Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

L-39/59/139 Albatros & L-159 ALCA

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 1469 • Stránka 21 z 98 • 1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 98
  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Lukáš Syrový » 20 srp 2015, 19:32

Dobrý večer,
mohl bych požádat pány Janouška, fredyho a mrdenatora o zaslání Vašich podkladů na mail ve vyšší kvalitě?
Moc by nám to pomohlo.
předem děkuji.
lukáš
Lukáš Syrový
 
Příspěvky: 23
Registrován: 18 črc 2012, 18:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Michal Vyparina » 24 zář 2015, 14:19

Kolegové,

byl jsem na DNECH NATO a zaujal mne tam Aero L-39NG. Vystavovaný kus tam byl jediný existující nebo jich už Aero Vodochody vypustily více do světa na různé testy??
"Věřím v Boha a své pistole." - škpt. Václav Morávek
"Deus vult!" - pokřik křižáků před bojem s nevěřícími
"Jdi, poutníče, a zvěstuj Lakedaimonským,
že my tu mrtvi ležíme, jak zákony kázaly nám." - epitaf mrtvým hrdinům Sparty po bitvě u Thermopyl
Uživatelský avatar
Michal Vyparina
 
Příspěvky: 8348
Registrován: 06 pro 2005, 16:22
Bydliště: Frýdek-Místek
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Kubouš » 24 zář 2015, 14:24

To co tam vystavovali mělo do skutečného NG ještě daleko. Byla to tovární mašina CA tak na půl předělaná na NG. Měla by mít novou avioniku, motor a usekli jí nádrže vyměnili za kompozitové oblouky. Prostě demonstrátor, reálný prototyp čistého NG ještě není.
Kuba Jirásek
Beep! Beep!


in progress: Antonov An-225 Mrija
Hotovo v r. 2018 - viewtopic.php?f=6&t=124977 Hotovo v r. 2019 - viewtopic.php?f=6&t=131298 Hotovo v r. 2020 - viewtopic.php?f=6&t=137559
Hotovo v r. 2021 Hotovo v r. 2022 Hotovo v r. 2023 Hotovo v r. 2024
Uživatelský avatar
Kubouš
 
Příspěvky: 10997
Registrován: 12 úno 2007, 18:00
Bydliště: blízko Pardubic :-)
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Martin Král » 19 led 2016, 09:25

Tak trošku zase popojedem.
Přílohy
DSC_1181.JPG
Sýrie
DSC_1173.JPG
Ghana
DSC_2796.JPG
Afghánistán
FLICKR

Rozestavěno :
Merkava
Mig-21F-13+UM
Mig-21Bis+Mig-21SMT
Uživatelský avatar
Martin Král
 
Příspěvky: 2773
Registrován: 02 pro 2005, 20:55
Bydliště: Hradec Králové
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Suchoj22 » 19 led 2016, 10:04

Mal by som takú technickú, viete niekto na čo presne slúži ten "hrot" na nábežke krídla???
Přílohy
Aero_L-39_Albatros_Prague_025.jpg
Aero L-39ZA Albatros 10.jpg
P8170269.jpg
Suchoj22
 
Příspěvky: 378
Registrován: 19 pro 2007, 13:44
Bydliště: Piešťany
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod David Koktavý » 19 led 2016, 10:59

Jestli si dobře pamatuji, je to "trhací lišta". Zamezí odtržení proudu při vyšších úhlech náběhu a způsobí turbulentní proud na VOP. To varuje pilota, že se blíží k hranici přetažení.
Jestli píši nesmysl, tak se předem omlouvám a někdo to zde jistě upřesní, či doplní...
Obrázek
Uživatelský avatar
David Koktavý
 
Příspěvky: 2206
Registrován: 09 lis 2005, 07:51
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Petr Odehnal » 19 led 2016, 11:06

Suchoj22 píše:Mal by som takú technickú, viete niekto na čo presne slúži ten "hrot" na nábežke krídla???


David Koktavý píše:Jestli si dobře pamatuji, je to "trhací lišta". Zamezí odtržení proudu při vyšších úhlech náběhu a způsobí turbulentní proud na VOP. To varuje pilota, že se blíží k hranici přetažení.
Jestli píši nesmysl, tak se předem omlouvám a někdo to zde jistě upřesní, či doplní...


to už měli němčouři na He-162... 8-)
Přílohy
IMG_4153HeinkelPaint.jpg
" Život se skládá ze dvou fází, fáze očekávání a fáze zklamání." Jára Cimrman.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Petr Odehnal
 
Příspěvky: 925
Registrován: 05 lis 2007, 14:28
Bydliště: Třebíč
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod jendam1 » 19 led 2016, 15:30

Máš to správně Davide, podobně fungují také vířiče, které požívají Harrier, Hawk a další.
MiG-21F F-5A L-39ZA Ha-200B Al-Kahira MiG-21MF 1/48
Uživatelský avatar
jendam1
 
Příspěvky: 1071
Registrován: 21 srp 2007, 06:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Pajas » 19 led 2016, 19:18

No tedy,správně to začíná "trhací lišta" , ale nezamezí právě naopak , utrhne proudění a to v přesně stanoveném místě. Další je již správně.
Někdy je používána ještě k tomu že mimo to že utrhne a turbulence varuje,tak utrhne v místě kde chceme a například konce křídel s křidélky jsou ještě stále obtékány a tudíž křidélka účinná.
Pajas
 
Příspěvky: 196
Registrován: 02 lis 2006, 21:01
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod David Koktavý » 19 led 2016, 19:50

Myslel jsem to tak, že turbulenci, resp. turbulentní mezní vrstvu (což právě způsobí ta lišta) neberu ještě jako utržený proud. Utržený proud je ten, kde je odtržená i turbulentní mezní vrstva. A to už je úplav a v tom už kormidla neúčinkují, nebo se fakt pletu?? Bohužel se mi nepodařilo najít nějaký vysvětlující obrázek.

Nevím jestli se to nedá napsat taky takhle?? : Lišta má podobný význam jako "vortex generátory" na některých letadlech (např. L-39 na VOP zespodu). Lišta působí dočasně pouze při velkých úhlech náběhu, zatímco ten vortex pořád ????

EDIT: našel jsem jen tohle, ale nepíše se, zda-li se jedná o přechod z laminárního na turbulentní, nebo vyloženě odtržení a úplav....
viz http://www.slavetind.cz/stavba/koncepce ... ce1_4.aspx
..."Jiné opatření pro zlepšení pádových vlastností je instalace odtrhovacích lišt nebo jiných podobných prostředků na náběžnou hranu u kořene křídla. Ty vyvolají umělé a předčasné odtržení proudu u kořene, způsobí rozechvění výškovky a "varování" letounu a zmírní tendenci k hlubokým pádům po křídle...."
Obrázek
Uživatelský avatar
David Koktavý
 
Příspěvky: 2206
Registrován: 09 lis 2005, 07:51
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod jendam1 » 19 led 2016, 20:05

V tomhle většinou panuje trošku zmatek. Doufám že není zločinem, když přiložím několik stránek z učebnice :-k
Přílohy
virice.pdf
(398.17 KiB) 97 krát
MiG-21F F-5A L-39ZA Ha-200B Al-Kahira MiG-21MF 1/48
Uživatelský avatar
jendam1
 
Příspěvky: 1071
Registrován: 21 srp 2007, 06:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Pajas » 19 led 2016, 21:05

No asi se k tomu , možná,vyjádří někdo od L39,ony vždy takovéto lišty,případně turbulátory a já nevím co vše,prostě něco,co je navíc nad profily,jsou opatření které vznikají jako následky provozních zkoušek.Viz dnešní moderní kompozitové kluzáky.Tam již došla kvality profilů , přesnost provedení a čistota tak daleko že dochází k odtržení ne turbulentnímu ale laminárnímu a to je , co se odporů týče , horší.Proto se to řeší nalepováním turbulátorů.pro každý typ jinde a jiných.
Ale tady snad plně platí ten obrázek č.61 s tím že u té 39 se jedná opravdu o opatření k zajištění jasného signálu pro pilota ( je to stále letadlo konstruované jako letadlo pro základní výcvik a samozřejmě i pro výcviky následné)že se pohybuje velmi těsně u nebezpečného úhlu náběhu. Samotný rozměr , tedy podle mého , nezajišťuje pád s plně funkčními křidélky,ale hlavně to třesení do výškovky od turbulence v úzkém pásu profilu.
U lehkých letadel , konkrétně u letadel řady Zlín 5 se tyto lišty ,když letadla létala v akrobatickém provozu nemontovaly , tam se požadovalo jasné , nekompromisní, odtržení po co největší rozpětí křídla najednou, efektní a ostrý pád,jako součást akrobatických sestav - ostatně to již nelétali žádní žáci,ale po vyčerpání akro hodin a po přechodu do kategorie Normál se jako jedna s prací požadovala instalace těchto odtrhových lišt na náběžnou hranu,
Pajas
 
Příspěvky: 196
Registrován: 02 lis 2006, 21:01
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod harvy5 » 19 led 2016, 22:14

Ak si to dobre pamatam z typovky zo skoly,no ale to uz je 23-24r 8-) ,tak na kridle L-39 by to mal byt rezac medznej vrstvy.Aspon tak sme sa to v TN na skole ucili. A pod VOP su zase vyrice pre zlepsenie ucinnosti vyskoveho kormidla. Zosity z L-39 mam ale na Slovaci,tak si to overit nemozem.
Uživatelský avatar
harvy5
 
Příspěvky: 2187
Registrován: 19 úno 2006, 15:11
Bydliště: Port Darwin,AUS
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Suchoj22 » 20 led 2016, 10:27

Tak ja mam za to ze na odrezanie medznej vrstvy sluzi ta "platna" pred vstupom vzduchu.. . .

Dakujem za vysvetlenie ucelu tej listy. ..
Suchoj22
 
Příspěvky: 378
Registrován: 19 pro 2007, 13:44
Bydliště: Piešťany
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: L-39 Albatros

Příspěvekod Aleš R. » 20 led 2016, 12:31

Přiznávám že "řezač" mezní vrstvy jsem nikdy neslyšel. U nasávání vzduchu je to jednoznačně "oddělovač" mezní vrstvy, aby se nasával vzduch do motoru proudící nad mezní vrstvou.
Uživatelský avatar
Aleš R.
 
Příspěvky: 3688
Registrován: 05 čer 2006, 12:13
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1469 • Stránka 21 z 98 • 1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 98

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY