Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Luftwaffe 1939-45
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1498 • Stránka 100 z 100 • 1 ... 96, 97, 98, 99, 100
  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod YETTY » 13 bře 2025, 11:34

Díky.Tak asi stejně pouvažuju o koupi.I za těch pár fotek to stojí.Nějaké mám,ale pořád málo. :) A hlavně by mohla být známá historie mašin,které potom přelétli jinam.Mozna Halle,možná Fūrth.Mozna by mohli být známé i kamufláže.
SPL LIBEREC Martin ˇˇYETTYˇˇPlaček
YETTY
 
Příspěvky: 3158
Registrován: 28 čer 2006, 22:54
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod caughtinthemiddle » 13 bře 2025, 23:04

Archivář píše:Zajímavé, ani Jerry Crandall, ani Japo, W.Nr. 210033 v přehledech strojů vůbec neuvádějí (kdopak od koho asi opisoval :) ). Crandall tento letoun - s otazníkem - má ve zmíněné knížce jako "žlutou 9". Já ať koukám jak koukám, tak ani v Fw190D-9 Vol.1 na straně 169 tu "žlutou 9" vůbec nevidím. Spíše to skutečně vypadá na "žlutou 17".


It is featured and correctly identified in JaPo although not in the Dora volumes but in the more recent Stipdonk/Meyer book, p.474:
WNr. 210033, "Yellow 11", emergency landed by Lt. Hannes Santler, Staka 3./JG 2, near Limburg on 13.03.1945.
Uživatelský avatar
caughtinthemiddle
 
Příspěvky: 218
Registrován: 27 úno 2008, 00:15
Bydliště: Ostpreussen
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod uli301 » 29 bře 2025, 11:36

Dva obrázky Fw190D-9 „bílá 12+I“, nalezené v Celle nebo Faßbergu.
Podle mého názoru je číslo žluté a ne bílé.
Bílá čísla neměla černý okraj, pouze žlutá čísla měla černý okraj.
Na druhém obrázku je vidět barevný rozdíl od bílého pruhovaného kříže.
Patřil tento stroj do 11./JG26 jako známá „žlutá 8+I“ WNr.600175?

Yellow  12+I JG26.jpg


Fw190D-9  9.JG26   yellow or white  12+I   Fassberg.jpg


https://electricscotland.com/history/ar ... ckbie9.htm
uli301
 
Příspěvky: 70
Registrován: 30 zář 2021, 13:35
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Archivář » 30 bře 2025, 12:03

Stroj podrobně rozebírá JaPo v II.díle "Fw 190D" - cituji (neupravený strojový překlad):

Značení typický 600 mm široký trup Balkenkreuz s bílými obrysy je dobře viditelný, stejně jako černá 530 mm svastika na ocase. Taktické číslo „12“ a označení III. Gruppe bylo pečlivě nanášeny ručně, stejným způsobem jako na W.Nr. 600175, "Žlutá 8+ I". Všimněte si, že „White 12+ I“ je první fotograficky zdokumentovaný D-9 9./JG 26 a že na rozdíl od letounů 1. a 5. Staffel bylo jeho bílé taktické označení zvýrazněno černým proužkem. To byl standartní postup u 9. Staffel, který lze pozorovat na mnoha Bf 109Gs/K4 a Fw 190A-7s/A8, které jednotka používala až do Unternehmen Bodenplatte včetně.

9./JG 26 si trupová čísla (podle Japo) černě lemovala. Pokud zůstaneme u Japo a nalistuješ si foto zmíněné W.Nr. 600175, "Žlutá 8+ I", tak žlutý odstín osmičky je znatelně tmavší oproti trupovému kříži. Ten rozdíl odstínů bílé u White 12+ I může být daný tím, že výrobce trupový kříž stříkl pouze jednou vrstvou, kdežto číslo mohlo být namalováno více vrstvami barvy.

Pokud projdu ztrátová hlášení z roku 1945, tak najdu ztráty strojů u III./JG 26 prakticky až do posledního dne války, ale White 12+ I tam není. To by ukazovalo na to, že stroj dožil u jednotky kapitulace. Takže je dost velká naděje, že se objeví jeho další foto. Barvu čísla by nám pomohli určit i letové deníky pilotů z III./JG 26, ale ty bohužel nemám k dispozici.
Uživatelský avatar
Archivář
 
Příspěvky: 937
Registrován: 19 čer 2010, 14:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Archivář » 12 kvě 2025, 19:56

Když je to 80.výročí pražského povstání aneb co se všechno najde na barikádě ... Minimálně jeden trup je "Dora"

Kde se vzaly (odkud jak a proč) na
barikádách na Košířském náměstí trupy letadel Luftwaffe? Žádný letoun těchto typů nebyl
v blízkosti Košíř v tom čase dle našich informací přeci sestřelen...
odpověď v Dokumentu „Memoáry“ ze vzpomínek pana Václava Bláhy:
Cituji:
„ 6.5. 1945 …Hned ráno jsme se s otcem vydali opět do vozovny (Motol- pozn.), aby Rakušáci
odevzdali zbraně, ale otec opět neuspěl. Nechtěl hrotit situaci, tak jsme zas odešli
s nepořízenou. Když jsme se vrátili, usoudil otec, že barikády jsou malé a tu někoho napadlo, že
v bývalé vozovně v Košířích (pozn.: křižovatka Vrchlického a Jinonické, po zrušení vozovny za
války německá opravna trupů letadel) jsou části letadel. Sehnali jsme jedno nákladní auto a jeden
povoz a tyto kusy letadel jsme navozili na všechny tři Košířské barikády…“

Přílohy
018_barikada_Plzenska.jpg
012_Barikada_Kosire.jpg
006_Barikada_Kosirske_nam.jpg
Uživatelský avatar
Archivář
 
Příspěvky: 937
Registrován: 19 čer 2010, 14:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Archivář » 28 čer 2025, 18:44

Fw 190D-9 "red 13", W.Nr. 213240 od JV 44 vzácně vyfocené z pravé strany ...
Přílohy
s-l1600 (6).jpg
Uživatelský avatar
Archivář
 
Příspěvky: 937
Registrován: 19 čer 2010, 14:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Jozeff66 » 28 čer 2025, 22:00

:o =D>
Fw-190D-11: http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=83173
Ta-152E: http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=83080
Ta-152C: http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=90127
Fw-190D-9: http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=98252
Fw190D-15 viewtopic.php?f=6&t=119977
Uživatelský avatar
Jozeff66
 
Příspěvky: 9491
Registrován: 30 dub 2011, 15:30
Bydliště: Košice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Spektor » 28 čer 2025, 23:01

:-k

Eééj to WNr. :loser:
Skôr 211040.
Uživatelský avatar
Spektor
 
Příspěvky: 2980
Registrován: 21 led 2013, 12:42
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Archivář » 29 čer 2025, 07:41

Tak jsem kouknul na to W.Nr. u "red 13" podrobně:

JaPo tu "red 13" indentifikuji jako W.Nr. 211 040 (viz níže), Crandall (vyšel později než JaPo) se nejdříve přikládal k W.Nr. 213 240 a posléze k 210 240. Škoda, že ta fotka, co jsem našel já, není zřetelnější ... Jenom mě baví, jak JaPo skálopevně píše, že horní i dolní část čtvrté číslice výrobního čísla byly zaoblené, tj. jednalo se o „0“, „3“, „6“, „8“ nebo „9“ a nakonec je to "2"

JaPo:
Fw 190D-9, W.Nr. 211040?, "Červená 13", JV 44
Letadlo
Toto letadlo bylo nalezeno v Ainringu, malém letišti poblíž Salcburku v Rakousku, které bylo hojně využíváno pro plachtařské a výzkumné účely a používal ho i Adolf Hitler, když byl na cestě do svého letoviska Berchtesgaden. Letadlo pilotoval poručík Klaus Faber a podle jeho vlastních vzpomínek si ho vyzvedl v opravárenské dílně Luftwaffe v Obertraublingu při přesunu ze Stab/JG 6 do své nové jednotky v Mnichově-Riem. Ačkoli je Obertraubling známý především jako jedno ze tří hlavních montážních center modelů Messerschmitt Bf 109G/K, není důvod pochybovat o Klausových Faberových vzpomínkách.
Vzhledem k tomu, že lze pozorovat zjevné stopy přelakování, letadlo pravděpodobně prošlo určitými opravami nebo bylo podrobeno údržbářské prohlídce. Druhou možnost naznačuje kabina raného typu, která by byla pravděpodobně v případě generální opravy vyměněna. Jelikož zůstala, zřejmě nebylo nutné ji vyměňovat, protože se jednalo o originální komponent, a spolu s pětidílným krytem děla je zřejmým znamením, že „Red 13“ byl relativně raný sériový letoun Focke-Wulf. Různé zdroje uvádějí, že individuální konstrukční číslo „Red 13“ je W.Nr. 213240, ale to nelze doložit. Dobové fotografie „Red 13“ čitelně zachycují pouze poslední dvě číslice „40“ na krytu ocasní ploutve. Kryt děla v přídi (pětidílný model s vyboulením) identifikuje Focke-Wulf Flugzeugwerk, G.m.b.H. jako výrobce „Red 13“, takže jeho Werknummer začínal číslem „21“. Zbytek čísla je nezřetelný, pravděpodobně nečitelný na samotném letadle, například kvůli povrchovému poškození nebo lehkému přestříkání maskovací barvou. V důsledku toho je nutné pro určení výrobního čísla „Červená 13“ vzít v úvahu další okolnosti. Dřívější typ kabiny byl montován na letouny Fw 190D-9 z produkce Focke-Wulf přibližně do W.Nr. 211100, tj. až do druhé výrobní série. Pokud se bude předpokládat, že kabina byla originálním kusem vybavení, pak muselo být letadlo součástí výrobní série W.Nr. 210xxx-211xxx.

Důkladné zkoumání dostupných fotografií ukazuje, že horní i dolní část čtvrté číslice výrobního čísla byly zaoblené, tj. jednalo se o „0“, „3“, „6“, „8“ nebo „9“. Porovnání s konstrukčními čísly přidělenými různým výrobním sériím ponechává pouze následující možné možnosti:

W.Nr. 210040 - tento D-9, Stammkennzeichen "TS + DN", byl vydán společnosti Daimler-Benz 8. října 1944 k přestavbě na motor DB 603 pro dlouhodobé testování a k prototypování D-14 jako Fw 190 V76. Ačkoli jeho poslední let byl zaznamenán 14. března 1945, je extrémně nepravděpodobné, že by byl letoun přestavěn zpět na standardy D-9 pro dodání jednotce na frontě;
W.Nr. 210240 - tento další neznámý Dora 9 byl nalezen vyhořelý na letišti Rheine ke konci války;
W.Nr. 210940 - "Černá 10" z 2./JG 26 byla zaznamenána jako zničená při srážce ve vzduchu 20. ledna 1945;
W.Nr. 211040 - dosud nejsou k dispozici žádné informace o konečném osudu tohoto letadla.
Vzhledem k výše uvedeným zjištěním se tedy nejpravděpodobnější konstrukční číslo „Červená 13“ jeví jako W.Nr. 211040.

Crandall (strojový překlad) :
FOCKE-WULF Fw 190 DORA Fw 190 D-9/R11 "Červená 13" JV 44 W. Nr. 210240 Nyní lze fotograficky potvrdit, že tato Dora 9, první z barevných Dora JV 44 zdokumentovaných, má evidenční číslo W. Nr. 210240. Bez kvalitní fotografie, která by výslovně ukazovala evidenční číslo na ocase, se číslo "Červená 13" stalo kontroverzí. Zpočátku se předpokládalo, že se jedná o W. Nr. 400240, ale jakmile se objevily další odhalující fotografie, ukázalo se, že toto číslo není správné. S dalšími fotografiemi, které se objevily na veřejnosti, se první dvě číslice daly číst jako '21' a poslední tři číslice se daly poměrně snadno zašifrovat jako '240'.
Podle zprávy Spojenecké zpravodajské služby č. 40/45 byl ale letoun číslo 210240 ale nalezen vyhořelý na letišti Rheine v severním Německu 12. května 1945. Další logickou volbou pro „červenou 13“ by však bylo číslo 211240; nicméně podle záznamů o výrobě Werknummeru začínaly letouny D-9 vyrobené v lednu 1945, které zahájily sérii 211, číslem 211001 a končily číslem 211200. V této posloupnosti by další volbou mohlo být číslo 212240, ale i toto číslo je vyloučeno, protože pátá výrobní várka letounů D-9, která zahájila sérii 212, končí číslem 212170. Zbývá tak pouze možnost 213240. Počítačová analýza (viz foto) tehdy nejznámější dostupné fotografie ukázala, že záhadná třetí číslice je stylizovaná „3“. Není to zcela přesvědčivé, ale jediným dostupným nepřiřazeným číslem bylo 213240; vyskytly se však určité nevysvětlitelné anomálie. Například jediný další známý fotograficky zdokumentovaný letoun série „213“ D-9 je 213009 (viz první svazek, strany 133, 134), který má charakteristiky pozdní výroby letounů D-9: vyboulenou kabinu a pozdní třídílný kryt děla, zatímco „Červená 13“ má raný plochý kryt kabiny a raný pětidílný kryt děla, o kterém je známo, že byl z výroby vyřazen kolem modelu D-9 s číslem 210300. Autor uváděl „Červenou 13“ jako 213240, dokud se nedávno neobjevila vynikající fotografie, která obsahuje dosud nejlepší perspektivu identifikačního čísla Werknummer. Kvůli tmavé skvrně kamufláže přímo pod třetí číslicí není číslo stále křišťálově jasné, ale s pomocí počítače lze číslo pozitivně rozeznat jako „0“. To znamená, že zpráva A.I.R. 40/45 je chybná. Chyby v těchto zprávách nejsou až tak neobvyklé. Je pravděpodobné, že jedním z důvodů pro tuto zprávu popisující „vyhořelý“ D-9 nalezený v Rheine bylo číslo W. Nr. 210247. Mohlo by být možné, že část čísla Werknummeru byla ohořelá, takže některá čísla byla nečitelná. Pravděpodobnost, že se „Červená 13“ dostala do Rheine a tam byla zničena, jak je zaznamenáno ve zprávě A.I.R. 40/45 ze dne 12. května 1945, je nemožná, protože některé z těchto zde prezentovaných fotografií „Červené 13“ byly pořízeny 15. nebo 16. května 1945 v Ainringu v jižním Německu. Číslice čísla Werknummeru 210240 „Červené 13“ se velikostí i stylem shodují s číslo W. Nr. 210239 „Černá 3“ z 6./JG 26, které je znázorněno na Fw 190 Dora, sv. 1, strany 291–293. Kamuflážní skvrny na obou letadlech jsou umístěny podobně, přičemž číslice Werknummer „Red 13“ je umístěna o něco více vzadu.

Překlad u fotky: Při výrazném zvětšení lze číslici Werknummer na ocase stroje „Red 13“ přečíst jako 210240, přestože je nanesena přes tmavý kamuflážní bod. Asi v jedné třetině cesty dolů na pravé straně první číslice „0“ je tmavá šmouha, která dříve "0" změnila číslo „3“; na této nové fotografii však svislá čára na levé straně číslice potvrzuje, že se jedná o „0“ a ruší představu, že se jedná o „3“. Porovnejte pravou horní křivku třetí číslice „0“ s poslední číslicí „0“ a zjistíte, že jsou identické. Mezi číslicemi „2“ a „4“ je obvykle velká mezera.

Moje poznámka nakonec: U toho stroje je vidět, jak i uznávaní historici mění názory - podle mě je na té fotce co jsem publikoval níže jasně vidět na třetím místě "0", takže to skutečně vypadá na W.Nr.210 240.
Přílohy
13-1.jpg
13.jpg
Naposledy upravil Archivář dne 29 čer 2025, 16:26, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Archivář
 
Příspěvky: 937
Registrován: 19 čer 2010, 14:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Tomáš Dvořák » 29 čer 2025, 08:45

Diskuze k Werknumeru 213240 Červené 13 na 12oclockhigh (z roku 2005):
http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=3432
Tomáš Dvořák
 
Příspěvky: 394
Registrován: 19 črc 2004, 11:04
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Archivář » 29 čer 2025, 10:02

Myslím, že z této fotky je W.Nr. 2.. 240 jasně viditelné. Věřím i Crandallovi, že zbylé číslice jsou 1 a 0.
Jenom mě trochu překvapilo, když jsem se v tom hrabal, že Crandall nejdřive "vylepšil" (jinou) fotku "red 13" tak, že na ní bylo vidět 213 240 a pak z toho (v další knížce) "diplomaticky vycouval". Tu trojku ve W.Nr. tam jasně vidíš (ve skutečnosti tam není!) a z Crandalla vypadlo, že to byla "počítačová úprava" ...
Přílohy
13-1.jpg
13.jpg
Naposledy upravil Archivář dne 29 čer 2025, 14:28, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Archivář
 
Příspěvky: 937
Registrován: 19 čer 2010, 14:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Archivář » 29 čer 2025, 13:35

W.Nr. 211 040 byla "dvojbarevná" 18 od JG 2
Fw 190D-9, W.Nr 211040, “Blue / Black 18”, II./JG 2, Central Germany, May 1945

Je zajímavé, jak JaPo pracně hledalo (když to není W.Nr. 211 040) složitě jinou kombinaci - viz: https://www.japo.eu/discussion.php?f=5, ale možnost, že ve zprávě č. 40/45 může být omyl či překlep, je vůbec nenapadla.
Přílohy
article001_black18.jpg
article001_083A.jpg
Uživatelský avatar
Archivář
 
Příspěvky: 937
Registrován: 19 čer 2010, 14:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: FW 190 D9,11,13 + Ta 152

Příspěvekod Spektor » 29 čer 2025, 20:31

:-k

Súhlasím s WNr. 210240.
Uživatelský avatar
Spektor
 
Příspěvky: 2980
Registrován: 21 led 2013, 12:42
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1498 • Stránka 100 z 100 • 1 ... 96, 97, 98, 99, 100

Zpět na Luftwaffe 1939-45

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY