Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 2353 • Stránka 66 z 157 • 1 ... 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69 ... 157
  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Jean » 09 dub 2013, 11:06

Zdravím pánové,
i já bych měl jeden dotaz a prosbu na zdejší znalce tohoto stroje. Jedná se mi o barvu sedačky u verze MK.IA respektive přímo stroje X4031 RYoH Karla Mrázka. Byla celá v barvě kokpitu (zelená) nebo se u MK.I používaly červenohnědé? Dále to polstrování na záda a opěrka na hlavu hnědá nebo černá koženka? Co jsem zkoumal Mk.I na netu, tak každý to má zpracováno jinak. Je to tak že se to řídilo dle časového období nebo co bylo zrovna "skladem" k montáži do stroje? Předpokládám že ani v restaurovaných kusech to nemusí odpovídat. A např. Tamiya to má v návodu - sedačka zelená, polstrování a opěrka černá.

Další věc je páčidlo ve výklopných dvířkách. Hodně modelářů ho i u Mk.I ztvárňuje červeně, ale co jsem koukal na dobové černobílé fotografie, tak se mi zdá světlé jako jsou dvířka, možná i více. Snad bílé/stříbrné. Ale těžko se pořádná fotka najde.

Předem děkuji za pomoc a pokud se to tady už řešilo, omlouvám se zdvojení.
"Kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat"!
2 poslední 1/48 / A6M2 Zero/ Spitfire Mk.I/
Uživatelský avatar
Jean
 
Příspěvky: 117
Registrován: 28 dub 2011, 17:38
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Milan Holzapfel » 09 dub 2013, 11:22

Sedačka "bakelit", kožený návlek - černou nic nezkazíš a hnědou taky, páčidlo interiérová barva nebo kov. Červená rozhodně ne.
"Myslel jsem, že blbě vidím a .. doktor mi to potvrdil. Teď už v klidu stavím tak jak vidím!"
Rozestavěno (některý už dlóóuho): čs. Spitfire LF Mk.IXe 1/32 , Bloch MB 152C.1, 1/32, P-51D Mustang, 1/32 - Dragon
Uživatelský avatar
Milan Holzapfel
 
Příspěvky: 5413
Registrován: 28 zář 2006, 20:30
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Randalf » 09 dub 2013, 11:33

Bakelitové sedačky se začaly montovat cca od poloviny roku 1940, podle některých pramenů od 1940-05-14. měly být montovány už dříve, ale měli problémy s praskáním materiálu.
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8601
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Jean » 09 dub 2013, 13:42

výborně, díky oběma za info.
"Kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat"!
2 poslední 1/48 / A6M2 Zero/ Spitfire Mk.I/
Uživatelský avatar
Jean
 
Příspěvky: 117
Registrován: 28 dub 2011, 17:38
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Martin V. » 12 dub 2013, 10:55

Randalf píše:Kolegové, nemáte někdo povědomost, lépe přímo foto nebo schéma, jak vypadal Spit IX IDF se sériovým číslem 2042? Mělo by se jednat o naši SL633 konvertovanou na FR IX. Díky.


Souhlasím s panem Studeným, že nějaké zdroje jsou v publikaci Sp Mk.IX in the Israeli Air Force Service 1948 - 56. Jen bych ještě doplnil článek v časopisu Flypast z ledna 2008, který se věnuje identifikaci tohoto stroje.
Dále bych rád upozornil, že se s vývody zdejších badatelů neztotožňuji a jsou zde dle mne "postaveny" na jediném nevěrohodném údaji. Ale to je na delším povídání.
Spitfire 2042 prošel v historii IAF několika jednotkami a také barevnou úpravou, které nejsou podrobně zdokumentovány! (začínal, jako všechny ostatní, u 101.)
Zde je třeba zdůraznit, že v tomto směru nám jsou izraelští badatelé mnoho "dlužni". A to, co publikováno bylo, není z izraelských zdrojů a je plné chyb.
Neexistuje například důvěryhodně doložen systém zbarvení a označování, apod. Jak se zdá, letouny u 101. squadrony používaly i jiný systém "volacích kódů" (minimálně u letounů z tzv. Velvety I a II) něž později u 105. nebo 107. Sq. Takže "volací kód" u 101. Sq. je velkým otazníkem. Později u 105. (byl již jiný systém) používal číslo 42.
Návrhy na spolupráci při identifikaci "našich" Spitfirů v Izraeeli nebyly vyslyšeny (nebyl zájem)
Martin V.
 
Příspěvky: 13
Registrován: 07 dub 2013, 08:44
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Petr Bunda » 13 dub 2013, 10:35

Natrefil jsem na podle mě zajímavé fotky, tak se s nimi podělím.
Přílohy
Spitfire_91sq_DL-K_RM687_Brunhilde.jpg
Někdy se chybně uvádí, že noseart Brunhilde měl RB188.
Spitfire_34847-1.jpg
No. 602 squadron
Spitfire_JE-J_Eindhoven.jpg
Pro mě raritní záběr na Spita JEJ.
Petr Bunda
 
Příspěvky: 2139
Registrován: 30 kvě 2006, 19:58
Bydliště: Kaznějov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Krechi » 13 dub 2013, 20:19

Tak tahle Johnsonova JE-J je teda težká raritka, protože se s největší pravděpodobností jedná o nějakou třetí IX kterou létal v letech 1944-45. Písmena JE-J mají jiný tvar než měla MK392 JE-J a MK329 JE-J jr. . A podle fotky má tenhle Spit novou špičatou směrovku... Parádní ulovek! :-)
Krechi
 
Příspěvky: 50
Registrován: 12 říj 2006, 16:04
Bydliště: Czech Republic , Plzen
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Petr Bunda » 13 dub 2013, 22:35

Krechi píše:Tak tahle Johnsonova JE-J je teda težká raritka, protože se s největší pravděpodobností jedná o nějakou třetí IX kterou létal. Písmena JE-J mají jiný tvar než měla MK392 JE-J a MK329 JE-J jr. . A podle fotky má tenhle Spit novou špičatou směrovku... Parádní ulovek! :-)


Fotka se objevila na netu nedávno. :D Podle popisu se jedná o Spitfire používaný v operaci Market Garden. V zápisníku mechanika je k 3.8.1944 napsáno: Our oldest aircraft belongs to Wing Commander Johnny Johnson R.A.F. who has flown it for all his victories and it doesn’t carry his squadron letter but his own initials JEJ.
EN398? V seznamech Spitfirů je pro řešené období uvedeno: AST(Air Service Training) 83GSU (Group Support Unit) 23-3-44 Scottish Aviation 22-8-44 - nemám informace, jestli by to mohlo odpovídat
NH380? Ten byl relativně nový, dodaný v červnu 44, 411. peruť ho dostala až v říjnu.
NH382? Není vůbec v seznamech jako vyrobený, ale wiki ho uvádí mezi stroji s dosaženým sestřelem.
Petr Bunda
 
Příspěvky: 2139
Registrován: 30 kvě 2006, 19:58
Bydliště: Kaznějov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Krechi » 14 dub 2013, 00:15

Je to z týhle stránky http://rcaf403squadron.wordpress.com/20 ... -take-two/

Market Garden ? se mi moc nezdá, v tý době ( září 44 ) by měl mít Sky pruh a vespod invazní pruhy. Chybějící sky pruh téhle JE-J dává datum po 1.1.1945 ...
EN398 - no nevím, to by byla velká náhoda :-)
NH380 - tady je to trochu zamotané : Dle knihy Aces High viz její přepis na webu http://www.cieldegloire.com/002_raf_johnson_j_e.php ji měl Johnson letět 30.6.44 , ale dle knihy Spitfire Canadian vol.1 to byl NH320 s kody 9G-W což byla osobní mašina velitele 441SQ Tommyho Brannagana a Johnson ji měl 30.6.44 vypůjčenou a dosáhl na ní 33 sestřelu čímž se posunul na 1 místo nejůspěšnějších pilotů RAF před A.G. Malana.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

NH382 to co píše wiki je blbost, bude to určitě nějaký překlep. Přesný seznam Johnsonovo sestřelů a jeho letadel je zde : http://www.cieldegloire.com/002_raf_johnson_j_e.php
Krechi
 
Příspěvky: 50
Registrován: 12 říj 2006, 16:04
Bydliště: Czech Republic , Plzen
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Petr Bunda » 14 dub 2013, 09:32

Taky se mi Market Garden nezdá, přebarvený sky pruh na dané období prostě nesedí. Popisku na fotku mohl napsat ten mechanik až po válce, kdy se mu období spletlo. Hůř se vysvětlí zápis v deníku, jestli ho tedy nepsal s dlouhým odstupem. :)
Při předpokladu vzniku fotky až v roce 1945 by se mohlo jednat o stroj No.127 wingu, třeba šlo o jakousi náhradu za MK392.
A díky za odkaz, nemohl jsem objevit nějaký hodnověrný zdroj o sestřelech .
Petr Bunda
 
Příspěvky: 2139
Registrován: 30 kvě 2006, 19:58
Bydliště: Kaznějov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Krechi » 14 dub 2013, 11:03

Podle mě se jedná o poválečnou osobní IXE nebo XVI kdy Johnson velel od září 45 do března 46 124 wingu právě v Eindhovenu, viz http://www.rafweb.org/Biographies/Johnson_JE.htm .
Naposledy upravil Krechi dne 14 dub 2013, 11:58, celkově upraveno 1
Krechi
 
Příspěvky: 50
Registrován: 12 říj 2006, 16:04
Bydliště: Czech Republic , Plzen
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Petr Bunda » 14 dub 2013, 11:17

Nelítal Johnson náhodou na konci války a po ní na Mk.XIV? Nejsem znalec Johnsona, ale myslel jsem, že tomu tak bylo.
Tahle tajemná IX mi přijde odrbaná na velitelskou poválečnou mašinu, ale je to jen pocit, realita mohla být jiná.
Petr Bunda
 
Příspěvky: 2139
Registrován: 30 kvě 2006, 19:58
Bydliště: Kaznějov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Krechi » 14 dub 2013, 11:44

Ano, létal dvě Mk.XIV u 125 wingu, válečnou MV268 a poválečnou MV257.

Zase nějak odrbanej mi ten Spit nepřijde, spíš kvalita fotky :-)
Krechi
 
Příspěvky: 50
Registrován: 12 říj 2006, 16:04
Bydliště: Czech Republic , Plzen
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod Randalf » 14 dub 2013, 12:53

Vmísím se dotazem na ruskou spárku IX UTI - měla zkrácené křídlo a bylo typ c nebo e?
Naposledy upravil Randalf dne 14 dub 2013, 16:08, celkově upraveno 1
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8601
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire ! (Vše o Spitfiru)

Příspěvekod FiSe » 14 dub 2013, 14:39

Petr Bunda píše: Popisku na fotku mohl napsat ten mechanik až po válce, kdy se mu období spletlo. Hůř se vysvětlí zápis v deníku, jestli ho tedy nepsal s dlouhým odstupem. :)
....


My jsme na podobny neshody narazili, kdyz jsem se pitvali ve Spitech na kterych letal B. Finucane. Nakonec to dopadlo tak, ze jsme nekde vysmejdili, ze jeho zapisky v letovem deniku byly psany az po nekolika dnech a ne vzdy cislo era souhlasi se zapisem v hlaseni. Coz znamena, ze se je neda brat do pismene jako gospel.
Hoch Habsburg
Uživatelský avatar
FiSe
 
Příspěvky: 2843
Registrován: 08 črc 2008, 13:39
Bydliště: za vodou
  • WWW
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 2353 • Stránka 66 z 157 • 1 ... 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69 ... 157

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 11 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY