Fotky hotového plátna včetně postupu zítra za denního světla. Dneska jen pár dotazů a snad mi poradíte. Čísla podle fotky.
1) Barva koncových oblouků - na barvu kovu mi to přijde poněkud tmavé. Není možné že to bylo černě natřené? Popř. nějaké obdoba kovářské černi nebo tak něco? 2) Barva vzpěr - zde předpokládám dřevo - tmavší odstín. 3) Barva pneu - tohle není světlá guma kterou znám Uzená guma? Nebo do toho sypali už saze?? 4) Barva kovových částí - konkrétně podvozkové nohy - šedá?? To nevypadá na dřevo. 5) Šití na trupu - Na hranách přibito ke konstrukci, na spodní straně klasické šněrování k napnutí a odstrojení (díky Hellboyi )
Vyjádřím se jen k 3) Saze se začaly přidávat až v roce 1918 - tohle je podle mého názoru tmavší šedá, možná tmavěhnědá. Černá to podle mého odhadu není.
Jen trochu upřesnění k pneumatikám. Výroba "kanálových sazí" pro použití v gumárenském průmyslu byla patentována v roce 1892 v USA. V roce 1912 začali saze přidávat do běhounů pánové J. Faw a G. Oenslager. Od té doby se přidávání sazí jako plnidla velmi rychle rozšiřovalo (Bohužel tento proces rozšiřování, tedy jak a kde se opravdu průmyslově používalo není až tak moc zmapován). Jisté je, že firma Michelin standardně začala přidávat saze od roku 1917. Na fotografiích letounů WWI jsou vidět velmi často velmi velké rozdíly v barvě pneu. U letounů "dříve" (tedy již na počátku války) vyrobených tmavá barva pneu bude znamenat většinou uzenou gumu (v té době velmi oblíbené a používané), barvu tedy tmavě hnědou. (Pravdou ale je, že i ve sbírkách NTM jsou automobily a motocykly s pneu vyrobenými před WWI s barvou šedou až tmavě šedou). No a u pozdějších letounů již bude (může) tmavá barva na fotce znamenat barvu tmavě šedou až černošedou, tedy s příměsí sazí. Toť teorie - jak to bylo skutečně ???
„Chceme-li vědět, kým jsme, musíme znát svou minulost, znát dobu, v níž žili naši předkové. Snažit se pochopit, jakým výzvám,útlakům i pokušení byli vystaveni.“
„Chceme-li vědět, kým jsme, musíme znát svou minulost, znát dobu, v níž žili naši předkové. Snažit se pochopit, jakým výzvám,útlakům i pokušení byli vystaveni.“
Ad bod 4..tedy podvozkové nohy.: Pokud jsou na fotkách vidět světlé, tak jsou obandářované plátnem. Ochranné oblouky pod křídly bývají uváděné jako černé...(ale muzeální "A1742" má všechny kovové trubkové díly /oblouky+vzpěry pod VOP/ natřené béžově, jakoby "barvou plátna"..ale to se mi na dobových strojích nezdá moc pravděpodobné). Co se týká pneumatik, tak letoun "1250" létal určitě jště na konci března 1918, takže mohl mít možná i gumy se sazema..
Šití už je vyřešeno. Teď jen musím vymyslet jak jej znázornit. Asi stříknu na hrany a spodek trupu tenkou hnědou linku a pak to okolo lehce zašpiním olejem jako usazená špína. Neb skutečné šití se mi dělat nechce.
Podvozek - bandáže super. Už dlouho jsem si to chtěl zkusit, takže mám konečně kde Je teda jejich finální barva plátěná že ano?
Oblouky teda černé - né úplně sytě, ale něco jako barva pneu a očividně to bylo lesklé...lehce.
Pneu tedy zkusím ze silně uzené gumy (musím pořídit uzený sýr jako vzorek ).
to Zdesko: 1250 sice lítat až do 1918, ale chci jej udělat podle té fotky (včetně označení). A ta je z listopadu 1915.
Opět klasika. Více kecám než dělám, takže dnešní pokrok...Co vy na to?
Počkám až to uschne pokud to doho už nebudu vrtat a pak to přelakuju ať můžu dělat dál. Pravdou je že jsem s tím mohl počkat až budu mít vzpěry atd...ale pokud to proschne pár dní a bude to pod lakem tak se tomu nic nestane snad.
Vrchní strana: sufr -> bílá -> zamaskuju konstrukci -> světle šedá -> odmaskuju Konstrukce zde bude světlejší než okolní plátno. Zde jsem řešil průsvit jen na spodním křídle (nezvykle). Protože mám kokardy na dolní straně spodního křídlo a tudíž předpokládám lehký "stín" pokud se podívám přes křídlo směrem dolů. Tudíž jsem přes zamaskovou kci nalepil masky a kruh jsem stříknul ještě tmavší šedou než je plátno v okolí. Nakonec po sjednocení to vypadá jako na fotkách výše - jemné ale je to tam.
Spodní strana: surf -> zamaskovat kci zde -> bílá -> odmaskovat Konstukce bude tmavší než okolní plátno. Tady se většinou průsvit řeší klasicky na horním křídle kde namalovaná kokarda brání světlu procházet (pokud barva vůbec něco pustí srkz). Na zamaskovanou konstrukci kterou jsem stříknul bílou, jsem dal masku a vzal to šedou. Tím pádem je konstrukce na stínu pořád kontrastní vůči ztmavenému plátnu. Nakonec opět sjednotit plátnem.
Podstatou je dosáhnout toho jak to má vypadat, postup se může lišit Další šílenosti jako zaprášení port ještě nemám hotové...ale tak snad časem.
Něco asi olej a do toho nachytaný prach. Na fotce vypadá teda hodně jetý. Je to dělané mixem sieny přírodní a umbry přírodní. Takže je to do hněda...možná zkusit více šedého tónu.
Prosím o vaše názory... Křídla jsem přejel olejovým filtrem a někde jsem nechal i více barvy... Ještě přijde zašpinit asi více spodek křídla nad koly, vypadá na fotce dost od bahna...
Přílohy
Pro porovnání že jsem to zase asi tolik nepřehnal. Otázkou je barva...