Ťažko povedať keď to nevedia sami autori.Osobne neverím na kombináciu 81/81.Je to nezmysel a zvlášť keď sa farby po oprave aplikovali niekde v podniku na opravu strojov.A už vobec nie preto,ze jedna bola hnedá druhá zelená aby ich odlišili.V každom prípade niektorá ktorá sa u LWF pouzivala.A to RLM 70,71 alebo 80.Ktory stroj ta vlastne zaujíma? Som z toho voľajaký zmätený? Začal si s žltou5
Ano, stavím "žlutou 5"... Ale pokud o těch barvách přemýšlím, koukám i na jiné stroje stejného období... A tady je jedinečná příležitost stroje, na kterém jsou zastoupeny skoro všechny barvy, můžu si ho prohlédnout jak na černobílých fotografiích tak barevných a porovnat, jak to kontrastově vypadá... Za mě tento stroj vyvrací dogma, že se musela používat kombinace "světlého" 75, 82 a "tmavého" 74, 81 odstínu. Prostě jak je vidět, použilo se cokoliv. A právě žlutá 5 také podle mého názorů vykazuje známky pozdějšího doplnění / oprav kamufláže.
A samozřejmě by mě zajímalo, proč Eduard "náhle" změnil názor a všude uvádí kombinaci 75/82... Ale asi je k tomu vedly nějaké důvody (někdo jim to na základě něčeho poradil).
Jiné zdroje začínají být opatrnější a místo uvádění 75 / 82 používají 75 / a "zelená" nebo "tmavá zelená" bez bližší specifikace...
Když se u 163824 kouknu na černobílé fotografie, závěr je jasný... 81/82... Ale "odborníci" by určitě tvrdili, že tmavá je hnědá 81 a světlá je zelená 82. A ejhle, tady je to přesně obráceně... Takže proto ten můj závěr, že aplikovat dogmatické závěry, že se používaly jen dané kombinace barev, nemusí být vždy pravda.
Těším se, až někdo toto téma zpracuje komplexně na základě nových poznatků, za použití dokumentů, dochovaných originálních fragmentů a fotografií. Zatím se mi zdá, že jsou to jen domněnky, založené na malém vzorku důkazů a pak chybně plošně aplikované.
O.K. nějak to nastříkám, asi konzervativně 74/75/76, to tu nikdo rozporovat nebude... snad...
Ale aby to nevypadalo, že jen kecám a nic nedělám, tak jedna ze stolu... křídla a horní kryt motoru je ještě na sucho, teprve tmelím a brousím trup. Musím říct, že oproti "Kčku" jsou výlisky o poznání horší. Než jsem všechno "vyladil" aby to tak nějak hezky sedlo, docela jsem si vyhrál. Kabina a všechny klapky a sloty budou zavřené, jako na fotkách, takže jsem se příliš netrápil s kokpitem, ale spíše se soustředil aby seděla zavřená kabina, klapky, chladiče, sloty a tak... Trošku mi tedy nesedí horní díl kýlovky, tam bude nějaké práce, aby to vypadalo hezky...
Ešte doplním.Silne pochybujem,ze sa použilo cokoliv...Lietadlá prechádzali na výstupe kontrolou.Rozdiely a nedodržanie predpisov sa zaznamenávali a vtedy už hrozilo Gestapo alebo koncentrak.Neverim,že tam niekto dal čo mu prišlo pod ruku.Takýchto príkladov by bolo oveľa viac než len jeden stroj z Austrálie.Ta mašina je kompletne prestriekana po oprave a to je rozdiel.Preto tie nové farby.Zltej 5 sa to netýka.A poľským publikaciam by som neveril už vobec.Casto x kopírujú a koli atraktivite a predaju sú schopný čohokoľvek.Prečo udáva Eduard kombináciu 75/82 netuším.Na to sa treba opýtať ich.
Myslím že čerpají info ke kamuflážím od JAPO. Už o tom někde psal.
Roman Pavlů,KPM Brněnec, koordinátor pro oblast východ
"Čas je pouze relativní pojem. Důležitý je zda chceš ležet nebo modelařit!" Rozpracováno:2x Fw-190A-4, Ju-88A-4,H.Hurricane mk.IID,G.Meteor mk.I, Bf-109 G-6,..........atd. Hotovo 2019: Fw-190 A-3 Eduard P-39 Q Eduard Hotovo 2020: 2x Fw-190 A-5 Eduard
Ale právě JAPO moc kombinaci 75/82 neprezentovalo... Většinou 75/83 (tmavá zelená nebo zelenohnědá). Proto jsem se zeptal p. Šulce, jestli je někde posun a případně kde...
Presne.Japo kombinaciu 75/82 nespomína(zatiaľ)pretože nieje doložená.Na stíhačkach doložené sú len 74/75 a 81/82.Je z toho guláš koli tomu,že 83 ako tmavá zelená bola vyradená.Vyššie spomínaš kombinaciu 75/82 + fleky 81...Čo tak 74/75 + 70?Poprípade 70 zameniť za tmavšiu zelensiu 74 ktorú Japo v svojej poslednej/predposlednej publikácii spomína.Pokiaľ sa na Japo mozem odvolať Ak chceš,tak hoci 81?Vyjde to na stejno pokiaľ porovnávaš podľa čb fotky.Eduard sa držia poznatkov Japo,spomínanú to.Japo ale poslednú dobu menia názory,snáď je to vývoj.Už len v svojej druhej stavebnici K-4 sú farby interpretované presne naopak.Svetle su udávane ako tmavé a naopak.Ale to je na inú debatu.A tvojej otázke za Šulc šikovne vyhol,čo len nahráva tomu čo píšem vyššie
p. Šulc mi odpověděl podle mého předpokladu (a ona to je asi pravda) a to že co "odborník", to názor. Každý má k svému názoru většinou nějaké podklady. Ať jsou to dobové dokumenty, vzorníky, kusy letadel... Problém podle mě je, že každý z toho svého kousku paušalizuje na ostatní stroje a ono to pak nefunguje... Najednou se najde dokument, kus letadla nebo barevná fotka, která zase teorii zboří jak domeček z karet... A další pohled na věc je, že odstíny se opravdu během období měnily a nelze spoléhat ani na německou přesnost... RLM 76 od světlé modré, přes světle šedou až po nažloutlou, RLM 74 od šedé s nazelenalým nádechem až po pomalu tmavě zelenou, RLM 75 od střední šedé po světle šedou... A to mluvím jak o vzornících, tak o dochovaných kusech letadel (fotografie tady použít podle mě nejdou, tehdejší materiál tyto rozdíly v odstínech věrně ani zachytit nemohl). A co tedy potom barvy RLM 81/82, kde se odborníci ani nemůžou shodnout, jestli to byla barva zelená nebo hnědá... Jeden přinese směrovku, na které je zelená a hnědá a šup, má autentické odstíny 81/82, je to přece originál tak není co řešit... Pak přijde druhý s krytem motoru, jen ta hnědá je jinak hnědá a zelená jinak zelená a řekne, nene, tohle jsou ty "pravé odstíny 81/82... A pak přijde třetí s kusem trupu, kde je "zelenošedá" a řekne, to je sice hezké chlapi že máte odstíny 81/82, ale já vám říkám, že se stejně používala do konce války 74, mám tady na to důkaz. A pak přijde Pufo z dokumentem, že se od března 44 žádná 74 neměla používat a má samozřejmě taky pravdu, v tom dokumentu to tak je (plus v další jiných). Myslím, že na pořádnou studii si budeme muset ještě počkat a já se na ní osobně těším.
Já se asi přikloním k variantě, že použiji "nějakou" šedou ala RLM75 a k tomu dvě "zelené" (zelenošedé nebo zelenohnědé) a je úplně jedno, jestli jim budu říkat 74, 81, 82 nebo 70... Mám na to připraven i můj oblíbený "testovací" model, tak sem pak dám výsledky pokusu a můžeme se o tom bavit...
Finální montáž v plném proudu. Zítra bude snad hotovo. Podařilo se mi v zápalu boje přilepit i přední pancéřové sklo, který ta mašina na fotkách nemá, ale oddělat už ho nemůžu.