Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Československý Fokker D.VII, Eduard 1:48

In-progress builds
Odeslat odpověď
Příspěvků: 172 • Stránka 6 z 12 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12
  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Michal Šourek » 21 črc 2022, 14:45

Vlastimil Lukáš píše:
boticka5 píše:Za mě HGW teda super

Odesláno z mého Redmi Note 9 Pro pomocí Tapatalk

Nevím jak 1:48, ale v 1:72 jsou HGW lozengy úplně rozměrově mimo mísu. Top lozengy dělá Aviattic


1/72 lozenge jsou už cca 2 roky opravené.
Michal Šourek
 
Příspěvky: 1995
Registrován: 30 kvě 2007, 15:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 22 črc 2022, 07:03

Michal Šourek píše:
Vlastimil Lukáš píše:
boticka5 píše:Za mě HGW teda super

Odesláno z mého Redmi Note 9 Pro pomocí Tapatalk

Nevím jak 1:48, ale v 1:72 jsou HGW lozengy úplně rozměrově mimo mísu. Top lozengy dělá Aviattic


1/72 lozenge jsou už cca 2 roky opravené.

Tak to je smutné, že se výrobce i přes mailovou komunikaci se mnou neměl k tomu, nabídnou výměnu špatných lozenge za správné. Co už. Každopadně sleduji stavbu. Jsem zvědav na výsledek. =D>
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3370
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 23 črc 2022, 12:55

Dr. zvied píše:Nebyl by lozenge od HGW lepší? I když, pravda, vyjde dráž?

sedan1 píše: Když on to má Eda už v tvarech, jak na trup, tak na křídla. Cokoli jiného bude třeba nastříhat do tvaru, a na tak malém letadýlku by to byla kapku pakárna, to všechno spasovat bez překrytí.

I když u obtisků od Edy pominu barevnou rozjásanost a špatný směr lozengového vzoru na trupu, tak by mi vadilo právě to, že už jsou v tvarech. Obtisky jsou díky tomu docela velké. Mylsím, že tvarová přesnost obtisků nebude úplně stoprocentní a usadit velké obtisky tak, aby dobře "sedly" dá práci. A přesahy tam budeš mít s velkou pravděpodobností taky. A navíc, obtisky od Edy jsou relativně tlusté (mají navíc podkladovou vrstvu) a díky tomu se na hranách budou hůře ohýbat a je možné, že se budou na hranách i lámat. Ale to je jen moje domněnka (byť na základě zkušeností).
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 23 črc 2022, 14:43

Po návratu z dovolené jsem se chtěl vrhnout na lepení lozengových obtisků a hned jsem narazil na nesrovnalosti v podkladech. Návod od Edy zobrazuje na spodních stranách křídel přesahy horního lozengu podél náběžné hrany křídel a koncových oblouků, ve schématu z Novinek jsou spodní strany křídel bez přesahu. Víte někdo, kde je pravda?
Naposledy upravil KLuK dne 20 pro 2022, 17:21, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 23 črc 2022, 14:43

S přesahem nebo bez?
Naposledy upravil KLuK dne 20 pro 2022, 17:21, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 23 črc 2022, 18:48

Dovolená skončila a mohu se zase věnovat Fokkerovi. Byl jsem velmi zvědavý na to, jak to bude Fokkerovi slušet a tak jsem mu střihl první díly na lozengový kabátek. (:)

IMG_4200.JPG
S nanášením obtisků jsem začal od spodních plochy trupu. Nejprve jsem přilepil jednu polovinu potahu ...


IMG_4201.JPG
... a po mírném zaschnutí obtisku přidal druhou polovinu potahu a nechal obtisky proschnout.


IMG_4204.JPG
Mezitím, co schnuly obtisky na spodku trupu, olepil jsem ještě spodní části plochy mezi podvozkovými koly a vodorovné ocasní plochy s výškovkami. Až budou obtisky suché, čeká je ještě oříznutí přesahů.

Spodní strany křídel zatím musí počkat, než si udělám jasno ohledně přesahu plátna z horní plochy. Jak už jsem se zmiňoval kousek výše, v návodu od Eduarda mají křídla na spodní straně podél náběžné hrany a koncových oblouků přesah plátna s horním tmavším lozenge a schéma z Novinek ukazuje spodní plochy křídel bez přesahu. Osobně se přikláním k podobě bez přesahu, ale pokud by někodo věděl jak to bylo, nechám si poradit.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 23 črc 2022, 18:48

Mrkni na fotky na předchozí straně. Samozřejmě, že je to víc o inspiraci, než o věrohodnosti, ale pokud by Ti to nestačilo, přikládám fotku z dnešního leteckého dne ve Strunkovicích nad Blanicí. :wink:
Přílohy
20220723_172945 - kopie.jpg
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1635
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 23 črc 2022, 18:53

Díky Radku,
ta fotka potvrzuje, co jsem si myslel. Žádný zbytečný přesahy. Jen na náběžku a hotovo. A spoj horního a dolního potahu překryt portou. Přeně tak jsem si to představoval. (:)
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 23 črc 2022, 18:58

Rádo se stalo. 8-)
Ty prvotní fotky z potahu Lozenge jsou parádní. Koukám, že i to stínování se povidlo. Nelituji svého rozhodnutí postavit si MÁG s lozenge od HGW.
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1635
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 23 črc 2022, 19:40

S obtisky od HGW už mám zkušenost,věděl jsem do čeho jdu. Zvláště ty transparentní obtisky mám v oblibě. Právě proto, že barevnou úpravou plochy na kterou se mají nanášet, lze velmi dobře poladit finální podobu obtisků.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Mirek Franc » 23 črc 2022, 19:49

Dr. zvied píše:Mrkni na fotky na předchozí straně. Samozřejmě, že je to víc o inspiraci, než o věrohodnosti, ale pokud by Ti to nestačilo, přikládám fotku z dnešního leteckého dne ve Strunkovicích nad Blanicí. :wink:

Má někdo kliku, že bydlí kousek nebo má auto. Já ani jedno (:)
Stavím Finy, Spitfiry, X-planes a potom co se mě líbí.
Mirek Franc
 
Příspěvky: 1613
Registrován: 28 pro 2005, 11:25
Bydliště: Klecany, Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod pepsini » 24 črc 2022, 08:19

dobře ty =D>
2022 viewtopic.php?f=6&t=147487 2021 viewtopic.php?f=6&t=142957&hilit=pozdni+sber
2020 viewtopic.php?f=6&t=137562&p=2383849&hilit=pozdni+sber+2020 2023 viewtopic.php?f=6&t=151434 2024 viewtopic.php?f=6&t=155213
Uživatelský avatar
pepsini
 
Příspěvky: 2216
Registrován: 17 kvě 2019, 20:12
Bydliště: Sedlnice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 24 črc 2022, 11:23

Díky, díky ... snažím se, co vedra dovolí :uff:

Ohledně přesahu horního plátna na spodní plochy křídel jsem díky fotkám (byť restaurovaných a mzeálních kusů) a logice věci (nač dělat práci složitěji, když to není nutné) řešení našel - žádné přesahy. Jednoduše horní plochy - horní lozenge, dolní plochy dolní lozenge. Rozhraní horní/dolní lozenge na náběžné a odtokové hraně křídel, překryté portou.

Ale objevila se další nejasnost. V článku o postupu výroby plátnem potažených křídel se mimo jiné píše: "... Po nanesení plátna na konstrukci křídla byla látka napuštěna bezbarvým lepidlem, které ji slepilo a utěsnilo a viditelně změnilo její odstín - zejména proto, že v té době byla německá lepidla poměrně nekvalitní. Na žebra křídel byly aplikovány další úzké látkové pásky - porty. Ty se používaly v jednom kuse kolem celé horní i spodní plochy křídelních žeber a měly různé barvy, od čirého přírodního plátna přes lososově růžovou a světle modrou, zelenou až po ty vystřižené z lozengové látky. "

Takže pokud to chápu správně, na každém žebru byla porta v jednom kuse po celém jeho obvodu - tedy začnu na odtokové hraně křídla, postupuji po horní straně žebra k náběžné hraně křídla, přes náběžnou hranu se vracím po spodní straně žebra a na odtokové hraně křídla končím. Přijde mi to logické - méně spojů = vyšší pevnost a méně práce. Pokud by tomu tak bylo, pak porta musí mít stejnou barvu na horní i spodní ploše křídla. A jsme u té nejasnosti.
Když byly použity porty nastříhané (nebo nařezezané) z lozenge plátna
- pokud byla porta pro horní i dolní stranu křídla jeden kus, jaký byl použitý vzor, horní nebo dolní ?
- nebo u port s lozenge vzorem byly porty rozděleny na horní a dolní stranu křídel a tomu pak odpovídal jejich odstín?

Tady bych více věřil dobovým informacím, než fotografiím muzeálních zrestaurovaných kusů (u těch jsou použity dělené porty podle barvy potahu-horní a dolní).

Tak a co teď, jak to bylo? :?:
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 24 črc 2022, 20:20

Dnešní rozpálené odpoledne jsem pokračoval s lepením lozengových obtisků.

IMG_4206.JPG
Spodek trupu je již potažený, dnes jsem pokračoval křídly. Obtiskové pruhy s lozengem jsou na aršíku od HGW široké rovných 30 mm. Podle zjištěných údajů byla šířka plátna 130 cm. To v měřítku 1/48 to odpovídá 27 mm. Abych získal pruhy o správné šířce, ořízl jsem pruhy po délce o 3 mm. Z takto zúžených pruhů jsem si nastříhal jednotlivé díly a ty potom začal postupně lepit na spodní stranu křídel. Začal jsem u trupu ...


IMG_4207.JPG
... a pokračoval ke koncům křídel ...


IMG_4208.JPG
... jde to dobře, ale nejde spěchat. Před přilepením dalšího pruhu je potřeba ten nalepený nechat chvíli zavadnout (cca 15 min). Takže žádný spěch.


IMG_4209.JPG
Stejným postupem jsem nanesl obtisky i spodní stranu horního křídla.


IMG_4211.JPG
A tady je výsledek mého dnešního snažení. A protože jsem byl zvědavý, jak bude vypadat vrchní lozeng, nanesl jsem ho na vodorovné ocasní plochy a pro porovnání přidal k hotovým křídlům.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 25 črc 2022, 00:17

Tak než se pustíš do těch portů, kouknul jsem se do obsahu MF na téma 100 let Velké války a našel jsem tam celou řadu zajímavostí. Mimo jiné i k Fokkeru D.VII.
Až budeš mít chvilku, zkus tohle:
viewtopic.php?f=49&t=141623
nebo tohle:
viewtopic.php?f=49&t=70963
možná tohle:
viewtopic.php?f=71&t=121465
Nevím, jak moc inspirativní stavba by mohla být tato:
viewtopic.php?f=71&t=45554
nebo tato:
viewtopic.php?f=71&t=76973
a nebo tahle:
viewtopic.php?f=71&t=34501

Proběhl jsem to letem světem, takže co všechno by se Ti hodilo nevím. Už je docela pozdě. UÁÁÁÁÁÁRGHRRR!!!
Dobrou noc. :wink:
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1635
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 172 • Stránka 6 z 12 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Patlal a 175 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY