Jenom stručně: LF resp. HF je označení pro použitý druh motoru, který byl vyladěný pro nižší resp. vyšší letové hladiny. Vyšší typ směrovky nahrazoval nižší a začal se montovat zhruba od léta 1944 i zpětně na stroje s nižším typem směrovky. Spitfirologové by to určitě dokázali povědět lépe a podrobněji.
Musím sa trocha opraviť. Výškove "spity" mali predĺžené koncové oblúky
krídel a nízku smerovku, a "spity" pre malé výšky mali krídla bez koncových
oblúkov (pre lepšiu manevrovateľnosť) a vysokú smerovku (pre lepšiu smer. stabilitu). A práve tato informácia ma zmiatla. Buď to bolo výrobou od roku
1944 ako to píšeš ty, alebo použitím podľa výšok. Preto som si to spojil s LF/
HF.
Označení LF/F/HF je označení verze vestavěného motoru pro nízké/střední/vysoké letové hladiny a nemá vůbec nic společného s typem použitých koncových oblouků křídla ani s typem směrovky. Spousta Spitfirů s motory verzí LF i HF létala s klasickými koncovými oblouky a vyšší směrovky se montovaly až od léta 1944 nezávisle na vestavěné verzi motoru.
Díly na Spitech se kombinovaly podle potřeby. Když se např. rozsekala směrovka, tak tam dali mechanici tu, kterou měli po ruce a neřešili to. Jestli se nepletu, tak kulatou směrovku měly i některé Mk.IXE, které už by asi měly mít novější typ.
zkracene rozpeti se opuzivalo u masin pro hloubkove utoky, modifikace se provadely dle potreby primo u perute, pripadne spity XVI ktere k hloubkarine byly urcene predevsim sly takto uz z fabriky. samozrejme byly vyjimky napriklad osobni masina W/Cdr Turnera oznacena PS-T. na tu dle prani sefa namontovali klasicke koncove oblouky. XVI taky sly z fabriky se spicatou smerovkou. to same plati o poslednich vyrobnich seriich Mk.IX ktere se od XVI lisily jen motorem. vetsina devitek vysla z fabriky se standartnim rozpetim kridla, s motorem merlin 66 (cili to byly LF IX) a s kulatou smerovkou.... samozrejme se v prubehu sluzby upravovaly... bud proto ze to bylo mozne a vedlo to ke zlepseni a nebo proto ze dany dil bylo treba vymenit po havarii atd. zajimave je u devitek to kdy zacaly z fabriky jit masiny s kridlem "E". kridlo E nebylo zajimave ani tak jinou skladbou vyzbroje jako spsi tim ze pod kazdou polovinou mohl byt neseny zavesnik pro bombu. prvni Eckove masiny sly k jednotkam asi jeste pred invazi a nebo tesne po ni, je dost fotek na Ecka s invaznima pruhama. Ale asi nabeh produkce byl pozvolny protoze treba ze serie MK jsou nektere masiny s E kridlem a nektere s C. Stejne tak dal v prubehu valky byl u jednotek asi vetsinou mix masin C a E s tim ze masiny s C kridlem byly cysto asi modifikovany na E standart. berte to spis jako namet k diskuzi - sam jsem sveho casu trochu hledal a badal nicmene jednoznacneho konce jsem nedosel - jen toho co jsem napsal vyse
jinak jeste spicate konce kridel - prodlouzene rozpeti pro velke vysky bylo z fabriky montovano na prvni serie spitu VIII (zacatek serie JF... - rok 43 ) a dale pak spise u peruti ci opravarenskych jednotek na nektere z prvnich Mk.IX ve stredomori. naprosta vetsina vyse uvedenych masin mela nizkou smerovku a merlin 61/63 (cili nebyly HF ale F - "pro stredni vysky") protoze byly vyrobeny v roce 43 . pozdeji dodane VIII ze serie JF uz chodily se spicatou smerovkou a standart. konci kridel s tim ze opet u jednotek se casto rozpeti zkracovalo protoze se Spity v Italii pouzivaly v mensich vyskach - VIII se zkracenym rozpetim si napr. velice chvalil S/Ldr Albert Houle - velitel 417.sq.
Spicate konce mely take vyskove Spity VII s pretlakovou kabinou ze zacatku sve kariery - po invazi dostaly vetsinou klasicke oblouky)
Díky VICI, toto vysvetlenie je až nad mieru dostačujúce. Potreboval som
si ujasniť tvrdenie,že Mk.IX s klasickým krídlom nemohla mať vysokú
smerovku. Mam postavenu mašinu Mk.IX s vysokou smerovkov z roku
1944 a podľa teba to tak mohlo byť. Nestaval som konkrétny stroj podľa
fotky preto ta neistota či je to správne. Všetkím pekne ďakujem za pomoc.