Nebyla by k máni slovenská Catalina která nouzově přistála za druhý světový u Trenčína ? Teda ona byla původně americká,ale pak ji ukořistili Slováci a po válce měla český znaky Akorát se už neví jestli byla původně bílá,světlešedá nebo tmavěmodrá/černá protože ji slováci přestříkali "hellblau" a po válce byla přestříkaná stříbřenkou.
Tak zas tak podrobně jsem to nezjišťoval (SNP mimo leteckou část jde tak trochu mimo mě) nicméně vycházím z knihy Stíhací pilot (Rajlich, Sehnal) kde je uvedeno že dvě B-17 na letišti Tri Duby sedly za účelem přivezení zásob a odvozu několika amerických letců, mezi nimiž byli i dva letci, kteří tam přistáli na P-51D-jedna mašina zrušená komplet, druhou zkoušeli opravovat s tím že L.Šrom se tehdy měl velmi zajímat o místo jejího pilota nicméně nepodařilo se a Mustang na ústupu shořel zásahem vlastních jednotek (je tam fotka jak na letišti hoří po boku zapálené povstalecké B-534).Jedna z B-17 je tam i vyfocená, pokud si dobře pamatuju je to B-17G, zbarvení NMF (je to už delší dobu co jsem to měl půjčené nicméně v této knize je to dohledatelné a má-li ji někdo z kolegů doma, jistě mě doplní) takže nic moc extra i když jako námět na dioráma s vedle složeným (viditelným) materiálem by se to mohlo použít...
Pánové, obdivuji vaši famozni neznalost historie....tyhle B-17 přece přivezly z Itálie benzín, munici a náhradní díly pro naše povstalecké Typhoony! Na Slovensko pravidelně létaly dle smlouvy s us vrchním velením na střídačku s Liberatory od naší (bývalé) 311.sq. RAF, t.č. dislokované jako samostatná jednotka v rámci Transport Command...