Dovolím si použít toto Jožovo vlákno k prezentaci (doufám) zajímavých informací ...
Dvoutónové kamufláže A6M2 Model 11 Existuji tři hlavní teorie vzniku dvoutónových kamufláží jejichž použití je fotograficky zdokumentováno na ranných A6M2 Model 11 nasazených v Číně, někdy označovaných jako „Panda Zero“.
Všechny tyto teorie vycházejí z fotodokumentace, takže se shodují v rozložení barevných polí. Prvním odstínem (dále O1) byla zbarvena přední část trupu až po dělící přepážku za kabinou a horní plochy křídel od kořene po začátek křidélek Druhým odstínem (dále O2) byl zbarven celý zbytek letounu, tedy kompletní spodní plochy křídel, vnější části horní plochy křídek a trup od dělící přepážky včetně ocasních ploch.
1) „Teorie testovací kamufláže“ V Číně mělo být toto schéma použito jako testovací kamufláž. O1 byla „standardní“ šedá barva J3, O2 byla světle šedá (někde je uváděna dokonce bílá) barva. Tato teorie byla hodně populární ve starších japonských publikacích, ale nikdy nebyly nalezeny žádné dokumenty, které by ji potvrzovaly. Moje hodnocení – velice nepravděpodobné.
2) „Teorie vybělení sluncem“ Tato teorie tvrdí, že O2 není ve skutečnosti jiná barva. Tvrdí, že díky podmínkám v Číně byly letouny na stojánkách zakrývány plachtami a nezakryté části byly „vyběleny“ slunečním zářením. Tato teorie je v současnosti hodně populární, ale má jisté nedostatky. Dokumentovaná poloha krycích plachet neodpovídá demarkačním liniím barev. Ostré linie patrné na fotografiích by navíc nemohly vzniknout bez toho, že by byly natřeny. Zajímavé také je, že neexistuje žádná fotografie raných Zer s takovým krytím v Japonsku, přesto že Čína je přibližně ve stejné zeměpisné šířce. Počet Zer Typu 11 s „Panda“ kamufláží je spíše omezený a většina Zer 12. Kokutai byla celkově natřena barvou J3. Moje hodnocení – spíše nepravděpodobné.
3) „Funkční nátěr“ Na japonském serveru giraku.com byl v roce 2022 publikován dokument, který nabízí jiné vysvětlení. Technik odpovědný za lakování stíhaček Zero v továrně Mitsubishi poskytl zajímavé informace o vývoji nátěru těchto letounů. U raných modelů Zero (do sériového čísla 36) bylo výfukové potrubí umístěno výše na krytu motoru než u pozdějších verzí. Toto uspořádání vedlo k znečištění přední části trupu a vnitřního povrchu křídel motorovým olejem, což znesnadňovalo pohyb mechaniků po křídle. Pro řešení tohoto problému byl vyvinut speciální nátěr. Do standardní barvy J3 byl přidán protiskluzový prášek, což vedlo k tmavšímu odstínu (O1). Tento nátěr byl aplikován od přední části trupu až ke středu národního označení (Hinomaru) a od kořene křídla ke jeho středu. Od sériového čísla 37 bylo výfukové potrubí přemístěno níže, což podle technika mělo eliminovat potřebu dvoubarevného nátěru. Nicméně důkazy z letounů 12. Kokutai naznačují, že tato dvoutónová kamufláž byla nadále používána i na některých Zerech s již sníženým výfukovým potrubím. To naznačuje, že tato praxe přetrvávala delší dobu. Moje hodnocení – vysoce pravděpodobné.
Výsledek je tedy podle mého mínění takovýto – O2 nebyla světlejší barva, byla to “standardní” šedá J3. O1 byl tmavší odstín J3. Demarkační linie byly ostré.
Naposledy upravil Plooskie dne 11 zář 2024, 13:05, celkově upraveno 2
Josef Steinocher píše:Nevěděl by někdo detailnější informace o tomto Zeru?
Přeposílám vyjádření největší (mě známé) české kapacity na Zero Roberta Vančaty: Myslím, že to nemá reálnou předlohu. 332 kokutai byla v Japonsku a vybavují se mi její Raideny, Gekko a Zera 52c a 21K. Nepamatuju si žádnou fotku jejich Zera 22. Navíc koukám dělení barev Nakajima a náznak spodního sání...To bude určitě generické Zero obecné.
Moje upřesnění informace: Model 22 a 32 byly vyráběny pouze u Mitshubishi, ale zobrazený stroj má linii dělení horní a spodní kamufláže typickou pro Nakajimu. Navíc je nakreslen kryt motoru typický pro Model 22, ale má ve spodní části vstup vzduchu používaný na Model 21 ...
Takže resumé je takové jak napsal Robert - umělec si to celé vycucal z prstu, jak technicky tak ohledně kamufláže... Ale vypadá to pěkně