Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Odeslat odpověď
Příspěvků: 306 • Stránka 13 z 21 • 1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 21
  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod DORIS » 22 bře 2010, 13:01

Kpt.KL : Hezký den! Moc děkuji za cenné rady a náměty, velice si toho vážím a obdivuji Vaše rozsáhlé zkušenosti v oblasti lodí! Já jsem v tomto poměrně lajk a je mi to líto, protože právě z toho důvodu jsou na mých modelech chyby, které jsou právě důsledkem neznalosti reality i historické věrohodnosti těchto lodí. :(
Takže kdybych vlastně udělala všechny plachty skasané v této pozici brámových a košových ráhen , vlastně bych vytvořila "nesmysl", že? Původně jsem počítala s tím, že královské budou 100% skasané a taktéž i dolní plachty, brámové a košové byly s otazníkem a měla jsem záměr je řešit jako u Bellony - rozvinuté. Nyní jak vidím to lanoví, mne láká udělat všechny plachty skasané a nebo je tam vůbec nedávat jako u současné Vicy(to by bylo asi nevhodné, že), jenže ta ráhna jsou ve špatné pozici a musela by se spustit dolů, jak je to u současné lodi. :-k Část lanoví by stačilo zkrátit, to by problém nebyl, nejhorší by bylo asi zavěšení ráhen, tam se trochu bojím, aby to nezanechalo stopy původního nastavení. No ještě to promyslím, pokud by to spuštění ráhen nešlo udělat, asi ty plachty rozvinu.

Bylo by tedy vhodné v tomto provedení ráhen udělat plachty podobně, jako u Bellony:

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]


EDIT: Ještě mi psal kamarád, že bych mohla udělat ty košové a brámové plachty částečně rozvinuté, napadlo mne zachytit okamžik při skasání plachet, kdy jsou ráhna ještě v horní pozici, ale plachty už nejsou plně napnuté. Mohlo by to vypadat zajímavě.


Jinak ty vlajky - to bych byla moc ráda, určitě bych je na model umístila, líbí se mi to i po vzhledové stránce. Jestli bych mohla tedy poprosit o jejich bližší popis umístění na lodi a obrázky.
Každopádně děkuji za včasnou reakci a ocenění mé práce, je to pro mne velká čest a potěší to.
Doris
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod DORIS » 22 bře 2010, 19:28

Zkusila jsem nasimulovat na jedné z fotek možné oplachtění při současné pozici rahen, takto by mohla Vicy vypadat:
Přílohy
20100321165807-71557-full.jpg
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod mechwarrior » 22 bře 2010, 19:42

na to že je to papír je to fakt nádhera. a přítelkyně vedle mě říká, že by taky chtěla mít tolik volnýho času :?
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
mechwarrior
 
Příspěvky: 1309
Registrován: 09 kvě 2005, 12:27
Bydliště: Brno
  • WWW
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod Kpt.KL » 22 bře 2010, 20:22

DORIS píše:Kpt.KL : Hezký den! Moc děkuji za cenné rady a náměty, velice si toho vážím a obdivuji Vaše rozsáhlé zkušenosti v oblasti lodí! Já jsem v tomto poměrně lajk a je mi to líto, protože právě z toho důvodu jsou na mých modelech chyby, které jsou právě důsledkem neznalosti reality i historické věrohodnosti těchto lodí. :(
Takže kdybych vlastně udělala všechny plachty skasané v této pozici brámových a košových ráhen , vlastně bych vytvořila "nesmysl", že? Původně jsem počítala s tím, že královské budou 100% skasané a taktéž i dolní plachty, brámové a košové byly s otazníkem a měla jsem záměr je řešit jako u Bellony - rozvinuté. Nyní jak vidím to lanoví, mne láká udělat všechny plachty skasané a nebo je tam vůbec nedávat jako u současné Vicy(to by bylo asi nevhodné, že), jenže ta ráhna jsou ve špatné pozici a musela by se spustit dolů, jak je to u současné lodi. :-k Část lanoví by stačilo zkrátit, to by problém nebyl, nejhorší by bylo asi zavěšení ráhen, tam se trochu bojím, aby to nezanechalo stopy původního nastavení. No ještě to promyslím, pokud by to spuštění ráhen nešlo udělat, asi ty plachty rozvinu.

Bylo by tedy vhodné v tomto provedení ráhen udělat plachty podobně, jako u Bellony:

EDIT: Ještě mi psal kamarád, že bych mohla udělat ty košové a brámové plachty částečně rozvinuté, napadlo mne zachytit okamžik při skasání plachet, kdy jsou ráhna ještě v horní pozici, ale plachty už nejsou plně napnuté. Mohlo by to vypadat zajímavě.

Jinak ty vlajky - to bych byla moc ráda, určitě bych je na model umístila, líbí se mi to i po vzhledové stránce. Jestli bych mohla tedy poprosit o jejich bližší popis umístění na lodi a obrázky.

Každopádně děkuji za včasnou reakci a ocenění mé práce, je to pro mne velká čest a potěší to.
Doris


Já měl na svých prvních modelech daleko víc chyb. Plachty na Belloně jsou OK až na vratiplachtu, ta je při zadním větru v tomto nastavení ostatních ráhen zcela neúčinná a měla by být zkasaná.

Výborný obrázek správného nastavení plachet při plavbě na zadní vítr od Cornelise de Vriese, přímo na HMS Victory:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://img.article.pchome.net/00/37/01/27//pic_lib/wm/Cornelis_de_vries13.jpg

Doporučuji udělat stejně, až na přední plachtu, tu také zkasat, a kosatky buďto dvě, nebo jen jednu napnutou a druhou zkasanou. Zkasané plachty na ráhnech vytažených do horní pozice by byl opravdu nesmysl. Brámové a košové plachty se nekasaly směrem nahoru, ale ráhno se spouštělo dolů a přitom se kasala plachta pomocí kasounů a gejtav/rohových kasounů. Zejména košové plachty byly velké a těžké, a na velkých lodích jako Victory se rozhodně netahaly směrem nahoru.

Nabízí se ještě jedna, kompromisní varianta - předělat, tj. zpustit pouze brámová ráhna a košová ponechat v horní pozici. Pak by byly brámové plachty zkasané a napnuté pouze 3 košové , plus 1-2 kosatky.

Dodatečné vlajky pro loď Royal Navy koncem 18. stol.:
1) admirálská vlajka
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Rozměry: nebyly přesně specifikovány, koncem 18. stol. cca 3,7 x 5,2 m. V měřítku 1:96 to činí 3,9 x 5,4 cm.
Místo vyvěšení: vrchol hlavního stěžně.

nebo
2) plamenec válečné lodi v aktivní službě (commisioning pendant/pennant)
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Royal_Navy_commissioning_pennant.png

Rozměry plamence řadové lodi 1. kategorie: šířka u žerdě cca 33 palců = 84 cm, délka 32 yardů = 29,3 m. V měřítku 1:96 je šířka 9 mm a délka 30,5 cm.
Místo vyvěšení: vrchol hlavního stěžně. Plamence byly připevněny na krátkém ráhnu a teprve to bylo na krátkém provazu připevněno k vlajkovému lanku.

DORIS píše:P.S.: EDIT: Ještě mi psal kamarád, že bych mohla udělat ty košové a brámové plachty částečně rozvinuté, napadlo mne zachytit okamžik při skasání plachet, kdy jsou ráhna ještě v horní pozici, ale plachty už nejsou plně napnuté. Mohlo by to vypadat zajímavě.


Zajímavých a na modelech málokdy či vůbec neprovedených nastavení plachet by bylo víc, ale v současném stavu modelu s košovými i brámovými ráhny v horní, vytažené pozici jich mnoho nezbývá. To, co navrhuje kamarád, je nerealistické, o takovém postupu jsem nikdy neslyšel, ale pokud ví o takovém vyobrazení nebo popisu, rád bych se na ten zdroj podíval. Co vím, tak malé lodě jako brigy a menší fregaty používaly za slabého větru při manévru přibližování na kotviště způsob kasání košových plachet tak, že nejprve byly vytaženy dolní rohy nahoru a teprve poté spuštěno košové ráhno (tento způsob se anglicky nazývá to clew topsail up), ale ten se používal při spuštěných brámových ráhnech a skasaných brámových plachtách, nikoli společně s nimi. Podkasané plachty na všech ráhnech v horní pozici mohly být při jejich sušení za bezvětří, ale to by tam musely být všechny, včetně kosatek, stěhovek a vratiplachty, a plachty by zakryly podstatnou část takeláže, čemuž se chcete vyhnout. Nemluvě o tom, že toto provedení je modelářsky mnohem náročnější, než napnuté plachty.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://www.1st-art-gallery.com/thumbnail/191807/1/Warships-Drying-Their-Sails.jpg

http://www.history.navy.mil/photos/images/h59000/h59938.jpg
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod Kpt.KL » 22 bře 2010, 20:53

DORIS píše:Zkusila jsem nasimulovat na jedné z fotek možné oplachtění při současné pozici rahen, takto by mohla Vicy vypadat:


Dobré, až na létavku (angl. flying jib, polsky latacz), takhle se to nedělalo. Tu doporučuju vůbec nedělat, ta se vytahovala a spouštěla volně (flying), a normálně se "kasala" tak, že se celá stáhla na příď. Na létavkové čnělce (flying jib-boom) se balila jen tehdy, pokud se předpokládalo její brzké vytažení.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod DORIS » 22 bře 2010, 20:55

mechwarrior: Děkuji za pochvalu, moc mne těší. S tím volným časem už mi to brzy skončí, začíná jaro a práce kolem domku a na zahradě/polích bude habaděj, takže asi s modely výrazně zpomalím.
Kpt.KL : Velice děkuji za cenné rady, moc mi to pomůže, budu postupovat podle toho obrázku Vicy plující na zadní vítr - to je přesně ono, co bych ráda ztvárnila na svém modelu. Hodně se mi takto líbí a budu to mít O.K. co se týče realistického provední, u takeláže jsem si dala závazek postupovat co nejpřesněji vůči reálné předloze. Kosatku na přídi udělám asi jen jednu, druhou nechám skasanou.Vratiplachtu též skasanou, stěhovky mezi stěžni skasané. Takže rozvinutých plachet bude celkem sedm (3 košové + 3 brámové a ta kosatka nad čelenem), což zároveň nepřekryje až tolik lanoví, takže bude dostatečně vidět. Vlajky taky zvládnu, umístím je dle Vašich rad na hlavní stěžeň, zase se to oživí. Takové doplňky mám na plachetkách moc ráda.
Co se týče té poznámky, kterou mi navrhl kamarád, to jsem spíš špatně pochopila já #-o , kdysi jsem na jednom modelu viděla úpravu s částečně skasanými plachtami, tak jsem měla zato, že tak nějak to mínil a zde jsem to podala pravděpodobně jinak :oops: . Holt, nerozumím tomu tolik. Obdivuji tu spoustu znalostí, které lidé o plachetkách mají, snad se postupem času taky trochu v této oblasti zlepším.
Každopádně si moc vážím každé rady a pomoci, budu ještě potřebovat určitě další informace, co a jak, abych takeláž dotáhla zdárně do finále. U Bellony vím o jedné podstané chybě (je jich tam samozřejmě mnohem víc) - místo, kde se sbíhají tři kladky, které by měly být v dolních rozích dolních plachet - já je mám volně, ale myslím, že by měly být vytažené až ke skasaným plachtám pod ráhna, toto ale nevím jistě. Je to tak?
Doris
Naposledy upravil DORIS dne 03 lis 2011, 12:14, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod Kpt.KL » 22 bře 2010, 21:14

DORIS píše:Kpt.KL : budu postupovat podle toho obrázku Vicy plující na zadní vítr - to je přesně ono, co bych ráda ztvárnila na svém modelu. Hodně se mi takto líbí a budu to mít O.K. co se týče realistického provední, u takeláže jsem si dala závazek postupovat co nejpřesněji vůči reálné předloze. Kosatku na přídi udělám asi jen jednu, druhou nechám skasanou.Vratiplachtu též skasanou, stěhovky mezi stěžni skasané. Takže rozvinutých plachet bude celkem sedm (3 košové + 3 brámové a ta kosatka nad čelenem), což zároveň nepřekryje až tolik lanoví, takže bude dostatečně vidět. Doris


Na lodích té doby byla kosatka velmi důležitou plachtou a ponechávala se vytažená i při plavbě na zadní vítr. Ta tam prostě být musí. Jako druhou možno ponechat přední stěhovku (angl. fore staysail, polsky foksztaksel), která se jinak balila do sítě nad čelenem za čelenovou ohlávkou.

victory-plachty-korekce.jpg

Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod Kpt.KL » 22 bře 2010, 21:34

DORIS píše: U Bellony vím o jedné podstané chybě (je jich tam samozřejmě mnohem víc) - místo, kde se sbíhají tři kladky, které by měly být v dolních rozích dolních plachet - já je mám volně, ale myslím, že by měly být vytažené až ke skasaným plachtám pod ráhna, toto ale nevím jistě. Je to tak?
Doris

Ano, ty tři kladky jsou připevněné v dolním rohu plachty, takže měly být nahoře u ráhna.

http://www.plimoth.org/captns-blog/wp-content/uploads/2008/04/spritsail2.jpg
http://www.flickr.com/photos/jorypics/35838005/sizes/o/in/set-793422/
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod DORIS » 22 bře 2010, 22:15

Kpt.KL: Naprosto perfektně jste mi to vysvětlil a znázornil, děkuji moc. Fotky jsou super, ideálně je na nich vidět vše, co mi vrtalo hlavou, jak vlastně má být řešené. Půjdu tedy touto cestou a plachty zrealizuji dle poslední simulace na upravené fotografii, tedy k té kosatce nad čelenem přidám ještě stěhovku a létavku budu eliminovat. Závětrovky na modelu nebudou, doplním pouze bidélce nad ráhna. Victory bude zatím ještě bez plachet kvůli dokončení lanoví - nyní proplétám úpony příčkami/žebříky. Plachty budou z látky, kterou je ještě potřeba prošít, naimpregnovat a upravit barevně pro vhodný vzhled podobný barvě skutečných plachet. Těším se, až budou v kompletní sestavě na modelu a ten pak získá defacto finální podobu.
Naposledy upravil DORIS dne 03 lis 2011, 12:15, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod Kpt.KL » 22 bře 2010, 22:35

Tady je něco podobného, špičkový model J.Fichanta.

http://pagesperso-orange.fr/gerard.delacroix/74/74-2.htm
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod DORIS » 23 bře 2010, 07:35

Fascinující dílo, toto už je spíš umění než modelaření, nádhera! =D> [-o< Děkuji za odkaz, je to skvělá inspirace a ztvárnění plachet mi dost pomůže, jak budu vyrábět ty svoje.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod Kpt.KL » 23 bře 2010, 18:45

DORIS píše:Fascinující dílo, toto už je spíš umění než modelaření, nádhera! =D> [-o< Děkuji za odkaz, je to skvělá inspirace a ztvárnění plachet mi dost pomůže, jak budu vyrábět ty svoje.


Jedna inspirace pro budoucí projekt - vzdávající se loď po bitvě. Ještě jsem to neviděl, byl by to světový unikát.
Hodně ozdob a skoro žádná takeláž, prostě rychlovka :grin:

vzdavajici_se_lod.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Four_days_Battle_mg_0504.jpg
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod ronniejames » 23 bře 2010, 19:18

Tématicky to sem nepatří, ale pár takových obrázků by jste Kapitáne měl poslat panu Františku Novotnému, autoru knihy Plachty v ohni, která podle vlastních autorových slov obsahuje popis významných námořních bitev v éře plachet - a slavná Fourdays battle je v ní zmíněna jen jako "Monckovo zaváhání".., a o nájezdu na Medway - snad nejslavnější a nejodvážnější námořní bitvě vůbec - se autor ve své oslavě britských námořních úspěchů pro jistotu nezmiňuje vůbec.. A je jen škoda pro všechny čtenáře, že jinak velmi čtivě a dobře napsaná kniha je psána takovouto apologétskou formou..:(
ronniejames
 
Příspěvky: 428
Registrován: 07 pro 2007, 16:40
Bydliště: ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod DORIS » 23 bře 2010, 20:58

No, toto by bylo zajímavé v provedení diorámy, něco jsem mám pocit viděla na obrovském modelu v odkazu zde:

http://www.modelshipworld.com/phpBB2/gallery/album175/
http://www.modelshipworld.com/phpBB2/ga ... e.jpg.html
Přílohy
1206_Swiftsure.jpg
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS Victory z papíru/1:96/ vlastní úprava z roku cca 1798

Příspěvekod Kpt.KL » 26 bře 2010, 23:34

Hm, pozdě, jako ty příchody Járy Cimrmana na patentový úřad :cry: Jako bych slyšel: "Teď, teď tady byli .... nějací Holanďané s texelskou diorámou."
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 306 • Stránka 13 z 21 • 1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 21

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY