Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

MiG-21 - vše o Fishbedu, nejen o Eduardu

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 3999 • Stránka 157 z 267 • 1 ... 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160 ... 267
  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Martin Janoušek » 22 bře 2015, 20:06

Gábor Szekeres mi psal, že je fascinován naší diskuzí zde na fóru o problematice křídelních nádrží a jejich těsnění a požádal mne, abych opět přidal několik poznatků, které získal od technologického inženýra z opraven z Pestvideki Gepgyar.

"MiG-21 výrobní technologie vedly k problému, že křídelní palivové nádrže na typu 74, 76 a 66 měly tendenci k úniku paliva. Uvnitř byla strukturální izolace, ale to nestačilo. V Pestvideki Gepgyarbylo navrženo několik řešení tohoto problému, ale zdálo se, že nejjednodušší by bylo eliminovat únik paliva z vnější strany. Byla použita dvousložková pryskyřice, která se nalila na panely palivových křídelních nádrží a vnitřní prostor nádrží byl vyvakuován. V případě, kdy došlo k úniku paliva, prasklinou v panelu palivové nádrže se pryskyřice nasála do vakua v nádrži. Pryskyřice utěsnila úniky. Křídlo se otočilo a stejné ošetření proběhlo na spodní straně křídla. Na vnějším povrchu křídla nad nádrží zůstala tenká vrstva pryskyřice a poskytovala na delší čas ochranu nádrže. Pryskyřice se aplikovala pouze přes palivové nádrže. Pryskyřicová vrstva byla o něco měkčí ve srovnání s okolními kovovými panely kolem. Na konci generální opravy se pryskyřicová vrstva krémové barvy přelakovala hliníkovou barvou, stejně jako všechny ostatní části draku a dala letadlu celkový vzhled přírodního kovu/ hliníku. Vrstva pryskyřice poskytována zcela plochý a nevýrazná povrchu nad nádrží, nebyly tam žádné hlavy nýtů nebo šroubků v této oblasti. Postup byl opakován během generálních oprav. Pokaždé se předchozí vrstva pryskyřice obrousil a použita nová vrstva.
Tloušťka vrstvy pryskyřice na křídle nebyla konstatntní, protože to byl zakřivený povrch a pryskyřice musela být naředěna tak, aby natekla do trhlin. V některých místech tloušťka dosáhla úroveň jednoho mm, zatímco v jiných oblastech, to bylo méně než půl milimetru.
Naštěstí příklady letadel s touto opravou zůstává dodnes a je možné je studovat. V současné době existují příklady, kdy je možné pozorovat odlupování této vrstvy.
V nejbližších dnech pošlu fotografie MiGu-21F-13, který byl naposledy na GO v roce 1974, tedy před více než 40 lety a na některých místech se vrstva pryskyřice zřetelně odlupuje a bylo možné změřiot její tloušťku.
Totéž by se dalo vidět dnes na MiG-21, U (Type66) a MiG-21PF (Type76). Technologie byla vyvinuta dvěma inženýry v Pestvideki Gepgyar opravnách letadel. Je známo, že ruská strana používala podobnou technologii oprav křídelních nádrží při únicích paliva, ale nevím, zda byl stejný postup využit i v ostatních zemích Varšavské smlouvy nebo ne."

Tak tolik informace od našeho maďarského přítele.
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5408
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Hindman » 22 bře 2015, 21:44

Zajímavé Martine. Nevím,jak to řešili v ostatních opravárenských závodech států Varšavské smlouvy,ale v LOKu se nic takového stoprocentně neprovádělo,křídlo se vždy utěsnovalo zevnitř (nějakým tmelem,nebo pryskyřicí,to přesně nevím) na takovém speciálním polohovacím přípravku,aby to všude dobře zateklo.
Hindman
 
Příspěvky: 1117
Registrován: 29 pro 2008, 21:34
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Miloslav » 23 bře 2015, 08:04

Na praskliny se už v 70. letech používala americká Belzona (tehdy něco memyslitelného dnes běžně ke koupi) Praskliny jsme zavrtali a zalepily Belzonou, potom byl standartní postup.
Pryskyřice (Epoxy 1200) se používala při montáži záplaty pod kování klapky a odtokové hrany. Po zanýtování, se ještě zalil spoj potah - odtokovka cca 2-3mm šikokou housenkou z Epoxy 1200.
Uživatelský avatar
Miloslav
 
Příspěvky: 7253
Registrován: 16 led 2012, 17:36
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod moloko » 23 bře 2015, 10:01

Našel jsem doma ve skříni obtiskový aršík od Propagteamu na Mig-21 MF Hungarian Air Force Camel 1904.
Měl bych pár dotazů:
1. Na netu je prezentován jako bis. Co je to tedy? Návod říká MF
2. Lze na toto použít MFku v 1/48 od Academy, která bez opravného setu (hrb a Sop) by se dala za bis vydávat? (Někde jsem to tak četl)
3. Jakou barvou byl nastříkán originál? Návod říká Yellow Facings a číslo Humbrolu se nedá rozluštit.

Děkuji za pomoc.
Přílohy
Mig 21 Camel.jpg
http://www.veselylepic.cz
Martin "moloko" Mígl
Uživatelský avatar
moloko
 
Příspěvky: 1823
Registrován: 22 úno 2005, 01:20
Bydliště: Praha 10
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Tango » 23 bře 2015, 10:12

Uherský 1904 je bis, má i antény systému SAU.
Jaroslav 'Tango' Hátle
účetní mafie SPL Liberec
Uživatelský avatar
Tango
 
Příspěvky: 5184
Registrován: 12 dub 2005, 15:51
Bydliště: Liberec
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod bolter » 23 bře 2015, 18:31

Bude ti stačiť týchto pár fotiek na toho žltého bisa? : http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-21%2 ... index.html
Uživatelský avatar
bolter
 
Příspěvky: 1119
Registrován: 15 zář 2006, 14:36
Bydliště: Turčianske Teplice SK
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Jirka Pokorný » 23 bře 2015, 19:55

moloko píše:Našel jsem doma ve skříni obtiskový aršík od Propagteamu na Mig-21 MF Hungarian Air Force Camel 1904.
Měl bych pár dotazů:
1. Na netu je prezentován jako bis. Co je to tedy? Návod říká MF
2. Lze na toto použít MFku v 1/48 od Academy, která bez opravného setu (hrb a Sop) by se dala za bis vydávat? (Někde jsem to tak četl)
3. Jakou barvou byl nastříkán originál? Návod říká Yellow Facings a číslo Humbrolu se nedá rozluštit.

Děkuji za pomoc.

Spíš racing yellow. Taková tmavší žlutá, Tamiya jí dělá ve spreji jako TS 34 Camel Yellow. Mělo by jít o žlutou cigaretové firmy Camel, stejný odstín na sobě měli třeba formule F1 Lotus z konce 80 let.
6. srpna 1945 si američané na japonce důkladně posvítili.
Uživatelský avatar
Jirka Pokorný
 
Příspěvky: 2678
Registrován: 23 pro 2005, 11:13
Bydliště: Vidlákov
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Dexi » 24 bře 2015, 17:21

opravte ma ak sa mýlim, ale na dekálovom aršíku chýba nápis "Cápeti", skutočný stroj to mal na lavej strane pod čelným štítkom

moloko píše:Našel jsem doma ve skříni obtiskový aršík od Propagteamu na Mig-21 MF Hungarian Air Force Camel 1904.
Měl bych pár dotazů:
1. Na netu je prezentován jako bis. Co je to tedy? Návod říká MF
2. Lze na toto použít MFku v 1/48 od Academy, která bez opravného setu (hrb a Sop) by se dala za bis vydávat? (Někde jsem to tak četl)
3. Jakou barvou byl nastříkán originál? Návod říká Yellow Facings a číslo Humbrolu se nedá rozluštit.

Děkuji za pomoc.

Si vis pacem, para bellum.
Uživatelský avatar
Dexi
 
Příspěvky: 267
Registrován: 29 črc 2004, 09:05
Bydliště: Bratislava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Martin Janoušek » 25 bře 2015, 23:19

Gábor Szekeres nám ještě poslal fotky k tématu utěsňování nádrží epoxydem zvenku:
Přílohy
Epokit%2076%20wing.jpg
Epokit%2074%204.jpg
Epokit%2074%203.jpg
Epokit%2074%202.jpg
Epokit%2074%201.jpg
Epokit%2066%205.jpg
Epokit%2066%204.jpg
Epokit%2066%203.jpg
Epokit%2066%202.jpg
Epokit%2066%201.jpg
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5408
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Jarda Špaček » 26 bře 2015, 06:42

Mi je tedy MiG-21 az v takovych detailech celkem volny, ale nechapu proc se tu poradny bavite jak to bylo v Madarsku... Kdo z vas nude Madara stavet? Je jasny ze to byla technologie vyvinuta Jen v Madarsku, u nas se pouzivalo vylivani zevnitr coz Vam tu potvrdil mimo Hindmana jeste jeden kdo v opravnach pracoval (fakturu se mi nechce zpetne hledat jmeno ci nick). S Tomasem (Hindmanem) jsem to v sobotu probiral na Proseku a nevidim jediny duvod mu neverit ze u nas to bylo vylivane a zvenku tedy neviditelne. Toliko povyku pro nic....
Uživatelský avatar
Jarda Špaček
 
Příspěvky: 3218
Registrován: 19 črc 2004, 14:45
Bydliště: Čehovice u Prostějova
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Jiří Matoušek » 26 bře 2015, 08:34

Jardo,určitě máš taky částečně pravdu,ale proč se nedozvědět další zajímavosti o Mig-21?Vždyť o tom tady ta diskuze je a je to tozhodně lepší než plkat blbosti v některých tématech (hlavně politických) na Nymbecu.
Uživatelský avatar
Jiří Matoušek
 
Příspěvky: 594
Registrován: 11 čer 2006, 09:13
Bydliště: Nymburk
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Tango » 26 bře 2015, 09:01

Jarda Špaček píše:Kdo z vas bude Madara stavet?

Možná tě to překvapí, ale i takoví se najdou... :wink:
Jaroslav 'Tango' Hátle
účetní mafie SPL Liberec
Uživatelský avatar
Tango
 
Příspěvky: 5184
Registrován: 12 dub 2005, 15:51
Bydliště: Liberec
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Jarda Špaček » 26 bře 2015, 09:06

Jiří Matoušek píše:Jardo,určitě máš taky částečně pravdu,ale proč se nedozvědět další zajímavosti o Mig-21?Vždyť o tom tady ta diskuze je a je to tozhodně lepší než plkat blbosti v některých tématech (hlavně politických) na Nymbecu.

To s Tebou samozřejmě souhlasím, mi to jen přišlo, že se nějak nevěří tomu, jak se to dělalo u nás a to co bylo v Maďarsku je svatý... Ale už sem v této nádržové kauze asi trochu zaujatý...
Tango píše:
Jarda Špaček píše:Kdo z vas bude Madara stavet?

Možná tě to překvapí, ale i takoví se najdou... :wink:

Souhlasím také, já budu taky stavět PFM Maďara... Nebo Rumuna, ještě nevím... Až bude Eduard v normálním měřítku :grin:
Uživatelský avatar
Jarda Špaček
 
Příspěvky: 3218
Registrován: 19 črc 2004, 14:45
Bydliště: Čehovice u Prostějova
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Tango » 26 bře 2015, 09:11

Pokud by to měl být PFM, tak bych doporučoval spíše Rumuna. V Maďarsku PFM nelétaly.
Jaroslav 'Tango' Hátle
účetní mafie SPL Liberec
Uživatelský avatar
Tango
 
Příspěvky: 5184
Registrován: 12 dub 2005, 15:51
Bydliště: Liberec
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: MiG 21 - vše o Fishbedu , nejen o Eduardu

Příspěvekod Jarda Špaček » 26 bře 2015, 09:14

Tango píše:Pokud by to měl být PFM, tak bych doporučoval spíše Rumuna. V Maďarsku PFM nelétaly.

No vidíš, jak tomu rozumím :lol: Ale až nastane čas, budu študovat, jako dycky...
Uživatelský avatar
Jarda Špaček
 
Příspěvky: 3218
Registrován: 19 črc 2004, 14:45
Bydliště: Čehovice u Prostějova
  • WWW
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 3999 • Stránka 157 z 267 • 1 ... 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160 ... 267

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], Zx1974 a 14 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY