Je to verze s "krátkým" trupem, protože ty se dělaly seriově. S "dlouhým" byly postavené jen čtyři, ale měly ve všech směrech horší ovladatelnost. Jednotka letounu na fotce je pravděpodobně Kampfgeswader "Sachsenberk" ve Wainodenu.. Může to být například tento stroj..
Přílohy
Naposledy upravil zdesko dne 22 říj 2012, 09:41, celkově upraveno 1
Co se týká zbarvení Junkersů D.I, tak tam platí asi tentýž zmatek jako u bitevních J.I Podle mého názoru by ale schéma letounu 5166/18 mohlo být dobře, vzhledem k roku výroby. Nicméně pan Balous, který kreslil D.I o něco dříve pro LaK, to pojal takto..(letoun 5185/18), to je ale letoun testovaný v Adleshofu..ve slovním doprovodu k této kamufláži se píše, že "byla vyvinutá pro tento typ"..
Na výkrese Charlese Grahama je ale naznačené takovéhle barevné schéma.. Trupy ale byly zcela určitě také natřené "flekatě".. Jestli ale některé nesly jen hnědý nátěr, posuď sám.. Třeba tenhle stroj..?
..Junkersy u "Sachsenberga" byly "late-nejlatovatější"...protože to bylo 15 letounů ze série 40-ti strojů vyrobených mezi červnem 1918 a únorem 1919. Je ale také pravda, že na začátku téhle série, kterou Idflieg objednal až v srpnu 1918 byly postavené i čtyři jakési "dlouhé" verze. Jeden jakýsi "dlouhý" stroj se zúčastnil i třetí soutěže o stíhačky v říjnu 1918. Co se týká rozdělení na "early" a "late", tak to může jedině spočívat v tom, že typ D.I je sériová verze prototypů J.9..a je to typ "late". Letouny (prototypy) s označením J.9 jsou pak typ "early"... Typy J.9 byly ale vlastně už sériové verze prototypů J.7 Otázkou ale zůstává, co je vlastně ta v literatuře stále omýlaná "dlouhá verze". A kolik vlastně měřila.. Podle mě se splácává pátý přes devátý... Co se týká jednomístných Junkersů, tak existují pouze dvě základní délky. Krátká..to je délka 6,7m..ale ta se vztahuje jen k prototypům J.7..!! Druhý rozměr je "dlouhá délka" a to je 7,25m. Tahle délka se vztahuje k prototypům J.9 ale také k sériovým D.I..! Všechny sériové "Dé jedničky" byly tedy dlouhé 7,25m. Přesto o něco delší byly ještě letouny s alternativními motory. Prototyp s motorem BMW IIIa byl dlouhý 7,26m a prototyp s motorem Benz Bz IIIb byl dlouhý 7,28m. Žádný jiný rozměr, co se týká stíhaček Junkers typů J.7 a J.9 neexistuje. Jří Hornát v rubrice 14-18 (LaK) sice píše cosi o vylepšení letových vlastností labilních "dlouhých" Junkersů návratem ke "krátké" konstrukci, ale tohle tvrzení není ničím podložené.. Nejspíš jde tedy i zde o záměnu typů J.7 a J.9 Sečteno podtrženo..seriové letouny byly všechny s délkou 7,25m, tedy "dlouhé".. Jo a ta poslední várka 40-ti letounů byla postavená dvěma firmama. 27 kusů dodal samotný Junkers a 13 strojů dodala firma Junkers-Fokker Werke AG. A tak je možné, že existovala dvě odlišná schémata zbarvení..
..i tohle rozkreslení je zavádějící. Správně by mělo být popsáno podle červené opravy...(ale nepřepočítával jsem nakreslené délky v měřítku, takže nevím jaké délky by vyšly při přepočtu bokorysů na 1:1)..nicméně sériové "Dé jedničky" byly prostě ty delší "Jé-devítky".. Protože je ale ten "delší" bokorys skoro stejně dlouhej jako Cl.I a ten byl dlouhej 7,9m..tak tenhle bokorys bude asi naprosto nesmyslný, protože tenhle rozměr pro jednomístný stroj není nikde dohledatelný..!! Jen ho (dlouhej stroj) prostě občas někdy někdo zmíní slovně..(viz například J. Hornát)
Otázkou zůstává, jestli tedy existovala také "krátká" J.9..? Jo existovala, ale je zapojená do galimatyáše o "Dé jedničkách" jako vzor krátkých. Kromě tohoto prototypu (bez sériového čísla) ale na žádných jiných fotkách takhle krátký letoun nefiguruje..(i když popisky všelikých fotek SUVERÉNĚ "předkládají" tu dlouhou, tu krátkou verzi..) Spíš bych tento letoun viděl jako jeden z prvních prototypů, vycházejících ještě z typu J.7..
Ve Windsocku se dokonce píše, že některé již rozestavěné stroje s delšími trupy se ještě před dokončením patrně zkracovaly... zřejmě podle použitého motoru nebo podle aktuálních zkoušek, nevím...