouším rozlepit debonderem, dělá mírně nevolno...:)
Takže výsledné fotky:
DSC08761 mf55.jpg


DSC08762 mf60.jpg


DSC08764 mf45.jpg


DSC08765 mf45.jpg


DSC08766 mf50.jpg

ronniejames
 
Příspěvky: 428
Registrován: 07 pro 2007, 16:40
Bydliště: ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod ronniejames » 27 bře 2010, 15:23

A ještě dvě:

DSC08767 mf45.jpg


DSC08768 mf45.jpg

ronniejames
 
Příspěvky: 428
Registrován: 07 pro 2007, 16:40
Bydliště: ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod Kpt.KL » 27 bře 2010, 16:17

Co zkusit tu dolní čelenovou (blindu) více stáhnout gaskety (lanky na přivázání svinuté plachty k ráhnu)?
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod ronniejames » 27 bře 2010, 16:39

Zkoušel jsem - udělá to větší boule, jako by pak na ráhnu byly připnuty "mraky"...
Zkusím tu plachtu ještě něčím "napustit, pak více "zplacatit" a nakonec ještě přitáhnout k ráhnu..
ronniejames
 
Příspěvky: 428
Registrován: 07 pro 2007, 16:40
Bydliště: ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod Kpt.KL » 27 bře 2010, 21:48

Tady je ten trik se zmenšeným tvarem pro lepší vzhled skasané nebo svinuté plachty na modelu 74dělové lodi 1:150

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

a výsledek
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS PRINCE 1:180 Airfix

Příspěvekod ronniejames » 28 bře 2010, 22:21

Super návod Kapitáne a moc díky za jeho zaslání. Ale tak nějak váhám, jestli ho mám na SR použít - na jedné straně se snažím každé lanko natáhnout tam, kam opravdu patří - a na druhé straně pak takhle seříznu plachtu?
Já vím - je to jen namalovaný plastový výlisek a žádná opravdová loď, ale tak nějak mi přijde, jako bych své úsilí na stavbě SR tím "ošizením" plachty znehodnotil.. Asi proto ze mě nebude nikdy opravdový modelář..:)

Ale určitě tenhle fígl použiju u Prince, ke kterému se vrátím až bude SR hotová.
Takže ještě jednou moc a moc díky za všechny Vaše rady a tipy - bez nich bych určitě nemohl být se svým výtvorem spokojený.
ronniejames
 
Příspěvky: 428
Registrován: 07 pro 2007, 16:40
Bydliště: ostrava
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 183 • Stránka 6 z 13 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: kopape a 3 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY