Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 27 • Stránka 2 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Jirka z Hranic » 22 kvě 2020, 07:58

Ohledně těch křidélek sklápěných dolů spolu s klapkami (jak popisuje Pavel výše): tohle je výtah z technického popisu An-2
"Se vztlakovými klapkami se současně sklápějí též křidélka, a to pod úhlem 16°. Křidélka letounu typu An-2 tedy plní funky křidélek a vztlakových klapek zároveň."

Já to samozřejmě nevím, ale předpokládal bych, že to reálné je. Ale třeba to mají špatně, je to "jen" informace z internetu.
Marina Veneta čekatel a obdivovatel
Na stole: P-40, He-162, Mosquito
Hotovo: P-40 Kittyhawk Mk.III, Bf 109F-2
KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/index.htm
Uživatelský avatar
Jirka z Hranic
 
Příspěvky: 3674
Registrován: 12 bře 2008, 14:40
Bydliště: Hranice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Binder737 » 22 kvě 2020, 08:24

Beru zpet. Internet v tomto pripade opravdu nelze. Vychylku kridelek,spolecne se vz. klapkami lze dolozit i videi na YouTube. Mne osobne zmatlo,ze jsem vzdy videl Andulu startovat a pristavat s malou vychylkou klapek a tudiz byla vychylka kridelek tezko postrehnutelna... ](*,)
Hotovo 2020: Jak-23
Hotovo 2021: MiG-15bis,L-29 Delfín
Hotovo 2024: Su-22M4R,Spitfire Mk.IXe

Rozestavěno: MiG-21PF, MiG-21PFM
Binder737
 
Příspěvky: 548
Registrován: 31 led 2020, 21:13
Bydliště: Kladno 7
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod juhu » 22 kvě 2020, 08:33

Veľmi pekné súhrnné informácie. Myslím, že v tom mám celkom jasno.
(Len pikoška - súdruhovia od Hobby Bossu sa s An-2 veľmi nepárali, u nich je airlon+klapky na hornom krídle vylisované spolu ako jeden diel, bez akéhokoľverk náznaku deliacej roviny, hoci sa samozrejme jedná a oddelené ovládacie prvky, ale už to mám rozrezané :))
"Smuggler"
"Kaydet"
"Appledram '44"
atď., atď. ...
Uživatelský avatar
juhu
 
Příspěvky: 710
Registrován: 30 dub 2009, 13:10
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Jirka z Hranic » 22 kvě 2020, 08:38

https://www.caa.cz/wp-content/uploads/2 ... 2_SSSR.pdf

Tady dokonce uvádějí standardní výchylku křidélka dolů o ca. 14st., a při plné výchylce klapek až o 30st (nahoru naopak jen 12). Ovšem nevím, zda se to netýká klasické protichůdné výchylky křidélek pro náklon, aby byla zachována jejich funkčnost (v případě plného vychýlení klapek musí být výchylka křidélek větší, resp. celý jejich neutrál posunut směrem dolů, aby překonala efekt klapek na odtokové hraně). Ale možná to znamená, že při plné výchylce klapek mohou jít i křidélka dolů až o 30st. Což by bylo v rozporu s tím, co udávají jinde (16st.).
Marina Veneta čekatel a obdivovatel
Na stole: P-40, He-162, Mosquito
Hotovo: P-40 Kittyhawk Mk.III, Bf 109F-2
KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/index.htm
Uživatelský avatar
Jirka z Hranic
 
Příspěvky: 3674
Registrován: 12 bře 2008, 14:40
Bydliště: Hranice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Pavel Klouček » 22 kvě 2020, 08:58

V té specifikaci je to podle mě napsáno jasně - křidélka (bez vysunutí klapek) chodí 30° nahoru a 14°dolů, při plné výchylce klapek 39,5° pak křidélka chodí v rozsahu 12°nahoru a 30°dolů. Z toho vychází přibližně neutrální poloha křidélek při plném vysunutí klapek cca 18° dolů. Tomu by odpovídala i ta prvotní fotka v tématu.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7448
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Binder737 » 22 kvě 2020, 09:13

Je to presne,jak pisete. Pri plne vychylce klapek (cca 40 st.) se presune neutralni poloha kridelek na tech cca 16 st dolu,coz znamena,ze plna vychylka kridelka muze byt az tech 30 st.dolu. Vychylka kridelka je bez ohledu na polohu neutralu cca 45 st. mezi horni a dolni max. polohou.
Hotovo 2020: Jak-23
Hotovo 2021: MiG-15bis,L-29 Delfín
Hotovo 2024: Su-22M4R,Spitfire Mk.IXe

Rozestavěno: MiG-21PF, MiG-21PFM
Binder737
 
Příspěvky: 548
Registrován: 31 led 2020, 21:13
Bydliště: Kladno 7
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Jirka z Hranic » 22 kvě 2020, 09:31

To jo Pavle a kolegové, taky to tak chápu, jen z toho nevyplývá jasně, že obě křidélka mohou jít současně dolů (myslím z toho manuálu). Jen tam popis jejich výchylky a posunutí neutrálu při vysunutých klapkách, aby byla zachována jejich funkčnost.
Ale samozřejmě věřím, že umějí i ten flaperon.
Jinak je zajímavé, že některé velké RC modely větroňů se nastavují do tzv. Butterfly funkce, kdy jdou klapky při přistání dolů a křidélka naopak současně mírně nahoru. Tím brzdí a zároveň zvyšují stranovou stabilitu (posilují negativ na konci křídla). Je to ale podle mě jen modelářská funkce, nevím, zda je podložená i nějakou realitou. Má smysl jen tam, kde model nemá křídlové brzdy (štíty), což reálné větroně mají.
Marina Veneta čekatel a obdivovatel
Na stole: P-40, He-162, Mosquito
Hotovo: P-40 Kittyhawk Mk.III, Bf 109F-2
KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/index.htm
Uživatelský avatar
Jirka z Hranic
 
Příspěvky: 3674
Registrován: 12 bře 2008, 14:40
Bydliště: Hranice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Binder737 » 22 kvě 2020, 09:46

Jakmile se zacnou vysouvat klapky na hornim kridle,zacne mechanismus uvnitr kridla presouvat neutralni polohu obou kridelek smerem dolu. Ovsem s tim,ze je jejich max. vychylka od teto polohy na obe strany cca zachovana. Stupne vychylek kridelek jsou v te specifikaci uvadeny od tetivy kridla. ( osy prochazejici kridlem od nabezky po odtokovku)
Hotovo 2020: Jak-23
Hotovo 2021: MiG-15bis,L-29 Delfín
Hotovo 2024: Su-22M4R,Spitfire Mk.IXe

Rozestavěno: MiG-21PF, MiG-21PFM
Binder737
 
Příspěvky: 548
Registrován: 31 led 2020, 21:13
Bydliště: Kladno 7
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Jirka z Hranic » 22 kvě 2020, 10:10

Binder737 píše:Jakmile se zacnou vysouvat klapky na hornim kridle,zacne mechanismus uvnitr kridla presouvat neutralni polohu obou kridelek smerem dolu. Ovsem s tim,ze je jejich max. vychylka od teto polohy na obe strany cca zachovana. Stupne vychylek kridelek jsou v te specifikaci uvadeny od tetivy kridla. ( osy prochazejici kridlem od nabezky po odtokovku)

To je mi jasné, že se takto přesunuje jejich neutrál při zachování celkové výchylky, měřené po výseči. Tohle ostatně umějí už dávno v nastavených mixech i RC pulty pro modely.
Já to myslel tak, že z toho manuálu výplývá tato změnu neutrálu (z těch hodnot je to logické), ale ne jejich současná funkčnost směrem dolů u obou najednou (schopnost plnit roli flaperonu). To přesunutí neutrálu je tady důležité hlavně pro zachování klasické funkce křidélka pro změnu náklonu (pro následnou zatáčku). I při vysunutých klapkách musí letadlo v případě nutnosti změnit náklon nebo mírně zatočit.
Marina Veneta čekatel a obdivovatel
Na stole: P-40, He-162, Mosquito
Hotovo: P-40 Kittyhawk Mk.III, Bf 109F-2
KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/index.htm
Uživatelský avatar
Jirka z Hranic
 
Příspěvky: 3674
Registrován: 12 bře 2008, 14:40
Bydliště: Hranice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod juhu » 22 kvě 2020, 10:18

http://www.youtube.com/watch?v=UdqQyWJc5OA
Pekné zábery zblízka, tentokrát na funkčný stroj
"Smuggler"
"Kaydet"
"Appledram '44"
atď., atď. ...
Uživatelský avatar
juhu
 
Příspěvky: 710
Registrován: 30 dub 2009, 13:10
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Jirka z Hranic » 22 kvě 2020, 10:30

Pěkné video. A je vidět (řekl bych), že je při startu výchylka horních klapek větší, než spodních. Zřejmě kvůli vyšší účinnosti delší spodní klapky. A taky stačí fakt minimální, aby se to odlepilo. Křidélka jsou využívána jako standardní pro vyrovnání náklonu.
Marina Veneta čekatel a obdivovatel
Na stole: P-40, He-162, Mosquito
Hotovo: P-40 Kittyhawk Mk.III, Bf 109F-2
KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/index.htm
Uživatelský avatar
Jirka z Hranic
 
Příspěvky: 3674
Registrován: 12 bře 2008, 14:40
Bydliště: Hranice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Antonov An-2 - otázka na ovládacie prvky na krídle

Příspěvekod Binder737 » 22 kvě 2020, 10:33

Asi myslime oba totez. Ano,pravdu se pri vysunuti(sklopeni) hornich klapek obe kridelka sklopi dolu tez
Hotovo 2020: Jak-23
Hotovo 2021: MiG-15bis,L-29 Delfín
Hotovo 2024: Su-22M4R,Spitfire Mk.IXe

Rozestavěno: MiG-21PF, MiG-21PFM
Binder737
 
Příspěvky: 548
Registrován: 31 led 2020, 21:13
Bydliště: Kladno 7
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 27 • Stránka 2 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: J!rka Votápek, kenny73, MilanSvoboda, Vl.Šulc a 39 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY