Jsem ve fázi shánění barev, doplňků a pod ke stavbě modelu Spitfire mk IX. Jelikož jsem poslední model postavil před desítkami let, zjišťuji s údivem, kam se modelařina posunula. Detaily, které mě ani nenapadly řešit, má dnes každý model. Je to super, jsou dostupné úžasné techniky, detaily až mi přijde, že se snaha o originalitu, jedinečnost modelu posouvá od reality. Kontrastní zvýraznění spár, patinu, která ignoruje fyzikální zákony a nelogické umístnění detailů. Detail, který mě přivedl k tomuto tématu je umístění pásů, které se stává skoro pravidlem u modelů s otevřeným kokpitem. Pásy bývají přehozené přes opěradlo sedačky a volně visí do spodní části, kde se kříží se spodními. Vše kopíruje kontury sedačky, to je v pořádku, gravitace na ně působí i ve skutečném letadle, nejen v modelu. Spíš mi nejde do hlavy poloha pásů, jak si je má pilot sedící v sedačce s padákem pod zadkem vytáhnout zpod padáku? A skládat si ty pásy na sedačku po vystoupení z letadla, aby je při nastupování při bojovém poplachu dával stranou mi taky nepříjde praktický. Zná někdo důvod, proč se ujal tento vzorec instalace pásů? Má to nějaké odůvodnění? Nebo to nějakému modeláři přišlo pěkné a ostatní to kopírují?