A jelikož jsem vytáhl jeden "rest - model" (temelínek),tak to načínám....
Aby v tom nebyl binec,tak hezky od začátku.
Albatros D.Va v letectvu ČSR
Vznikem nového státu - ČSR - v roce 1918 vznikla samozřejmě potřeba obrany tohoto státu.
Obnova pozemní armády byla víceméně bezproblémová - navrátilci z "Velké války",legionáři,někteří bývalí důstojníci C.a k. armády,ochotní loužit novému státu.Problémy byly sice s materielním zabezpečením a se zdrojem prostředků,ale to se dařilo vcelku rychle řešit.
Větší problémy však byly u nové zbraně,která se během "Velké války" vyvinula - letectva.
Po C.a k. Luftfahrttruppen na našem území mnoho techniky nezbylo.Vybavení se řešilo nákupem techniky ve spřátelené Francii , neboť domácí vhodné konstrukce teprve vznikaly.
Nákupní komise v Paříži se při nákupu nové moderní techniky potýkala s jistými potížemi. Nabízené válečné přebytky příliš neuspokojovaly,nově vyrobené stroje se zase zdráhala francouzská strana dodat.
Objevilo se však nečekané řešení.
Na čs. nákupní komisi se obrátili zástupci britské vojenské komise v poraženém Německu.Znajíc potíže s nmákupem francouzské techniky,nabídli německé letouny Albatros D.Va,nalezené na letištích v německu a o které nebyl zájem.Jelikož nabídka znělalákavě ( vpodstatě za cenu šrotu a odvoz),ministerstvo financí ČSR uvolnilo potřebnou částku k odvozu letounů.
V polovině března 1919 dorazila zásilka ve třech vlacích do Prahy,kde byly letouny umístěny ke generálním opravám do "Vojenské továrny na létadla" (pozdější Letov).
Z přivezených 65 letounů se podařilo zprovozuschopnit 45 strojů,ze zbylých byla část využita na náhradní díly.
Stroje - u nás zvané "Albatros S-5" - byly roděleny mezi dva nově ustavené stíhací pluky se třemi letkami po 6ti strojích...
Zbylých 9 strojů bylo určeno pro nově ustavenou Leteckou pilotní školu.
Kamufláž strojů je zatím ve stádiu studia podkladů.Zatím veškeré bádání sdospělo do bodu,kdy není jisté,zda kamufláž byla troj nebo čtyřbarevná....Spodní plochy byly přestříkány tzv.hliníkovým bronzem (matnou hliníkovou barvou).Horní plochy byly buď ve 3-barevné kombinaci (okrová,zelená,zemitá hnědá) nebo ve 4-barevné kombinaci (okrová,zemitá hnědá,zelená,tmavě zelená).Více prozradí rekonstrukce níže...
Výsostné označení bylo provedeno ve formě praporových znaků.
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !