Zdenku a ostatni...ja si myslim,ze vzhladom na posledne roky vojny,trpel cely japonsky priemysel nedostatkom veskerych surovin,a surovin na vyrobu bariev nevynimajuc.Myslim si,ze odtiene farieb sa na ponorkach kus od kusu lisili svojim nadychom,a nelisili sa vela od naterov hladinovych plavidiel...ale dalo by povedat,ze natery ponoriek boli tmavsie ako u lodi/okolite pozadie?/...farba bola zrejme nieco od sivych tonov az po sivo ciernu.Vlado M.
Ja si myslim to iste,Zdenku!Preco by komplikovali nater ponorky dvomi ruznymi odtienmi...u hladinovych plavidiel pod ciarou ponoru to bola zrejme ta cervenohneda barva z vetsimi antikoroznymi vlastnostami obsahujuca olovo?...u nas sa tej barve, myslim,hovorilo surikova-na konstrukcie.
Projel jsem několik publikací a jsou vidět fotky japonských ponorek se světlým nátěrem a výrazným tmavším nátěrem spodní části ale je i dost fotografii ponorek velmi tmavých takže je třeba dohledat vždy příslušné foto konkrétní ponorky např I- 402 je vyloženě tmavá
s japonskými ponorkami jsem fakt na začátku tak opravdu nevím zatím jsem se dopátral že každá loděnice používala jiné barvy prostě od sv šedé po velmi tmavou... fotky i v tištěných publikacích jsou skoro vždy velmi špatné.... já to sbírám na I-20/I-53 které jsou na zatímních obrázcích hotových modelů černé... Midgety A a Kaiteny byly také černé.