předně děkuji za slova uznání, velice si toho vážím.
Zároveň je dobře, že se ptáte na trvanlivost materiálů, které používám, neboť by to mohlo zajímat i další kolegy. Celá řada lidí u nás i v zahraničí používá moji technologii úpravy povrchu pomocí samolepících fólií a než jsem s tím přišla veřejně, samozřejmě jsem už s tímto materiálem měla letité zkušenosti, a to nejen na modelech.
V zásadě jsou důležité tři aspekty vztahující se k trvanlivosti a neměnnosti vzhledu fólií:
1) používání kvalitních výrobků od osvědčených výrobců ( kupříkladu D-C- FIX nebo Alkor)
2) dokonalá a velmi pečlivá příprava podkladu, na který se fólie budou lepit (podkladová barva/primer, usilovat o co nejhladší povrch - často ho finálně brousím vodním smirkem se zrnitostí 2000 ale i jemnějším, a samozřejmě dobře odmastit před nalepením fólií )
3) při lepení vše důkladně prohřát - to přinese výrazné zlepšení adheze lepidla a také tvárnosti fólií; ve finále přelakovat lakem určeným na plasty (mnou oblíbený TS-80 pro matný povrch, nebo TS-13 pro lesklý, obojí Tamiya), nakonec povrch uzavřít kvalitním voskem (kupříkladu karnauba)
Interiér
Pomocí polepu z fólií se renovují různé druhy nábytku v domácnostech, dělala jsem kompletní renovaci kuchyňské linky (před cca 20 léty a všech dveří včetně zárubní, které máme doma - zhruba před 15 léty). Dodnes je vše jako nové, pouze povrch je místy od častého doteku trochu vyleštěn například kolem klik.
Exteriér
S fóliemi jsme dělali kupříkladu reklamní polepy na autech, tam je životnost kolem 5-10let, ale u špičkových protekčních fólií (jsou čiré), jimiž se polepují zpravidla drahá luxusní auta kvůli eliminaci poškození laku od kamínků a dalších provozních vlivů + mají slušné zacházení (žádní kartáčové myčky, pH neutrální chemie k mytí aj.), je trvanlivost i v desítkách let.
Fólie máme přes 20 let například na garážových vratech, kde ani po této době nejsou patrné nějaké nežádoucí změny, pouze s místech spojů je znát, že se ten materiál nepatrně srazil. Na druhou stranu lze tuto vlastnost využít při plaňkování a naznačení spojů na obšívce lodních modelů, protože po naříznutí se během pár týdnů spáry samy vytvoří a já mám o to jednodušší práci.
Extrémní zátěž a folie
Experimentuji ráda v oblasti stylingu na skutečných autech, kde jsem si například udělala polep palubní desky a dokonce i některých částí v motorovém prostoru. Jsou tam extrémní teploty a věřte nebo ne, ty fólie to vydržely. Na Mazdě 6 to bylo aplikováno před 12 léty na Nissanu Primera to bude kolem 18-19let.
Interiér v Mazdě 6 před úpravou:
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 1886_1.jpg
Po:
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 86_067.jpg
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 1886_8.jpg
Zrcadlovou fólií polepená nádobka kapaliny posilovače řízení v motorovém prostoru Primery - foceno po cca 18 létech od aplikace fólie, auto má najeto přes půl milionu km:
http://www.nissanclub.cz/graphics/owner ... mtank2.jpg
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 61-new.jpg
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 270150.jpg
Takže když se vrátím k modelům, které nejsou vystaveny žádným extrémním podmínkám a jsou v čistém a suchém prostředí, je životnost fólií v horizontu desítek let prakticky neomezená. Osobně bych se tohoto materiálu vůbec nebála.
Ad modurit
Nejstarší výtvory, které ještě mám, mají cca 30 let a až na drobná mechanická poškození jsou v pořádku. Ty, které byly vytvrzené vařením, jsou křehčí a měly tendenci se rozdrolit, ale pokud se hmota upeče, vydrží bez problému. Navíc zůstává mírně pružná a opětovným nahřátím (například teplým vzduchem)se tato vlastnost dočasně zvýrazní a je možné hotové předměty dodatečně vytvarovat dle potřeby.
Doris
NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.