ICM 1:35
Kat.č. 35510
Studebaker US6
with WWII Soviet Drivers
Studebaker US6 byl legendární americký vojenský nákladní a užitkový automobil vyráběný v době druhé světové války. V rámci dohody o půjčce a pronájmu (Lend - Lease) byly dodávány i do Sovětského svazu. V roce 1940 byl hlavním velením armády Spojených států vypsán konkurs na univerzální „střední“ náklaďák s třemi nápravami, který měl mít nosnost alespoň dvě a půl tuny a pohon všech náprav. V polovině roku 1941 se rozběhla sériová výroba v továrně South Bend v Indianě a probíhala až do srpna roku 1945. Větší část vyrobených vozidel skončila v rámci dodávek Lend-Lease u spojenců, zejména v SSSR. Vozidlo bylo vyráběno ve vícero verzích, se dvěma nebo s třemi hnacími nápravami (6x6, nebo 6x4), ve dvou velikostech rozvoru (krátký 3759 mm a dlouhý 4115), se dvěma typy kabin (plechovou a plátěnou). Existovalo celkem třináct továrních nástaveb, ty se rozlišovaly označením od U1 až po U13. Automobily sloužily nejen jako nákladní vozy, ale i jako nosiče různých nástaveb, např. palivové cisterny, dílenské vozy a jiné. Z nich však nejvíce zajímavá je sovětská konfigurace s raketometem Kaťuša. Do ruku 1945 bylo vyrobeno něco okolo 200 tisíc vozů, z toho většinu dostal Sovětský svaz. Sovětskými vojáky byl tento automobil velmi oblíben a dostal od nich přezdívku „studěr.“ V době osvobození Československa v roce 1945 se tak s těmito automobily setkávali Češi jak u amerických, tak u sovětských vojsk. Studebakery používali za války i českoslovenští vojáci, po druhé světové válce měla automobily ve výzbroji i Československá armáda. Některé vozy ukořistila i německá armáda a hojně je využívala.
1) US6 – U1 valník s krátkým rozvorem
2) US6 – U2 valník s krátkým rozvorem s navijákem
3) US6 – U3 valník s dlouhým rozvorem
4) US6 – U4 valník s dlouhým rozvorem s navijákem
5) US6 – U5 cisterna s dlouhým rozvorem pro 750 galonů (2.800 litrů)
6) US6 – U6 tahač návěsů s krátkým rozvorem 6x4 (bez předního náhonu)
7) US6 – U7 valník s dlouhým rozvorem 6x4 (bez předního náhonu)

9) US6 – U9 podvozek s kabinou s dlouhým rozvorem
10) US6 – U10 sklápěč dozadu s krátkým rozvorem
11) US6 – U11 sklápěč dozadu s krátkým rozvorem s navijákem
12) US6 – U12 sklápěč do stran s krátkým rozvorem
13) US6 – U13 sklápěč do stran s krátkým rozvorem s navijákem
Novinka představuje přebal modelu amerického nákladního automobilu Studebaker US6. Výrobce tento model poprvé vydal v roce 2007, pod kat.č. 35511. Nově k němu přidal dvě figurky sovětských řidičů ze své sady RKKA Drivers (1943-1945), kat.č. 35643. Rámečky jsou zabaleny do jedné standardní krabičky s výklopným víčkem, ta je vložena do samostatného obalu. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně vyobrazenou malbu samotného vozidla společně s jedním z řidičů. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme šest rámečků včetně části kabiny ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, tři manuály a jeden obtiskový aršík. Plast je přiměřeně tvrdý s dobře vylisovanými detaily, dělící rovina je téměř neznatelná. Stopy po vyhazovačích nalezneme většinou na vnitřních částech některých dílů, kde je zakryjeme v průběhu stavby nebo je snadno odstraníme. Rám podvozku je složen z několika dílů, dvou podélných nosníků, které jsou spojeny několika poříčními nosníky. Udržet geometrii nebude složité, výrobce totiž nezapomněl přidat vodící prvky pro snadnější sestavení. Součástí rámu jsou i převodovka a motor, k motoru postačí doplnit jen rozvody z drátků podle fotografií. Kabina je složena z několika částí, její interiér je zpracován kvalitně včetně mnoha detailů. Přístrojovou desku může modelář vylepši pomocí budíků z obtisků. Dveře řidiče a spolujezdce po menších úpravách můžeme ponechat otevřené, díky tomu interiér mnohem lépe vynikne. Nákladový prostor přímo vybízí k jeho zaplnění rozličným nákladem. Zadní sajtnu můžeme sklopit, společně s ní i obě postranní lavice pro přepravu mužstva. Jednotlivé "rámy" pro plátěnou střechu lze umístit ve dvou různých pozicích, složené nebo rozmístěné ve sloupcích. Transparentní díly jsou krásně čisté, bez jakéhokoliv poškození. Rámeček s nimi je zabalen v samostatném sáčku, díky tomu je dobře chráněný před případným poškozením. Manuál je přehledný a dobře vytištěný, díky tomu nás provede celou stavbou bez větších problémů. Na jeho první straně jsou vyobrazeny rámečky s jednotlivými díly a jejich číslováním. To modelář v průběhu stavby určitě ocení, jelikož na rámečcích nejsou čísla uvedena. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr máme ze šesti vozidel z toho jsou tři z území Československa včetně vozu s nápisem "PRAVDA VÍTĚZÍ":
- Studebaker US6/U3, 3rd Byelorussian Front, Lublin, Summer 1944
- Studebaker US6/U3, 2nd Ukrainian Front, Praga, May 1945
- Studebaker US6/U3, 2nd Ukrainian Front, Praga, May 1945
- Studebaker US6/U3, 1st Polish Army, Germany, May 1945
- Studebaker US6/U3, 1st Czechosloovak Army Corps, Czech, May 1945
- Studebaker US6/U3, 8th Air Force, USAAF, England, 1944
Součástí krabičky jsou i dvě figurky sovětských řidičů. Jejich díly jsou rozloženy do jednoho rámečku, který je rozpůlen na dvě poloviny a zabalen do samostatného sáčku. Výlisky mají pěkné detaily, jsou odstříknuty bez propadlin a otřepů. Při bližším pohledu na jednotlivých dílech nalezneme jemnou dělící rovinu, kterou snadno začistíme ostrým skalpelem. Obličeje obou postav jsou krásně ztvárněny včetně knírku na jednom z nich. Manuál pro sestavení obou figurek je vytištěný na jednom křídovém papíru o velikosti A4. Na přední straně je vyobrazený rámeček, společně s barevným rozcestníkem pro barvy Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Na druhé straně je umístěn návod pro sestavení figurek a jejich následné zbarvení.
Náhled na krabičku a manuály:
Manuály: