Vyrobci barev maji ruzne definovane odstiny RLM82 a 83. Jedni uvadeli svetle zelenou jednu a druhou tmavou a naopak. Agama uvadi RLM82 jako tmavou, vetsina vyrobcu ji ma naopak svetlou. Ted se nove razi i teorie, ze RLM 83 by mela namorni modra. (viz zde je dlouha debata na toto tema: viewtopic.php?f=1&t=86331 )
Protože kdysi vyšla publikace Monogram Official Paintung Guide To German Aircraft 1935 - 1945 od Merricka a tam je to otočený. V tom mohl být problém, pokud firmy z tohoto stříkaného vzorníku vycházeli.
Jinak je prokázáno, že RLM 81 je škála tmavých barev od hnědofialové po tmavě zelenou a RLM 82 je trávově zelená brčálovka. RLM 83 je dle Michaela Ullmanna patrně modrá na námořní stroje, ale mám za to, že doposud nebyl nalezen hodnověrný podklad v podobě barevného čipu.
Vlastním plech S-199 v.č.82 Fejt Jaroslav Na foto - se barva jeví jako světlejší-je to tmavá hodně tmavá-po odtažení plechu je světlejší zelená ne moc - a nejprve porovnával s AGAMA RLM-82- ne - tak je to možná RLM-80-83 - 02 ANI NÁHODOU:
Taky moc nerozumím sdělení. To je plech z S-199, tedy poválečného čs. Mezka?
Jinak si dovolím odcitovat pana Irru z jeho poslední publikace Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950, 2. díl. Zbarvení se tam věnuje na stranách 232 až 243, čili poměrně obšírně. "U trofejních letounů nelze vyloučit použití některé z tmavozelených německých barev (RLM71 Dunkelgrün nebo RLM80 Olivegrün) na horních pláchách a světle modré RLM65 Hellbalu na spodních plochách, alespoň některé u nás publikované materiály toto zmiňují. Kromě zásob barev z válečné výroby byly zaváděny barvy čs. poválečné výroby od pražské firmy Tebas [...] Horní a boční plochy: plechové díly - Smalt Avion 2036 khaki, plátno - Avion 3067 (khaki) Spodní plochy: plechové díly - Smalt Avion 2036.65 (bleděmodré), plátno - Avion 3067.65 (bleděmodrá), Motory: horní plochy - Smalt Tebas VZ 4355/48 khaki MNO, spodní plochy - Smalt Tebas VZ 4355/48.65 (bleděmodrá). [...] Je možné, že bleděmodré barvy Tebas odpovídaly odstínem německé RLM65 Hellblau, soudě podle shodného čísla 65 v jejich označení. Ing. Pavel Kučera zmiňuje v souvislosti s již zmíněnými zkouškami kamuflážního nátěru khaki/světlemodrá na letounech C-2 blíže nespecifikované nové matné barvy Avion 71 (možná shodná s německou RLM71 Dunkelgrün?), Avion 02 (Avion 2036.02? možná shodná s německou RLM02 Grau?) a Avion khaki (Avion 3067 khaki, Avion 2036 khaki?). [...] Nátěr světlou šedozelenou barvou na všech plochách. V dosavadních pramenech byla tato barva obvykle prezentována jakožto odpovídající německé barvě RLM02 Grau [...] Je otázkou, zda po válce byly používány zásoby zbylé z válečné výroby, nebo zda byla tato barva vyráběna i u nás, možná jde barvu Avion 2036.02, užívanou také k nástřiku vnitřních ploch. Tímto nátěrem byly z výroby opatřeny letouny C-4 a C-104, C-6 a 106, C-5 (Z-26 Trenér), S-92 a CS-92 a S-199. Poznámka pod čarou: Podle článku Martina Pospíšila v Revi 67 Avie zvaná Mezek v Izraeli se barva RLM02 přestala v Německu vyrábět na přelomu let 1943-1944, je otázkou, zda je do toho zahrnuta i protektorátní výroba u firmy Tebas. Podle výzkumů izraelský badatelů prý originální barva S-199 odpovídá spíše velmi podobnému odstínu RAL6013, což by teoreticky mohla být ona barva Avion 2036.02 z poválečné produkce Tebas. [...] K nátěrům vnitřních ploch letadel nově vyráběných byly používány rovněž barvy Tebas v odstínech šedá (avion 036.02 pro interiéy trupu, 7115.02 pro dřevěné součásti), černošedá (Avion 7101.66 pro pilotní prostory) a černozelená (7115.70 pro dřevěné části). I v těchto případech je pravděpodobn, že šlo opět o odstíny shodné s německými barvami RLM02, RLM66 a RLM70. [...] Na základě výše uvedené rakapitulace více méně známých skutečností se domnívám, že čs. letectvo ve sledovaném období nepřijalo žádný předpis jednotně upravující zásady zbarvení svých letadel. Vše nasvědčuje spíše tomu, že otázka povrchové úpravy letounů z poválečné výroby byla řešena případ o případu specifikacemi v rámci objednávek, zřejmě i s ohledem na materiálové možnosti nabídnuté výrobcem."
Toť asi to nejdůležitější ke kamuflážím. Jak se "RLM83" mohla dostat na S-199. Možná tam flákly něco, co bylo po ruce při opravách. V poválečném zbarvení je takový zmatek, že si myslím, že platí, že všechny odpovědi jsou správné. Ona i ta čs. RLM02 tedy resp. Avion 2036.02 není úplně němekcá RLM02 podle mého osobního vizuálního pocitu je tmavší a víc zelenější/khakiovější, německá mi přijde více šedá. Ale jako u každé barvy záleží na výrobci. I německé barvy RLM byť stejného čísla, byly od různých firem různě barevné.
Honza Hammer Spíše sběratel krabiček, ale občas si také něco slepím. Před časem jsem se zamiloval do veletuctů. Ale největší celoživotní modelářskou láskou je Hawker Hurricane.
A proč by to měla být problematická RLM82? Ta se podle výše uvedeného tady nepoužívala.
Řekl bych, že je to v československé tmavě zelené khaki Avion 2036. Nehledal bych tam ekvivalent RLM (nejblíže si myslím, že by mohla být RLM80).
A proč se snažíš vydedukovat odstín RLM u čs. strojů?
Honza Hammer Spíše sběratel krabiček, ale občas si také něco slepím. Před časem jsem se zamiloval do veletuctů. Ale největší celoživotní modelářskou láskou je Hawker Hurricane.
A kde to je prezentováno jako RLM82? Ve všech materiálech co mám je zbarvení uváděno jako khaki, světle zelenošedá, khaki/světle modrá, event. tmavě zelená khaki/světle modrá.
IF-01, tenhle stroj byl natřen Avion 2036 khaki (tmavě zelená khaki). Československá barva. Ekvivalent v RLM podle mého tahle barva prostě nemá (má dedukce z toho, že za číslem není .80, nebo .82, jako např. u 2036.65), i když se to nabízí. Firma vyráběla barvy pro Luftwaffe, ale po válce třeba změnila postup, přidala něčeho víc nebo míň a vylezla z toho nová barva. Jak jsem psal nejblíže mi přijde asi RLM80. Nebo existují namíchané barvy Peewit z Vallejo Air, které přímo tento odstín nabízejí a Peewit deklaruje, že vycházel z původních částí letadel takto natřených.
Naposledy upravil Houmr_9 dne 16 kvě 2018, 14:40, celkově upraveno 1
Honza Hammer Spíše sběratel krabiček, ale občas si také něco slepím. Před časem jsem se zamiloval do veletuctů. Ale největší celoživotní modelářskou láskou je Hawker Hurricane.
Ten vnitřek brzdy je podle mě v Avion 2036.02, tedy české "RLM02" (která úplně RLM02 není). Jeví se mi to jako stejný odstín, co je na motoru Švalbiny ve Kbelích, která by taky měla být v 2036.02. Na něm by měla být původní barva. Jak jsem psal výše původní německá RLM02 mi přijde víc šedá a světlejší, česká tmavší a víc zelenější (nevím přesně, jak mám ten vizuální pocit opsat). Většina prezentovaných bokorysů si proto myslím, že zobrazuje stroje v nesprávné podobě v německé RLM02, která se od české Avion 2036.02 liší.
Ty vnější části ze Síbla mi přijdou v khaki/tmavě zelené khaki.
Mašina A-784 je podle poměrně nekvalitní fotky z havárie hodně světlá, tudíž spíš odstín 2036.02. Části jsou z A-794, nabízela by se analogie se 784. Nicméně ta barva plechu vypadá spíš jako khaki. Že by tedy dvě varianty zbarvení? Nevím. Akademických s-199 nemám nastudované. Možná byla aplikovaná tato doměnka pana Irry: "Vše nasvědčuje spíše tomu, že otázka povrchové úpravy letounů z poválečné výroby byla řešena případ o případu specifikacemi v rámci objednávek, zřejmě i s ohledem na materiálové možnosti nabídnuté výrobcem."
Ještě mě napadá, že by mohla pomoci publikace "Mezek" 1. a 2. díl od Jakabu, kterou nemám. Zda se mohly vyskytovat dva mezky v rozdílném zbarvení u stejné jednotky.
Jinak ten plech z S-199 a C-3 mají stejný odstín? Ona interpretace přes monitor bývá problematická.
Honza Hammer Spíše sběratel krabiček, ale občas si také něco slepím. Před časem jsem se zamiloval do veletuctů. Ale největší celoživotní modelářskou láskou je Hawker Hurricane.
Předem děkuji....a mám,máme Jasno Plech TH-18 pozor ne víčko AVION SMALT KHAKI 2036 Plech S-199 v.č. 82 A-794 AK. Pilot Fejt Jaroslav AVION SMALT KHAKI 2036 Víčko TH-18 +- khaki 5450 ? Hold podobně jako na MEZKU lupenka tak se opravoval nátěr - co zrovna .........
5450? to myslíš, že je co? To nikde zmiňované není, nebo ano?
Jinak jsem ve zmiňované knize ještě přehlédl tuto pasáž. "Dalším a posledním typem povrchové úpravy je nátěr tmavou zelenou barvou na všech plochách, uplatněný hlavně při generálních opravách stíhacích S-199, v ojedinělých případech i na jiných typech, např. D-52 nebo S-97 (v tomto případě khaki). U těchto dvou typů nátěrů je velice pravděpodobné, že důvodem jejich uplatnění byla snaha využít zásoby trofejních barev zbylých z válečné výroby, což by plně odpovídalo tehdejšímu trendu uplatnění maximálně úsporného a hospodárného přístupu k výrobě i provozu letecké techniky."
Navazuje to na tuto pasáž, což je první typ nátěru: "Nátěr světlou šedozelenou barvou na všech plochách. V dosavadních pramenech byla tato barva obvykle prezentována jakožto odpovídající německé barvě RLM02 Grau [...] Je otázkou, zda po válce byly používány zásoby zbylé z válečné výroby, nebo zda byla tato barva vyráběna i u nás, možná jde barvu Avion 2036.02, užívanou také k nástřiku vnitřních ploch. Tímto nátěrem byly z výroby opatřeny letouny C-4 a C-104, C-6 a 106, C-5 (Z-26 Trenér), S-92 a CS-92 a S-199."
Takže jsem Tě zřejmě uvedl v omyl a khaki to být nemusí. A jsme na začátku...
Honza Hammer Spíše sběratel krabiček, ale občas si také něco slepím. Před časem jsem se zamiloval do veletuctů. Ale největší celoživotní modelářskou láskou je Hawker Hurricane.