Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Kreslené podklady ‹ Letadla ‹ Galerie
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Neptune (AP-2, NP-2, OP-2 a SP-2)

Odeslat odpověď
Příspěvků: 4 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Neptune (AP-2, NP-2, OP-2 a SP-2)

Příspěvekod Matrix » 13 pro 2022, 00:28

Pod označením AP-2E létalo šest letadel u americké armády (US Army). Jednalo se krycí označení, letadla prováděla odposlech komunikace VC/NVA, odpovídající označení by mělo být RP-2E, případně EP-2E. Letadla byla přiřazena jednotce 1st Radio Research Company, což bylo opět krycí označení pro 1st Army Security Agency (ASA) Company (všechny ASA jednotky ve Vietnamu nesly krycí označení Radio Research).

Základem pro AP-2E byla starší verze Neptuna SP-2E (P2V-5FD). AP-2E měly odstraněný kryt vyhledávacího radaru a zakrytovaný plexisklový "nos". S vyjímkou jednoho stroje, který ale sloužil k pilotnímu výcviku. Zbylých pět neslo v pumovnici část elektronického vybavení a také elektrický generátor pro posílení el. sítě. Za kokpitem bylo pět pozic pro operátory, kteří na cívkové magnetofony zaznamenávali radiovou komunikaci, případně komunikaci v morseovce. Tři z pěti strojů mohly komunikaci i rušit, ale to se neprovádělo. NSA razila názor, že je účinnější komunikaci odposlouchávat než rušit. (To byl, mimojiné, i důvod krátké životnosti letadel F-105F Combat Martin, které měly rušit komunikaci mezi severovietnamskými MiGy a pozemní kontrolou.) V zadní části AP-2E byla dvě lůžka (možná pouze závěsné sítě) pro odpočinek posádky.

Jednotka měla zvláštní zaměření na Hočiminovu stezku, lety trvaly běžně 14-16 hodin. Posádku tvořilo 14-16 lidí – 3 piloti, 3-7 operátorů, vietnamský překladatel, řídící mise a technik, který měl na starost radiovýbavu.

1st Radio research Company byla umístěna mezi červnem 1967 a dubnem 1972 na námořní základně v zátoce Cam Ranh, odkud operovaly další perutě s SP-2H (a později i AP-2H). Podle volacích znaků byla rota známá jako "Crazy Cat" a "Ceflien Lion".

AP-2E_1RRC_1500.jpg

-------------------------------------------------------------
AP-2H byly čtyři stroje US Navy upravené do role útočných letadel. Někdy se řadí i mezi tzv. gunshipy. Stroje vznikly v rámci programu TRIM (Trails and Road Interdiction, Multisensor), pomocí senzorů a zbraní měly v noci vyhledávat a ničit cíle na cestách a vodních tocích.

AP-2H vznikly úpravou hlídkových SP-2H. Radar pro vyhledávání lodí a ponorek APS-20 byl odstraněn a místo něj nainstalován menší vyhledávací radar AN/APQ-92. Detektor magnetických anomálií (MAD) na konci trupu byl nahrazen střeleckou věží. V podbradku pod přídí byl umístěn LLLTV (TV systém schopný zobrazovat dění na zemi i za nizkých světelných podmínek, tedy něco na způsob "nočního vidění") a FLIR, infrasenzor, který rozeznával odlišné teploty objektů na zemi a přenášel obraz v reálném čase. Letadla měla nést i senzor AN/ASD-5 Black Crow, který reagoval na neodrušené zapalování motorů sovětských náklaďáků. Tím byl ale nejspíš dovybaven později. Naopak zpočátku nesly AP-2H na zadní části trupu "kánoe" s radarem s bočním vyzařováním (SLAR). Ale krátce po zahájení akcí ve Vietnamu byly z letadel sejmuty. Posádky radar nepoužívaly a rozměrné radary dělaly neplechu při přistání. Údajně měly AP-2H nést i senzor pohybujících se cílů (MTI). Ale co jsem zaznamenal, tak na B-57G a AC-130A pořádně nefungoval. Pokud ho AP-2H skutečně nesly, tak nejspíše jen jako zbytečnou zátěž. Údaje ze senzorů byly předávány do zaměřovacího systému DIANE. Protože AP-2H prováděly útoky z malé výšky, nesly nejspíš i radar pro sledování/mapování terénu, který měl pocházet z A-7 Corsair II. Další úpravou byly tlumiče plamenů na výfucích motorů a gondolách pomocných proudových motorů.

Zadní střelecká věž nesla dvojici kaňonů ráže 20 mm. Střelec vyhledával cíle pomocí nočního vidění, které zesilovalo zbytkové světlo měsíce (Starlite scope). Jednou z prvních věcí, které se posádky ve Vietnamu naučily, bylo nepoužívat stopovky, protože prozrazovaly polohu letadla.
Další výzbroj nesl AP-2H na závěsnících pod křídly, obvykle kombinaci pum a nádrží s napalmem. Později nesly na přidaných (pátých) závěsnících pouzdra s miniguny 7,62 mm. Během počátečního nasazení ve Vietnamu byla výzbroj doplněna o další účinnou zbraň a tou bylo osm automatických granátometů v pumovnici. Hlavně granátometů byly vyvedeny ven skrz otvory v levých pumových dveřích. Původně byly všechny hlavně granátometů zaměřeny kolmo dolů. Za krátkou dobu ale přišli letci s úpravou, kdy byly hlavně granátometů natočeny do různých úhlů tak, aby třívteřinová dávka z výšky 400 metrů dokázala pokrýt rozlohu fotbalového hřiště. Od února 1969 nesly AP-2H ještě dvojici bočních střelců s kulomety 7,62 mm, ti nejspíše střílely okny v zadní části trupu.

Posádku tvořilo sedm členů – pilot (velitel letadla), kopilot, navigátor, bombometčík, pozorovatel (jeho místo bylo v prosklenné přídi a označoval se jako "Plane Captain"), radista a střelec v zadní věži. Od února 1969 byla posádka doplněna o dva další boční střelce.

AP-2H začaly létat ve Vietnamu od počátku roku 1968, nejspíše jako TRIM detachment. Hlavní operační oblastí byla delta Mekongu, ale stroje létaly i nad Hočiminovou stezkou v Laosu a létaly i v Kambodži. V první polovině roku 1968 operovaly také z Da Nangu poblíž DMZ.
Na začátku září 1968 byla pro jednotku vytvořena peruť VAH-21 "RoadRunners". Často se uvádí, že AP-2H létaly ve Vietnamu od září 1968, ale to bylo datum ustanovení perutě, AP-2H operovaly nad Vietnamem už v únoru roku 1968. Svojí činnost ve Vietnamu ukončila peruť v červnu 1969. Peruť ve Vietnamu vlastně prováděla testování systémů v bojových podmínkách. Výsledky testů byly použity pro vytvoření verze A-6C Intruder, který nesl podobné vybavení. Těžké a pomalé neptuny AP-2H nebylo nutné dále ve Vietnamu provozovat. Letadla byla přesunuta do zkušebního střediska NAS Patuxent River, kde ještě nějaký čas létala.

AP-2H_VAP-21_1500.jpg

-------------------------------------------------------------
NP-2H "project Muddy Hill" byl jeden stroj vybavený pokročilými opto-elektronickými systémy. Projekt Muddy Hill vznikl za účasti US Navy, ARPA a snad i CIA. Počátek projektu sahá do poloviny roku 1965. Projekt Muddy Hill byl úvodní součástí programu TRIM, poznatky byly využity při přípravě gunshipů AP-2H.

NP-2H byl od července do prosince 1967 umístěn na thajské základně Udorn. V "bojových podmínkách" podnikl pouze 14 letů, mimo to posádka provedla v oblasti dalších 48 letů, které sloužily k výcviku, testování a kontrole systémů.
Původní plán nasazení počítal s tím, že tři měsíce bude letoun nasazen v Udornu, odkud bude létat nad Laos a poté se přesune na další tři měsíco na saigonské letiště Tan Son Nhut a bude sledovat provoz nad deltou Mekongu. Kvůli problémům se senzory bylo nasazení ořezáni a "vietnamská" část byla vypuštěna. Projekt tedy nebyl příliš úspěšný.

Na každé straně přídě NP-2H se nacházelo pouzdrou. V jednom byl umístěn TFR – radar sledující terén, v druhém pak LLLTV. Kopule radaru byla upravena a dovybavena infračerveným systémem FLIR (Forward Looking Infrared). Další dva infrasystémy byly umístěny v zádi a zaměřeny směrem dolů (zaměření se křížilo, systém pořizoval snímky, které se po letu analyzovaly ve stereoskopickém prohlížeči). V zádi trupu byl stále detektor magnetických anomálií (MAD). Pozorovatel v přídi mě k dispozici noční vidění (Starlight Scope). V zádi trupu byla panoramatická snímkovací kamera. Posíleno bylo navigační vybavení. Ráhno na přídi není k tankování paliva za letu, ale bylo na něm umístěné čidlo ke sledování úhlu náběhu, potřebné ke spolupráci s TFR.

NP-2H.jpg

-------------------------------------------------------------
OP-2E byla starší verze Neptunů určená pro shoz akustických a seizmických čidel podél Hočiminovy stezky (Operace Igloo White). Akustická čidla vycházela z námořních aku-bójí, které Neptuny shazovaly. Proto volba těchto starších strojů. Jednalo se provizorní opatření, než bude k dispozici zařízení pro jiné typy letadel, která by mohla čidla shazovat.

Na OP-2E bylo upraveno 12 Neptunů, staršího označení P2V-5F. Ze zádě OP-2E byl odstraněn detektor magnetických anomálií (MAD). Místo něj byl nainstalován zásobník chaffů. Pod trupem zmizela i velká kopule radaru APS-20. Pod přídí byl menší radar AN/APQ-131. Pozice posádky byl opatřené pancéčováním. Nádrže pak samosvornými obaly. V plexisklové přídi byl nainstalován starý druhoválečný pumový zaměřovač Norden. Doplněno bylo navigační vybavení. Pod křídly byly na závěsnících pouzdra s miniguny 7,62 mm. V oknech na zádi trupy byly držáky pro kulomety M60. Nádrže na konci křídel se používaly patrně jen k delším přeletům.

OP-2E se přesunuly na thajskou základnu Nakhon Phanom během listopadu 1967, peruť byla deaktivována v červenci 1968. Shazování čidel vypadá zdánlivě jako snadná činnost. Ale v hornatém laosu a nad Hočiminovou stezkou posetou protiletadlovými zbraněmi to tak snadné nebylo. Akustická čidla se shazovala z výšky asi 150 metrů, seizmická od výše 750 metrů. Ale kvůli horám a protiletadlovým kanónům se OP-2E nemohly v této hladině pohybovat stále. Takže létaly v bezpečné výšce, ze které se spouštěly mezi kopce ke shozům. Případně kličkovaly mezi horami a kryly se terénem. Tři ze dvanácti letadel byly ztraceny. Jeden narazil do hory, další dva byly ztraceny kvůli protiletadlové palbě.

OP-2E.jpg

-------------------------------------------------------------
Během vietnamské války létaly námořní pozorovací SP-2H podél pobřeží Severního a Jižního Vietnamu, kde prováděly sledování lodního provozu (operace Market Time).

SP-2H_VP-4_1500_2.jpg


SP-2H_VP-2_1500_2.jpg

-------------------------------------------------------------

(Snad do měsíce přidám i poslední dvě modifikace letounu P-2 Neptune, které létaly během vietnamské války.)

Edit 25.1.2023 - Úprava názvu tématu, přidání verzí AP-2, výměna obrázků verze SP-2.
Edit 17.2.2023 - Konečná úprava názvu tématu, přidání modifikací NP-2H a OP-2E.
Naposledy upravil Matrix dne 17 úno 2023, 13:31, celkově upraveno 3
Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: SP-2 Neptune

Příspěvekod boticka5 » 30 pro 2022, 12:12

Tak to bude príma těším se na pokračování
Uživatelský avatar
boticka5
 
Příspěvky: 1248
Registrován: 16 srp 2015, 06:59
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Neptune (AP-2, SP-2)

Příspěvekod Matrix » 25 led 2023, 13:10

Do úvodního příspěvku jsem přidal dva upravené Neptuny AP-2 (přičemž ten první vlastně ani AP-2 není). Do měsíce se mi snad povede přidat i poslední dvě modifikace P-2.
Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Neptune (AP-2, NP-2, OP-2 a SP-2)

Příspěvekod Matrix » 17 úno 2023, 13:39

Slíbený zbytek neptunů P-2 z vietnamské války. Přiznávám se, že jsou dodělány ve spěchu, protože další šanci na doplnění tématu bych měl až za měsíc. Proto i vcelku stručné kecy o letadlech. Na nějakou dobu si dám pauzu. Čeká mě nějaké cestování, potom mám restíky u dalších koníčků. K obrázkům musím dopsat ještě víc keců a pověsit na svůj web a také mám rozdělané nějaké modely (žádná letadla ani technika z vietnamské války, ale muscle cars z té doby). U dříve umístěných Neptunů jsem našel nějaké chyby, takže určitě je časem vyměním, ale teď na to opravdu už nemám čas.
Matrix
 
Příspěvky: 58
Registrován: 20 úno 2007, 12:24
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 4 • Stránka 1 z 1

Zpět na Galerie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY