


Stručná historie:
Koncem roku 1916 bylo na zadání Idflieg vyvinuto pro pozorovací balóny kamuflážní schéma, sestávající ze čtyř až šestiúhelníků pěti různých barev. Látka nesla označení Ballonstoff. Protože ruční barvení bylo vysoce časově náročné, bylo zvoleno tovární zpracování látky potiskem. Pro vynikající vlastnosti bylo potisknuté plátno ( počátkem 1917, první hotová letadla v dubnu 1917 ) pod názvem Fünffarbigen Bluntfarbenaufdruck zavedeno do sériové výroby letadel. Pětibarevné schéma ve vysoce tmavých barvách - Nachtstoff bylo přijato pro noční operace.
Krátce nato firma Halberstädter Flugzeug Werke vyvinula čtyřbarevné kamuflážní schéma ze čtyř až šestiúhelníků. Pro rovněž vynikající vlastnosti a levnější výrobu bylo i toto schéma Idfliegem přijato a plátno pod názvem Vierfarbigen Bluntfarbenaufdruck bylo rovněž zavedeno do masové letecké výroby.
Později se pro tato schémata ujalo označení Fünffarbiger a Vierfarbiger Flugzeugstoff.
Pro námořní letadla bylo schéma dále zjednodušeno na šestiúhelníkovou trojbarevnou kamufláž Marinestoff.
Základ této šestiúhelníkové kamufláže převzala K.u.K. Luftfahrtruppe a pro svá letadla zavedla ( v listopadu 1917) Tarnstoff - tříbarevný ( ve dvou variantách ) pro trupy letadel ( tmavší varianta byla používána i pro křídla ) a čtyřbarevný pro křídla.
Když spojenci popisovali novou kamufláž, přirovnali ji k různobarevným pastilkám proti kašli ( měly rhombický tvar ) a vzniklo tak později obecně ( i Němci ) přijaté označení Lozenge ( výslovnost LOZENdŽ ). Lozenge pak bylo vedoucím kamuflážním schématem německých a řady rakousko-uherských letadel do konce Války.
Naposledy upravil Vilem dne 23 lis 2012, 11:31, celkově upraveno 5