Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Suchoj T-50 prvy vzlet.. teď už Su-57

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 1889 • Stránka 14 z 126 • 1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 126
  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod PavelS » 31 led 2010, 22:22

Maximálka je poměrně nedůležitej faktor - důležitější je supercruise např.
Málo lidí ví, že i jiný bojový letadla než F-22 ( a asi i T-50) to dokážou, ale jen Raptor to dá s výzbrojí :)
KPM Prosek Panthers
Moje galerie
Uživatelský avatar
PavelS
 
Příspěvky: 4958
Registrován: 30 zář 2006, 15:56
Bydliště: Praha
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod PavelS » 31 led 2010, 22:30

Btw, když už sem Ivan vložil citaci - použiju jinou část toho článku:

The big new feature of the T-50 is stealth. The aircraft that flew today is a prototype - and it does not show visible features like a frameless canopy and panel alignment that you'd expect on a production aircraft. Other not-very-stealthy-looking features include the gaps around the inlet (compare the YF-23) and a spherical infrared search and track housing in front of the windshield. And, of course, the nozzles are round. But it has a chined forebody, edge alignment and (probably) inlet line-of-sight blockage and internal weapons.

Apparently the designers and systems analysts have looked at the thorny question of "how much stealth do we want to pay for?" and have come up with a different answer than the F-22 designers.

KPM Prosek Panthers
Moje galerie
Uživatelský avatar
PavelS
 
Příspěvky: 4958
Registrován: 30 zář 2006, 15:56
Bydliště: Praha
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod 172flogger » 01 úno 2010, 01:21

Supercruise asi umí spousta letadel. Nejefektivněji s plným nákladem to byl Concorde, využívat toho měl i TSR.2
Někde jsem četl, že první to zvládal EE Lightning (samí Angláni :) ) a ze starších jednomotoráků mě napadá třeba F-16XL. Ale supercruise rychlostí někde nízko nad Mach 1 podle mě stejně nemá moc smysl. Podle mě je výhodnější letět těsně podzvukově a relativně nenápadně, něž lehce nadzvukově a s rachotem o sobě dávat vědět. Ale třeba je to hloupá domněnka. Raptor má mít suepercruise nad 1,5 machu a to už je zase o něčem jiném.

Víte co mě zajímá víc, než debaty, jestli jsou lepší/horší Rusové nebo Američani ? Kdo postaví jako první PAK-FA v modelu. Ne sériovém, ale jako scratchbuild. První ze všech. Už se tu objevil první nevymyšlený a relativně slušně vypadající výkres. Dnes není problém udělat 3D model a natáčením a promítáním na zveřejněné fotky a videa porovnávat tvary s originálem. Vlastně kdyby někdo opravdu chtěl a měl po ruce 3D obráběcí CNC mašinu, tak mu po víkendu mohl stát hotový model ve vitrínce. A nebyl by tvarově horší, než bastardi, které udělaly renomované hlavně japonské firmy na konci osmdesátých let (Fujimi, Hasegawa a Tsukuda/Revell z MIG-29; Hasegawa, Esci/Ertl a Revell z F-117 a třeba Tsukuda/Revell z Su-27).

Myslíte, že už existuje dvojmístný prototyp ? Na Wikipedii v článku o FGFA (indická odvozenina PAK-FA) tvrdí, že existují dva prototypy, jeden jednomístný pro Rusko (PAK-FA) a druhý dvojmístný pro Indii. Indové jich mají mít hodně dvojmístných a celkem tomu věřím, dvojmístné kupují Su-30 i MiG-29K pro letadlovky.
Mimochodem nevíte, kde sehnat náčrtek/výkres připravené nerealizované dvojmístné verze F-22 ?
1/72. Nic větčejší, nic meňčejší
"Ani to, Horste, nic není. Řeknu ti, že už se těším na krájení hřebíků. Připravil jsem si tady hřebíky, protože jeden, dva, to umí uříznout každý. Ale já uříznu tři! Dámy a pánové, krájím hřebíky, protože mám chuť a náladu. Řeknu vám, krájet hřebíky, to mě pokaždé baví!" - Pepi Rezler
.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
172flogger
 
Příspěvky: 5329
Registrován: 28 led 2008, 01:29
Bydliště: JČxHC
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod mess » 01 úno 2010, 03:38

172flogger píše:Supercruise asi umí spousta letadel. Nejefektivněji s plným nákladem to byl Concorde, využívat toho měl i TSR.2
Někde jsem četl, že první to zvládal EE Lightning (samí Angláni :) ) a ze starších jednomotoráků mě napadá třeba F-16XL. Ale supercruise rychlostí někde nízko nad Mach 1 podle mě stejně nemá moc smysl. Podle mě je výhodnější letět těsně podzvukově a relativně nenápadně, něž lehce nadzvukově a s rachotem o sobě dávat vědět. Ale třeba je to hloupá domněnka. Raptor má mít suepercruise nad 1,5 machu a to už je zase o něčem jiném.

...


No vypada to, ze jsi nepochopil, o cem supercruise je. Nebudu tu davat prednasku o energeticke narocnosti prekonani zvukove bariery. ale v principu jde o to, ze dlouhe presuny nejsou mozne s pouzitim pridavneho spalovani, a to z mnoha duvodu (tepelne namahani motoru, spotreba mj.). Let lehce nadzvukove a lehce podzvukove neni, co se tyce hluku, az tak rozdilny (proc by taky mel byt?), podstatne je, ze je tu magicka hranice, let nad ni bez pridavneho spalovani je proste supercruise.

A k tomu, co rikal Paja -
K supercruise a Raptor/PAK FA - ve chvili, kdy komplet podveseni (pridavne nadrze, zbrane) jsou ukryty v pumovnici (a tim padem se nemeni aerodynamicky profil letadla a tim padem celni odpor), myslim, ze je uplne jedno ve vztahu k supercruise, jestli je letadlo podveseny nebo neni, protoze hmotnost letadla nijak vyrazne neovlivni cestovni rychlost - jen bude malicko slozitejsi se na ni dostat, ale tam je mozny na chvili pritopit ;)

M.
Martin Benko
Uživatelský avatar
mess
 
Příspěvky: 4284
Registrován: 13 dub 2006, 15:18
Bydliště: Pragl city!
  • WWW
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod Ivan Rohaľ » 01 úno 2010, 08:03

...
Naposledy upravil Ivan Rohaľ dne 05 dub 2010, 19:47, celkově upraveno 1
KPM Black Sheeps Bardejov

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Ivan Rohaľ
 
Příspěvky: 817
Registrován: 06 zář 2006, 08:34
Bydliště: Bratislava Jarovce
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod mess » 01 úno 2010, 08:35

Kdyz jsem na minulou soutez u nas pripravoval prednasku o problematice nadzvuku, z mych pramenu jsem vycetl, ze MiG-25/31 i Concorde zvladal supercruise. Obecne mi prijde, ze dlouhodoby let na pridavny spalovani je dlouhodobe nemozny obecne, takze mi dava smysl, ze ve velke vysce letel Concorde nadzvuk bez AB.
M.
Martin Benko
Uživatelský avatar
mess
 
Příspěvky: 4284
Registrován: 13 dub 2006, 15:18
Bydliště: Pragl city!
  • WWW
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod Duch » 01 úno 2010, 09:06

A já myslel že Supercruise je Tom Cruise hrající Supermana...... :oops: :oops:
:-& Tomáš"Duch"Ducháček - Sudéta V -dorf
Visi sunt oculis insipientum mori , illi autem sunt in pace
Uživatelský avatar
Duch
 
Příspěvky: 8966
Registrován: 13 črc 2007, 20:42
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod Martin Černý 'Černoch' » 01 úno 2010, 09:24

Nefungovaly motory u Mig-25/31 při vysokém nadzvuku částečně jako náporové? Podobně jako u SR-71 ? Pak by řežim AB byl nepotřebný a může letět vysokou nadzvukovkou poměrně dlouhou dobu.
El Negro
KPM Kaznějov
http://www.armycast.cz/
Uživatelský avatar
Martin Černý 'Černoch'
 
Příspěvky: 22606
Registrován: 16 črc 2004, 13:52
Bydliště: Česká Bříza
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod Víťa Výmola » 01 úno 2010, 09:49

Ivan Rohaľ píše:Na ruskom internete som sa dozvedel, že každý nit a šróbik bude zakrytý stealth nanokrytkou

Říkal jsem si, jak to chtějí řešit - příď je poměrně dost nýtovaná.
BEZVÝHRADNĚ STOJÍM ZA IZRAELEM

Pracujte pečlivě, nespěchejte, dokonalý vzhled modelu záleží jen na Vás. :)

Na stole: Avro Vulcan (Airfix 1/72), Zlín Z-181 (KP 1/720, leccos dalšího v šuplíku
Letos dokončeno: SPAD 510 (Azur 1/72)
Mimo jiné dokončeno: I-16 (1/72, ICM), MiG-3 (1/72, Hobbyboss), P-51 Nooky Booky (1/72, Tamiya)
Uživatelský avatar
Víťa Výmola
 
Příspěvky: 4142
Registrován: 08 zář 2005, 12:57
Bydliště: Kdesi u Zlína
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod mess » 01 úno 2010, 10:05

Martin Černý 'Černoch' píše:Nefungovaly motory u Mig-25/31 při vysokém nadzvuku částečně jako náporové? Podobně jako u SR-71 ? Pak by řežim AB byl nepotřebný a může letět vysokou nadzvukovkou poměrně dlouhou dobu.


Nedovedu si moc predstavit technologii, to by se musely lopatky kompresoru i turbiny 'zapraporovat'.
M.
Martin Benko
Uživatelský avatar
mess
 
Příspěvky: 4284
Registrován: 13 dub 2006, 15:18
Bydliště: Pragl city!
  • WWW
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod Víťa Výmola » 01 úno 2010, 10:16

O tomto byl kdysi článek v letectví. Jako náporová fungovala až část za turbínami, vzduch se přisával nějakými bočními vstupy.
BEZVÝHRADNĚ STOJÍM ZA IZRAELEM

Pracujte pečlivě, nespěchejte, dokonalý vzhled modelu záleží jen na Vás. :)

Na stole: Avro Vulcan (Airfix 1/72), Zlín Z-181 (KP 1/720, leccos dalšího v šuplíku
Letos dokončeno: SPAD 510 (Azur 1/72)
Mimo jiné dokončeno: I-16 (1/72, ICM), MiG-3 (1/72, Hobbyboss), P-51 Nooky Booky (1/72, Tamiya)
Uživatelský avatar
Víťa Výmola
 
Příspěvky: 4142
Registrován: 08 zář 2005, 12:57
Bydliště: Kdesi u Zlína
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod Martin Černý 'Černoch' » 01 úno 2010, 10:17

Možná jsem to špatně napsal, nejsou jsou ty motory dvouproudové (jako u dopraváků) a při vysoké rychlosti obtéká vzduch ještě kolem samotného motoru ve vnější komoře a tím vytváří přídavný výkon. Nevím jak to lépe technicky popsat, ale myslím že se psalo o tom že SR-71 a Mig-21 nemá jen klasickej motor ale kombinaci ještě s něčím.
Arcos to vysvětlil lépe, díky.
El Negro
KPM Kaznějov
http://www.armycast.cz/
Uživatelský avatar
Martin Černý 'Černoch'
 
Příspěvky: 22606
Registrován: 16 črc 2004, 13:52
Bydliště: Česká Bříza
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod mess » 01 úno 2010, 10:39

Ah so. Diky za vysvetleni.
Jinak poznamka mimo, dvouproudovy motory ma dneska vetsina bojovek, jen to neni tak viditelny, jako u dopravaku :D
M.
Martin Benko
Uživatelský avatar
mess
 
Příspěvky: 4284
Registrován: 13 dub 2006, 15:18
Bydliště: Pragl city!
  • WWW
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod Ivan Rohaľ » 01 úno 2010, 10:46

...
Naposledy upravil Ivan Rohaľ dne 05 dub 2010, 19:47, celkově upraveno 1
KPM Black Sheeps Bardejov

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Ivan Rohaľ
 
Příspěvky: 817
Registrován: 06 zář 2006, 08:34
Bydliště: Bratislava Jarovce
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Suchoj T-50 prvy vzlet..

Příspěvekod Hansi » 01 úno 2010, 10:58

mess píše:
172flogger píše:Supercruise asi umí spousta letadel. Nejefektivněji s plným nákladem to byl Concorde, využívat toho měl i TSR.2
Někde jsem četl, že první to zvládal EE Lightning (samí Angláni :) ) a ze starších jednomotoráků mě napadá třeba F-16XL. Ale supercruise rychlostí někde nízko nad Mach 1 podle mě stejně nemá moc smysl. Podle mě je výhodnější letět těsně podzvukově a relativně nenápadně, něž lehce nadzvukově a s rachotem o sobě dávat vědět. Ale třeba je to hloupá domněnka. Raptor má mít suepercruise nad 1,5 machu a to už je zase o něčem jiném.

...


No vypada to, ze jsi nepochopil, o cem supercruise je. Nebudu tu davat prednasku o energeticke narocnosti prekonani zvukove bariery. ale v principu jde o to, ze dlouhe presuny nejsou mozne s pouzitim pridavneho spalovani, a to z mnoha duvodu (tepelne namahani motoru, spotreba mj.). Let lehce nadzvukove a lehce podzvukove neni, co se tyce hluku, az tak rozdilny (proc by taky mel byt?), podstatne je, ze je tu magicka hranice, let nad ni bez pridavneho spalovani je proste supercruise.

A k tomu, co rikal Paja -
K supercruise a Raptor/PAK FA - ve chvili, kdy komplet podveseni (pridavne nadrze, zbrane) jsou ukryty v pumovnici (a tim padem se nemeni aerodynamicky profil letadla a tim padem celni odpor), myslim, ze je uplne jedno ve vztahu k supercruise, jestli je letadlo podveseny nebo neni, protoze hmotnost letadla nijak vyrazne neovlivni cestovni rychlost - jen bude malicko slozitejsi se na ni dostat, ale tam je mozny na chvili pritopit ;)

M.



"Let lehce nadzvukove a lehce podzvukove neni, co se tyce hluku, az tak rozdilny (proc by taky mel byt?)" - omyl, je to sakramentský rozdiel - pri nadzvukovom lete lietadlo generuje sonický tresk - resp. rázovú vlnu, ktorú počujeme ako sonický tresk.

..." myslim, ze je uplne jedno ve vztahu k supercruise, jestli je letadlo podveseny nebo neni, protoze hmotnost letadla nijak vyrazne neovlivni cestovni rychlost - jen bude malicko slozitejsi se na ni dostat, ale tam je mozny na chvili pritopit ;)"
- rovnako nemôžem súhlasiť s týmto tvrdením - odpor lietadla je pre schopnosť letieť nadzvukovou rýchlosťou bez prídavného splaľovania veľmi podstatná - napr. aj Su-35 má schopnosť letu v režime "supercruise", ale iba vtedy, ak má podvesené max. 2 strely R-73 a menej paliva v nádržiach. Svoju úlohu hrá aj hmotnosť - energetické nároky na urýchlenie lietadla s väčšou hmotnosťou sú vyššie, ako na lietadlo s hmotnosťou menšou - fyziku človek neodrbe ...
Z hľadiska aerodynamiky na Raptore bol odvedený poriadny kus práce, jeho aerodynamika je optimalizovaná na let nadzvukovou rýchlosťou.
Supercruise šetrí palivo, umožňuje lietadlu dostať sa za kratšiu dobu do blízkosti cieľa pričom nemusí používať výrazne demaskujúce prídavné spaľovanie.
Hansi
 
Příspěvky: 5695
Registrován: 04 zář 2005, 23:35
Bydliště: Košice
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1889 • Stránka 14 z 126 • 1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 126

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Harous a 18 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY