Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Odeslat odpověď
Příspěvků: 142 • Stránka 4 z 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10
  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Kpt.KL » 17 zář 2019, 11:58

pro Doris:

Podle Vašich rozměrů stěžňů a ráhen jsem udělal přesné schéma oplachtění stěžně CAPRICORNE. Stejně jako model z r. 1875 z námořního muzea, který byl pro Hellerovic kluky předlohou, má i CAPRICORNE zcela zvláštní proporce plachet, odlišné od běžných proporcí pro lodě první poloviny 19. století, a to jak na výšku, tak na šířku. Dolní plachta je výrazně vyšší, košová výrazně nižší; brámová o něco nižší.

Odlišné proporce jsou skvěle vidět ve srovnání s plány lodí s polakrovým oplachtěním ze sbírky Souvenirs de marine 1871 - vlevo je modifikované polakrové oplachtění šebeky, vpravo briga s čistým polakrovým oplachtěním. Základem pro srovnání proporcí je výška od paluby po brámové ráhno:

capricorne-vs-souvenir de Marine-chebec-brick_.jpg


Ačkoliv se v 19. století s oplachtěním různě experimentovalo, proporce takeláže nasvědčují tomu, že model brigy v námořním muzeu a vzor pro CAPRICORNE je fikce vzorovaná na baltimorském klipru se škunerovým oplachtěním - toto podezření je ostatně uvedeno i v novém popisu modelu na webu muzea. Po dlouhá léta byl model vydáván za otrokářskou brigu L'OURAGAN 1830, až si nedávno dal někdo práci a na model se podíval důkladněji. Je to krásná ukázka, že ne všechno v námořních muzeích je košer.

http://mnm.webmuseo.com/ws/musee-national-marine/app/collection?vc=ePkH4LF7w6iejEyVUNITNB0rJBUBhRTyUtOLMlOLwJUrzDMABZsWtw$$


Nyní je třeba se rozhodnout - budete dělat CAPRICORNE s atypickými proporcemi oplachtění podle dobového modelu s použitím stávajících ráhen, nebo (pokud lze odstranit přilepené vratiráhno a stěžňové koše) uděláte nová ráhna a proporce plachet odpovídající dobovým zdrojům.

Dejte mi vědět, pro co se rozhodnete - podle toho udělám finální schéma oplachtění a zjednodušeného lanoví.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod DORIS » 17 zář 2019, 12:50

Zdravím Kapitáne,
skvělá práce a srovnání, velice Vám děkuji. ;-I A děkuji také za zajímavé informace a fakta o skutečných lodích, hodně to pomůže při hledání pravdy a rozšiřování vědomostních obzorů.

Chtěla bych jít cestou maximálně možného přiblížení ke skutečnosti a dodržet pokud možno jednotný styl provedení, takže pro Capricorne bych preferovala čisté polakrové oplachtění. Nemám problém odstranit vratiráhno i oba koše a zhotovit ráhna nová s přesnými proporcemi. Stávající odlity ráhen mají naznačené závětrové bidélce (???), ale jsou slisovány částečně s ráhnem a to by mi dělalo neplechu při zhotovení šlapnic i navázání kladek. Výšku a pozici ráhen (i dolních) mohu rovněž přizpůsobit a udělat plachty s přesnými proporcemi dle dobových zdrojů. Přední stěžeň se mi už bohužel nepodařilo vytáhnout z trupu, trochu zakřupala paluba, tak jsem toho raději nechala, ale kdyby bylo nutné, seříznu ho těsně u paluby a část odvrtám pro napojení nového - celodřevěného stěžně. Jinak použiji ty původní ze stavebnice, pokud jsou O.K.

Koukala jsem se na skutečné lodě a v takeláži používají očnice (například k napnutí vodních stěhů čelenu). 2,5mm kulaté kladky, které mám k dispozici, by na tohle byly asi dost hrubé, ale napadlo mne zkusit fintu s kovovými očky z fotolepů (slepit dva k sobě pro dosažení větší tloušťky), nebo udělat takové kladky z papíru a napustit je sekunďákem. Se zjednodušením samozřejmě počítám, i když ráda bych zachovala co nejvíce detailů.

EDIT:
Tak přední stěžeň už je taky venku. Nechtěl, ale musel. :uff: Takže nyní mám už zcela volné ruce a vše mohu udělat podle skutečnosti; stěžně i ráhna nahradím dřevěnými.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Kpt.KL » 17 zář 2019, 16:02

Dřevěné stěžně i ráhna budou lepší.

Zde je nový přední stěžeň pro CAPRICORNE, polakrová takeláž proporčně podle plánu ze sbírky Souvenirs de marine 1871 od admirála Parise. Na obrázku je měřítko proporčně odpovídající původnímu stěžni modelu 20 cm. Mastil jsem to v MS malování. Nevíte o nějakém jednoduchém prográmku, kde by se dalo kreslit přesně v měřítku, s délkovými jednotkami pro snadnější kreslení (rýsování)?

Capricorne-NOVA-TAKELAZ-PREDNI-STEZEN.png


Hlavní stěžeň býval o něco vyšší, kolem 1,1 výšky předního. Košová a brámová plachta někdy bývaly stejné, jako na předním stěžni - plachty tak byly zaměnitelné. Hlavní ráhnová plachta bývala obvykle o cca 10 procent vyšší, než přední plachta. Na klasických brigách byly většinou všechny ráhnové plachty na hlavním stěžni větší, než na předním, tj. na šířku i výšku.


Pro CAPRICORNE doporučuji:
- délky ráhen pro oba stěžně stejné, košové a brámové plachty stejné na obou stěžních
- přední stěžeň 22 cm nad palubou (na obr. jsem chybně napsal 23 cm), ale může být i kratší 20-21 cm
- hlavní stěžeň 23,0 cm nad palubou, pokud přední 22 cm (jinak výška hl. stěžně = 1,1 výšky předního)
- vyšší jen hlavní ráhnovou plachtu, ráhno posazené 7,2 cm nad palubou (hlavní plahta bude vyšší a dole širší)
- na hlavním stěžni bude košové ráhno cca 14,9 cm a brámové ráhno cca 19,8 cm nad palubou

Umístění refovacích pásů a další rozměry si určíte z obrázku.


Ad dolní ráhnové plachty - přední plachta bývala nahoře i dole stejně široká nebo někdy dole užší, než nahoře. Hlavní ráhnová plachta bývala obvykle dole širší o cca 10 procent (proporce viz také např. podle plánu LA CRÉOLE). Např. pokud budete dělat délku hlavního ráhna stejnou jako přední ráhno, bude hlavní ráhnová plachta nahoře široká 10,4 cm jako přední, ale dole bude rozšířená na 11,4 cm (přední ráhnová plachta bude mít boky souběžné, tj. šířka nahoře i dole stejná).


Kladky 2,5 mm jsou příliš velké, nezbytná bude vlastní výroba kladek i očnic (hearts). Kladka nebo očnice 20 cm odpovídá 1,33 mm v měřítku 1:150.


Vzory a inspirace pro CAPRICORNE podle francouzských lodí první poloviny 19. století:
- plány nakladatelství ANCRE a modely LA JACINTHE 1823, LA CRÉOLE 1823, LE CYGNE 1806 + foto těchto modelů
- replika škuneru LA RECOUVRANCE
- dobové obrazy francouzských lodí cca 1820-1840
- sbírky plánů Souvenirs de Marine a Atlas du Génie Maritime
- případně další francouzské dobové tisky



Pro srovnání původní atypické oplachtění podle Hellera a nové oplachtění podle dobových proporcí:

Capricorne-NOVA-vs-STARA-TAKELAZ.png

Naposledy upravil Kpt.KL dne 20 zář 2019, 09:04, celkově upraveno 3
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Stanley » 17 zář 2019, 18:08

uf :)
Stanley
 
Příspěvky: 121
Registrován: 13 dub 2010, 10:14
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod DORIS » 17 zář 2019, 20:28

Wow, to je paráda. =D> Děkuji Kapitáne, Vaše profesionální rady a doporučení jsou neocenitelnou pomocí. Když koukám na porovnání reality s původním helleráckým oplachtěním, nestačím se divit. A takhle bych to vlastně měla na modelu udělané, kdybych zachovala proporce dle navržených dílů. [-( No mazec.
Nejen, že to bude po kompletním předělání podle skutečnosti, ale i designově mi to přijde mnohem lepší a přirozenější. Pečlivě si vše nastuduji a půjdu na věc.

Při zhotovení děl si akorát nejsem jistá, zda v dolní části lafet má být to vykrojení, nebo to udělat rovné. Na netu jsem našla obě varianty + karonády, ale nedokážu posoudit, co je správně. Poradíte prosím, k čemu se přiklonit?

9.jpg


Děla budou o něco větší, než původní odlitky ze stavebnice, ale budu se snažit udělat více detailů.

Doplnila jsem kladkostroje ke kormidelní páce - trochu jsem opisovala podle fotek ve vláknu od Peta_V:
viewtopic.php?f=177&p=2247064#p2245256

1.jpg
2.jpg
3.jpg
7.jpg
6.jpg
8.jpg


Horní lišta na trupu má nový nátěr, protože při odstraňování stěžně dostala celkem zabrat. Po zaschnutí to stříknu matným lakem, aby se povrch sjednotil.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Peta_V » 18 zář 2019, 08:07

Doris se prostě nazepře!
Udělám jen pro odpočinek loď z krabice........a nebo spíš krabici zahodim a udělám si skutečnou loď. Parádní prácička, jako vždy!
rozestavěno:
Tender AVOS 1:72 - Master Korabel
Royal Caroline 1:47 - Panart
hotové modely:
HMS Victory 1:146 - Revell
HMS Bounty 1:110 - Revell
Havets Vinthund - Igra
Uživatelský avatar
Peta_V
 
Příspěvky: 543
Registrován: 23 úno 2006, 17:02
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Kpt.KL » 18 zář 2019, 08:37

CAPRICORNE je francouzská loď cca z let 1820-1830, takže doporučuji lafety z konce 18. století (vzor 1786), nebo novější z r. 1820. Lafety se měnily v průběhu let, bylo jich několik typů. Lafety s rovným dolním okrajem bočnic z 17. stol. jsou pro CAPRICORNE nevhodné.

Podrobně o francouzských námořních dělech pojednává publikace z nakladatelství ANCRE Artillerie de mer France 1650-1850, která obsahuje také plánky děl a lafet z různých období:
https://ancre.fr/fr/ouvrages-de-base/12--artillerie-de-mer-france-1650-1850.html


V monografii brigy LE CYGNE je plánek 6liberního děla s lafetou.


Plány děl a lafet jsou také např. v monografii LA CRÉOLE, foto na MSW - ta sice mají o něco větší kalibr (18liberní), nicméně tvar lafet je OK:
https://modelshipworld.com/topic/1029-la-cr%C3%A9ole-1827-by-archjofo-scale-148-french-corvette/page/47/


V letech 1786-1810 se na francouzských válečných lodích používal tento typ lafety (zde pro 8liberní dělo - plánky pro 4liberní nebo 6liberní nemám). Když francouzské válečné námořnictvo přecházelo na novější typ děl a lafet, staré se prodávaly majitelům obchodních lodí a tak tento starší typ mohl na obchodních lodích přežívat ještě řadu let.
Obrázek
http://prehistoire-xixeme.forumactif.org/t262-canon-court-sur-affut-de-marine-fin-18eme-calibre-8-etude

Železná děla (hlavně) se vyráběla ve dvou délkách - krátká a dlouhá. Délka hlavně se uvádí od ústí po dnový prstenec, bez knoflíku. Míry jsem přepočetl z plánků hlavní z Boudriotovy studie Artillerie de mer France 1650-1850:
4liberní - 155 cm a 180 cm
6liberní - 198 cm a 224 cm
8liberní - 220 cm a 256 cm

Základní názvosloví pro hlaveň děla jsem dal již dříve do vlákna o RK:
https://www.modelforum.cz/download/file.php?id=1467560


Takto se upevňovala francouzská děla za plavby:
Obrázek
Naposledy upravil Kpt.KL dne 20 zář 2019, 09:09, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod DORIS » 18 zář 2019, 18:52

To Peta_V: Děkuji za pochvalu. Njn, to jsem celá já, když je možnost udělat něco líp, tak mi to prostě nedá. 8-)

To Kpt.KL: Zdravím Kapitáne! Velice Vám děkuji za výborné podklady ke zhotovení děl pro Capricorne. Pokusila jsem se vymodelovat šestiliberní dělo; je to prvotní vzorek, jak by to mohlo +- vypadat. Ta další musím udělat trošku nižší, aby se optimálně vměstnaly do otvorů v trupu. V tomto měřítku už je to krapet náročnější, ale mohlo by to vypadat líp, než původní odlitky ze stavebnice. K dělům také doplním v rámci možností takeláž.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Connie » 19 zář 2019, 14:33

Tak to je opět parádní práce, Doris. Bravo. =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod DORIS » 20 zář 2019, 10:53

Ahoj Connie,
děkuji za milá slova. Prvotní vzorek 6ti liberního děla mi umožnil vyzkoušet si, jak takového drobečka půjde zhotovit a jak bude pasovat na modelu. Postupy, jež se mi osvědčily u větších měřítek, zde nejsou optimální, navíc když jsem koukala na fotky v makru, nebyla jsem s výsledkem práce spokojená. Ta zrcadlovka je zatracený prevít, co všechno odhalí.... Takže volím jinou cestu a zatím to vypadá dost dobře - ať už s kvalitou řemeslného provedení, tak i s lepším přiblížením k realitě. Pokud se povede, bude to pecka, ale zatím nepředbíhám. Postup průběžně nafotím a pak dám sem. 8-)

Boční díly pro sestavení lafet vyřezávám z vrstveného papíru vydatně napuštěného matným akrylovým lakem. Takto upravený papír jednak nevytváří vlákna/chloupky a drobné zoubky se při začišťování nedrolí:

1.jpg
2.jpg


Po zkompletování základních prvků:
4.jpg
5.jpg


V další fázi přišel na řadu podvozek ve tvaru písmene "H", vše z vrstveného a silně impregnovaného papíru. Při pohledu z profilu už tento typ lafet více odpovídá skutečnosti:

7.jpg
6.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Connie » 21 zář 2019, 14:36

Zdravím Doris, v práci s papírem jsi fakt machr. =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Kpt.KL » 21 zář 2019, 15:39

Pro Doris:

Přikládám návrh nové takeláže a plachtoví brigové polakry CAPRICORNE:

Capricorne-nova-takelaz.jpg

Návrh čistě polakrové takeláže pro CAPRICORNE vychází primárně z plánu brigové polakry ze sbírky Souvenirs de Marine a dobové kresby brigy LA LIGURIENNE od předního francouzského malíře-marinisty Antoine Rouxe. Pro schéma jsem použil plán brigy L'OURAGAN 1830, zhotovený podle modelu v námořním muzeu. Červené čáry označují původní záklon stěžňů na modelu, hnědé jsou nově navržené podle brigové polakry v Souvenirs de Marine. Na schématu jsou označeny nové pozice ráhen. Stěžně můžete udělat kratší - přední cca 20,5 cm, hlavní 21 cm - v tom případě na předním a hlavním stěžni nebudou stěhy č. 4, případně na hlavním stěžni bude níže.


Polakrové stěžně mají jen dolní úpony - po čtyřech na obou stěžních, a po dvou zadobočních stězích (zadní stěhy / parduny):
Capricorne-nova-takelaz-upony_.jpg


Detaily ukotvení stěhů (a detaily takeláže obecně) viz:
- plány nakladatelství ANCRE a modely podle nich - škuner LA JACINTHE, briga LE CYGNE, korveta LA CRÉOLE
- replika škuneru LA RECOUVRANCE

https://www.modelships.de/La_Jacinthe/Photos_La_Jacinthe_details.htm

https://www.modelships.de/La-Creole/Photos-Corvette-La-Creole_close_views.htm

https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=129202&start=30#p2246586


Ráhnové plachty pro CAPRICORNE:
Capricorne-NOVA-TAKELAZ-PREDNI-STEZEN-HLAVNI-STEZEN-EDIT.png

Doporučuji si nové ráhnové plachty vyzkoušet na modelu - jednoduše např. na papír nakreslit obrysy plachet celých stěžňů v cm, vystřihnout po obvodě pro celý stěžeň (ne jednotlivé plachty), nalepit ze špejlí ráhna a stěžně a umístit na model pro posouzení a případnou modifikaci.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod BRadek » 21 zář 2019, 16:12

Dovolím si zde vložit jeden vzkaz pro p. Kpt. KL. Vaše poznámky a odborné doporučení jsou naprsto skvělé!! Myslím, že takto odbornými radami se nemůžou pochlubit mnohé modelářské fóra námořních států jejichž modely stavíme.
Ale hlavně chci poznamenat, poprosit, zda by nebylo následující možné: jak jsem uvedl, vaše informace Kapitáne jsou skvělé, ale roztroušené po mnoha odkazech tohoto fóra. Máte však i svůj dobrý blog http://historia-navalis.blogspot.com/. Mohl by jste vaše příspěvky prezentovat nejen tady na fóru, ale zároveň je zařazovat do příslušných sekcí vašeho blogu? Tím by byly přeledně dostupné na jednom místě.
Každopádně si vašich příspěvků vysoce vážím.
Dále, náhledy do výše zmiňované knihy NAVAL ARTILLERY French navy, jsem našel na webu Ship of Scale: https://shipsofscale.com/sosforums/threads/book-review-naval-artillery-french-navy-1650-1850-new-english-version-by-jean-boudriot-and-hubert-berti.2698/
A Doris, je naprosto úžasné, jak z obyčelného modýlku dokážeš postavit nádherný MODEL!
Plachetnice jsou můj svět,
na stránkách http://www.HiSModel.com
může každý svůj koráb začít stavět
Uživatelský avatar
BRadek
 
Příspěvky: 399
Registrován: 15 kvě 2007, 22:20
Bydliště: Ostrava
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Kpt.KL » 21 zář 2019, 18:13

Capricorne-NOVA-TAKELAZ-PREDNI-STEZEN-LANA.png

Schéma lan pro polakrovou takeláž ráhnových plachet. Jak vidno, je mnohem jednodušší, než lanoví klasické brigy. Dolní rohy brámové a košové plachty jsou jednoduše připevněny k nižšímu ráhnu krátkými provazy, nejsou ovládány kasouny a šoty, jako na klasických ráhnových plachtách.

Všechna lana jsou párová, tj. na obou bocích.

Lana pro plachty hlavního stěžně jsou stejná.

Některá lana jsou vynechána, např.: ráhnové závěsy a zdviže dolnách ráhen; kladkostroje pro refování na dolních a košových plachtách; zdviže košových ráhen; zdviže a stahovače brámových ráhen, gaskety pro upevnění svinutých plachet aj. Detaily těchto lan jsou k dispozici např. ve francouzských monografiích.

Šlápnice a lana vratiplachty doporučuji udělat podle brigové polakry ze sbírky Souvenirs de Marine:

Obrázek

Na polakrách bývaly místo košových úpon zezadu stěžňů jednoduché žebříky, jsou vidět na výše uvedeném plánu i na dobových kresbách malířů-marinistů.

Lana stěhovek a kosatek (zdviže, stahovače a šoty), ráhnové otěže (braces) - Cajthaml je vtipně nazývá zvratičky - a případně další lana najdete ve zmiňovaných monografiích francouzského nakladatelství ANCRE a fotografiích modelů postavených podle těchto plánů.


P.S.: Podobně jako francouzské automobilky Peugeot a Renault mají prezentační týdny svých modelů aut, toto je takový týden francouzské takeláže :lol:
Naposledy upravil Kpt.KL dne 21 zář 2019, 18:53, celkově upraveno 2
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Amerigo Vespucci a Capricorne, 1:150, Heller

Příspěvekod Kpt.KL » 21 zář 2019, 18:44

BRadek píše:Dovolím si zde vložit jeden vzkaz pro p. Kpt. KL. Vaše poznámky a odborné doporučení jsou naprsto skvělé!! Myslím, že takto odbornými radami se nemůžou pochlubit mnohé modelářské fóra námořních států jejichž modely stavíme.
Ale hlavně chci poznamenat, poprosit, zda by nebylo následující možné: jak jsem uvedl, vaše informace Kapitáne jsou skvělé, ale roztroušené po mnoha odkazech tohoto fóra. Máte však i svůj dobrý blog http://historia-navalis.blogspot.com/. Mohl by jste vaše příspěvky prezentovat nejen tady na fóru, ale zároveň je zařazovat do příslušných sekcí vašeho blogu? Tím by byly přeledně dostupné na jednom místě.
Každopádně si vašich příspěvků vysoce vážím.
Dále, náhledy do výše zmiňované knihy NAVAL ARTILLERY French navy, jsem našel na webu Ship of Scale: https://shipsofscale.com/sosforums/threads/book-review-naval-artillery-french-navy-1650-1850-new-english-version-by-jean-boudriot-and-hubert-berti.2698/
A Doris, je naprosto úžasné, jak z obyčelného modýlku dokážeš postavit nádherný MODEL!


Zdravím,
děkuji za uznání, ale nedělám nic mimořádného, navazuji na řadu odborníků, kteří se od osmdesátých let snaží přinášet informace o skutečných lodích. Dostupných solidních knih bylo velmi málo, lodní modeláři měli k dispozici převážně zoufalé modelářské příručky amatérských nadšenců a až na několik výjimek spíše příšerné stavebnice plachetnic, z nichž mnohé jsou naprosté fantasmagorie (La Couronne, Le Soleil Royal aj.). Takové naprosté nesmysly, jaké jsou rozšířeny o historických plachetnicích, se nevyskytují v žádném jiném modelářském oboru. U nás k šiřitelům nesmyslů a mýtů o lodích patří M. Cajthaml, F. Novotný a další.

Na nedostatky plastikových stavebnic řadu let upozorňoval např. profesor John Tilley z USA na modelářském webu cs.finescale.com. Na chybné údaje a mýty o francouzských lodích upozorňuje řadu let francouzský historik a autor řady publikací a plánů Gérard Delacroix. Na vlastním modelářském fóru poukazuje na nesmysly a chyby a uvádí správné informace.

Co se týče mého blogu - na nějaké přenášení spousty informací z MF nemám momentálně čas. V řadě případů to ani nemá smysl - kdo jiný ještě bude stavět francouzskou brigovou polakru CAPRICORNE nebo ROYAL KATHERINE? Tipuji, že nikdo. Co hodlám v blízké budoucnosti udělat, je dát na jedno místo několik stovek připomínek k nesmyslům v Cajthamlově knize pro stavbu dokonalých modelů lodí. Kromě mnoha komentářů zde na MF jsem odpovídal na desítky dotazů přes SZ nebo emailem. Udělám to tradičně jako rešerši s poukazem na konkrétní chyby a uvedením důkazů, jak to bylo ve skutečnosti.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 142 • Stránka 4 z 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY