Tentokrát začnu trochu zeširoka. Dějinami letectví prošly stovky typů letadel. Některá se stala slavnými, některá méně a některá vůbec. Ta slavná jsou v centru pozornosti výrobců modelů a najdeme je ve většině našich vitrín. U těch méně slavných je to horší. Jejich modely se vyrábí méně často, mnohdy i vůbec ne. Takže je-li v centru mého zájmu okrajový typ, musím vzít to, co je na trhu. Nechci si ale na tento stav stěžovat, je logický a pochopitelný. Mezi takové typy, které mě vyloženě padly do oka patří i americký bombardér B-45 Tornado, případně jeho průzkumná verze RB-45C. Jednalo se vlastně o první americký proudový bombardér. Obě verze se zúčastnily války v Koreji. První firma, která vydala model měřítku 1/72 byl francouzský Mach 2. Bohužel je to shortrun na hranici sestavitelnosti. Proto jsem s nadšením uvítal model, který vydala naše firma Valom. Na první pohled vypadal velice dobře. Nechci tady podrobně popisovat potíže na které narazíte při stavbě, a že jich není málo, a ani bych je výrobci nevyčítal. Je to taky shortrun a tato technologie má svoje úskalí, se kterými je nutno počítat. Někdy se to prostě povede více, někdy ne. Pořádnou chybu se ale autorům podařilo vyrobit v případě dekálů. Nejenom že výsostné znaky na křídla jsou asi dvakrát větší než by měly být, ale jeden nápis USAF chybí úplně. Důkazem jsou i obrázky v kuchařce. Takže závěrem, model má protažené, případně opravené rytí paneláže a je celý onýtován . Použité barvy Gunze C a Alclad II. Použitá kamufláž podle Britmodelleru, dekály částečně vlastní výroby. Použil jsem masky New Ware, jsou perfektní. A úplně na závěr: překvapilo mě, „jak je to veliký“, ale pak jsem si uvědomil, že Tornado má vlastně rozměry B-17. Fotky vlastní, takže žádná velká sláva.