Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo od roku 1945
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia S-99 OK-BYD

Odeslat odpověď
Příspěvků: 22 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Martin Hatala » 11 lis 2016, 23:22

Ahoj Kolegovia,
obraciam sa na Vas s otazkou. V dekaloch od KP, na OK-BYD sa uvadza , ze lietala v case po oprave s nenastriekanym kuzelom a spodnym krytom chladica. Existuje na to fotografia, alebo je to len dolozene ustnym svedectvom?
Vopred Vdaka
Martin
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Martin Hatala
 
Příspěvky: 3544
Registrován: 12 črc 2008, 23:48
Bydliště: Calgary,AB Canada
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Mikš » 11 lis 2016, 23:53

Mašina OK-BYD opravdu nějaký čas po opravě létala se spodním odklopným motorovým krytem v jiné barvě. Ohledně vrtulového kužele netuším, na fotce z doby po opravě působí tmavý, pravděpodobně ve stejné barvě jako zbytek čumáku. :arrow: Přikládám foto z opravy (pod pravým křídlem je vidět položený spodní motorový kryt světlé barvy) a další už v době po opravě. Z čeho vycházeli v KP netuším, možná je těch fotek víc i s tím kuželem. Tedy pokud - nedokážu zodpovědět co všechno na ledle tehdy opravovali a zda bylo nutné měnit i vrtulový kužel.
Přílohy
OK-BYD 01.jpg
OK-BYD 02.jpg
Uživatelský avatar
Mikš
 
Příspěvky: 225
Registrován: 13 srp 2008, 08:11
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Miloslav » 12 lis 2016, 00:33

To si hoši od KP vycucali z prstu, není zaznam o nouzovém přistáni C-10.4 OK-BYD. :o
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Mikš » 12 lis 2016, 01:08

Děkuju za doplnění podrobností [-o< detailní informace o provozu mašin našeho poválečného letectva jsou pro mě jakožto obyčejného nadšence do letecké historie hrozně zajímavé. Takže jestli tomu správně rozumím, tak mašina OK-BYD bezpečnostního letectva při výměně motoru (či co to na té fotografii z hangáru dělají) dostala nový odklopný kryt motoru s vestavěným chladičem a všechno ostatní zůstalo v původní podobě.
Uživatelský avatar
Mikš
 
Příspěvky: 225
Registrován: 13 srp 2008, 08:11
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Martin Hatala » 12 lis 2016, 07:18

Miksi, diki moc , za fotografie, hlavne ta druha je skvela.
Miloslave, tiez sa mi ten nudzak zda divny, ked masina sadne na brucho, tak toho zrejme bude viacej,nez len kryt chladica. Snad sa casom dopatrame k jasnym informaciam.
este raz vdaka za fotky a pripomienky, moc si to cenim.
S pozdravom
Martin
Uživatelský avatar
Martin Hatala
 
Příspěvky: 3544
Registrován: 12 črc 2008, 23:48
Bydliště: Calgary,AB Canada
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Mikš » 13 lis 2016, 10:20

Není zač, rádo se stalo, budu rád, pokud Ti něco z toho při stavbě pomůže. Jinak mě napadla ještě jedna věc. Ten vyměněný spodní díl motorového krytu s vestavěným chladičem byl pravděpodobně v RLM 76 a nikoliv RLM 02 jak se nám pokouší vnutit KP. Pokud šlo o výměnu motoru, či chladiče, bylo určitě použito origo německých dílů. (Letectvo mělo tehdy k dispozici materiál zabavený přímo z výroby - v protektorátu montovala Bf-109G-10 Diana - pobočný závod WNF, z kořisti po Luftwaffe nebo z dodávky 109tek ze SSSR - jednalo se o ruskou válečnou kořist a většina jich byla využita při rozběhu výroby S-199) Na konci války chodily k výrobcům díly v podsestavách od subdodavatelů už v kamu. A podsestava motoru obsahovala i onu spodní haubnu s vestavěným chladičem. Čiže určitě předpisově RLM 76. Velmi pochybuji o tom, že by se u nás ve skladech přestříkávali originální náhradní díly na RLM 02.
Uživatelský avatar
Mikš
 
Příspěvky: 225
Registrován: 13 srp 2008, 08:11
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Martin Hatala » 13 lis 2016, 10:59

Dikec , tiez som na ten dekel pozeral, ze nejak svieti. A este jedna vec, v navode je cervena nabezna hrana , ale fotografia jasne ukazuje jednofarebne zafarbenie, sloty su toho dokazom. A tiez vrchna cast krydla je maximalne usmudlana.
Uživatelský avatar
Martin Hatala
 
Příspěvky: 3544
Registrován: 12 črc 2008, 23:48
Bydliště: Calgary,AB Canada
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Mikš » 13 lis 2016, 11:18

Je to přesně, jak říkáš. Nechci házet špínu, ale tuhle kamo na OK-BYD kluci od KP evidentně pořádně zdupali. :angry:
Uživatelský avatar
Mikš
 
Příspěvky: 225
Registrován: 13 srp 2008, 08:11
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Martin Hatala » 13 lis 2016, 17:28

Nie to urcite ne, velmi si cenim, ze KP slape a produkuje modely dalej, specialne v CS markingu, pre mna je to velka inspiracia. Avku planujem v 32-ke. :)
Uživatelský avatar
Martin Hatala
 
Příspěvky: 3544
Registrován: 12 črc 2008, 23:48
Bydliště: Calgary,AB Canada
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Miloslav » 13 lis 2016, 18:46

Na fotce červená náběžka nemůže být vidět (viz foto modelu z http://www.vojna.net)
EV-11 je OK-BYD.
Zarazil mě ten nouzák, p ale našel jsem, že mašina byla poškozena. Jak ????????
Otec sní po výměně motoru létal, ale o poškození, které bylo před výměnou, mi nikdy nevyprávěl.
Ale třeba se to dovíme. Určitě o tom bude záznam.
Přílohy
S-99_EV11_a.JPG
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Mikš » 14 lis 2016, 01:07

Tak opravdu. Mašina C-10.4 OK-BYD prodělala 30.04.1947 nehodu (nouzové přistání na břicho?). Poškozený motor, chladič a vrtulové listy. Těch fotek z výměny DB605 v hangáru je evidentně víc. Tahle je sic nekvalitní, z trochu jiného úhlu, ale před tím světlým, na zemi položeným spodním krytem motoru s vestavěným chladičem (směrem k objektivu) leži i ohnutý vrtulový list z té bouračky. A vypadá jakoby byl ještě stále v sejmutém mechanismu stavění listů společně s ostatními dvěma? Evidentně neleží jen tak na zemi. :arrow: Nebo se mi to zdá? Z té fotky je bohužel houby vidět. :cry:
Přílohy
avia_c10_4.jpg
Uživatelský avatar
Mikš
 
Příspěvky: 225
Registrován: 13 srp 2008, 08:11
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod mitte » 14 lis 2016, 09:29

Nezdá, na neoříznuté verzi téhle fotky je vidět, že jsou tam všechny tři, asi jen sejmuté z hřídele a samozřejmě bez kuželu.
Hotovo 1/72 2025:
Leopard 2A4 (Trumpeteer - mizerný model!)


Hotovo 1/72 2024:
2x S-199 (Eduard), 9K72 / SS-1B SCUD-B (Revell), Blenheim IF (Airfix), CB-36 (Tamiya), LT-40 (Attack), LT-35 (FtF), OA-30, (FTF), CS-199 (Eduard), B-36 (Hasegawa), S-92 (Revell)
mitte
 
Příspěvky: 617
Registrován: 19 črc 2005, 08:44
Bydliště: Tábor
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Miloslav » 14 lis 2016, 09:52

Mikš píše:Tak opravdu. Mašina C-10.4 OK-BYD prodělala 30.04.1947 nehodu (nouzové přistání na břicho?). Poškozený motor, chladič a vrtulové listy. Těch fotek z výměny DB605 v hangáru je evidentně víc. Tahle je sic nekvalitní, z trochu jiného úhlu, ale před tím světlým, na zemi položeným spodním krytem motoru s vestavěným chladičem (směrem k objektivu) leži i ohnutý vrtulový list z té bouračky. A vypadá jakoby byl ještě stále v sejmutém mechanismu stavění listů společně s ostatními dvěma? Evidentně neleží jen tak na zemi. :arrow: Nebo se mi to zdá? Z té fotky je bohužel houby vidět. :cry:

Kde si našel informaci o nouzáku na břicho OK-BYD? V této době byla mašina označena EV-11.
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Mikš » 14 lis 2016, 15:48

Já se jen blbě vyjádřil, Sorry. ](*,) Mašina C-10.4 sloužila v roce 1947 jako zápůjčka u Stíhacího výcvikového střediska při velitelství 2.letecké divize v Českých Budějovicích. Od LSBN tam byly i další mašiny C-10 např. EV-14 a EV-9. Máš naprostou pravdu, že by mašina v dubnu 1947 měla už mít vojenské označení EV-11. Stíhací výcvikové středisko v Českých Budějovicích bylo od 1.2.1947. Zda tam ony C-10 od LSBN přišly už s vojenskými kódy, či ještě s původní imatrikulací, a pokud ano, kdy byly tyto kódy přestříkány, absolutně netuším :(
Já info o nehodě OK-BYD/EV-11 potkal v nějakém článku na webu, zkusím znovu pohledat. Co si pamatuju, tak se tam spekulovalo o tom, že vojenské kódy dostala až někdy po opravě z té nehody. Krátkou dobu po opravě prý měla létat s oním vyměněným spodním krytem motoru s vestavěným chladičem světlé barvy (foto s těmi dětmi je z nějakého leteckého dne) než ho přestříkali zpátky na šarlatovou. (PS: barevné doplňky na náběžkách opravdu měla.)
Jen prodávám jak jsem koupil. Informací je jak šafránu a já je bohužel nedokážu nijak ověřit. Chtělo by to nějakou kvalitní literaturu nebo archivní dokumenty. Plně si uvědomuju, že se pohybuju po tenkém ledě a musím chtě nechtě připustit, že to třeba bylo všechno úplně jinak a časem se to snad někde dočteme. :cry:
Uživatelský avatar
Mikš
 
Příspěvky: 225
Registrován: 13 srp 2008, 08:11
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia S-99 OK-BYD

Příspěvekod Miloslav » 14 lis 2016, 22:03

Oprava se dělala ve Kbelích, v hale(51). Ten jeřáb na motory se používal ještě koncem 70. let.
Říkalo se mu "bulhar", pamatuji ho z učení.
Od 26.9-15.11.1946 ve kbelích, kde byl poškozen, do 16.9.1950u LH SNB. Takže vždy jen v barvách SNB.(EV-11 byl poškozen při vzletu (škpt. Stehlík), ale byl to C-10.6 OK-BYF.)
Navíc, oprava probíhá za tepla, jaro léto. Dle oblečení mechaniků. Na hale byla v zimě kosa,
jak v Buzuluku, na nádraží. I fotka s dětmi a světlým spodním krytem je z léta. Tipuji Den dětí nebo den letectva
Vše v roce 1946.
Vím, že mi často chlapi vyprávěli o sázce , otec-Stehlík (byli kamarádi z pilotky),
Ve které hraje hl.roli OK-BYD s novým motorem. Otec mi musel vše přiznat a chlapi dostali vynadáno, že to vykecali.
Naposledy upravil Miloslav dne 15 lis 2016, 08:56, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 22 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Československé letectvo od roku 1945

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY