tento příspěvek berte jako začátek mého psaní o použití Kingtigerů v Ardenách.Doufám, že se to setká s kladným ohlasem a s následnou diskuzí.
Jako první z tanků jsem si vybral stroj s č.008, který je nejzdokumentovanějším strojem velitelské čety této jednotky, ale nejdříve od začátku:
Tabulkový stav jednotky měl být 45 strojů a dle vzpomínek pamětníků byl i splněn. K jednotce přišly stroje v následujích počtech:
17-18.10.1944 6 strojů vyrobených v řijnu 44
11.11.1944 8 strojů vyrobených v řijnu 44
26.11.-3.12.1944 20 strojů vyrobených v listopadu 44
v průběhu 1.týdne prosince byla jenotka doplněna 11 KT od armádního sPzAbt.509, tyto stroje byly vyrobeny v srpnu 1944.
Tabulkový stav 45 strojů byl splněn a jdeme na strukturu štábní jednotky a její stroje-
Abteilungskommandant -velitel jednotky
SS-Obersturmbannführer Heinz von Westernhagen stroj 007
Adjutant des Abteilungskommandanten -adjutant velitele jenotky
SS-Untersturmführer Eduard Kalinowsky stroj 008
"Signal-Offizier"(Nachrichtentrupp-Führer/Nachrichtenoffizier) stroj 009
(jméno nepotvrzené, v některých článcích uváděn SS-Obersturmführer Wilhelm Dollinger ,který je zase někde uváděn jako člen 2.roty)
Na stroj von Westerhagena není zatím známá žádná fotka a protože po celou dobu ofenzívy jednotce velel z "osobního automobilu", je zřejmé, že jeho stroj postihla nějaká mechanická závada, které se u tohoto typu vyskytovaly docela často.Zbývají nám 2 stroje,které jsou známy z průjezdu městečkem Tondorf, kerý byl nafilmován něm. válečným kameramanem a tento film byl později ukořistěn US Army.
Takže nazpět k tématu a k cestě 008:
16.12.1944 stroj prokazatelně projíždí Tondorfem na frontu
16-18.12.1944 stroj na cestě Losheim, Lanzerath, Buchholz, Honsfeld, Büllingen, Moderscheid, Thirimont, Ligneuville, Lodomez, Stavelot
18.12.1944 Stavelot stroj byl patrně v první vlně, která dopoledne přešla přes toto město( přinejmenším 7 KT) a postupovala směrem na Trois Ponts, kam nikdy nedorazil.Za Stavelotem ho postihla porucha motoru,SS-Untersturmführer Eduard Kalinowsky pokračoval dále s von Westernhagenem na špici KG Peiper.Stroj byl ponechán u farmy Antoine na cestě N23 mezi Stavelotem a Trois Ponts, kde "hlídal" pozdější velitelství KG Knittel, protože cesta přes Stavelot byla částečně uzavřena a další jenotky se přes něj musely probojovat.
24.-25.1944 008 podporoval ústup německých jednotek přes tuto oblast , poté byl interier stroje vypálen(dle hlášení průzkumné jednotky 2.TAF) a opuštěn.
Stroj byl později odtažen do příkopu(US ARMY) a pozdější osud je neznámy-pravděpodobně šrotiště a hutě

Trochu úlomkovitá historie 008 a teď se podívejme na některé zvláštnosti stroje:
1) G na přední části korby-o jeho smyslu se vedou spory až do dneška(G jako glysantin vs G jako gruppe ...prosím, vynechme tyto hádky, nebo na ně založme nové DF

2)je to velitelský stroj- má klasickou deštníkovou antenu-viz jedna z fotek v galerii.....jen doufám, že ji nevidim jenom já
3) má držák kulometu na velitelské věži? - na fotce z průjezdu Tondorfu se mi zdá, že ano(009 jej má určitě),ale v pozdější fázi již není vidět- odmontován?
4) boční blatníky - všimněte si, že mezi 16.-25.12.1944 je "odrbal" řidič komplet, jako snad na každém KT v Ardenách

5)hlaveň stroje -na zasněžených fotkách má úsťovou brzdu(buďto ještě německé foto nebo čerstvě obsazeno Američany), později brzda odmontovaná (to snad měli udělat Němci, ale nevim) a později v hlavni granát (asi nějakej vtipálek)
PS-Pokud budete spokojeni, tak dodám informace o dalších strojích z tohoto období.
Galerie stroje :
Naposledy upravil Arhad dne 16 črc 2006, 10:35, celkově upraveno 1
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
nežli horizonty....."