Včera,31.12.2014, uplynulo presne dvadsať rokov od oficiálneho zrušenia 1. stíhacieho leteckého pluku
so základňou na letisku Planá-České Budějovice.
1. SLP „Zvolenský“ bol špičkovým stíhacím plukom Československého vojenského letectva s bohatými bojovými a historickými tradíciami siahajúcimi až do roku 1944.
Posledným nadzvukovým stíhacím typom, ktorý bol u 1.SLP v radovej službe, bol typ MiG-23ML.
V priebehu jesene 2014 vznikal na mojom vlákne modelfora seriál o kamuflážach československých Fulcrumov.
Po vcelku kladných ohlasoch na tento seriál som sa rozhodol pokračovať a moja voľba padla práve na typ MiG-23ML. MiG-23ML preto, lebo to bol po migoch dvadsaťdeväť najmodernejší stíhací typ vo výzbroji ČSLA, ale tiež hlavne preto, lebo to bol prvý typ lietadla v československom vojenskom letectve lietajúci v kamuflážnom sfarbení tvorenom piatimi (4+1) farbami.
Následne boli v rovnakom kamuflážnom sfarbení do výzbroje zaraďované typy Su-22M4 od marca 1984, Su-25K od apríla 1984 a konečne od roku 1989 aj MiG-29.
Na úvod krátky exkurz históriou.
Dodávky typu MiG-23ML k 1. SLP začali v novembri 1981. Celkovo bolo dodaných 17 strojov z výrobných sérií 24, 33, 46 a 48. Kontrakt bol naplnený dodávku posledných strojov vo februári 1983.
Evidenčné/trupové čísla boli zložené z posledných štyroch číslic výrobného čísla.
V systéme PVO bolo kódové označenie typu MiG-23MF/ML „orchidej“.
U 1.SLP boli „em elky“ zaradené do výzbroje 1. a 2. letky. V roku 1990 dochádza v stíhacích útvaroch vojenského letectva k prechodu na dvojletkový systém a “emelky“ sú sústredené do 1. Letky. Po zrušení 1. SLP pôsobia z Čáslavi ako 41. stíhacia letka až do ukončenia technickej životnosti drakov jednotlivých strojov stanovenej výrobcom na 17 rokov.
Pôsobenie dvadsaťtrojok v československom a následne českom letectve je úžasnou formou spracované pánom Stanislavom Roglom v už vydanej knihe ..KŘÍDLO, KLAPKY, HŘEBEN! Viď. viewtopic.php?f=14&t=77781
Pán Rogl pripravuje tiež knihu TŘIADVACÍTKY v ktorej majú byť uvedené životopisy všetkých MiG-23 slúžiacich u 1. SLP.
Ja som sa osobne stretol so štyrmi „em elkami“. So 4644 a 4850 na SIAD-och v Bratislave, s 2402 vo VHÚ Piešťany a so 4860 v KVH-Deštné.
Kamuflážne schémy sú vytvorené výlučne na základe fotografií vlastných a foto dostupných na nete. Zakreslené sú iba kamuflážne polia viditeľné na fotografiách.
Kamuflážne schéma sa bude skladať z trojpohľadu s kompletným rozložením kamuflážnych polí v čase dodania k 1.slp.
Pre stroje, u ktorých došlo najmä v priebehu predlžovacích revízií R-1 k väčším zmenám kamufláže a sfarbenia, bude vypracovaný samostatný trojpohľad vztiahnutý k dátumu ukončenia letovej činnosti konkrétneho stroja.
Na schémach budú zobrazené iba prvky markingu ktoré mali vzťah k službe u 1.slp a 41.sl.
Nebudú zobrazované napr. nespočetné malé samolepky z predvádzania na leteckých dňoch, rôzne „sponzorské“ samolepky a pod.
Kamuflážne schéma československých „em eliek“ bolo tvorené piatimi farbami. Spodné plochy boli nastriekané odtieňom FS 26293 (svetlošedá). Na horných plochách boli na základ tvorený odtieňom FS 24079 (tmavozelená) nastriekané kamuflážne polia z farieb FS 20227 (svetlohnedá), FS 20045 (tmavohnedá) a FS 24266 (svetlozelená).
Rozloženie kamuflážnych polí na horných plochách „em eliek“ bolo individuálne. Napriek tomu sú kamufláže niektorých strojov takmer rovnaké! Presnejšie, rozloženie kamuflážnych polí je rovnaké. Jednotlivé kamuflážne polia sa však líšia tvarom a veľkosťou a sem tam niektoré chýba.
Možno takto vyskladať skupiny s rovnakým typom kamufláže:
2402~2410~4644
2406~4641~4857
2423~4860
3304~8327 (! MiG-23U)
V priebehu služby u útvaru a v opravárskom závode/základni boli na opravu kamuflážneho náteru používané farebné odtiene značne a odlišujúce od originálu. V tej dobe platilo „...čo predajne FARBY-LAKY dajú...“.
Podľa fotografií je možné usudzovať, že na opravu tmavozelenej boli používané rôzne odtiene ale najčastejšie tzv. plotová tmavozelená. Na opravu svetlohnedej bola používaná svetlá hrdzavohnedá. Na opravu tmavohnedej stredne čokoládovohnedá atď.
Odtiene farieb použitých pri opravách podľa FS uvedené na kamuflážnych schémach v ľavej spodnej časti sú približné. Odtiene týchto farieb použité na kamuflážnych schémach som sa snažil optimalizovať tak, aby čo najviac zodpovedali farbám z fotodokumentácie a zároveň vytvárali kontrast s kamuflážnymi farbami z výrobného závodu.
Na kamuflážnych schémach nie sú zobrazované zmeny odtieňov farieb spôsobované vplyvmi počasia, prevádzky a času.
Toľko krátky predhovor, teraz budú nasledovať sľúbené kamuflážne schémy.