Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ What if...
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Československé společenství 1918 - 20..

Téma uzamknuto
Příspěvků: 260 • Stránka 10 z 18 • 1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 18

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod pařan » 06 říj 2010, 20:51

Nechci ze sebe dělat experta na letadlové lodě a letectvo, ale myslim že start jako takovej zas tolik problém není. Řekl bych, že letadla pro letadlové lodě musej bejt udělaný, pro krátké starty, dyť ono i dneska nemají letadla na start celou plochu samozřejmě, používají se katapulty, ale dvouplošníky mají start kratší a taky myslím že mechanické katapulty se za 2 sv používali. Pokud kecám, tak se samozřejmě omlouvám.
Uživatelský avatar
pařan
 
Příspěvky: 718
Registrován: 18 lis 2009, 21:40
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Raptor » 06 říj 2010, 21:20

No, on start z letadlové lodi není zas takový problém pokud máš lehké letadlo s výkonným motorem a letadlová loď jede plnou parou proti silnému větru...jenže to je jakýsi v reálu nedosažitelný ideální stav.

Ve skutečnosti byl vzlet z paluby letadlové lodě i za WWII dost omezen protože jednak závisel na možnostech a výkonu lodi (tedy na možnostech vyvinutí dostatečného vzdušného proudění nad palubou), jednak na zatížení letadla (je asi trochu něco jiného pokud z letadlové lodě bude startovat lehký Gladiator bez těžké výzbroje a plně naložený Avenger nebo později Mauler - koukal jsem dnes po cestě do jednoho starého letectví, je tam parádní fotka Mauleru s deseti HVARy a třemi torpédy - a s tímhle startovali z letadlových lodí!) a nakonec na zkušenostech posádky (ono samozřejmě lze počítat s tím že zkušený pilot letadlo vybalancuje i na malé rychlosti jenže kolik procent z jednotky budou dostatečně zkušení piloti?).Ono tvrzení že "dvouplošníku to jde líp" je trochu přitažené za vlasy protože i třeba Š-328, která by prázdná asi neměla se vzletem z letadlové lodě problémy je mít bude při plném zatížení, které jen tak mimochodem prodloužilo nutnou vzletovou dráhu o 60 procent).Ono totiž nejde o počet ploch jako o vyvinutí dostatečného vztlaku k čemuž je nutné především dostatečně rychlé obtékání křídla vzduchem.Dosáhnout toho lze dvěma způsoby katapult nepočítaje - letoun s křídlem se silně ziskovým profilem a rychlá LL bez závislosti na motoru nebo letoun s libovolným křídlem, libovolnou LL ale extrémně silným motorem , který to prostě i na malé dráze urve.Reálně se to až do nástupu katapultů řešil tak nějak mezi dle možnosti protože ono ziskové křídlo je sice super na létání ale na akrobacii je celkem naprd což je u stíhačky dost zásadní problém...
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod pařan » 06 říj 2010, 21:37

Jasné, jak řikám, expert nejsem. ALe řekl bych, že 150 metrů by stačit mohlo, ne?
Uživatelský avatar
pařan
 
Příspěvky: 718
Registrován: 18 lis 2009, 21:40
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Raptor » 06 říj 2010, 22:31

Pařane, příliš to zjednodušuješ.Pro jaké letadlo bude stačit?Na jaké lodi?Pokud to bude loď s výkony srovnatelnými s torpédoborcem, potom byl 150 metrů stačit mohlo. Na druhou stranu pokud bude maximální výkon někde na úrovni frachťáku, který v rekordním výkonu kotelny vyfuní celých deset uzlů tak to rozhodně stačit nebude...

Zkusím to znovu polopatě vysvětlit.Dejme tomu že máme nějaké letadlo X u kterého jsme zjistili že v absolutním bezvětří (idealizovaný stav) je plně naložené schopno odstartovat v rychlosti 200km/h (tedy v této rychlosti dokáží jeho vzduchem obtékaná křídla vyvinout dostatečný vztlak pro to, aby překonal přitažlivou sílu gravitace a letadlo odtrhnul od VPD). Uvažujme teď že chceme ověřit schopnosti vzletu pro palubu délky třeba právě 150 metrů. Opětovným měřením jsme zjistili že letoun na této vzdálenosti dokáže vyvinout rychlost 110km/h což je pochopitelně málo a v případě pokusu o start by letadlo zahučelo do moře.Další informací je že máme tuto palubu namontovanou na lodi schopné vyvinout rychlost řekněme 20 uzlů což je 36km/h.Teď už je to prosté skládání sil.Pokud letadlo bude stát na místě na palubě a loď pojede plnou parou, tak bez ohledu na to jakou rychlostí se letadlo bude pohybovat vůči lodi se vůči vzduchu bude pohybovat rychlostí 36km/h na kteroužto hodnotu se nám přesouvá nulová rychlost letadla.Teď dejme tomu že letadlo vyrazí po palubě dopředu a na její plné délce dosáhne nám už známé rychlosti 110km/h.To je ovšem rychlost jen vůči palubě protože vůči okolnímu vzduchu (odpor vzduchu teď zanedbejme) bude rychlost letounu nikoli 110km/h ale 146km/h což už vypadá lépe.Kde ale vzít zbylé 54km/h?Využijeme protivítr!Takže můžeme prohásit že letoun X dokáže z paluby lodě délky 150metrů odstartovat v případě že loď vyvine rychlost 20 uzlů a zároveň fouká protivítr s rychlostí 54km/h což už je solidní fujavice.Chceme-li snížit podíl protivětru, musíme buď adekvátně prodloužit palubu nebo zvýšit rychlost lodě.Totéž chceme-li palubu zmenšit či snížit rychlost lodě...

Vše se vším souvisí a pokud neuvažuješ sílu parametry konkrétního letounu ani výkon lodě, je otázka zda "stačí 150 metrů" naprosto akademická...
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Wizard » 07 říj 2010, 06:03

Aha, takže v tom případě Tegetthoff, který má dráhu 150m a rychlost 37km/h by teda mohl utáhnout Aero A-18, ne?

To má cestovní rychlost 195, čili vzletová bude kolik (160 - 170?). 37 už máme, takže stačí nabrat nějakých 130km/h... A to nepočítám protivítr, takže Aeru ta dráha asi stačit bude.

Ale u toho Pobedonosce to nevím... tam dám MAXIMÁLNĚ 120m dráhu.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
Uživatelský avatar
Wizard
 
Příspěvky: 775
Registrován: 20 bře 2010, 15:43
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Raptor » 07 říj 2010, 06:23

Wizard píše:Aha, takže v tom případě Tegetthoff, který má dráhu 150m a rychlost 37km/h by teda mohl utáhnout Aero A-18, ne?

To má cestovní rychlost 195, čili vzletová bude kolik (160 - 170?). 37 už máme, takže stačí nabrat nějakých 130km/h... A to nepočítám protivítr, takže Aeru ta dráha asi stačit bude.

Ale u toho Pobedonosce to nevím... tam dám MAXIMÁLNĚ 120m dráhu.


Tak tím bych si zas tak moc jistý nebyl...Jakou rychlost vyvine A-18 na 150 metrech?
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Wizard » 07 říj 2010, 12:48

Jakou?

Ten Tegetthoff nakonec asi fungovat nebude :roll:

Pobedonosec asi tak ne.....
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
Uživatelský avatar
Wizard
 
Příspěvky: 775
Registrován: 20 bře 2010, 15:43
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Raptor » 07 říj 2010, 13:08

Přesnou hodnotu neznám tak zkusíme kvalifikovaný odhad.A-18 dělá v maximální rychlosti nějakých 230km/h.Porovnáním s ostatními soudobými letouny a vědomím že víme že letoun operoval z letišť s letištními plochami 800 metrů dlouhými a existují záznamy o tom že vzlétnout dokázal ze vzdálenosti menší než je jedna polovina, stanovme vzletovou rychlost někam ke 120km/h což by odpodívalo rozjezdu na vzdálenosti 400 metrů.Takže přímou úměrou se na 150 metrů dlouhé palubě dostáváme někam k 50-60km/h takže do potřebné rychlosti nám chybí polovina.Teggethoff nám dá 37km/h, tedy absolutní rychlost na konci paluby bude 97km/h takže lze kvalifikovaně odhadnout že při protivětru větším než 20km/h se vzlet zdaří...
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Wizard » 07 říj 2010, 13:12

A jak takovou situaci vyřešit? Aby došlo k bezproblémovému startu vždy? Protože počítej s tím, že pokud startují třeba 4 letadla najednou bude dráha jen 120m třeba....

Například potunit motor a získat třeba 10 - 15km/h navíc?
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
Uživatelský avatar
Wizard
 
Příspěvky: 775
Registrován: 20 bře 2010, 15:43
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Erich Súňai » 07 říj 2010, 14:06

Vyriešia to jednoduché mechanické zarážky, ktoré zadržiavajú lietadlo kým motor nedosiahne maximálny výkon a nemusí ho dosahovať počas vzletu. Zjednodušene povedané. Napríklad úspešné pokusy o vzlet prebiehali aj na HMS Birmingham, ktorá mala celá 139m na dlžku, ale plošina bola iba v prednej časti. Alebo ako na druhej fotke Sopwith Pup, kde sa vzlety skúšali z vrcholu delovej hlavne. Na Pobedonoscovy mohli pokusy prebiehať napr. s Sopwith Camel, ktorý našli v bedniach na palube jednej z ruských dopravných lodí, sprevádzajúcich flotilu pri úniku z Ruska.
Přílohy
vzlet 2.jpg
HMS Birmingham
vzlet.jpg
Naposledy upravil Erich Súňai dne 07 říj 2010, 14:25, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Erich Súňai
 
Příspěvky: 2950
Registrován: 26 srp 2009, 16:22
Bydliště: Rimavská Sobota, Slovensko
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Raptor » 07 říj 2010, 14:11

No, jednak nepočítej s tím že ti budou startovat čtyři letadla zaráz.Maximálně po jednom se zbytkem seřazenými za sebou.Zablokování letadla potom můžeš provést buď Erichem zmíněnými zarážkami nebo v nejhorším případě i samotnými mechaniky (ty lze použít i jako "brzdy" - viz fotky testů lyžového Pupu v Němečkovi).Mimochodem, našel jsem ještě jednu zajímavost.Za WWII se údajně pro starty těžších nenámořních letadel z palub (kupříkladu u Thunderboltu) používaly gumové provazce jako velmi primitivní katapult...
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Erich Súňai » 07 říj 2010, 14:24

To je fakt, po 4 určite nie. Takáto dvojpalubná konfigurácia bola navrhnutá práve preto, aby mohli štartovať aspoň 2 naraz. Zo spodnej kratšej štartujú lahké stíhacie s následnym odvalom na jednu stranu a z hornej dlhej ide ťažší stroj s odvalom na opačnú stranu. Aspoň taká bola teoria, v počiatkoch sa tak dosť lodí stavalo.
Uživatelský avatar
Erich Súňai
 
Příspěvky: 2950
Registrován: 26 srp 2009, 16:22
Bydliště: Rimavská Sobota, Slovensko
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Wizard » 07 říj 2010, 14:25

Já to s těma zarážkama ani mechanikama moc nechápu :)

S těmi čtyřmi letadly jsem to myslel takhle, jak to říkáš.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
Uživatelský avatar
Wizard
 
Příspěvky: 775
Registrován: 20 bře 2010, 15:43
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Raptor » 07 říj 2010, 14:30

Viděl jsi někdy zašpalkované auto?Jednoduše dáš před kola klíny (v případě větší mechanizace dálkově zatahovanédo paluby, v případě menší mechanizace k nim přiděláš lanko s mechanikem na druhé straně), pár mechaniků se zavěsí na ocas a zapře patami do paluby, pilot motoru pořádně naloží a napovel se zasunou (odtáhnou) klíny zpod kol, mechanici letadlo pustí a to startuje na plný výkon už od startovní čáry.Při přistávání jej mohou mechanici brzdit rukama tak jako na tomto výše zmíněném obrázku...

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

Re: Československé společenství 1918 - 20..

Příspěvekod Raptor » 07 říj 2010, 14:34

Mimochodem, když už tu vymýšlíte letadlové lodě přestavbou z bitevních, co takhle to vzít ještě za jiný konec a zkusit pontony?Za WWI se vzlety z tažených pontonů zkoušely na Camelech a celkem to fungovalo...
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

PředchozíDalší

Téma uzamknuto
Příspěvků: 260 • Stránka 10 z 18 • 1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 18

Zpět na What if...

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Patlal a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY