Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, DOKONČENO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 61 z 108 • 1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64 ... 108
  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 29 led 2019, 18:58

Ahoj Connie a díky za milá slova. Také vzhlížím k odborným znalostem a mimořádnému vědomostnímu rozhledu Kapitána KL, velice si vážím jeho spolupráce a pomoci na tomto projektu a rovněž příležitosti naučit se spoustu nových věcí o skutečných lodích. A také si moc vážím jeho trpělivosti, kterou se mnou má. :wink: Ostatně, jak jsem zde už kdysi napsala - já mít takového žáka, jako jsem já sama, tak by mne z toho asi piclo... :-D

Předposlední fáze barevné úpravy dělových hlavní - naneseno několik vrstev washe vytvořeného z přiložených barev od Tamiye, nutný je i zpomalovač zasýchání.... Tu lahvičku od lesklého laku X-22 používám už jen na míchání barev.

1.jpg
2.jpg


A tady už je aktuální výsledek po zaschnutí barev. Tentokrát se mi povedlo udělat dělové hlavně tmavší a tudíž nebude potřeba už tolik černění pomocí patinátoru. Zvláštní je, jak někdy spolu barvy zreagují a vytvoří lesklejší povrch. Například dělo vpravo musím ještě fouknout matným lakem, aby tento lesk ztratilo.

11.jpg
10.jpg


Nuž, a nyní přijde na řadu přemístění výzbroje do střílen RK. Lafety budou sice zjednodušené, ale jejich viditelná část bude mít realistické provedení, aby tato odpovídala proporcím děla i přesnému designu, jaký v té době lafety měly. V literatuře určené pro modeláře (Cajthaml, Mondfeld) nejsou k dispozici žádné informace, jaké proporce a typy lafet by měl člověk zvolit pro různé kalibry a délky dělových hlavní. Přitom je to jedna z nejzásadnějších věcí, jaké by měly být naprostou samozřejmostí v solidní literatuře!! :-k

Právě mohutná výzbroj a hrozivě čouhající desítky děl ze střílen dávají těmto nádherným lodím majestátnou krásu, ale také děsivou představu, co asi muži na jejich palubách cítili a prožívali, když očekávali útok. Ostatně moc hezky to napsal jeden můj přítel - Hubac's Historian na MSW: https://modelshipworld.com/index.php?/t ... ent-609094

Jeho slova jsem si živě představila ve skutečnosti a na chvíli si vybavila, jak ničivou sílu tyto po zuby vyzbrojené lodě představovaly....
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod mmaacc » 30 led 2019, 11:35

Máš to fakt nádherný budu se muset někdy konečně dokopat k pokračování na Enterpise
úplně jsem na to ztratil energii, obdivuju jak ti to jde. [-o<
To muselo dát ale práce, a přitom taková blbost.
Uživatelský avatar
mmaacc
 
Příspěvky: 1090
Registrován: 08 dub 2013, 13:06
Bydliště: Olomouc
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 30 led 2019, 12:04

mmaacc: Ahoj a děkuji za milá slova, moc mne potěšila.
A z toho si nic nedělej, já mám taky někdy náročnější období a na čas stavbu raději odložím, než to lámat přes koleno. Taky mám řadu rozdělaných lodí, k nimž se možná ještě někdy vrátím. Stavba klasických modelů už mne přestávala bavit, ale tady mne motivuje právě to poznání a možnost udělat RK co nejvíc podle skutečnosti, byť k ní nemám přesné plány a každou věc je nutné dobře promyslet, než ji zrealizuji. Je to někdy hodně těžké... Ještě na tom budou minimálně 2 roky práce, tak snad to zvládnu.

1.jpg
2.jpg


Na dolní a střední palubě, kde nebudou lafety téměř vidět, budu dělat přibližně tohle provedení, byť v lafetách budou výřezy pro čepy a doplněno kování, aby byly dělové hlavně pohyblivé:
lafety v modelech 17. století.jpg


Zdroj: John Franklin, Ship Models 1650-1750
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod mmaacc » 30 led 2019, 15:26

Nejvíc mně blokuje to že se mi nedaří udělat příďovou figuru a figury na záď dle mých představ
dokud to nebudu mít hotové holt nejde pokračovat. Tak patlám momentálně jeden Cartoon Tiger tank a
Yamato na hladině 1/700 ale tak pěkné jak ty ho mít tedy nebudu :-D
To muselo dát ale práce, a přitom taková blbost.
Uživatelský avatar
mmaacc
 
Příspěvky: 1090
Registrován: 08 dub 2013, 13:06
Bydliště: Olomouc
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 30 led 2019, 19:27

Hlavní je se nevzdávat. Co já se nazkoušela různých postupů, než jsem přišla na ten, který mi vyhovoval a přinesl očekávané výsledky. Jinak v té sedmistovce bych asi neměla nervy tu "Japonku" stavět, to už je moc titěrné i na mne. Tak ať se Ti to podaří k plné spokojenosti. ;-I
Nyní dokončuji jachtu Corsair II, vyloženě relaxační záležitost, nicméně chtěla bych aspoň něco dotáhnout, ať nemám tolik restů.
Co nevidět už mi tenhle maraton s RK skončí a budu pokračovat výrazně pomaleji, pokud všechno dobře půjde. Jinak bych se ke stavbě vrátila asi až na podzim.

*****************************************************************

Začala jsem s výrobou vzorové lafety pro nejmohutnější typ děla z RK (cannon-of-7), základnu tvoří vrstvený karton, který následně polepím fóliemi a doplním detaily.

2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
9.jpg
10.jpg
12.jpg


Hodně mi zde pomohla modifikace lafety a dělové hlavně od Kapitána KL. Je zde vidět precizně provedená rekonstrukce dopasování dělové hlavně na odpovídající velikost a typ lafety, a také zajímavé srovnání anglického demi-cannonu (32-liberní) z Endsorovy knihy s holandským 36-liberním kanónem.

lafety-angl-vs-holand-kanon-srovnani-EDIT_.jpg


Velice tímto děkuji Kapitánovi ze pomoc s realističtějším provedením děl. Jak jsem již výše uvedla, ani tuto zásadní věc - jaké typy a velikosti lafet zvolit pro dané dělové hlavně - v knize pana Cajthamla nenajdete, i když je tam dle anotace údajně vše pro stavbu skutečných lodí i jejich dokonalých modelů. :-k
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 31 led 2019, 17:55

Parádní lafeta, Doris. =D> Jakou barvou ji budeš natírat? Já váhám, jestli je nechat v barvě dřeva nebo je natřít. Podle návodu by ty moje lafety měly být červené, ale nevím, jestli to tak na španělských lodích bylo. Ještě uvidím.
Jinak hodně zdaru do další práce. Je to úžasná stavba. [-o<
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod ELKAN » 31 led 2019, 21:43

Nemám slov, vůbec bych nepoznal, že děla nejsou kovová. =D> =D> =D>
Dokončeno ROYAL CAROLINE
Rozestavěno PANDORA
Uživatelský avatar
ELKAN
 
Příspěvky: 2149
Registrován: 12 bře 2012, 10:50
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 01 úno 2019, 00:28

Ahojte přátelé a děkuji Vám za pozitivní ohlasy, moc si toho vážím!

Connie: Ráda bych Ti poradila, ale to fakt netuším. Návody ze stavebnic jsou ošemetné, někdy to je O.K., ale jindy si vymýšlejí blbosti, takže těžko říci. Já budu dělat lafety pro RK v přírodní barvě dřeva a finální úpravu ještě doladím nátěrem připomínajícím dehtování.

ELKAN: To mne moc těší, byl to účel, aby se papír "proměnil" v kov. I když musím přiznat, že v průběhu experimentování to na chvíli vypadalo, že o tu hlaveň možná přijdu, protože se mi kously barvy různých bází a vypadalo to šíleně... Holt, i to se výjimečně stává, že když člověk něco relativně pokazí, může to nakonec dopadnout i nad očekávání dobře. 8-)


******************************

Když jsem připravovala lafetu, uniknul mi jeden zásadní detail, na který mne posléze upozornil Kapitán. Zadní svorník byl příliš vysoko a neumožnil by sklopení hlavně zádí až dolů na lože, pro zajištění děla během plavby.
Na tohle vůbec modelářská literatura neupozorňuje, takže to mám bohužel na mnoha starších modelech chybně. [-(

lafeta-angl-kanon-chyba-EDIT_.jpg


U vzorové lafety pro RK jsem provedla nápravu, aby i tento detail měl správné provedení. Když jsem pak zkoušela hlaveň sklopit, vše fungovalo, jak se patří. ;-I

V tomto okamžiku už mám lafetu téměř hotovou. Musela jsem ji kompletně rozebrat, jednotlivé díly se začistily a povrch byl opatřen tmavým nátěrem - jako podklad pro finální polep fóliemi. Doplnila jsem kování a různé detaily dle lafety z Endsorovy knihy. Zatím je to bez retušování a patinace:
2.jpg
3.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
10.jpg
14.jpg
18.jpg
21.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 01 úno 2019, 00:33

Další fotky dokončeného děla cannon-of-seven včetně porovnání s demi-culverinem drake z horní paluby modelu Sovereign of the Seas v měřítku 1/90:
39.jpg
37.jpg
36.jpg
35.jpg
31.jpg
24.jpg
23.jpg
22.jpg
29.jpg
26.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod mmaacc » 01 úno 2019, 07:30

nó tak to je s tou lafetou hodně povedený kanón =D>
To muselo dát ale práce, a přitom taková blbost.
Uživatelský avatar
mmaacc
 
Příspěvky: 1090
Registrován: 08 dub 2013, 13:06
Bydliště: Olomouc
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod BestDrifter » 01 úno 2019, 09:08

Děvče kde se to v Tobě bere? Máš to vymakané do posledního detailu ale když už jedeš hardcore, jednu chybičku jsem tam objevil. Jak máš rozdělený spodní díl lafety při pohledu shora, chybí pak pokračování při pohledu zezadu i zepředu. Tam máš tu desku vcelku.

Máš to doufám AWD? :lol:

Pavel
Uživatelský avatar
BestDrifter
 
Příspěvky: 90
Registrován: 22 čer 2011, 10:51
Bydliště: Karviná
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 01 úno 2019, 09:43

Děkuji za komentáře přátelé!

Pro Pavla: Jj, máš recht, tohle ještě musím dodělat, i když nevím, jestli tak náročný úkon zvládnu. :uff: Rozhodně děkuji za upozornění.
AWD to bude mít, až s tím začne pracovat posádka, i když v Tvém případě bys tam klidně šoupnul i Wankel nebo V6, viď že jo? Ty už jsi jak můj manžel, který si mne taky co chvíli dobírá - viz tyhle jeho komentáře (já to akorát překreslila v PC):

Děla RK vs SoS.jpg

...ale on už to má stejnak u mne spočítané.... :twisted:

Mno, a ještě musím podumat, jak zhotovit i tyhle mrňavé věcičky (vršky svorníků se závlačkou??) - viz lafeta z Endsorovy knihy:

Endsor 163.jpg


Svorníky na přední nápravě nebudou vidět, ale ty zadní by chtělo ještě doplnit. :-k

***************************************************************
Mimochodem podle popisu v knize pana Cajthamla jsem místo anglické zhotovila kontinentální lafetu :o , neboť ta moje má nedělené "dnové prkno" a kolmé bočnice, i když jsem vycházela z rekonstrukce lafet dle archeologických nálezů z vraků anglických lodí z daného období:

cajthaml lafety.jpg


V knize je uvedeno, že anglická lafeta by měla mít šikmé bočnice a dělené dnové prkno. Jenže když jsem si procházela odbornou literaturu a nákresy anglických lafet vytvořené na základě dobových důkazů, tak je to často úplně jinak, než uvádí pan Cajthaml. Z jeho kategorického popisu tak může laik usoudit, že anglické lafety ze 17-18. století vypadaly pouze takto. Viz také můj případ, kdy jsem tento typ lafet chybně implementovala na novější anglickou plachetnici Royal William (1719):
20130625172928-210589-full.jpg
20130625173156-210593-full.jpg


Ve skutečnosti měla tato loď jiné lafety (viz ukázky z daného období v Laveryho knize), ale to jsem zjistila, až už bylo pozdě. :(

Ukázky anglických lafet s kolmými bočnicemi, některé mají rovněž nedělené "dnové prkno":
Lavery carriages.jpg
Lavery carriages2.jpg

Zdroj: Brian Lavery, Arming_and_fitting_of_english_ship_of_war_1600-1815

Navíc na další straně, kde popisuje rozdíly v kladkostrojích mezi kontinentálním a anglickým typem lafet, dal obrázek, kde má "anglická" lafeta nedělené "dnové prkno", takže sám sobě odporuje :?

kladkostroje děl cajthaml.jpg

Naposledy upravil DORIS dne 02 úno 2019, 10:00, celkově upraveno 2
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 01 úno 2019, 17:06

To je paráda, Doris. =D> Nádherná práce na dělu i lafetě. =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 02 úno 2019, 14:45

Pro Doris

Kapitola o lodních dělech v Cajthamlově knize je naprosto zoufalá, s velkým množstvím chyb a řadou nesmyslů, které nemají se skutečnými loděmi nic společného, tj. informace jsou zcela zavádějící. Jak jsem psal, chybné jsou všechny lafety v jeho knize, nejen ty rádoby anglické. Když se např. podíváte do odborné literatury a na dobové zdroje španělských děl, dostanete rovněž naprosto jiné informace - skutečné španělské lafety jsou odlišné od obrázků "kontinentálních" lafet 267a a 267c na str. 247 :

Španělská lodní lafeta cca 1700 (archív námořního muzea v Madridu):
lafeta-span-c1700-ed66p.png


Španělská lodní lafeta z první poloviny 18. stol. (dobový tisk, archív námořního muzea v Madridu):
lafeta-span-prvni-pol-17stol_.jpg


Španělská lodní lafeta z první poloviny 18. stol. (zdroj: Álbum de Construcción Naval del Marqués de la Victoria, vrchního velitele španělského loďstva)
Obrázek
https://www.todoababor.es/datos_docum/MV/curenas/curena-principios.jpg


Španělská lodní lafeta 1756 (dobové pojednání):
lafeta-span-1756_.jpg


V druhé polovině 18. stol. Španělé používali jak vlastní typ lafety, tak modifikovanou lafetu na anglický způsob - tzv. v anglickém stylu (estilo inglés)- obrázek ukazuje rozdíl v bočnicích (archív námořního muzea v Madridu):
Obrázek
https://www.artillerianaval.es/wp-content/uploads/2018/06/Gualdera.jpg


Španělská lodní lafeta anglického typu, cca 1773 (modelářský plán podle plánu z archívu námořního muzea v Madridu):
planogun-c1773.gif
http://www.cuervas-mons.com/Fragtexto/planogun.gif


Španělská lodní lafeta 24-liberního děla podle předpisů z r. 1783/1784 (dobové pojednání z r. 1787):
lafeta-span-1783-4.png


Španělské lodní lafety několika kalibrů podle předpisů z r. 1783/1784:
lafety-spanel-regl-1783.png


Modelářský plán španělské lodní lafety podle předpisů 1783/1784, včetně detailů železného kování:
lafeta-span-reg-1783-84-detailni-plan.jpg
http://www.histarmar.com.ar/InfHistorica/ArtilleriadeMarina/Imagenes/10.jpg



Také ve španělských námořních muzeích vystavují děla a lafety, které jsou zcela odlišné, od informací v modelářských knihách - například děla z 18. stol.:
http://tilted-windmill.com/photos/var/albums/Spain/Madrid/Naval-Museum/cannons%20from%20the%20frigate%20mercedes%202.jpg?m=1416950629

https://blogcatedranaval.com/2015/09/17/una-curena-a-la-espanola-para-un-canon-del-s-xviii/



To, že na španělských lodích používali v průběhu 18. století několik druhů dělových lafet, se v modelářských knihách od Cajthamla, Mondfelda, Curtiho a jiných, vůbec nedozvíte. Rovněž se tam nepíše nic o tom, že se v 18. století ve španělských arzenálech vyráběly dva hlavní typy (styly) lodních lafet: ve španělském stylu (a la española) a v anglickém stylu (a la inglesa).

Jeden ze španělských typů lodních lafet z konce 18. stol. byl rekonstruován podle plánů v námořním muzeu v Madridu - tato lodní děla byla použita v roce 1808 na pevnostních zdech arzenálu v Cartageně, proto mají okovaná kolečka:
Obrázek
https://pinake.files.wordpress.com/2015/09/situando-las-curec3b1as.jpg

https://pinake.files.wordpress.com/2015/09/los-dos-cac3b1ones-en-su-emplazamiento.jpg

https://pinake.files.wordpress.com/2015/09/situadas.jpg
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 02 úno 2019, 18:10

Zdravím Kapitáne,
nestačím vycházet z údivu, kolik typů lafet existovalo. Děkuji Vám za tu spoustu zajímavých informací, ráda si rozšiřuji vědomostní obzory; ostatně nikdy člověk neví, kdy se to může hodit.Jak jsem již podotkla v jednom ze svých předchozích příspěvků, uvažuji o precizních modelech lodních děl ve větším měřítku v ultrarealistickém provedení jako zpestření k modelům lodí.

Kupříkladu k modelu anglické lodi Soverign of the Seas (1637) by se mi líbilo tohle dělo:

small bronze gun by J.Browne 1638 n carriage.jpg
small bronze gun - J.Browne 1638_2.jpg
small bronze gun - J.Browne 1638_.jpg


Zaujala mne ta zdobená lafeta, v níž nejsou vidět půlkruhové výřezy pro čepy dělové hlavně. I kování nad těmi čepy je rovné oproti profilovanému, jaké je běžně na lafetách k vidění. Vrtá mi hlavou, jak to bylo ve skutečnosti řešené - předpokládám, že na bočnici lafety mohl být ozdobný panel. :-k
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 61 z 108 • 1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64 ... 108

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY