Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Správným SMĚRem

In-progress builds
Odeslat odpověď
Příspěvků: 3564 • Stránka 204 z 238 • 1 ... 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 ... 238
  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 06 úno 2022, 21:30

pro driver306:

Tak to koukám, o existenci směráckýho Walrusa vím, ale nikdy jsem ho neměl v ruce. To, že na starých stavebnicích ze Směru bylo vylisované označení a státní znaky je stará známá věc, ale vždycky to bylo pozitivu a tím pádem to šlo snadno odbrousit. Ale tady koukám, že je to v negativu. No páni, stará stavebnice a tak pokroková technologie? :grin:

Pokud tam ty znaky a písmena nechceš, tlemení (pardon) tmelení se nevyhneš.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Mirek O » 06 úno 2022, 21:33

Kluku kluku, jsi mě vyprovokoval svou stavbou opět vytáhnout můj temelín temelínů. Bh-11. (1:32)
Díky za motivaci.
Moc se mi tohle vlákno líbí.
http://www.hphmodels.cz - modely a novinky u HpH
Uživatelský avatar
Mirek O
 
Příspěvky: 2058
Registrován: 30 srp 2006, 07:57
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod pepsini » 06 úno 2022, 21:34

Menší poznámku k walrusovi, to nejsou nýty, ale díry po 20 mm kanonu z bf 109 (:), ale dá se s tím žít
2022 viewtopic.php?f=6&t=147487 2021 viewtopic.php?f=6&t=142957&hilit=pozdni+sber
2020 viewtopic.php?f=6&t=137562&p=2383849&hilit=pozdni+sber+2020 2023 viewtopic.php?f=6&t=151434 2024 viewtopic.php?f=6&t=155213
Uživatelský avatar
pepsini
 
Příspěvky: 2236
Registrován: 17 kvě 2019, 20:12
Bydliště: Sedlnice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 06 úno 2022, 22:07

Pro Mirek O:

Tak ať se Avka daří! Ve dvaatřicetině to jistě bude krasavice.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod standaslechta » 06 úno 2022, 23:00

driver306 píše:Začal jsem stavět Walruse a stejně jako na Tiger Mothu mě překvapilo po rozbalení, že to má "předryté" znaky a čísla na trupu a křídle. Nechápu jaký to má význam, navíc pokud chci dělat jiné označení tak to tam naopak překáží. Takže jedině zbývá to zatmelit a přebrousit. Akorát u Walruse tím přijdu o nýty a rytí v těchto místech, které budu muset obnovit. Kdo jste tento model stavěl, tmelili jste to?

Vyznam je prostý díky tomu rytí se nerozpíjela barva při barvení štětcem do okolí.
Uživatelský avatar
standaslechta
 
Příspěvky: 3826
Registrován: 21 pro 2014, 08:40
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod driver306 » 06 úno 2022, 23:11

Tak to by asi smysl dávalo. To je nejspíš pozůstatek od původního výrobce těch forem což jsem koukal, že bylo v roce 1958 dle Scalemates. Takže ti to asi vyráběli bez obtisků a zručný modelář si musel značení malovat růčo :D
Naposledy upravil driver306 dne 07 úno 2022, 09:54, celkově upraveno 1
Pořád je co zlepšovat...
Poslední výtvory:
Aero MB-200L-410 T Turbolet
MIG-21 F-13 Letecké muzeum Kbely
Z-37A Čmelák aneb Štefan po 30.letech
Uživatelský avatar
driver306
 
Příspěvky: 371
Registrován: 05 pro 2017, 20:06
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 06 úno 2022, 23:37

Aby bylo úplně jasno, proč nakonec budu stavět nová křídla. Rozpětí křídel sériového stroje Bh.9 a BH.11 bylo 9,72 m. Rozpětí speciálu BH.11.18 bylo 11,1m. Z těto údajů lze celkem jednoduše spočítat, že na modelu v měřítku 1:48 je rozdíl v rozpětí mezi sériovými a prodlouženými křídly 28 mm (a kousek (:) ). A to už je opravdu dost dobře poznat. A když k tomu vezmu v úvahu jiný tvar křídel, myslím, že mé rozhodnutí je jasné.

Pro lepší názornost jsem udělal grafické porovnání. Popisované rozdíly ve velikosti a tvaru jsou na něm dobře viditelné.
Porovnání velikosti křídel.jpg

stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod standaslechta » 08 úno 2022, 09:03

driver306 píše:Tak to by asi smysl dávalo. To je nejspíš pozůstatek od původního výrobce těch forem což jsem koukal, že bylo v roce 1958 dle Scalemates. Takže ti to asi vyráběli bez obtisků a zručný modelář si musel značení malovat růčo :D

Ale obtisky tam byly šlo spíš o to aby dítě védélo kam na hračku obtisky nalepit.
Uživatelský avatar
standaslechta
 
Příspěvky: 3826
Registrován: 21 pro 2014, 08:40
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 08 úno 2022, 21:04

KLuK píše:Pro lepší názornost jsem udělal grafické porovnání. Popisované rozdíly ve velikosti a tvaru jsou na něm dobře viditelné.


Pěkná vizualizace. Ale pozor na tu zlomenou odtokovou hranu v místě přechodu křídla a křidélka!
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Roman 64 » 08 úno 2022, 22:26

pro KLuK:
k tomu L-BONG
No já ti nevím. Já bych byl opatrnější s použitím křídla z 11.18, aby jsi nevytvořil paskvil..
Přiznám se, že jsi mě možností použítí toho křídla trochu vyděsil. Před léty jsem L-BONGa postavil jako repre. maketu (tehdy ještě upoutanou), a to mě donutilo projet moje podklady na BONGa. Teda ne, že bych jich měl o tolik víc, než koluje po internetu, ale tehdy jsem se dostal k originálním fotografiím, ktreré dneska už samozřejmě nevlastním, ale moc mi tenkrát pomohly při konstrukci makety.
Já si nemůžu pomoct, ale mě vychází použití toho křídla z 11.18 dost mimo. Nevidím tam zalomení odtokovky ani špičaté křidélko. Jediná viditelná úprava je prodloužené křidélko na sériovém křídle.
S velkým zájmem sleduji.
Jinak, za mě veliký palec nahoru... [-o<
Ahoj Roman
Roman 64
 
Příspěvky: 9
Registrován: 02 zář 2019, 18:36
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 09 úno 2022, 09:56

Tu debatu o křídle jsem tu rozproudil já. Je to asi jednu nebo dvě stránky zpět. Také jsem si původně myslel, že stačí protáhnout křidélka a hotovo. Ale při důkladnější prohlídce křídla na fotografii, kterou jsem k tématu přiložil, jsem si všimnul některých rozdílů, které mi předtím zůstaly skryté. Zejména na odtokové hraně, nejen v místě přechodu křídlo - křidélko, ale i v místě křídlo trup.

Dále jsem si blíže prohlédl propnutí plátna na křídle, které jsem si zkusil přeměřit, a poté rozpočítat na délku křídla. Toto jsem porovnal s výkresy Avie B.H.9, 11 a B.H.11.18 (L-BONK) a vyšel mi nápadný rozdíl mezi sériovým křídlem typu B.H.9 a křídlem typu B.H.9.11 (L-BONG). Tuto moji prvotní teorii převedl Ludvík do praxe. Nehledě na to, že existuje fotka Avie B.H.9 shora, umístěné v hale NTM, na které je zcela možné si prohlédnout křídlo s propnutím plátna a spočítat si tak počet žeber připadající na délku křídla. A toto opět porovnat s fotografií Avie L-BONG.

Mimo jiné vycházím i z informací uvedených v textu knihy M. Sezemského, kdy uvedl úpravy na trupu Avie B.H.9.11, s tím související navýšení hmotnosti a zesílení podvozku. Na základě to jsem došel k názoru, že rozpětí křídla muselo být upravené-zvětšené, protože použití běžného křídla by ovlivnilo letové vlastnosti přetíženého letadla spíš negativně. Je přece logické, že zvětšením rozpětí, resp. zvětšením nosné lochy křídla, se zlepší nosnost, a tím pádem i vlastnosti pro vzlet. Ale to se již opakuji.

A v neposlední řadě, co by konstruktéři získali tím, že by jen zvětšili plochu křidélka tím, že ho "prodlouží" blíže ke kořeni křídla? Navíc je zde i skupinové foto všech tří strojů vedle sebe (L-BONI, L-BONG, L-BONK), což nevylučuje, proč by ke "speciálům" L-BONK, L-BONI nemohl být vyroben ještě jeden pár křídel pro L-BONG? Bohužel v žádné dostupné literatuře není uvedeno, jestli křídlo použité u Avie B.H.9.11 bylo upravené, nebo jestli bylo užito běžné "sériové". Není vyloučeno, že po ukončení svých "turnusů" se Avie B.H.9.11 vrátila do normální služby, kde mohla pokračovat vesele dál s běžným "sériovým" křídlem. Vždyť samo letadlo bylo kostrováno tak, že výměna křídel proběhla bez problémů.

Také jsme spolu s Ludvíkem došli k poznatku, že i pohyblivá část vodorovné ocasní plochy (výškové kormidlo) byla pravděpodobně zvětšena, resp. došlo u ní ke zvětšení hloubky. I to je patrné při bližším pohledu na fotografii a porovnání hloubky (délky žebra) pohyblivé části VOP se směrovým kormidlem, které je beze změn (na rozdíl od Avií L-BONK, L-BONI, kde byla směrová kormidla zvětšena).

Modely Avie B.H.9.11 L-BONG přestavené ze stavebnice družstva Směr, příp. ze stavebnice KP (1/72) s ničím takovým nepočítají a automaticky nechávají běžné křídlo užívané na Aviích B.H.9 sloužících v řadové službě. A to aniž by si kdokoliv dal alespoň tu práci s úpravou delších křidélek. Takže, pokud Ludvík zvolí ke stavbě křídlo shodující se na letadlech L-BONK, L-BONI, určitě bych si nemyslel, že postaví paskvil. Nehledě na to, že v knize M. Sezemského je uvedena celá řada úprav Avií B.H.9 i 11 s různými druhy křídel, se změnami profilů i zakřivení náběžných hran nebo úpravou koncových oblouků. Tzn. že u Avií řady B.H.9 a 11 se s křídly "hodně" experimentovalo.
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Roman 64 » 09 úno 2022, 15:30

to Dr. zvied:
Tak to se omlouvám za můj vstup do chatu, a moc děkuji za tolik, pro mě, nových informací... Myslel jsem si, že mám BONGa v oku, ale zjevně mám co dostudovat.
O to, s větším zájmem budu sledovat. Díky moc..
S pozdravem Roman
Roman 64
 
Příspěvky: 9
Registrován: 02 zář 2019, 18:36
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Dr. zvied » 09 úno 2022, 16:23

to Roman 64:
To je v poho. Já jsem si také myslel, že mám BONGa v oku. Protože původně jsem ho chtěl stavět také. 8-) I mě tohle téma stáhlo. Mimochodem, doporučuji navštívit tématické modelářství - zájmové skupiny (otevři si obsah fóra), kde najdeš link na Avie řady B.H.9, 10 a 11 od Pavla Kloučka.
Uživatelský avatar
Dr. zvied
 
Příspěvky: 1639
Registrován: 26 dub 2010, 16:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod Roman 64 » 09 úno 2022, 17:29

to Dr. zvied:
Super, mrknu na to.
Díky za informace a tipy.
R.
Roman 64
 
Příspěvky: 9
Registrován: 02 zář 2019, 18:36
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Správným SMĚRem

Příspěvekod KLuK » 09 úno 2022, 18:24

O nic nejde, jsme tu na diskuzním fóru, takže diskutujem, já s tím nemám žádný problém. Každý rozumný námět je vítán (:)

Společně s Radkem (Dr.zvied) "záhadu" s křídly už nějaký čas řešíme a výsledky našeho bádání tu postupně zveřejňujeme. Proč si myslíme, že Avia BH-9 L-BONG byla více odlišná od sériových strojů, Radek přehledně shrul ve svém příspěvku kousek výše.

Ve zmiňovanému vláknu o Aviích Avia BH-9 pokus o přehled jsem našel dvě fotografie, pomocí kterých mohu podpořit naši "spikleneckou" teorii. Na jednom snímku je Avii BH.9.11 s imatrikulcí L-BONG, na druhém pak Avia BH.9.2 sice s upraveným trupem, ale hlavně s "normálními" křídly a ocasními plochami. Pro mě bylo také důležité, že tato Avia je vyfocena prakticky pod stejným úhlem, jako ta L-BONG. Nehledejte další záhadu v tom, že Avia BH.9.2 má otáčkoměr na levé straně trupu, Abych mohl fotku pro porovnání použít, musel jsem ji nejdříve zrcadlově obrátit.


BH 9_11 porovnání_02.jpg
Fotografie obou strojů jsem upravil tak, aby ba nich byla letadla pokud možno stejně velká a žlutě na nich vyznačil popisované rozdíly.
1 - rozdílná délka křídla v části od křídelních vzpěr ke konci křídla
2 - jiné prohnutí konce křídla
3 - jiná délka a tvar křidélek
4 - jiné zakončení odtokové hrany křídla
5 - jiná hloubka pohyblivé části výškovek


BH 9_11 porovnání_01.jpg
A takto to dopadlo, když jsem fotku BH.9.2 částečně zprůhlednil a položil na fotku BH.9.11 On ten úhel focení obou strojů nebyl úplně stejný, tak se to trošičku rozbíhá, ale pro názornost je to dostatečné ... alespoň doufám .

Co dodat ... ještě je pár věcí, u kterých nevím proč, jako třeba ty zakulacené konce křidélek velikost písmen na křídlech. Ale všechno nasvědčuje tomu, že křídla Avie L-BONG (alespoň pro rekordní lety) byla dost podobná křídlům Avie BH.11.18.

A mimochem ... v tom již zmiňovaném vláknu o BH.9 je i jedna fotka BH.9.11 z pozdějšího období (v pozadí je vidět Avia BH.11 OK-VAM), a na ní je zřetelně vidět i to mírné zalomení odtokové hrany křídla v ůrovni začátku křidélka ...
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2026
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 3564 • Stránka 204 z 238 • 1 ... 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 ... 238

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 183 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY