Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Stavby
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Fokker E-2 1/48 Eduard

Odeslat odpověď
Příspěvků: 10 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod TomM-Dr1 » 04 led 2012, 16:34

Ahoj,

tak už to píšu podruhý, snad mi to zase nezmizí ... :evil:

Stavím tohoto krásného "otce" stíhacích letadel, líbí se mi barvy Udeta.

Už 2!! týdny sochám na kabině.... (jsem někde mezi zoufalstvím a apatií)... návrat k modelařině po 15-ti letech

Když jsem viděl vaše krásný výtvory, tak jsem se nechal unést nadšením .. že udělám celou konstrukci trupu v kabině, očka v rozích, příčky na podlaze, výplety ....
tak jsem odbrousiů pozitivní rytí a...už nebylo cesty zpět :oops:

Takle to teď vypadá:

CIMG2343.JPG
konstrukce rámu

CIMG2346.JPG

CIMG2347.JPG

CIMG2357.JPG
kabina "na sucho"

CIMG2359.JPG


Měl bych pár otázek ke skutečnému letadlu:
1) sedačka - dřevěná? duralová? proutěná? na fotkách z muzea je jen její rám z trubek....
2) podlaha v kabině - na některých fotkách to vypadá jako že je tam navíc podlážka nad spodním výpletem splývající s tloušťkou trubek - byla, nebyla? (v muzeu není)
3) kryty motoru -Edíci udávají vlevo oblý, vpravo haranatý - dle verze -ALE nebyly na bou stranách vždy stejné?
4) stěna za sedačkou - byla vždy? (pak tam nebude vidět - tak proč tolik práce s interiérem?! )
5) křídla - na modelu jsou nad portama vystouplé hranaté profily - jako lišty - na fotkách z muzea je možná něco podobnýho - ale v barvě letadla - nechat nebo zabrousit aby to dělalo klasický plátěný porty?
6) trup - na modelu je pozitivní "rytí" rámu - to asi přebrousit - bylo tam snad zvrchu jen napnutý plátno a v rozích kování...?
7) hrdlo nádrže za kabinou - proč ho Udet neměl? a kde ho měl?
8) destička v kabině - co to je? na pravé stěně v levém horním rohu konstrukce pod vlezem do kabiny - vypadá to jako ta kapsa co měli němci např v Dr-1...?

A k modelu:
mám problém - trup je za motorem užší asi o 1 mm než překryt kabiny - asi mírná deformace modelu. Jak to srovnat? rozepřít a zahřát (a nezmenší se mi tato partye při zahřátí? nebo nalepit 1 jednu stranu, pak rozepřít a nalepit tu 2? (ale to už tam musí být vložená celá výbava kabiny...)?

CIMG2362.JPG
užší trup :-(


A jestli ještě můžu - jak barvíte pozitivní rytí? (např. šití potahu?) molitanem? suchým štětcem, nebo i maskujete maskolem?

Dík za rady

Tomáš
TomM-Dr1
 
Příspěvky: 11
Registrován: 17 pro 2011, 17:33
Bydliště: Praha 4
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 04 led 2012, 17:17

Pro začátek bych doporučil trošičku víc zaostřit fotky. Raději jich udělat víc v různých režimech a pak vybrat tu nejostřejší (tak to dělám já)

Sedačka u Fokkeru řady E byla tuším kovová. Ja je natírám na černo, protože myslím, že dostaly ochraný nátěr

Podlahu tyto letadla neměly. Pod kostrou trupu byl již pouze materiál plech/plátno, který kryl toto místo zvenčí. Na fotkách je ale vidět, byla pod knyplem instalována dřevěná podlážka.

Kryt za motorem se lišil dle verzi. verze EI a EIII měla kryt kulatý, zatímco EII kryt hranatý. Na obou stranách ale vždy stejný

Za sedačkou přepážka nebyla. Za sedačkou byla instalovaná palivová nádrž (verze EIII) jejiž hrdlo bylo právě za kabinou. Je docela možné že u verze EII byla nádrž jinde (hranaté kryty za motorem) proto není u Udetova stroje vidět kryt hrdla nádrže za kabinou. Jeho Fokker nemá ani charakteristický kompas na horní straně křídla (verze EIII). To může znamenat že se jedná o verzi E I nebo E II.

Pozitivni rytí bych na trupu nechal. Kryty na předku se překrývaly takže vytvářely charakteristický schod. Co se kování týče na fotkách je vidět u posledních 3 žeber na trupu a je vždy natřeno nejspíš černou a většíno i označeno popiskou Hier unterschutzen - zde podepřít. Aby se vidělo, kde letadlo podepřít.

Destička by mohla být kapsa na mapy. Fokker E I-EIII měl místo palubní desky zadní stranu nábojové schránky na které byly jakési klipsy, kam si pilot mohl tu či onu mapu připnout. Myslím ale, že vozil vždy jen jednu pro ten či onen úsek fronty.

Při pohledu na trup zepředu to vypadá že se plast skorutil při vytahování z formy. Buď zkusit tuto část nahřát pod horkou vodou a pokusit se toto narovnat. Postupovat pomalu a raději vícekrát, ať se trup nezlomí. Pokud nepujde vlepit do předku kus plastu jako rozporu, která bude držet trup správně

Doporučuji publikci Foker Eindecker in action Nr.158 je tam spousta krásných fotografii. Moc pomohou při stravbě
Přílohy
EIIITailPort.jpg
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3394
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod TomM-Dr1 » 04 led 2012, 17:35

Ahoj Vlasto,

díky za info. Je to zajímavý.

Jak ty "lišty" na křídlech?

Jo a jak udělat ten "flekatej" plech - asi jak to ručně vyklepávali...

Díky

Tomáš
Přílohy
EIIISIDE.jpg
EIIIpilot.jpg
TomM-Dr1
 
Příspěvky: 11
Registrován: 17 pro 2011, 17:33
Bydliště: Praha 4
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 04 led 2012, 17:44

Co se plechu týče, tady je postup kudy jsem se ubíral já.

viewtopic.php?f=510&t=44226&start=15

ale už tady na modelforu bylo pár modelů co ty moje zkrátka zmačkali a hodili do koše :lol:

třeba tady:

viewtopic.php?f=6&t=61608
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3394
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod Sláva Vaňous » 05 led 2012, 18:48

A k modelu:
mám problém - trup je za motorem užší asi o 1 mm než překryt kabiny - asi mírná deformace modelu. Jak to srovnat? rozepřít a zahřát (a nezmenší se mi tato partye při zahřátí? nebo nalepit 1 jednu stranu, pak rozepřít a nalepit tu 2? (ale to už tam musí být vložená celá výbava kabiny...)?

Ten trup se tu vepředu nahoře hrozně svírá, musíš ho rozepřít na šířku překrytu. Doufám, že jsis před slepením odskoušel, že tam ta sestava konstrukce vleze.
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod TomM-Dr1 » 05 led 2012, 20:04

Před slepením to tam po úpravách nakonec šlo poměrně zvolna.... teď je to dost naknap....

Chtěl bych to srovnad před vlepením vitřku. Zkusím horkovzdušnou pistoli, dá se s ní dobře regulovat teplo. Snad se to nesrazí.

Trup je zatmelenej a jdu brousit. Chtěl bych ho nalakovat do látna dokud je prázdnej, pak vlepit interiér a nakonec dodělat překryt co je hliníkovej.
Bojím se, že při broušení a lakování bych si nastříkal do kabiny... a to by mě po ěch útrapách asi fakt kleplo.. :-)

T.
TomM-Dr1
 
Příspěvky: 11
Registrován: 17 pro 2011, 17:33
Bydliště: Praha 4
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod Sláva Vaňous » 06 led 2012, 21:11

TomM-Dr1 píše: Zkusím horkovzdušnou pistoli, dá se s ní dobře regulovat teplo. Snad se to nesrazí.

Trup je zatmelenej a jdu brousit. Chtěl bych ho nalakovat do látna dokud je prázdnej, pak vlepit interiér a nakonec dodělat překryt co je hliníkovej.
Bojím se, že při broušení a lakování bych si nastříkal do kabiny... a to by mě po ěch útrapách asi fakt kleplo.. :-)

T.

Proboha, zadrž... žádnou horkovzdušnou pistoli !!!
Dej si uvařit vodu, poté ji na chvilku odstav, teplota klesne k devadeáti stupňům. Ponoř do ní předek trupu, nech ho tam chvilku prohřát a v prstech ho srovnáš. Přesně takhle například srovnáš i prohlé křídlo.

S tim trupem si to rozmysli, ten postup, cojsi nqastínil, není ideální. Nejdřív trup zkompletuj i s interiérem, pak interiér zamaskuj, trup vytmel a přebruš, nasurfejsruj, přebruš a pak nastříkej.

Jinak sis pro začátek vybral model, který se Edíkům opravdu moc nepovedl. Považuju ho za jejich nejhorší model z poslední doby . Rozestavěl jsem ho a odložil. Trup špatně lícuje, musel jsem ho taky jako ty srovnávat. Když trup zabrousíš, přijdeš o vnější detaily atd atd. Nedostatečné ukotvení křídel a snaha modelu je svěšovat dolů je další samostatnou kapitolou!
Doporučuji ti radši si postavit Albatros II, III nebo OEFAG. Když Fokkera, tak VII, VIII, či Dr.I. Mám obavu, že se na tomto modelu tak vycukáš, že s ním sekneš a na modelařinu zanevřeš.
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod TomM-Dr1 » 09 led 2012, 12:56

Ahoj Slávo.

Díky za rady! (horkovzdušku vypínám).
Je to tak, už mi trochu cuká koutek.... :-)

Zrovna jsem si vytáhl Fokkery 1,7,8 a jdu je dělat najednou .... třeba kabiny - chci udělat výplety v rámu - už jsem úspěšně vyzkoušel provrtat trubky a protáhout niť - tak snad to půjde i "velkosériově" :-)

Rotační motory - je nějaká "finta" jak opravit žebrování válců když je forma přesazená?
Dělal jsem to ručně mikropilkou a skalpelem pod lupou na tom E-3 asi 3 hodiny .... že bych se na to těšil zase....?

Tomáš
TomM-Dr1
 
Příspěvky: 11
Registrován: 17 pro 2011, 17:33
Bydliště: Praha 4
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod Sláva Vaňous » 10 led 2012, 20:09

TomM-Dr1 píše:Ahoj Slávo.

Rotační motory - je nějaká "finta" jak opravit žebrování válců když je forma přesazená?
Dělal jsem to ručně mikropilkou a skalpelem pod lupou na tom E-3 asi 3 hodiny .... že bych se na to těšil zase....?

Tomáš


Finta je jednoduchá, zahodit !!!!!
osobně je nahrazuji odlévanými motory od Vectoru. Od té doby co jsem s nimi začal dělat, tak je používám. Teda kromě řadových, které jsou většinou ve stavebnicích v pohodě. Většina českých internetových obchodů je nabízí.

http://www.neomega-resin.com/vector/ww1.htm
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker E-2 1/48 Eduard

Příspěvekod Martin L » 11 led 2012, 20:41

Rotační motory - je nějaká "finta" jak opravit žebrování válců když je forma přesazená?
Dělal jsem to ručně mikropilkou a skalpelem pod lupou na tom E-3 asi 3 hodiny .... že bych se na to těšil zase....?


Supr to dělá samodomo Timi http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=71&t=47932 , taky jsem to zkoušel, asi 3 hodiny 4 válce a už rok to leží nedodělané v krabici, tak nejspíš kouknu po tom Vectoru...
Mnohé lidi nejvíc štve to, že se Ukrajinci rozhodli bránit a jsou v tom úspěšní, protože oni sami jsou zbabělci, kteří by se okamžitě vzdali. To, že jim nastavili zrcadlo Ukrajinci, které mnozí vnímali jako lidi druhé kategorie, navíc umocňuje jejich frustraci se sebe samých, kterou si kompenzují tím, že Ukrajince odsuzují za odvahu bránit se, protože jim připomíná jejich vlastní zbabělost...
Uživatelský avatar
Martin L
 
Příspěvky: 88
Registrován: 28 lis 2008, 14:42
Bydliště: Otice
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 10 • Stránka 1 z 1

Zpět na Stavby

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Petr_Sedlák a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY