Vážení, dlouho jsem si nebyl jistý, zda pilota, o kterém budu dnes psát, zařadit mezi cizince, kteří byli příslušníky našeho letectva, přece se narodil na území naší republiky, ale když už, tak už…
Zkušební pilot
Hermann Vlastovicka se narodil 11.srpna 1918 v Chebu. Jeho otec Adolf Vlastovicka sloužil za války u německého jezdectva pod velením Williho Tanka, starého rodinného přítele. Ještě během války se oženil s jeho dcerou Helgou. Ještě téhož roku se celá rodina přestěhovala do Berlína, kde Adolf Vlastovicka začal spolu se svým švagrem Kurtem Waldemarem studovat technickou univerzitu, kterou oba zdárně ukončili v roce 1923. Oba začali pracovat v továrně Albatros Flugzeugwerke, která byla posléze spojena s firmou Focke-Wulf.
Hermann Vlastovicka ovlivněn svým otcem a strýcem se již v raném dět ství zajímal o letadla, v 15.létech poprvé skákal s padákem a v 18ti létech měl již letecký průkaz. Na přímluvu Kurta Tanka byl Hermann Vlastovicka přijat k firmě Focke-Wulf, kde začal pracovat jako tovární pilot. Nikdo v širokém okolí neměl ale zdání, že spolu se svým otcem (konstruktérem) měl i jakési vedlejší povolání… pracovali pro Československou rozvědku. Protekce, kterou jim zajišťovalo příbuzenství s šéfkonstruktérem Kurtem Tankem plně využívali. Do Československa proudily informace o leteckých silách Luftwaffe, ale i plány nových letadel. V roce 1942 se Hermann Vlastovicka stal zkušebním pilotem firmy Focke-Wulf a k mnoha informacím přibyly i další… o slabinách a výhodách nových německých letadel. I díky těmto informacím nedosahovala Luftwaffe takových úspěchů s letouny FW-190 jako na jiných frontách. K velkým úspěchům bylo i získání plánů motoru Jumo 213A, jehož výroba byla, bez vědomí Německa, započata i na našem území a které byly montovány do letounů Avia Bk-235. Koncem roku byli ale Vlastovickovi prozrazeni, Adolf Vlastovicka byl zatčen gestapem, ale jeho synovi se podařilo uprchnout i s továrním letounem Ta-152H. Jako jakýsi „bonus“ byly i plány na proudový letoun Ta-183 Huckebein. Naši konstruktéři se chopili příležitosti a rozhodli se pro dokončení vývoje tohoto letounu. Tím byla pověřena firma Aero.
Po kapitulaci Německa se na naše území vrátili i rodiče Hermanna Vlastovicky, kteří byli celou dobu vězněni. Hermann Vlastovicka se stal zkušebním pilotem u Aera, ale v počátcích vypomáhal i u jiných firem, které se podíleli na dokončení vývoje mnoha jiných německých letadel. Jednalo se např. o Tatru P-256, o které zde psal docent PantherG ( download/file.php?id=224676&mode=view ), či Horten IX, který využívalo naše bezpečnostní letectvo (nákres dodal Charlie a je zde: download/file.php?id=80750&mode=view ). Přišel únor 1948 a Sovětský svaz se rozhodl pro dvouleté válečné dobrodružství, které bylo ukončena podepsáním příměří v březnu 1950. Hermann Vlastovicka se hlásil jako dobrovolník k našemu stíhacímu letectvu, ale zledovatělý chodník a zlomená ruka a dvě žebra byly proti jeho nástupu k stíhačům. Mohl tak alespoň dokončit na přelomu let 1948/1949 vývoj Aera Ta-183, který byl zaveden do naší výzbroje. V roce 1953 se Hermann Vlastovicka stal zalétávacím pilotem MiGů-15, které zprvu Sovětský svaz dodával jako kompenzace za škody z let 1948 – 1950 a které byly posléze vyráběny licenčně na našem území.
V roce 1962 byla u Hermanna Vlastovicky zjištěna cukrovka a s ní i zákaz létání. Hermann Vlastovicka se pustil do boje s touto chorobou, ale marně… V dubnu 1964 mu musela být amputována levá noha, ale jeho zdravotní stav se neustále zhoršoval. Postupně přicházel o zrak a hrozila mu amputace pravé nohy. Své strádání nezvládal a 26.února 1965 spáchal sebevraždu. Byl pohřben v rodném Chebu.
Zbarvení letounu.
Hermann Vlastovicka během svého života pilotoval obrovské množství letadel, ale o žádném z nich se nedá říct, že by byl jeho osobním letounem. Vybral jsem proto 7. prototyp letounu Aero Ta-183 „Hastrman“, s kterým se zúčastnil střeleb v oblasti vojenského prostoru Libava. Letoun byl celý v barvě kovu, kromě přídě, pásu na trupu a VOP, které byly zelené. Na přídi byl i obrázek hastrmana a na pásu kolem trupu byla červená číslice 7. Výsostné znaky byly na obvyklých místech.