Chci rekonstruovat pravděpodobný vzhled letounu 4479, se kterým Mc. Namara provedl bájnou akci, za kterou byl, jako jedinný Australan, vyznamnám Victoria cross. Příběh jakoby vypadl z některé Biglessovky. Posuďte sami:
67 Sq.tehdy operovala z letiště v Kantaře. Ráno dne 27.3.1917 dostal flight A rozkaz zaútočit na tureckou železniční stanici ve Wadi Hassa. Útoku se zůčastnili čtyři letouny - dvojice letounů B.E.2c, bez pozorovatele a dvojice Martinsyde G.100, z nichž jeden pilotoval Mc. Namara.
Při pumovém útoku na vlak poblíž stanice byl Mc. Namara zraněn na noze střepinou vlastního granátu a silně krvácel. Chystal se k rychlému návratu na letiště. Při tom zahlédl na zemi svého kamaráda W. Rutherforda, který nouzově přistál pro poruchu motoru se svou B.E.2c nedaleko trati. Bohužel se k pilotovi rychle blížila turecká jízdní hlídka. Přistál proto rychle se svým Martinsydem a s kamarádem na křídle se snažil odletět. Opět zasáhla ruka osudu. Při vzletu vjel letoun do díry, převrátil se a silně poškodil. Zranění piloti zapálili poškozený stroj a odbelhali se k B.E.2c, Namara vlezl do kokpitu a Rutherford se snažil opravit neposlušný motor. Turci sesedli z koní a zahájili palbu na piloty. Naštěstí se podařilo pilotům nahodit motor a Rutherford naskočil na místo pozorovatele. Ve stejnou chvíly vybouchnula neodhozená bomba v hořícím Martinsydu, což způsobilo na chvíli zmatek mezi turky a umožnilo unikajícím pilotům se s letadlem rozejet. Vechvíli, kdy se turci téměř dotýkali ocasních ploch se podařilo letoun odlepit od země a vzlétnout. S nadlickým úsilím, veloku strátou krve, oslabený Mc. Namara dolétl na předsunuté letiště, kde přistál. Posleední co si pamatoval, bylo jak vypnul motor, protože okamžitě poté omdlel. To, že letadlo bylo od Turků roztřílené jak řešeto asi nemusím ani zdůrazňovat.
K B.E.2c je toto snad nejzajímavější historie. protože jinak tento stroj má , pro Britské letce, velmi smutnou úlohu. A to tu, že tvořil jeden z nejčastějších pokrmů pro kulomety Schvarzlose.....
Přátelé, kdyby jste kdokoli měl nějaké podklady ke uvedenému letounu, tak prosím o jejich publikování.
Naposledy upravil Sláva Vaňous dne 23 čer 2011, 20:18, celkově upraveno 1