Na horních plochách jsem vyzkoušel obě varianty. Bohužel jsem to nefotil. Výsledek mého pokusu ukázal, že porty se světlejším vzorem pro spodní plochy vypadají (alespoň podle mě) lépe. Porty s tmavším vzorem na horní plochy byly po nanesení tmavé. Popravdě, rozdíl v tmavosti mezi portami ze světlejšího a tmavšího lozengu nebyl kritický. Ale přece jen je viditelný. Protože jsou ty obtisky průsvitné, barvy se na nich sčítají - tmavý podklad + světlá porta = tmavší porta, tmavý podklad + tmavá porta = ještě tmavší porta. Takže i když na porty použiješ světlejší odstín, ve výsledku bude i tak porta tmavší, než podklad. Nakonec, můžeš si to vyzkoušet sám.
Já jsem použil na všechny porty (jak na spodních, tak i na horních plochách) jen ten světlejší vzorek. Výsledek vidíš na fotografiích.
Pokud bys chtěl zachovat původní barevnost port existuje metoda, jak to udělat. Nejdříve přestříkej obtisky s lozengem bílou barvou, která nahradí neprůhlednou nosnou vrstvu. Potom si z takto upravených obtisků nařež proužky na porty. Tyto proužky pak nanášej na křídla - ale POZOR, otoč je bílou barvou dolů. Protože budeš nanášet obtisky rubem navrch, před nanesením takto upraveného obtisku musíš každou portu ze strany nastříkané bílou barvu potřít lepidlem (osvědčil se naředěný Herkules). Mě to přijde zbytečně pracné, ale výsledek je blíže realitě. Záleží jen Tobě, jakou metodu si zvolíš.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Za současných veder, kdy se člověk zapotí jen když zvedne oční víčka, se mi moc modelřit nechce. Ale byl jsem zvědavý, na druhý dodatečně objednaný a včera doručený obtiskový arch s lozengem. Má zvědavost plynula z toho, že první arch jsem si pořídil již před pěti roky, když jsem si koupil stavebnici Fokkera. No a tak jsem byl zvědavý na to, jestli nové obtisky budou mít stejné barvy. Jasně, po pěti rocích dělících oba archy jsem počítal s jemným rozdílem v barevnosti. Proto jsem si nechal nové obtisky na horní křídlo, které je díky vzpěrám oddělené od zbytku letadla a případný jemný rozdíl v barvách by nebyl tak patrný.
Když jsem k sobě přiložil proužky s horním lozengem z původního (vlevo) a nového archu (vpravo), dostavil se šok. Tohle jsem opravdu nečekal. V první moment mě napadlo, jestli mi nepřišly nějaké jiné obtisky. Zkontroloval jsem popis nového a starého obtiskového archu a podle údajů na nich uvedených se jedná o úplně stejné obtisky. Když polevila prvotní panika, začal jsem přemýšlet, jak problém vyřešit. Reklamovat obtisky by asi nemělo smysl. Jiné obtisky se čtyřbarevným lozengem HGW ve čtvrtce nedělá a kdyby ty moje byly natolik odlišné od ostatních kusů, jistě by si toho někdo všiml a nepustil je do prodeje. Takže co teď? Jako nejlepší řešení mě napadlo nanést jeden pruh na křídlo a potom porovnat výsledek s již nalepenými původními obtisky. A dostavil se druhý šok. Tentokrát však příjemný. Rozdíl v barvách byl po aplikaci na křídlo nepatrný. Zprvu jsem to moc nechápal, ale byl jsem rád, že se problém nekoná. A pak mi to došlo. Rozdíl v barvách obtisků způsobil obtiskový papír. Na těch původních obtiscích byl použitý obtiskový papír který měl takovou tu klasickou zelenomodru barvu. A na nových obtiscích je použitý bílý obtiskový papír. To (při transparentnosti obtisků) způsobilo odlišné barevné podání u původní a nové verze obtisků.
Po tomto uklidňujícím zjištění, jsem dokočil horní křídlo nanesením obtisků na jeho horní stranu a nechal jej proschnout. Na snímku je pro porovnání horní křídlo polepené novými obtisky položené před dolní křídlo. To že jsou původní obtisky mírně tmavší, je způsobeno tím, že jsou již nalakované (na rozdíl od čerstvě nalepených obtisků na horním křídle).
Horní křídlo je tedy polepené i na horní straně a k jeho dokončení mi zbývá nalepit na jeho obě strany porty. To si ale nechám na příště.
Naposledy upravil KLuK dne 04 srp 2022, 23:42, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Vedra nám polevila a hned se mi líp modelařilo Na horní křídlo jsem nalepil komplet všechny porty, včetně těch na okrajových obloukcíh a olemování na náběžné a odtokové hraně křídla ... a dostavil se pocit úlevy. Konečně mám to nejhorší za sebou! Když křídlo s portami dostatečně zaschnulo, přilepil jem hornímu křídlu křidélka a na trup komplení ocasní plochy.
Po přilepení křidélek a ocasních ploch jsem se vrátil k hornímu křídlu. Ještě zbývá doplnit obtisky se státními znaky. Nejdříve jsem na horní stranu křídla nanesl obtisky v podobě bílých kruhů ...
... a po částečném proschnutí jsem na bílé kruhy nanesl obtisky se státními znaky. Po vycentrování obtisky s kokardami vytvořlily spodní bílé obtisky úhledný bílý lem.
Stejným postupem jsem následně nalepil znaky na obě strany svislé ocasní plochy. S obtisky státních znaků je trochu více práce, ale toto řešení umožňuje znázornit obě provedení znaků. Jak tu počáteční, kdy byly znaky bílé lemované, tak tu pozdější bez bílých lemů. Kdo staví Fokkera v pozdější podobě se čtyřlistou vrtulí a bez výzbroje, bude to mít s obtisky jednodušší. Nebude nejdříve lepit bílé kruhy ale rovnou použije obtisky se znaky.
Státní znaky jsou na svých místech. Shora na horních křídlech, na svislých ocasních plochách ...
... i na spodních plochách dolního křídla.
Ještě zbývá nalakovat horní křídlo a opravit drobná poškození obtisků s lozengem, nabarvit krytky na křídlech a mohu začít model kompletovat.
Naposledy upravil KLuK dne 06 srp 2022, 21:48, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
No páni..... takové práce.... a přitom taková blbost! Ne ! ! ! Je to nádhera, Ludvíku.... Tak si říkám, že je načase taky onečně začít patlat. Akorát teda si to hodně zjednoduším.... barvy budou podle monografie z ABC. Jasně, že je nejspíš vymyšlená.... ale to zrovínka mě nemusí vůbec vadit...
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš..... Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Václave, každému, co jeho jest. Přece nebudeš dělat stejného Fokkera, jako já.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
No, to fakt nebudu..... a tu dvaasedmu taky hned tak ne Někam se mi zatoulal jeden díl "pyramidy" mezi trupem a horním křídlem.... Tudíž odloženo "ad-aktovka".... tak prubnu čtvrtku Weekend... ... a nejspíš to bude K.u.K. LFT What-if ....
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš..... Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Tak ať se Ti stavba daří! Ta čtvrtková eduardí sedmička se staví celkem dobře. Až na malý problém s usazením interéru do trupu je to stavba na pohodu.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Horní křídlo Fokkera jsem prozatím dokončil přestříknutím čirým lakem. Než lak dostačně zaschne, budu pokračovat na trupu.
Začal jsem chladičem, který jsem po začištění od nálitků nabarvil. Mosaz na rámu chladiče jsem utlumil přestříknutím silně naředěnou černou barvou. Samotná barva mosazi na můj vkus příliš "svítila". Nakonec jsem chladič přilepil na příď trupu.
Poté jsem se věnoval výfukům. Nejříve jsem je natřel barvou tmavé železo a na ní postupně nanášel rez a okouření konců. Hotové výfuky jsem přilepil k motoru.
Na plechy na horní straně křídla (u trupu) jsem si udělal obtisky. Bylo to jednodušší, než se snažit natřít štětcem nebo stříkat podle šablony.
Vrtuli jsem nejdříve celou natřel svělou krémovou barvou.
Po zaschnutí krémového základu jsem listy vrtule vymaskoval páskou.
Vymaskované listy jsem přetřel béžovou barvou a po jejím zaschnutí jsem odstranil maskovací pásku.
Přechod listu vrtule do náboje je tvarově poměrně složitý a špatně se maskuje, takže na náboji domaluji tmavší vrstvy bez maskování. Pak bude vrtule připravená na práci s oleji. To už si ale nechám na příště.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Tmavé železo je metalická leštitelná barva Gunze, odstín MC214 - DARK IRON
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily