Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Československý Fokker D.VII, Eduard 1:48

In-progress builds
Odeslat odpověď
Příspěvků: 172 • Stránka 2 z 12 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 12
  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 12 črc 2022, 21:31

OK. Jak je ctěná libost (:)
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 13 črc 2022, 08:47

IMG_4116.JPG
Začal jsem s lepením dílů do trupu. Postupuji zepředu od motoru k přepážce za pilotovým sedadlem. Na zadní hranu podlážky pilotního prostoru jsem přilepil kousek plastové destičky (na fotce bílý obdélník, ze strany pilotního prostoru je natřený na černo) abych dostal lanka od kniplu a pedálů do správné výšky.


IMG_4150.JPG
Po vlepení zadní přepážky se kousek plastu použitý pro přilepení konců ovládacích lanek schoval pod sedačku a nebude narušovat vzhled kabiny.


IMG_4156.JPG
Motor a díly kokpitu jsou na místě, nyní mohu trup uzavřít.
IMG_4162.JPG



IMG_4165.JPG
Z tohoto pohledu je vidět široká mezera mezi bokem trupu a blokem motoru. Ale ...


IMG_4173.JPG
... ale takto to vypadá, když se k motoru přidají výfuky. Vlevo je převážná část mezery mezi blokem toru a trupem vyplněna sacím potrubím motoru a vpravo je mezera překryta širokým výfukovým potrubím. Na fotografii jsou díly trupu a výfukové potrubí k sobě přiloženy nasucho a zvláště poloha výfuků není úplně správná. Ovšem pro představu o budoucím stavu to postačuje.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 14 črc 2022, 07:47

Na první pohled to vypadá, že ta stavebnice se staví úplně sama. Jsou tam nějaké záludnosti?
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1635
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 14 črc 2022, 11:38

Máš pravdu, zatím se to staví dobře. Ale ještě jsem toho tak moc nepostavil.


84156_Fokker DVII MÁG_3.jpg
Jednu malou záludnost jsem objevil při stavbě motoru. Možná je to moje chyba, nedržel jsem se stavebního návodu, ale spíše si mylím, že je to chybička v konstrukci dílu G20. No ať je to jak chce, díl X5 jsem přilepil k motoru před přilepením motorového lože a ten pak bránil dosednutí zadní části motoru do lože. Takže jsem díl X5 jsem opatrně odstranil a bylo po problému. Možná, že dodržením stavebního postupu (nejdříve přilepit lože a pak díl X5) by tomu zabránilo, možná by pak zase nešel přilepit díl X5, nevím.
Pokud nebudeš stavět maďarskou verzi bez horních krytů motoru nebo nebudeš motor otvírat, po uzavření trupu už nikdo nezjistí, že tento díl chybí. A pokud bys otevíral motorový prostor, budeš muset udělat nové trubkové motorové lože a v tom případě lze díl X5 bez problému použít. Z mého pohledu žádná hrůza.


84156_Fokker DVII MÁG_3_01.jpg
Další záludnost se objevila, když jsem chtěl spojit poloviny trupu. Opět nevím, do jaké míry je to moje chyba a do jaké míry je to chyba stavebnice. Díly v obrázku označené červenou barvou mají v obou polovinách trupu vyznačenou svoji přesnou polohu. U motorové přepážky to jsou vystouplé nálitky mezi které se přepážka vlepí, u nábojové schránky, palubní desky a zadní přepážky pilotního prostoru jsou to jemné prohlubně odpovídající tvarem dílům, které do nich patří vlepit. Přesnou polohu podlážky vymezuje prohlubeň na dně trupu. Proč to tak podrobně popisuji. Vlepit všechny vnitří díly do jedné poloviny trupu je jednoduché. Ta správná "zábava" začíná při pokusu slepit poloviny trupu k sobě. Trefit se do všech prohlubí fixujících správnou polohu nábojové schránky, přístrojové desky a zadní přepážky v druhé polovině trupu je tak trochu boj. Stačí minimální odchylka od jejich správné polohy a to co bylo při lepení těchto dílů do první poloviny dětskou zábavou, se při uzavírání trupu stává zatěžkávací zkouškou nervů. Po přiložení polovin trupu k sobě nevidíš, zda sedly všechny vnitřní díly do příslušných prohlubní. Navíc, v případě potřeby upravit jejich polohu není jiná možnost, než poloviny trupu od sebe oddělit, upravit polohy přepážek a zkusit to znovu . Protože pokud všechny vniřní díly nedosednou přesně na své místo, nejde poloviny trupu k sobě slepit bez mezery. :evil:
A pak (alespoň v mém případě) byla široká podlážka pilotního prostoru (na obrázku je modrá), aby dosedly poloviny tupu k sobě i ve spodní části, musel jsem ji přibrousit asi o půl milimetru.

No a když už jsem se tak rozepsal, tak ještě jedna věc do třetice. To už je ale opravdu drobnost. Plynová páka je v levé polovině trupu pouze plasticky naznačena stejně jako trubková konstrukce. Pro realistické ztvárnění je lepší plynovou páku z trupu odbrousit a vyrobit novou. Já jsem použil plastový díl ze stavebnice Salmsona (ve stavebnici jsou dvě verze - plastový díl a fotolept). Myslím, že s tím už si poradí každý po svém.
Naposledy upravil KLuK dne 15 črc 2022, 18:10, celkově upraveno 2
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod PantherG » 14 črc 2022, 15:38

Já teda stavěl ( a nedostavěl :nuts: ) jinou verzi Fokkera D.VII ve čtvrtce (OAW), ale i tam ten vnitřek v trupu byl taktrochu "ježek v kleci".
A nakonec jsem to taky dal :lol:
A pokud mě zbytečky šedé kůry mozkové neklamou, tak se o tom zmiňoval i Marek Mincbergr ve "stavěcí recenzi" v Modeláři.... ale to je už drahně času.... :P
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 14 črc 2022, 18:42

Chce to před slepením polovin trupu často zkoušet nasucho. Já jsem nakonec zvolil cestu nejmenšího odporu, vzal jsem brousítko se středně hrubým smirkem a s ním obrušoval boky nábojové schránky, palubní desky, zadní přepážky a podlážky. Brousil jsem pomalu a za častého zkoušení tak dlouho, až k sobě obě poloviny dosedly. Za nějakých 15 minut bylo hotovo.


IMG_4175.JPG
Na závěr jsem půlky trupu slepil. Pro jistotu jsem je k sobě ještě přitlačil svorkami a teď to nechám proschnout.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 14 črc 2022, 22:20

Když o tak čtu, tak až to budu stavět, bude asi lepší postupovat vlepováním jednotlivých dílů (přepážky a nábojové schránky) postupně a pokaždé trup slícovat a fixovat. Zdlouhavé, ale možná by odpadly ty případné opravy. Tu vnitřní konstrukci jsi lepil přímo na obtisk? A jak se tak koukám, nepoužil jsi do vnitřních prostor obtisk určený na spodní plochy? Jako zesvětlení průhledného potahu? Jestli jo, tak to vypadá fikaně! :wink:

Motor odkrývat nebudu. Vypadá to sice zajímavě, ale tuhle stavbu si nehodlám zbytečně komplikovat.
Přílohy
e27c00c5517fdc1abdff3625230f519e.jpg
Fokker D.VII (Alb) 6739_18 captured (0525-077).jpg
post-8159-1259121642.jpg
R (1).jpg
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1635
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 14 črc 2022, 22:52

Dr. zvied píše:Tu vnitřní konstrukci jsi lepil přímo na obtisk?

Dá se to tak říci. Jen jsem obtisky před nalepením vnitřní konstrukce nalakoval matným lakem. Ta konstrukce je tam "jen na parádu" a není nijak mechanicky namáhaná, takže nebyl důvod obtisk pod konstrucí pracně odstraňovat.

Dr. zvied píše:A jak se tak koukám, nepoužil jsi do vnitřních prostor obtisk určený na spodní plochy? Jako zesvětlení průhledného potahu? Jestli jo, tak to vypadá fikaně! :wink:

Ne, ne ... nepoužil. Je to obtisk pro horní plochy. Ale využil jsem průsvitnosti obtisku a místo bílého podkladu jsem v kabině použil jako podkladovou barvu krémovou. Tím obtisky získaly lehce zažloutlý odstín.

Dr. zvied píše:Motor odkrývat nebudu. Vypadá to sice zajímavě, ale tuhle stavbu si nehodlám zbytečně komplikovat.

Myslím si totéž, doladit vzhled motoru, doplnit další příslušenství a odkrytou konstrukci trupu s motorovým ložem by bylo efektní, ale zároveň také velké množství práce navíc.
Tento model si chci postavit jako odpočinkový. Už tak bude dost práce s nanášením lozengových obtisků.
Naposledy upravil KLuK dne 15 črc 2022, 18:16, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 15 črc 2022, 00:02

KLuK píše:Ne, ne ... nepoužil. Je to obtisk pro horní plochy. Ale využil jsem průsvitnosti obtisku a místo bílého podkladu jsem v kabině použil jako podkladovou barvu krémovou. Tím obtisky získaly lehce zažloutlý odstín.


A-ha, a-ha... Jen jsem netušil, že krémový podklad takhle změní původní odstíny obtisku. Jsem si říkal, co by to udělalo, kdybych jako podklad použil bílou? :-k
A také dík za tu radu s vnitřní konstrukcí. Tam jsem přemýšlel, jestli mi to na tom obtisku bude držet, a jestli by nebylo dobré trochu ten náznak vnitřní konstrukce na výlisku obrousit. 8-)
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1635
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 15 črc 2022, 08:33

Radku, podle Tvých dotazů soudím, že s obtisky od HGW ještě nemáš zkušenosti. Obtisky s lozengem jsou transparentní, nemají základní neprůsvitnou vrstvu, která omezí prosvítání barev z povrchu modelu. Proto je nutné, před nanesením obtisků povrch modelu, na který se budou obtisky nanášet, správně připravit - cituji z návodu pro použití obtisků:
"Slepený, vytmelený a vyleštěný model nastříkáme bílou barvou (tuto je dobré ještě před aplikací obtisků přeleštit). Obtisky jsou transparentní, nástřik základní barvou je nutností. Jednotlivé panely je možno odlišit různými odstíny (white, of white, yellow). ..."

Možná se to jeví jako zbytečná komplikace, ale opak je pravdou. Transparentnost obtisků umožňuje pomocí různých odstínů podkladové barvy ovlivnit barevnost obtisků. Obtisky jsou optimalizované na bílý podklad. Použitím tmavší podkladové barvy (krémová, béžová, šedá ...) můžeš korigovat barevnost obtisku a také naznačit prosvítající konstrukci. A jako u všech ostatních ztvárnění povrchů i zde platí méně je více.
Mimochodem, na obtiskovém aršíku jsou barvy lozengu zkreslené, protože jsou obtisky transparentní, barevné podání lozengu zkresluje modravý odstín obtiskového papíru. Po nanesení obtisků na bílý podklad se obtisky rozjasní a barvy budou živější. Doporučuji odzkoušet na cvičném kousku plastu.

Náznak vnitřní konstrukce kabiny jsem neobrušoval, po nalepení obtisku mi posloužil jako vodítko, kam lepit trubky a výztužná lanka. Odbrousil jsem akorát páku pro ovládání otáček motoru a tu nahradil novou, přilepenou až na trubkovou konstrukci.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 15 črc 2022, 09:28

Jj. S HGW nemám zatím žádné zkušenosti. A tak mě to překvapilo. Ale jednu podobnou zkušenost již mám, a to s obtisky od F-DCAL. Tam mě zaskočilo mj. i to, jak byly obtisky jemné a trhaly se.
Budu se řídit Tvojí radou a tu vnitřní konstrikci nechám tak jak je. Vlastně bych si přidělával práci. ;-I
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1635
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 15 črc 2022, 11:58

Obtisky od HGW jsou taky jemné. Jsou hodně tenké a perfektně kopírují povrch. Netrhají se, ale trochu opatrnosti je potřeba. Při nanášení si hlídej přesahy. Jakmile se na sebe dostanou dvě vrstvy, je to hodně vidět, barvy v místě přesahu jsou výrazně tmavší. A taky dávej pozor při vyhlazování, abys obtisk neshrnul. Dost špatně se to pak vyrovnává a tam kde se "harmoniku" nepodaří vyrovnat, je to díky dvěma vrstvám obtisku na sobě vidět stejně, jako když obtisky přesadíš. A poslední věc,pohlídej si, aby se ti při nanášení otisk neohnul a neslepil se k sobě, jde to hrozně blbě dostat od sebe.
Doufám, že jsem tě svými postřehy od těch obtisků neodradil. Ono to takhle napsané vypadá docela hrůzostrašně, ale když si dáš pozor, tak se s obtisky dělá dobře, chce to jen nespěchat a trochu si stím pohrát. Ten výsledek za to stojí. ;-I
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod Dr. zvied » 15 črc 2022, 12:43

Děkuji za rady. Určitě jsi mě neodradil. Pokud si pořizuji model, zpravidla už jsem rozhodnutý, jak ho chci postavit. Stavba modelu se jeví jednoduchá, a pokud si ji z vlastní blbosti nebudu komplikovat nějakými obludnými nesmysly, potom je "Lozenge" opravdu výzva. A Fokker - MÁG bude vypadat atraktivněji, než v běžné čs. kamo. Tu chci stejně aplikovat na SPAD.XIII. Mimochodem jsem se připravil a pro jistotu jsem si přikoupil ještě jeden aršík. Jeden nikdy neví. ;-I
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1635
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 15 črc 2022, 13:29

Dokoupení druhého aršíku s lozengem zvažuji taky. Jak se znám, tak při mém štěstí a podle zákonu schválnosti by mi určitě o malý kousek jeden aršík nestačil. Přemýšlel jsem nad portami. Jsou dvě možnosti, buď jednobarevné nebo lozengové. Jaké byly na našem fokkerovi se z fotek moc poznat nedá. Ale myslím, že lozengovými to nepokazím. A v tom případě se bude druhý arch s obtisky hodit. A kdyby se přece jen nakonec druhý arch ukázal jako nadbytečný, poohlédnu se po nějakém dalším stroji s lozengem. (:)
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Českoslovenký Fokker D.VII, Eduard 1:48

Příspěvekod KLuK » 15 črc 2022, 17:07

Zase kousek práce na modelu.

IMG_4181.JPG
Do trupu jsem vlepil spodní křídla a díl se šněrováním trupu. Není nabarvený, jen mám ve své stavebnici jeden rámeček v béžové barvě.


IMG_4182.JPG
Podle výkresu jsem z tenké plastové destičky vyrobil a následně přilepil deklík a rámeček na spodní části trupu a proškrábl jsem mezeru v kapotě.


IMG_4179.JPG
Kouskem molitanu jsem vymaskoval kabinu a motor schoval pod natvarovaný kancelářský papír, zafixovaný lepící páskou. Ještě ometu prach a Fokker je připravený do lakovny. :paint: Ale to už počká na příště.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2025
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 172 • Stránka 2 z 12 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 12

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: wolf00 a 188 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY