Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avie BH-21

Odeslat odpověď
Příspěvků: 139 • Stránka 5 z 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10
  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod Jan_K » 25 pro 2011, 20:18

Překližku tipuji max. na 1,5-2mm.
Že jsou ty vánoce, přikládám bokorys ranné Avie BH-21, zpracovaný podle původních fotografií.
Doporučuji věnovat pozornost zejména motoru, všechny až dosud publikované výkresy mají totiž
špatně přední část trupu a tvar směrovky. Výkres je 1/24.

Pozdější verze se lišily zejména palivovým čerpadlem (výřezy v kapotě motoru, vynechány Venturiho
trubice exhaustoru Weymann), dlouhými výfuky(byla jinak dělená kapota, aby ji bylo možné sundat
bez demontáže výfuků), větrným štítkem, někdy byla použita podvozková kola z BH-33,
existují nejméně 2 druhy směrovek(odlišná náb. hrana), dva druhy nasávacího otvoru do karburátoru
(ranný kulatý a pozdější hranatý s kulatými rohy).

BH-21_early_bokorys.png

Hotovo:МиГ-3 ранний, 1/48, Trumpeter, Nieuport 11, 1/32, Special Hobby
Rozestavěno:Pfalz D.IIIa, 1/32, Wingnut Wings, P-47N, 1/32 Trumpeter
V plánu:Supermarine Spitfire 1/57
Uživatelský avatar
Jan_K
 
Příspěvky: 1484
Registrován: 24 dub 2008, 14:10
Bydliště: LKPL
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod blackrat » 25 pro 2011, 22:32

Tak to je naprostá špica. Nemáš prosímtě ještě výkres bez křídelních vzpěr, případně pohled ze předu? Dost se potýkám z konstrukcí vzpěr horního křídla, nějak jsem to zbastlil, ale asi ne úplně dobře..
blackrat
 
Příspěvky: 7
Registrován: 18 pro 2011, 12:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod Víťa Výmola » 25 pro 2011, 22:42

Dokážete někdo aspoň odhadnout, jakou barvu vlastně kokpit měl? A palubka?
BEZVÝHRADNĚ STOJÍM ZA IZRAELEM

Pracujte pečlivě, nespěchejte, dokonalý vzhled modelu záleží jen na Vás. :)

Na stole: Avro Vulcan (Airfix 1/72), Zlín Z-181 (KP 1/720, leccos dalšího v šuplíku
Letos dokončeno: SPAD 510 (Azur 1/72)
Mimo jiné dokončeno: I-16 (1/72, ICM), MiG-3 (1/72, Hobbyboss), P-51 Nooky Booky (1/72, Tamiya)
Uživatelský avatar
Víťa Výmola
 
Příspěvky: 4142
Registrován: 08 zář 2005, 12:57
Bydliště: Kdesi u Zlína
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod Jan_K » 25 pro 2011, 23:46

Arccos píše:Dokážete někdo aspoň odhadnout, jakou barvu vlastně kokpit měl? A palubka?


Kokpit-lakované dřevo (buková překližka, borové latě), sedačka kúže, hliník, na podlaze pod nohami hliníkové plechy proti ošlapání.
Hotovo:МиГ-3 ранний, 1/48, Trumpeter, Nieuport 11, 1/32, Special Hobby
Rozestavěno:Pfalz D.IIIa, 1/32, Wingnut Wings, P-47N, 1/32 Trumpeter
V plánu:Supermarine Spitfire 1/57
Uživatelský avatar
Jan_K
 
Příspěvky: 1484
Registrován: 24 dub 2008, 14:10
Bydliště: LKPL
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 00:28

Arccos píše:Dokážete někdo aspoň odhadnout, jakou barvu vlastně kokpit měl? A palubka?


Dochované "bosky" mají vesměs interiér v barvě dřeva a to vč. palubky. Myslím, že se nic nezkazí tím, když by se to aplikovalo i na BH-21. Alespoň co se týká tříbarevného kamuflážního schématu. BH-21 však sloužily relativně dlouhou dobu. Dožily se nového barevného schématu a pro toto období bych já osobně nevylučoval nějaký ochranný nátěr i zevnitř. Ber to ale jen jako nepodloženou domněnku.. Rozhodně byly některé díly uvnitř letounu ochranným nátěrem natřené. Viz třeba tato olejová nádrž...
Přílohy
Avia BH-21_det-nadrz-(olejova)-a01(D-51cm,V-31cm a Sirka-18cm).JPG
Avia BH-21_det-nadrz-(olejova)-a02.JPG
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 00:47

blackrat píše:Tak to je naprostá špica. Nemáš prosímtě ještě výkres bez křídelních vzpěr, případně pohled ze předu? Dost se potýkám z konstrukcí vzpěr horního křídla, nějak jsem to zbastlil, ale asi ne úplně dobře..


..teď trochu nechápu o co přesně jde..? Myslím, že výkres Honzy (Jan_K) docela hezky vystihuje ono kování na trupu na které byly vzpěry ukotvené. Musíš si uvědomit, že byly součástí dřevěného trupu..(jeho horního podélníku) a kolem toho všeho byla "jako bublina" nasazená plechová kapota. To se týká hlavně kapoty v místě předního kování baldachýnového kozlíku. Snad pomůže trochu obrázek.: Hnědá=trup, modrá šipka ukazuje na linku kapoty (zde zatím na urovni přesnosti plus-mínus), černá linka=vzpěra, zelená linka=výztužné mezikřídelní lanko. Jak vidíš, je kování pro toto lanko "utopené" pod kapotou. Naproti tomu zadní kování je jakoby na povrchu, protože tam už nebyla "plechová boule" navazující na kapotáž kolem motoru.
Přílohy
Avia BH-21_rekonstrukce 2_v3b.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 01:02

Chtěl bych ale říci několik poznámek k tomu Honzovu bokorysu. Protože tak trochu vím, jak Honza výkres dělal, jsou ty moje poznámky spíš takový "souboj" s počítačovou grafikou.. :-k V první řadě nesouhlasím s takto se svažující kapotou kolem zbraní. Dle mého názoru by až k předním vzpěrám baldachýnu měla být tato kapota rovná. Dokonce se tato kapota po tětivách bočního zaoblení ve směru od zadní k přední dvojici baldachýnových vzpěr, jakoby zvedala. Bylo to právě vlivem těch boulí. Bohužel mě nenapadá, jak vysvětlit slovně co mám přesně na mysli (edit.: Jakoby zvedající se tětiva horní kapoty je na horním obrázku :roll: označená modrou šipkou) a tak to shrnu jen opakováním toho, že při pohledu z boku je horní hrana prostě souběžná s horním podélníkem trupu. Na některých fotkách je to hezky vidět. A to tak, že plechy jdou souběžně s pláštěma kulometů..(a to po jeho levé i pravé straně). Malý modrý obdélníček u předního kování baldachýnového kozlíku pak naznačuje "nastřižení" kapotového plechu, který překrývá kotevní místo těchto vzpěr. Na výkresu tedy toto kování už nemůže být vidět.
Přílohy
BH-21_early01.jpg
Naposledy upravil zdesko dne 26 pro 2011, 01:40, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 01:30

Vejfuky... :-k Takhle se mi to moc nelíbí.. Jde o to, že Hispánka neměla oválné výfukové otvory, ale normální, kulaté. Výfukové trubky tohoto "krátkého" provedení byly tedy u motoru v základu kulaté...tedy přesněji kruhového průřezu. Výfukové otvory na motoru byly ale o poznání menší, než to co nakonec ční z kapoty. Z toho vyplývá, že výfuková trubka byla vyrobená jako komolý kužel a její zadní část pak "sešláplá" tak, že výsledný-venkovní průřez tvořil kapkový průřez. A to je ten průser, který zkresluje skutečné místo ukotvení motoru. No a následně s tím i přesný tvar horní části kapoty. Při tvoření horního rádiusu nesmíme zapomínat na karburátor, který u této verze Hispánky přesahoval poměrně výrazně horní hranu vík vačkových hřídelí. A ten musí horní ráius kapoty prostě "přelézt"...(a nejen karbec, ale přední parohy sání pod sebe kapotu taky nepustí). Ale zpět k výfukovým trubkám. Jejich "dotvarováním" do kapky se prostě ve vztahu k jejich ose, rozbíhá přední a zadní hrana poměrně nepředvídatelným způsobem. A aby toho nebylo málo, tak se zdá, že tyto trubky byly možná ohnuté i mírně dozadu. Tohle všechno dohromady způsobuje, že se prostě nemůžu dopočítat a doměřit přesného umístění motoru... :(
Přílohy
BH-21_early04.jpg
Avia BH-21_cs-a(uciliste)-a02.jpg
Avia BH-21 (tovarni stroj)_a02.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 01:50

Ostruha. Pokud nemá Honza fotku, kde je vidět takovýto čep, tak s tím zatím nesouhlasím. Dosud znám tento konstrukční uzel u BH Avií tak, že v trupu je vklížený mezi dvě korespondující přepážky, šikmo uložený dřevěný špalík. A k němu je pak napevno přišroubovaná samotná ostruha tvořená čtvrteliptickým listovým perem... :-k
Přílohy
BH-21_early05.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 02:03

Směrovka.: Zatím jsem nenašel fotku, na které by bylo prokazatelně vidět, že by přední "lalok" směrovky, přímo od trupu takto "utíkal po větru". Bez měřítka a pouze ve win-malování jsem se pokusil naznačit to, co by se mělo myslím opravit.. :-k Dolní část směrovky. Pokud se jedná o výkres starších verzí BH-21, tak se mi zdá, že směrovka svou spodní částí nekopírovala spodní hranu trupu, ale její rádius zde začínal jakoby pod jiným úhlem. Na BH-21 novějších sérií už je to takto v pořádku, ovšem i zde platí změna náběžné hrany u trupu..(teda podle mně, nejde o kategorické tvrzení..)
Přílohy
BH-21_early02.jpg
Naposledy upravil zdesko dne 26 pro 2011, 02:36, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 02:09

Profil křídla.: Profil, který zvolil Honza pro výkres dle mého názoru spíš odpovídá profilu předešlé Avie BH-17. U BH-21 byl použitý nový..(z dobového pohledu-výhodnější) profil křídel. Vypadal nějak takhle..:
Přílohy
BH-21_early08.jpg
BH-21_early07.jpg
Avia BH-21_rekonstrukce 1_v3a.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 02:19

..jak jsem to dal takhle :roll: pod sebe, tak se mi zdá, že má možná Honza ten profil dobře, ale při dodání osy je už ten rozdíl vidět..
Přílohy
Avia BH-21_rekonstrukce 1_v3a.jpg
BH-21_early08.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod blackrat » 26 pro 2011, 08:01

Jde mi o ty místa kde se spojujou N-vzpěry baldachýnu (viz obr)- způsob jak byly nahoře spojený (sešroubovaný, svařený) a jak k tomu bylo přidělaný křidlo. Hlavně v místě styku prostřední a zadní vzpěry, to na fotkách co zatím mám je vidět fakt mizerně - většinou je to ve stínu. Na jedný z těch fotek co jsi dával teďka to vyapdá, že střední vzpěra je přivařená k zadní zepředu kousek před koncem. Jinde to zase vypadá že střední vzpěry jsou přidělané k zadním někde v prostředku mezi levou a pravou. Jak je k tomu přidělaný křídlo není vidět vůbec, zatím jsem na něj dal kování a předpokládám že to bylo přišroubovaný skrz. Tohle všechno mám hodně provizorně a asi špatně. Co se týče tvaru kapoty, tak já vycházel z Triády a dotvarovával to podle fotek. Jeví se mi to celkem přirozeně, ikdyž mám taky sklon směrem k čumáku. Bylo by zajímavý vymodelovat motor a zkusit ho tam posadit. Asi to časem udělám - FSka umí otevírat různý prostory, tak můžu udělat otevírací kryt motoru, aby se fanoušci historické techniky mohli pokochat :) Horší je to u mě s profilem křídel, tam jsem zdá se šlápl s Triádou trochu vedle. Ono už mi to bylo samotnýmu divný, protože poté co jsem ten profil aplikoval až za křídelní N-vzpěry a pak pokračoval směrem ke koncům křídel (s cca 1° kroucením odtokovky), tak to zle nesedělo podle výkresu - buď podle čelního nebo podle bočního. Nakonec jsem se s tím nějak popral ale možná to přeci jen ještě jednou předělám :)
Přílohy
10.jpg
blackrat
 
Příspěvky: 7
Registrován: 18 pro 2011, 12:24
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod zdesko » 26 pro 2011, 10:27

Posílám Ti to přes sz.. :arrow:
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avie BH-21

Příspěvekod Jan_K » 26 pro 2011, 16:04

Ahoj,
k připomínkám:
1) kapota svažující se ke zbraním - mohu doložit fotografiemi, nebudu je však publikovat, jednou
snad vyjdou tiskem i s kompletními výkresy.
2) uzel přední vzpěry na trupu byl opravdu většinou kryt plechem, zobrazena je jedna z možností.
3) ostruha byla řešena naprosto stejně, jako na BH-11, zkus něco najít.
4) tvar směrovky - rekonstruhováno dle fotek, použil jsem sofware na korekci zkresení čoček, zkoumal
jsem bokorysy BH-21.1, BH21J.1 a BH-22.1, vyšly naprosto stejně, rozdíly byly <5mm,
v 1/24 je to tlouštka čáry. Jestli to někdo umí přesněji, rád výkres opravím.
6) profil rekonstruhován dle fotek, navíc mé hypotéze odpovídají i křídelní vzpěry.
Hotovo:МиГ-3 ранний, 1/48, Trumpeter, Nieuport 11, 1/32, Special Hobby
Rozestavěno:Pfalz D.IIIa, 1/32, Wingnut Wings, P-47N, 1/32 Trumpeter
V plánu:Supermarine Spitfire 1/57
Uživatelský avatar
Jan_K
 
Příspěvky: 1484
Registrován: 24 dub 2008, 14:10
Bydliště: LKPL
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 139 • Stránka 5 z 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY