Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia B.122-B.422

Odeslat odpověď
Příspěvků: 184 • Stránka 2 z 13 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 13
  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zdesko » 15 led 2012, 22:36

zbyna píše:Zdravím pánové, jen připomenu starší diskuzi, pan Studený tam podrobně popisuje životopis B-122.2/Ba-122.2
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=56588&st=0&sk=t&sd=a



..no ale protože tam tvrdí, že spolehlivý rozlišovací znak mezi Aviemi B/ Aviemi Ba je horní křídlo, tak je třeba hovořit o těchto letounech dále, protože například letoun OK-VIL toto tvrzení popírá (viz foto výše) a proto není na škodu tato krásná éra proprat "z gruntu". A kvůli tomu jsem založil tento chlívek.. :wink:
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod robes12 » 16 led 2012, 00:16

No na to jsem úplně zapomněl... však on nám se Jozef zase vletí a udělá ordnung :grin: ...
Pozor nepsal jsem OK-AVE ale OK-AVI měla ten Pollux..ta OK-AWA je 122.8 , měla na horním křídle a výškovkách olympijské kruhy a byla ztracena při srážce s Ba.122.14 v r.37. Motor na fotce je RK.17 ale má takový ehm.. masívní sběrač výfukových plynů.. :-D stejný měla i 122.7 .

zbyna píše:Zdravím pánové, jen připomenu starší diskuzi, pan Studený tam podrobně popisuje životopis B-122.2/Ba-122.2
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=1&t=56588&st=0&sk=t&sd=a

Naposledy upravil robes12 dne 16 led 2012, 00:29, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
robes12
 
Příspěvky: 343
Registrován: 02 led 2009, 18:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zdesko » 16 led 2012, 00:22

..jejda..! #-o To je pravda, psal jsi "AVI"..taky už z toho blbnu.. :oops:
Naposledy upravil zdesko dne 16 led 2012, 02:09, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zdesko » 16 led 2012, 02:08

Pokud se nemýlím, tak by ten zběrač na RK-17 měl vypadat takto..
Přílohy
Avia 122_02 (Oldrih Kosar).jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zdesko » 16 led 2012, 02:59

V rámci toho, aby se nemuselo pořád překlikávat k perfektnímu výpisu o prvních B.122/Ba.122, Josefa Studeného, dovolil jsem si ho zkopírovat sem. Díky tomuto rozpisu mám alespoň trochu v těch prvních kusech jasno.. :arrow:
Přílohy
Avie-data-Josef Studený.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod robes12 » 16 led 2012, 09:45

Ano to je ten sběrač...to letadlo..asi ne.. vypadá to na první pohled jako by pilot Košař jen odešel. Ale ten předek má tmavě-červený nátěr, pruhy na trupu a označení BA.122.8 . Takže by nový stroj před zkrášlením ?? Jenže má jinou vrtuli. Pak asi 122.7... ale ta ty barevné doplňky měla taky.. :-D
Jedna nová fotka OK-AVI se nedávno objevila.


zdesko píše:Pokud se nemýlím, tak by ten zběrač na RK-17 měl vypadat takto..

Přílohy
Ba.122.8m.jpg
Ba.122.1 OK-AVI.jpg
Uživatelský avatar
robes12
 
Příspěvky: 343
Registrován: 02 led 2009, 18:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod Pavel Klouček » 16 led 2012, 18:31

Tak abych zdeskovi doplnil jeho první příspěvek, AVE byl v původní podobě opravdu značen B122.2, viz foto.
Přílohy
22.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7447
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zdesko » 16 led 2012, 23:18

našel jsem na netu ještě tohle povídání o OH 1936. Nás zajímá povídání o letadlech. Podle tohoto by měly do německa odletět čtyři Avie.. :-k Zajímavé je i povídání o "hvězdicovém" letu o kterém jsem dosud neslyšel.. :arrow:
Přílohy
OH-1936.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zdesko » 16 led 2012, 23:28

A ještě k té "původní" :?: startovní listině..: Kam vlastně startuje tahle trojice..? Napadá mě, jestli by to nemohla být trojce, která v září r.1936 absolvovala turné po SSSR..? Ví se, která letadla to rusko absolvovala..?
Přílohy
OK-AVE+OK-VIL+OK-VIM.jpg
kunstflug1936.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod robes12 » 16 led 2012, 23:43

Myslím že je to z Armádního leteckého dne v r. 36..ale nejsem si úplně jistý..přes historii jsou jiní :-D ale je z té akce dost fotek. A většinou jsou v pozadí ještě další letadla. Z toho výletu do Sojuzu je pár fotek a reportáž buď v tehdejším Letectví nebo i v Walter Bulletinu.. psalo se tam i návštěvě té soviet delegace u nás a prohlídce továrny. To je ale na delší hledání.. Na fotkách z Rangsdorfu jsou jen tři..možná byla i záložní.
Přílohy
OK-VIM barvy.jpg
Uživatelský avatar
robes12
 
Příspěvky: 343
Registrován: 02 led 2009, 18:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zdesko » 17 led 2012, 16:26

..tak mi pořád nedá spát ta "jednička" tedy OK-AVI.. :-k Pokud jsem prolezl všechno, co se o ní dalo sehnat, tak jsem dospěl k názoru, že se z ní typ Ba-122 prostě nikdy nestal.. :?: :-k Poslední zmíňka o její existenci je "robesovo" tvrzení, že jí vidí na foktách z OH v Berlíně..Ty jsem zatím neviděl.. :cry: a tak nevím v jaké je tam vlastně podobě. Jedno je jisté, ač vznikla takříkajíc zároveň s "dvojkou" (OK-AVE), byla to právě dvojka, z které se nakonec klubaly další a další typy. Jednička zůstala se svým vzhledem samojediná a tím pádem nezaměnitelná. Mám na mysli hlavně tu její jednu jedinou stupačku posunutou více dopředu. A možná, že i kokpit je malinko vepředějc..(ale to může být jen klam, zatím jsem to neměřil..) Dvojka a všechny ostatní B-x22/Ba-122 měly ty stupačky na boku dvě a posunuté více dozadu.. Jak vlastně OK-AVI tedy skončila..? Je Berlín opravdu poslední zmíňka o jejím leteckém životě..? Jo, a nepřemejšleli jste někdy někdo o tom, že ty dvě první akrobatky nebyly na počátku krémové, ale stříbrné..? Plus dekorace, samozřejmě..
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod Pavel Klouček » 17 led 2012, 19:17

Ještě jedna podoba AVE z alba MLL pro děti
Přílohy
AVE.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7447
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zdesko » 18 led 2012, 00:45

SPEKULACE.: Pořád dumám nad údaji, které se tu pozbíraly a vážou se k OK-AVI.. :-k Vzhledem k existující fotce OK-AVI na OH v Berlíně nemá cenu pochybovat o tom, že tam byla. Ale k dispozici jsou i další údaje..: Němeček píše v "Československých letadlech" o "berlínských" letadlech toto.: "...naši akrobaté se vypravili do Berlína tři, všichni na zdokonalených Ba-122. Letoun OK-VIO, v.č.5 měl motor Castor II-A se zdokonaleným karburátorem, stroje OK-AWA (č.8 ) a OK-AWE (č.7) dostaly nové výkonné motory Avia RK-17 (350/385k).." Tedy o OK-AVI se nezmiňuje. Když toto Němečkovo tvrzení porovnáme s článkem z netu, kde je napsáno, že všichni tři soutěžní piloti měli k dispozici stroje Ba-122. Tak v tomto se obě povídání shodují. Článek z netu ale zmiňuje ještě jeden letoun..náhradní..a ten je pojmenován jako B-122. A tady vidím shodu s robesovou fotografií.. :-k Kolik asi mohlo být v létě 1936 ještě Avií B-122..??? Fotograficky jsou zdokumentované zatím jen tři..: Jednička(OK-AVI), dvojka (OK-AVE) a trojka (později OK-VIL, ale to už jako Ba-122). OK-AVE i OK-VIL v tom třicátýmšestým roce byly určitě už Bé-Áčka..a tak zůstává jen OK-AVI. Už výše jsem vzpomínal, že fotku, kde by byla zdokumentovaná jak Bé-Áčko jsem zatím neviděl.. Takže podle toho článku na netu by to měla být právě ona, která byla v Berlíně jako náhradní.. :-k Což nevylučuje, aby nezapózovala spolu se svými soutěžními sestřičkami. A, že u nich nestojí OK-VIO..? Ta může klidně zrovna trénovat ve vzduchu... Máte tedy někdo nějaké doplňující údaje..? Mě se prostě nezdá, že by tam OK-AVI byla jako plnokrevník, když vzhledem k následnému variabilnímu rozvoji ostatních Béček a Bé-Áček se jeví jako "nepovedená"..její vzhled už nenesla ani "dvojka" a ani žádný další stroj... :-k
Přílohy
OH-1936.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod zbyna » 18 led 2012, 16:13

zdesko píše:Kam vlastně startuje tahle trojice..?

Měla by to být Plzeň 1936, viz http://akletkov.cz/foto/album/Ab_37.htm nebo http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=46526

Pro zajímavost jeden snímek, Paříž 1934 OK-AVI třetí v řadě. Přes horší kvalitu je vidět úzká směrovka s emblémem pejska.
Vincennes1934.jpg


Kniha Králové vzduchu píše o pěti akrobatech v Berlíně: AWA, AWE, VIO + náhradní AVE, AVI. Přiloženou tabulku jsem si udělal podle zmíněné knihy. Motory jsou pouze ty první namontované.

tab122.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia B.122-B.422

Příspěvekod Josef Studený » 18 led 2012, 18:28

Chlapci, chlapci, jen vás člověk chvíli přestane kontrolovat a už křečujete. Podle mne neexistuje téma z prvorepublikového letectví, které by bylo tak nepřehledné a komplikované jako právě toto. Neskutečná změť motorů, vrtulí /vč.trojlistých/, ocasních ploch atd., o barvách ani nemluvě, všechno často mixované v neuvěřitelně krátké době. „Pětistovky“ jsou proti tomu procházka sice rozlehlým, ale hezky zarovnaným růžovým sadem. Nahrnuli jste tady hromadu otázek /zejména zdesko je tématem zjevně traumatizován/, jen odpovědi jaksi chybí. Je to všechno poněkud předčasné. Předpokládám, že na řadu vašich otázek odpoví připravovaná publikace jednoho renomovaného vydavatelství od ještě renomovanějšího autora. Rád bych chtěl věřit, že na všechny, ale na základě zkušeností se mi už nějak té víry nedostává.
K některým problémům:
V knize letů továrny Avia se poprvé objevuje označení BA u stroje BA-122.3 /přitom ale snímek ještě před přidělením civilního označení OK-VIL jej jednoznačně zachycuje s označením jen B.122.3, takže – babo, raď!/ a to od samého počátku, tedy od jeho prvního letu – zálet Košař 11.9.1935 /motor Castor č.19, vrtule Avia 1929/. Poněkud záhadná je poznámka u tohoto stroje z 18.9.1935 - „nosný systém z letounu B-122.2“ /aspoň má zdesko o čem přemýšlet/. Všechny další stroje jsou už rovněž označované BA, z toho BA-122.4 zálet Košař 13.9.1935 /motor Castor 15, vrtule Avia 1931/, u něj se pak 25.11.1935 objevuje poznámka „nová směrovka, nová kýlová plocha“ /původně tedy malá, resp. střední velikost?/. Nevím, jak vypadal BA-122.5 - zálet Košař 16.11.1935 /motor Castor 55A, vrtule Avia 1930/ když šel z výroby, tedy jestli už byl v definitivní podobě BA nebo na ni byl následně přestavěn, ale BA-122.6 – zálet Dalecký 18.4.1936 /motor Castor 54, vrtule Avia 2091/, určený pro kpt. Malého /OK-MAL/ definitivní podobu BA přímo z výroby už měl. Všechny další stroje samozřejmě také a předchozí na ni byly následně všechny přestavěné. Bez výjimky, tedy i B-122.1 /zdesko – vč.stupaček!/. Takže – BA-122.1 – zálet po přestavbě Košař 28.4.1936 /motor Pollux č.1, vrtule Avia 1896/, kontrolní a verifikační let za přejímací komisi MNO kpt.Sklenář a mjr. Ambruš – předáno. Co bylo rozhodující pro označení BA /když jej nese i pár strojů bez širokého ocasu a jen se dvěma křidélky, což dostaly až následně/, se můžeme bez dalších podkladů jen dohadovat. Možná to byla úprava palivové a olejové instalace zajišťující řádný chod motoru ve všech letových režimech vč. delších letů na zádech /to byla věc, na kterou si Ambuš už v roce 1934 stěžoval/. Ale to je opravdu jen dohad, který nemusí odpovídat pravdě.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 184 • Stránka 2 z 13 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 13

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY