Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Zajímavé dokumenty

Odeslat odpověď
Příspěvků: 33 • Stránka 2 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod DORIS » 14 dub 2017, 19:41

Zajímavé odkazy, ale jak jsem koukala na to video s HMS Implacable, bylo mi z toho hodně smutno. Je to hanebnost takto se zachovat k něčemu tak jedinečnému a vzácnému. :cry:
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Ondras71 » 16 dub 2017, 16:43

DORIS píše:Zajímavé odkazy, ale jak jsem koukala na to video s HMS Implacable, bylo mi z toho hodně smutno. Je to hanebnost takto se zachovat k něčemu tak jedinečnému a vzácnému. :cry:

Jsou to hodně pochmurné záběry!!! Ještě jsem našel jedno video kde záběry z potopení HMS Implacable porovnávají s vydobytím Vasy.. :( :(
https://www.youtube.com/watch?v=3sf7EWpLACA

Naštěstí dále stavíme repliky vícepalubních lodí... :crazy: :crazy: :crazy:
https://www.youtube.com/watch?v=WjBciXX-8GM
https://www.youtube.com/watch?v=8T5u4XTA10I
https://www.youtube.com/watch?v=f6eC2VY1qJo
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Zajímavé WEBy

Příspěvekod VVING » 30 kvě 2017, 21:58

Dobrý den,
nenašel jsem zvláštní místo, kde by byly odkazy na zajímavé weby a tak dávám příspěvek sem.
Při brouzdání a hledání inspirace pro další projekt jsem narazil na 2 zajímavé stránky se špičkovými modely. Je mi jasné, že je to úplně jiný level, ale inspirace nikdy není na škodu.
První je ruský veb špičkových modelářů (rus, anglicky):
http://www.shipmodels.com.ua/index.htm
Pozoruhodné jsou modely HMS Cumberland a Panteleymon-Vyctoria autora Alexeje Baranova, který se může pochlubit 61 modely špičkové kvality. Postup stavby můžete shlédnout na adrese http://forum.modelsworld.ru/topic10318.html

Dalším je web http://modelisme.arsenal.free.fr/jacque ... deles.html francouzkého modeláře Jacques MAILLIÈRE.
Za zmínku stojí jeho poslední model Le Fleuron, kde autor zvolil neobvyklé měřítko 1:24 na kvalitě modelu o délce přes 2.5m je to sakra znát.
Na stránce jsou další odkazy, na postup stavby a zvláštní stránky s technologiemi provedení některých detailů a stavby modelu.

PS: Možná by stálo za to založit vlákno s odkazy na zajímavé weby
Stavím pro radost ze stavby, hotový model je už jen odměna.
Uživatelský avatar
VVING
 
Příspěvky: 121
Registrován: 08 kvě 2017, 12:07
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod VVING » 18 črc 2017, 13:27

Při hledání podkladů jsem narazil na německé forum, konkrétně stavbu SR od Hellera v zajímavém podání. Vlákno obsahuje kromě nezvyklého zpracování detailů i zajímavé popisy výroby plachet z různých materiálů. Autor hledal různé zpracování materiálů než našel ten vhodný, a podle mne velmi působivý postup. Stojí za shlédnutí.

(Německy)
http://www.wettringer-modellbauforum.de ... 3&pageNo=1
Stavím pro radost ze stavby, hotový model je už jen odměna.
Uživatelský avatar
VVING
 
Příspěvky: 121
Registrován: 08 kvě 2017, 12:07
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Ondras71 » 04 zář 2017, 19:08

Krásné záběry zachovalých vraků lodí i ze 16 a 17 stol. v Baltském moři.. http://www.sjohistoriska.se/marinarkeol ... -ostersjon
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Kapitán Kloss » 14 kvě 2018, 18:45

Nádherné barokní benátské gondoly/galéry v Praze https://www.seznamzpravy.cz/clanek/prah ... iere-47010.
Kapitán Kloss
 
Příspěvky: 23
Registrován: 19 dub 2008, 19:16
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Ondras71 » 29 kvě 2018, 21:05

Replika Poltavy spuštěna na vodu.. https://www.youtube.com/watch?v=JsrECq7DwXo
https://www.youtube.com/channel/UCQ-9kJ ... 9_Q/videos
Krásné fotky na Modelshipworld.. https://modelshipworld.com/index.php?/t ... ne/&page=3
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Ondras71 » 24 říj 2018, 22:19

Další stavba repliky, španělské Nao ze 16 století.. O. http://www.albaola.com/en/site/building-process
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Ondras71 » 25 čer 2019, 21:00

Replika Poltavy už pluje.. O.
https://www.youtube.com/watch?v=iAetS6ZdcLE
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Vrak lodi z přelomu 15. a 16. století

Příspěvekod Kpt.KL » 25 črc 2019, 11:36

vrak-balt-c1500.jpg
https://static.pressfrom.info/upload/images/real/2019/07/23/remains-of-500-year-old-shipwreck-retrieved-from-bottom-of-baltic-sea-in-almost-perfect-condition__487475_.jpg?content=1

Objev 500 let starého vraku v Baltském moři, neuvěřitelně zachovalého. S největší pravděpodobností se jedná o švédskou nebo dánskou loď z přelomu 15. a 16. století.

Článek:
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/vrak-500-let-stare-lodi-se-temer-cely-zachovaly-nechybi-stez/r~19049e0aad2e11e9b5e8ac1f6b220ee8/?utm_source=volnyHP&utm_medium=newsbox&utm_content=default&utm_term=position-0&utm_campaign=Aktualne

Video na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=3p8TH1tDvzk

Kromě konstrukce lodi stojí za povšimnutí různé detaily (čas videa):
0:11 tvar ramen kotvy
1:24 vratidlo a stoková pumpa
2:25 člun na palubě
3:19 uložení čelenu vpravo od předního stežňového pně
Naposledy upravil Kpt.KL dne 25 črc 2019, 18:16, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Kpt.KL » 25 črc 2019, 14:20

DORIS píše:Zajímavé odkazy, ale jak jsem koukala na to video s HMS Implacable, bylo mi z toho hodně smutno. Je to hanebnost takto se zachovat k něčemu tak jedinečnému a vzácnému. :cry:


https://www.youtube.com/watch?v=vObkluMUvWo

V případě řadové lodi HMS IMPLACABLE, ex francouzské DUGUAY-TROUIN, nelze hovořit o hanebnosti. Loď byla ve špatném stavu a ve válkou zbídačené Británii byl zoufalý nedostatek peněz na údržbu všech starých lodí. Britové z úcty k historické památce lodi nejprve nabídli její předání Francii, ale ta to odmítla - jednak byla země také zbídačená válkou, jednak laxní Francouzi tehdy neměli k vlastní námořní historii takový silný vztah, jako Britové.

Obvykle se staré dřevěné válečné lodě rozebíraly na kusy na palivové dříví - jako např. HMS TEMERAIRE, další z řadových lodí bojujících u Trafalgaru v r. 1805:
https://historia-navalis.blogspot.com/2014/11/blog-post.html

Některé lodě, které se proslavily v historii, nebyly potupně rozebrány na kusy, ale potopeny na moři s nejvyššími poctami - a to je i případ HMS IMPLACABLE. Když loď, vlečená remorkéry na svoji poslední plavbu na otevřené moře, míjela HMS VICTORY, obě lodě - dávní protivníci od Trafalgaru - se pozdravily spuštěním vlajek.
https://www.youtube.com/watch?v=px-4xtzwXl0
https://www.youtube.com/watch?v=f6InlOLpry0

V období velkého nedostatku financí dali Britové pochopitelně přednost zachování vlastních historických lodí. Dodnes se dochovaly tři válečné plachetnice - kromě ikonické HMS VICTORY také dvě fregaty, shodou okolností obě z nejúspěšnější třídy Leda (těchto 38-dělových fregat bylo postaveno 47): HMS TRINCOMALEE a HMS UNICORN.
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Trincomalee
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Unicorn_(1824)
https://en.wikipedia.org/wiki/Leda-class_frigate

Zde je vidět fregata TRINCOMALEE, vpravo za zádí HMS IMPLACABLE:
https://youtu.be/vObkluMUvWo?t=77


Čestné "pohřbení" významné lodě na dně moře se dělá výjimečně u válečného námořnictva, obchodní lodě se bez jakýchkoli cavyků rozebraly na palivové dříví nebo nechaly shnít na pobřežní mělčině. Specifickou výjimkou je např. bývalý britský klipr THERMOPYLAE z r. 1868. V letech 1897-1907 původně obchodní loď sloužila pro výcvik kadetů portugalského válečného námořnictva pod jménem PEDRO NUNES. Po vyřazení z aktivní služby z důvodu špatného technického stavu byla loď v přítomnosti portugalské královny potopena se všemi poctami na otevřeném moři. Za hanebnost se tehdy považovalo rozebrání významné lodi na kusy, její slavnostní potopení na moři se vnímalo jako vyjádření nejvyšší úcty. I to slavností potopení je pochopitelně smutné, ale pro námořníky je to ta lepší varianta: loď zakončí svůj osud tam, kam patří - na moři.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermopylae_(clipper)

Nejlepší je ovšem loď zachovat jako muzeum, plovoucí nebo v doku. O osudu lodi rozhodují peníze.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Ondras71 » 04 srp 2019, 21:20

Tak už i Angličané léta plánují stavbu repliky své velké historické plachetnice, a to HMS Lenox... :shock: Držím palce, aby to vyšlo!!!! :cool: O.
http://www.buildthelenox.org/sample-page/
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Ondras71 » 07 srp 2019, 20:30

Zajímavé konstrukční detaily repliky Poltavy.. =D> O.
https://www.youtube.com/watch?v=Yl7uNT_wgmo
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Ondras71 » 15 dub 2020, 12:09

Nádherné detaily dobového modelu Švédské 50 dělové lodi z roku 1653 v měřítku 1:20, včetně pohledu do interiéru endoskopickou kamerou..
https://digitaltmuseum.se/011024822491/fartygsmodell
https://digitaltmuseum.se/021176789869/amarant-1653
video na You tube.. https://www.youtube.com/watch?v=DfgW-9M ... e=emb_logo
O.
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Zajímavé dokumenty

Příspěvekod Kpt.KL » 15 dub 2020, 16:59

sw-amar-1653_.jpg
https://digitaltmuseum.se/021176789869/amarant-1653/media?slide=0


Několik poznámek k výše uvedenému dobovému modelu švédské válečné lodě AMARANT z roku 1653.
https://digitaltmuseum.se/021176789869/amarant-1653
https://digitaltmuseum.se/011024822491/fartygsmodell
https://kulturnav.org/3669adf1-d7e8-4747-9d03-120d0276fa39#


Model pravděpodobně zhotovil řezbář Jost Schütt, který pracoval v v stockholmské loděnici (Skeppsholmen) od r. 1649. Model zhotovil někdy po roce 1654, kdy byla skutečná loď spuštěna na vodu. Model byl zmiňován v několika dobových dokumentech – v seznamu modelů z 18. stol. je ale uvedeno, že model byl dokončen až v r. 1670.

Takovéto velké modely v měřítcích 1:10 až 1:20 se dělaly pro potřeby admiralit, případně pro panovníky, také v dalších zemích. Švédové shromažďovali modely lodí a zařízení v státním archívu královského válečného loďstva v Karlskroně, nazývaném modellkammaren – doslova komnata modelů. Dobové oficiální modely lodí – tzv. loděniční – byly obvykle poměrně jednoduché a demonstrovaly tvar trupu a základní konstrukční prvky. Propracované a detailní modely jako AMARANT se dělaly spíše výjimečně, když představovaly něčím významnou loď – zejména novou konstrukci, novou větší loď s mohutnější výzbrojí, novou vlajkovou loď královského loďstva apod. Modely sloužily také jako instruktážní, pro výuku nových loďařů a námořních důstojníků. Pro zajímavost – zatímco Švédové a Dánové uchovávali loděniční modely lodí již od 17. století, oficiální holandský státní archív modelů lodí (modellenkamer) byl založen teprve v r. 1817.

Téměř dvoumetrový model AMARANT představuje švédskou válečnou loď, postavenou v typicky holandském stylu v letech 1653-654. Holandští lodní stavitelé v té době ve Švédsku dominovali, AMARANT postavil holandský mistr loďařský Gerdt Croon.

První renovaci/rekonstrukci modelu provedli bývalí námořní důstojníci Jacob Hägg a jeho syn Erik v letech 1896-1897 – model připravili pro velkou výstavu umění a průmyslu v Stockholmu v r. 1897. Model se nacházel ve velmi špatném stavu, byl rozebrán a kompletně renovován – část dřeva byla nahrazena novým. Zbytky staré neúplné a polámané takeláže byly odstraněny a po studiu dobových pramenů byla pro model zhotovena a instalována kompletně nová takeláž. Další renovací prošel model v r. 1937.

Rekonstrukce takeláže – Jacob Hägg 1896:
https://digitaltmuseum.se/021067386726/ritning/media?slide=1
https://digitaltmuseum.se/021067386724/ritning/media?slide=1
https://digitaltmuseum.se/021067386712/ritning/media?slide=1
https://digitaltmuseum.se/021067386713/ritning/media?slide=1

U dobových modelů je důležité znát jejich historii: řada modelů byla renovována/rekonstruována v pozdější době, některé vícekrát, a mohou tak obsahovat prvky, které pocházejí z pozdější doby – tj. dobové modely mohou obsahovat tzv. anachronismy, zejména v takeláži. Ačkoli takeláž modelu AMARANT je provedena na vysoké profesní úrovni a naprostá většina je v souladu s dobovými prameny, obsahuje prvky, které v té době neexistovaly, např. šlápnice na ráhnech (v době rekonstrukce modelu v letech 1896-1897 tento detail nebyl znám):
https://digitaltmuseum.org/011024822491/fartygsmodell/media?slide=1

Rovněž nábytek v kabině, který je vidět na videu, není původní, byl zhotoven během renovace modelu – Erik Hägg 1897:
https://digitaltmuseum.se/021025885223/ritning
zmíněné video:
https://www.youtube.com/watch?v=DfgW-9MXSEw&feature=emb_logo


Jacob Hägg (1839 - 1932)
švédský námořní důstojník, v r. 1899 povýšen do hodnosti kontradmirála; významný malíř-marinista (absolvoval malířský kurs), cca od r. 1860 se ve volném čase věnoval námořní historii a archeologii. Do výslužby odešel v r. 1904, v letech 1907-1927 byl ředitelem Státních sbírek historie válečného námořnictva (Statens sjökrigshistoriska samlingar), předchůdce dnešního Státního námořního muzea (Sjöhistoriska museet). V tomto období se především věnoval zachování sbírky dobových modelů lodí – jejich renovaci a opravám. Jeho syn Erik byl rovněž námořním důstojníkem, malířem, novinářem a spisovatelem, věnujícím se námořní tématice.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jacob_H%C3%A4gg
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 33 • Stránka 2 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY