Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia BH-11 pokus o přehled

Odeslat odpověď
Příspěvků: 42 • Stránka 3 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 04 úno 2022, 15:26

Tak zejména díky neocenitelnému přispění Pepy Studeného a mé izolaci s možností pročíst spoustu ročníků starých Letectví proběhla rozsáhlá aktualizace textů v tomto tématu.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7459
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Lubos Vinar » 04 úno 2022, 19:13

Avia B.11.7
Osobně se mi zdá, že na té první fotce je zatřené číslo 147. Jestli je to možné a kde se tam vzalo netuším, ale na M7 nebo M17 mi to nějak nesedí.

Edit: Ale vlastně to vychází. Jestli B.11.10 byla c150 tak pro B.11.7 vychází c147.
Luboš Vinař
www.vinar.cz - zakázková výroba obtisků
www.hobbyshop.cz - eshop
www.modelmag.info - modelářský občasník




Pro samé modely nelepím.
Uživatelský avatar
Lubos Vinar
 
Příspěvky: 399
Registrován: 12 kvě 2006, 14:04
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 04 úno 2022, 20:41

Luboši hned několik námitek proti - c147 byla B.9.9 a za druhé, kdyby to měl být kód z učiliště, tak k tomu nesedí plukovní znak, byl by jen prázdný obdélník. Mě by to vycházelo i jak jsem zkusil načrtnout červeně, samozřejmě to nemusí být pravda.
Přílohy
M7detail.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7459
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Lubos Vinar » 04 úno 2022, 21:24

Sorry, ale to M nějak nevychází. Ty zatřené čáry mi dají M jen s velkou dávkou fantazie a zavřenýma oběma očima. Každej tam vidíme co chceme :-) Nehádám se, předpokládám že jsi tomu dal o dost víc času než já. I tak mi zkrátka ta M7 moc nesedí. Co je tam zatřené a proč je dost nejasné.
Přílohy
bh.jpg
Luboš Vinař
www.vinar.cz - zakázková výroba obtisků
www.hobbyshop.cz - eshop
www.modelmag.info - modelářský občasník




Pro samé modely nelepím.
Uživatelský avatar
Lubos Vinar
 
Příspěvky: 399
Registrován: 12 kvě 2006, 14:04
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 04 úno 2022, 22:15

Kód c147 je zachycen zde, jen by se snad mělo jednat o B.9.9. Kdyby tomu tak nebylo a byla to výše uváděná B.11, pak bych viděl možnost zatření čísla a přes "c" namalovaný pluk. znak (mmch., ten se jeví trochu odfláklý) a přesun k LP3. Mohlo se tedy jednat o pouhou zápůjčku k LP3?
Otázkou pak je (viz B.9.9) letoun B.(?) ve stříbrném provedení, se stejným, krásně čitelným kódem, nikoli však zbytkem fotky, či B.9.9 s odhadem kódu c147. Netuším, zda se kód u LU mohl opakovat, zde zřejmě ve velice krátkém období.
c147.jpeg

jenda58
 
Příspěvky: 5931
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 05 úno 2022, 17:21

Ta rekonstrukce od p. Vinaře odpovídá vcelku přesně fotografii.
jenda58
 
Příspěvky: 5931
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Michal Dub » 06 úno 2022, 11:40

Téměř klasická ukázka toho, kam vedou kategorické soudy. Zaprvé, prezentované fotografie mě tedy úplně nepřesvědčily, že B-9.9 měla označení VLU c147, klíčová fotografie má oříznutý čumák. Zadruhé, fotografie B-11 se znakem LP 3 a zatřenou 147 (souhlas s Lubošem) pochází z června 1934 z Brna, kde se konal Slovanský letecký meeting a na B-11 od LP 3 tehdy přiletěl z Nitry npor. Miloš Seidl. A podle zde uvedených informací byla B-11.7 v březnu 1934 imatrikulována jako OK-ASV a neměla by tedy být v červnu 1934 ve vojenském kabátě LP 3. Mezi vzpěrami je na trupu asi v 1/4 výšky vidět jednomístné výrobní číslo, při zapojení fantazie by mohlo být prezentováno jako B-11.9, ale ruku do ohně za to nedám.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2151
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 06 úno 2022, 12:12

OK, podléhám soustředěnému nátlaku a spornou fotku jsem od B.11.7 stáhl a přešoupnul do neznámých. Každopádně B.9.9 určitě kód učiliště nesla, o tom není sporu. Že poslední číslice končí dole nožičkou je taky zřejmé, můžeme tedy volit 1, 4 nebo 7.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7459
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 06 úno 2022, 12:37

Projel jsem si trochu fotek s označením "cXXX" a kód se mohl opakovat. Narazil jsem na "c10": A-34, B-22, D-1(zde možná c10X) či "c210": A-11, B-534. Nejvyšší kódové číslo jsem zatím objevil "c243", A-100. Jinak kódy "cXXX" platí od roku 1929 a to již VLU, mimo Pilotní školy stíhací, sídlilo v Prostějově. Stíhači v Chebu do 1934.
Ale toto by asi chtělo samostatné vlákno.
Avia "c147" je pravděpodobně vyřešená.

EDIT: Tak pravděpodobně není.
1-Výše uvedená fotka, tmavá Avie, bílý kód c147, barva pravděpodobně zeleno-stříbrná, nelze vyloučit hnědo(trup)-stříbrná (křídla+OP), ale spíš ne.(po r. 1929)
2-Diskutované foto, znak LP3, zamalovaný kód, zeleno-stříbrná. B-10 aj. v pozadí již celostříbrné.(uvedeno 1934)
3-Foto stříbrné Avie s modrým kódem c147 (jiná Avie se stejným kódem nebo se původní vrátila do VLU po nějaké opravě s novým nátěrem?) (???)

A ještě mě napadla opačná možnost: nejprve stříbrná, pak zelená c147, pak LP3. Poté co? Zrušení? Civil?
A teď babo raď :-k
jenda58
 
Příspěvky: 5931
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Houmr_9 » 26 říj 2022, 20:12

Pavel Klouček píše:B.11.12

Stroj zalétán 3. července 1924 pilotem Fritschem. Kontrolní let 4. července 1924 provedl škpt. Charvát. K 1. září 1924 je stroj převzat od LPS Praha k LP 3 a zařazen k 13. letce. V únoru 1925 stroj nouzově přistává ve Slezsku v rámci služby u Leteckého pluku 2, přistání skončilo poškozením. To ale asi nebylo vážné, protože o necelý měsíc později opět nouzově přistává po vysazení motoru, tentokrát u Napajedel a stroj patří Leteckému pluku 1. Zde možná bylo poškození rozsáhlejší, protože tovární zálet provádí pilot Bican 11. března 1926 a kontrolní let škpt. Květoň a kpt. Čaboun o pět dnů později. K 1. dubnu 1926 je stroj u LPS Praha (plukovní sklad). K 30. červnu 1928 je stroj u cvičné letky LP 1, v dubnu 1929 spadá stále pod stejnou jednotku, ale je toho času zapůjčen 34. letce. K 30. červnu 1930 je vykazován u 31. letky LP 1, což je nově přečíslovaná 34. letka. Další nouzové přistání je zaznamenáno až v září 1931 a po opravě stroj odlétá na letiště Bratislava Vajnory, kdy stroj slouží u 38. letky Leteckého pluku 3. Ke konci roku 1933 ho pilot Macháček zaznamenává u Pilotní školy stíhací v Chebu.

I tento stroj přežil do předání k civilní službě, kdy došlo k jeho odkoupení od vojenské správy. Do civilního rejstříku byl zapsán 27. července 1934 pod číslem zápisu 331 s imatrikulací OK-HAA pro Aeroklub Hradec Králové. Výrobní číslo motoru bylo 77. I tato Boska se zúčastnila prvního Národního letu RČS v září 1934. Osádka prap. B. Landa a F. Král však závod nedokončila, zpráva aeroklubu praví, že stroj byl „po celou dobu stíhán nehodami rázu technického“. Pokus o reparát proběhl na druhém ročníku o rok později ve dnech 14. a 15. září 1935, zde však stařičká Boska s osádkou čet. L. Bobek a R. Vančurová už nemohla konkurovat modernějším sportovním strojům a obsadila až 33. místo. Výmaz byl proveden k 4. září 1936 z důvodu stáří stroje.

V civilním rejstříku lze pod číslem zápisu 53 najít ještě jednou BH-11.12 s registrací L-BONH. Zde však s největší pravděpodobností jde o jiný stroj vzniklý na draku B.9.12 a označovaný BH-11E.


Ahoj,
zaobírám se zbarvením Avie BH-11.12 (OK-HAA) a domnívám se, že postupně létala ve dvou různých barevných provedeních.
Přikláním se k tomu, že tato fotografie ukazuje letoun v krémovém zbarvení (jako např. OK-MOG) a s "hradeckou" směrovkou - bílou-žlutou-červenou (vždy odleva).
BH-11 haa2.jpg

Vede mě k tomu to, že ten letoun je prostě světlý :D Ne, že by to bylo vodítko, ale na té fotce vzadu vykukuje "modrý" OK-AVZ a OK-HAA vedle toho rozhodně nevypadá bledě modře.
Na VOP má zřejmě malé trojúhelníčkové čs. vlaječky a imatrikulace má jiný tvar - bez linky.
Na dalších dvou fotkách bych řekl, že je pozdější podoba - světlé modrý trup jak ho uvedlo KP ve svém návodu.
BH-11 haa1.jpg

BH11_12 OK-HAA_01 AHK.jpg

Řekl bych, že se změnila trikolóra, na hradeckou mi úplně nesedí barvy, takže bych volil "československou" - tedy zleva bílá, červená, modrá. (Nevím, proč v modelu KP je ruská trikolóra, když bych řekl, že na čb. fotkách je červená tmavší, ale to sem nepatří).
Tolik moje přemýšlení nahlas, budu rád za jakékoliv postřehy.
Honza Hammer
Spíše sběratel krabiček, ale občas si také něco slepím.
Před časem jsem se zamiloval do veletuctů. 8-)
Ale největší celoživotní modelářskou láskou je Hawker Hurricane.
Houmr_9
 
Příspěvky: 961
Registrován: 30 lis 2009, 14:09
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 26 říj 2022, 20:37

No každopádně je vidět dvojí podoba imatrikulace na trupu - jedna menší s podtrženými písmeny a druhá vyšší bez podtržení. U směrovky bych osobně tipoval na stále stejnou podobu s barvami Hradce. Ony ty staré černobílé fotky dost variují kvůli kvalitě, světlu, materiálu atd.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7459
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-11 pokus o přehled

Příspěvekod Houmr_9 » 26 říj 2022, 20:40

Je to možné, když mě se ten světlemodrý nátěr tak nějak líbí, možná mi to zatemňuje úsudek. :grin:
Honza Hammer
Spíše sběratel krabiček, ale občas si také něco slepím.
Před časem jsem se zamiloval do veletuctů. 8-)
Ale největší celoživotní modelářskou láskou je Hawker Hurricane.
Houmr_9
 
Příspěvky: 961
Registrován: 30 lis 2009, 14:09
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 42 • Stránka 3 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY