http://www.modelimex.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48290
Cessna O-2A Skymaster
American Reconnaissance Aicraft
V roce 1966 americké vzdušné síly (USAF) pověřily Cessnu, aby postavila vojenskou variantu Skymastera, která by nahradila O-1. Stejně jako u civilní verze byl Skymaster levným dvoumotorovým letounem s jedním motorem v přední části letadla a druhým motorem v zadní části trupu. Úpravy provedené pro vojenskou verzi zahrnovaly instalaci samostatných sedadel vpředu oproti šesti sedadel v civilní verzi. Instalací vojenských komunikačních a navigačních zařízení místo civilních. Dále instalací pohledových panelů do dveří (pro lepší pozorování země); instalací protipožární pěny do palivových nádrží namontovaných v křídlech. Tím se zvýšila mírně hmotnost letadla a snížila se kapacita palivových nádrží. První O-2 vzlétl v lednu 1967 a letadlo šlo do výroby krátce poté. Výkon (zejména v cestovních výškách) klesl kvůli různému vybavení které bylo nainstalováno a tím významně narostla i hmotnost letadla, ale i tak byl považován za dostatečný pro předpokládaný provoz v nízkých letových výškách. Svou hlavní službu si odbyl ve válce ve Vietnamu, sloužil i u hasičské letecké služby v Kalifornii. Některé stroje se zúčastnily i boje proti drogám ve Střední Americe.
Novinka od ukrajinského výrobce byla poprvé představena na výstavě v Norimberku. Do této doby bylo možné sehnat s trochou štěstí pouze letitý model od společnosti Testor. Stavebnice je zabalena do středně velké krabičky s výklopným víčkem. Na vrchním díle obalu můžeme obdivovat pěknou kresbu samotného letounu. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme dva rámečky ze světle šedé hmoty, jeden s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné, některé krytky mají naznačeny šrouby. Obě ocasní části jsou složeny ze dvou polovin. Přední motor je částečně ve stavebnici zastoupen. v budoucnu lze určitě očekávat resinovou sadu obou motorů s novými panely pro jejich celé odkrytí. Interiér má pěkné vnitřní vybavení, mezi než patří i dvě M16 a radio-vybavení k němu doplníme kabely podle dostupných fotek. Přístrojovou desku můžeme vylepšit budíky z obtiskového aršíku. Poutací pásy v brzké době určitě vydá některý z výrobců leptaných sad. Před slepením obou polovin trupu je modelář ve stavebním kroku č.36 upozorněn na potřebu přidání závaží do přední části o hmotnosti cca 10g. Na výběr máme i ze dvou variant pod věšené výzbroje. První varianta nabízí čtyři raketnice a druhá dvě raketnice a dvě pouzdra SUU-11. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalený zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před poškrábáním. U manuálu si na první pohled všimneme nové grafiky zpracování přední strany a barevných bokorysů. Vnitřní zpracování stavebního postupu zůstalo v klasickém standartu zachováno. Ten je srozumitelný a provede modeláře stavbou bez problémů. Na straně č.16 nalezneme i šablonu pro výrobu domácích masek pro transparentní díly. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku. Na výběr máme ze čtyř různých strojů, včetně jednoho v atraktivním černém zbarvení. Informace o jednotkách nebo době nasazení u jednotlivých strojů nenalezneme, ale podle kódu na ocasní plochách by se dalo o konkrétních letadlech dozvědět více.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: