pridavam zatial druhy what-if pocin. K tomuto si dovolim aj trochu what-if story.
Rok 1991, studená vojna pokračuje, pokračuje aj séria arabsko-izraelských konfliktov. Toho nedávneho sa na izraelskej strane aktívne zúčastnila aj No 133 Sqn "Knights of The Twin Tail" so svojimi novymi F-15A. Pri jednej misií došlo k poruche elektroniky na stroji s číslom 663. Pilot napokon omylom pristál na záložnom prifrontovom sýrskom letisku. Keďže Sovieti už F-15A testovali, 663-ka ostala v Sýrii. V spolupráci so sovietskymi poradcami sýrsky pozemný personál uviedol F-15 do letuschopného stavu. Systémy, ktoré nedokázali opraviť, nahradili sovietskymi ekvivalentami. V tejto podobe na ňom piloti absolvovali zoznamovacie lety a porovnavacie skúšky. Po ich ukončení stroj prešiel oveľa výraznejšími úpravami. Na chrbte sa objavila nástavba z MiGu-21SMT, v ktorej sa nachádzali ďalšie systémy avioniky, niektoré pravdepodobne čínskeho pôvodu, a palivové nádrže. Palivovú nádrž inštalovali aj za kabínu pilota. Kvôli tomu odstránili mechanizmus vyklápania prekrytu kabíny, ktorý sa po novom odsúval dozadu. Kvôli chrbtovej nástavbe stroj prišiel o brzdiaci štít. Ako kompenzácia sa medzi tryskami objavilo improvizované púzdro s brzdiacimi padákmi. Na chrbát namontovali výmetnice klamných cieľov zo Su-22. Zmeny sa týkali aj podvesnej výzbroje. Podkrídlové závesníky mohli niesť rakety R-13 na pôvodných vonkajších odpalovacích lištách. Vnútorné lišty boli zamenené za sovietske a niesli protizemné rakety S-24. Závesníky boli upravené, aby na ne bolo možné podvesiť prídavné nádrže z MiGu-21. Podobne bol upravený aj podtrupový závesník. Závesníky pre rakety Sparrow boli demontované. Namiesto zadného páru namontovali pylóny zo Su-22, ktoré mohli niesť bomby alebo raketové bloky.
Časť pôvodného izraelského markingu ostala zachovaná (odpoveď pozemného personálu na MiG-23MLD, ktorý sa ocitol v izraelských rukách v 1989-tom). Na lietadlo boli nanesené sýrske výsostné znaky a pôvodné číslo 663 sa objavilo zduplikované v arabskej podobe.
Takto upravenú F-15, ktorú neoficiálne označovali F-15A/SMT, zaradili do stavu špeciálneho leteckého útvaru. Lietadlo s premenlivými úspechmi intenzívne nasadzovali do diverzných náletov v malých výškach proti pozemným cieľom v izraelskom tyle. V lete 1992 lietadlo modernizovali na štandard MiG-23MLD. Posledná etapa modernizácie prebehla na prelome 1992-93, kedy stroj upravili na štandard MiG-29 (9-12).
F-15A/SMT slúžil v špeciálnom leteckom útvare, neskôr nazvanom Qawat Al-Asada ("Lion Forces") spolu s dvomi pôvodne izraelskými F-16 a niekoľkými F-4 Phantom dodanými spriateleným Egyptom. Neskôr všetky lietadlá dostali novú kamufláž púštneho typu, niesli výlučne sýrsky marking a na SOP namaľovali štylizovanú hlavu mýtickeho leva.
Stroj napokon dolietal začiatkom roku 1993 po nehode pri pristáni. Keďže Sýria nedisponovala žiadnymi náhradnými dielmi, neletuschopná F-15 skončila odstavená na kraji letiska, kde jej vrak chátra dodnes...
Stavebnica Italeri vyzerala v krabici sympaticky, no pri stavbe som sa pomerne natrapil. Nevravim, ze chyba musi byt nutne u Italeri, mozno je to mojimi rukami. Nesadol mi poriadne cumak s kokpitom, ktory sa k trupu lepi zvlast. Taktiez so sacakmi bola robota a nohy hlavneho podvozka boli tak dlhe, ze ero ako slepica zobalo zo zeme. Chrbtova nastavba je z MiG-21MF/SMT/bis od OEZ, rovnako ako baky, bomby a rakety. Bombove zavesniky a vymetnice klamnych cielov su zo Su-22 od Smeru. Padakove puzdro je nejaka pridavna nadrz v 1/72. Ak neratam what-if upravy a skracovanie podvozkovych noh, je to cista krabicka bez doplnkov.
Farby su Vallejo "by oko" a dekaly vlastna vyroba okrem orlov na vnutornych stranach smeroviek.
Tak velke lietadlo sa mi dost zle fotilo a navyse fotit poriadne neviem, takze sorry:)
49-53 Albánsko; 49 Sýria; 52 Egypt; 52 a 54 Guatemala; 53 DDR; 53 Irán; 56 a 57 Sýria; 57-59 Indonézia; 58 Libanon; 59 Irak; 59 Kambodža; 59-00 Kuba; 60-65 Kongo; 60 Laos; 61-63 – Kuba; 61 Dominikánska rep.; 63 J. Vietnam; 63 Irak; 64 Brazília; 65-67 Indonézia; 70-79 Kambodža; 70-73 Čile; 71 Bolívia; 76 Argentína; 79 Salvador; 81-82 Čad; 81-90 Nikaragua; 83 Grenada; 89-94 Panama; 86-91 ZSSR