Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Stavby
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Odeslat odpověď
Příspěvků: 42 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod Sláva Vaňous » 23 čer 2011, 19:07

Rozjel jsem nový projekt - B.E.2c z dálného východu.
Chci rekonstruovat pravděpodobný vzhled letounu 4479, se kterým Mc. Namara provedl bájnou akci, za kterou byl, jako jedinný Australan, vyznamnám Victoria cross. Příběh jakoby vypadl z některé Biglessovky. Posuďte sami:

67 Sq.tehdy operovala z letiště v Kantaře. Ráno dne 27.3.1917 dostal flight A rozkaz zaútočit na tureckou železniční stanici ve Wadi Hassa. Útoku se zůčastnili čtyři letouny - dvojice letounů B.E.2c, bez pozorovatele a dvojice Martinsyde G.100, z nichž jeden pilotoval Mc. Namara.
Při pumovém útoku na vlak poblíž stanice byl Mc. Namara zraněn na noze střepinou vlastního granátu a silně krvácel. Chystal se k rychlému návratu na letiště. Při tom zahlédl na zemi svého kamaráda W. Rutherforda, který nouzově přistál pro poruchu motoru se svou B.E.2c nedaleko trati. Bohužel se k pilotovi rychle blížila turecká jízdní hlídka. Přistál proto rychle se svým Martinsydem a s kamarádem na křídle se snažil odletět. Opět zasáhla ruka osudu. Při vzletu vjel letoun do díry, převrátil se a silně poškodil. Zranění piloti zapálili poškozený stroj a odbelhali se k B.E.2c, Namara vlezl do kokpitu a Rutherford se snažil opravit neposlušný motor. Turci sesedli z koní a zahájili palbu na piloty. Naštěstí se podařilo pilotům nahodit motor a Rutherford naskočil na místo pozorovatele. Ve stejnou chvíly vybouchnula neodhozená bomba v hořícím Martinsydu, což způsobilo na chvíli zmatek mezi turky a umožnilo unikajícím pilotům se s letadlem rozejet. Vechvíli, kdy se turci téměř dotýkali ocasních ploch se podařilo letoun odlepit od země a vzlétnout. S nadlickým úsilím, veloku strátou krve, oslabený Mc. Namara dolétl na předsunuté letiště, kde přistál. Posleední co si pamatoval, bylo jak vypnul motor, protože okamžitě poté omdlel. To, že letadlo bylo od Turků roztřílené jak řešeto asi nemusím ani zdůrazňovat.

K B.E.2c je toto snad nejzajímavější historie. protože jinak tento stroj má , pro Britské letce, velmi smutnou úlohu. A to tu, že tvořil jeden z nejčastějších pokrmů pro kulomety Schvarzlose.....

Přátelé, kdyby jste kdokoli měl nějaké podklady ke uvedenému letounu, tak prosím o jejich publikování.

Přílohy
be2c Mc Namara.jpg
Naposledy upravil Sláva Vaňous dne 23 čer 2011, 20:18, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod Hellboy » 23 čer 2011, 19:27

Pěkný příběh. to je skoro na film. Škoda ze se ale už dnes takové filmy netočí protože v tom není žádná ženská. :cry: Jinak na model se moc těším.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Kapitán Roy Brown: Zatracení krtci. Můžu mluvit o štěstí, že jsem nechytil tak blbou díru !
Manfred von Richthofen: Vaše taktnost mě ctí.
Uživatelský avatar
Hellboy
 
Příspěvky: 3114
Registrován: 15 srp 2008, 15:52
Bydliště: Kladno
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod zdesko » 25 čer 2011, 20:58

..ale ona by byla..né, že né.. :-D Frank je úplně vpravo.. :wink:
Přílohy
AFC-Francis Hubert (Frank) McNamara (right)_b01.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod zdesko » 25 čer 2011, 21:13

Slávo, fotku toho konkrétního letadla nemám..ale mám několik barevných fotek AFC letounů a rozhodně bych zamítnul na jejich letadlech tu léta ustálenou šedou na plechových dílech. Ty kapoty byly totiž spíš hráškově zelené..! Martinsyde samotný pak byl spíš celý zelený..(teda přesněji PC-10+ hráškové plechové díly) A není vyloučené, že stejný nátěr neslo i ono BE-2...(takové "Bí-Í two" u AFC létaly) Pokud by ses rozhodl pro "plátěný" finiš, tak ta zelená na "plechy" by měla ale být užitá i na takto "nezbarvený" stroj... :-k Malá okázka z No1 Sqn AFC..(jsou tam vidět plátěné Martinsydy i celozelený BE-2..)
Přílohy
Bristol_No1 Australian Sqn-02.jpg
Naposledy upravil zdesko dne 25 čer 2011, 22:32, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod zdesko » 25 čer 2011, 21:18

..ostatně na tomto..(mírně surealisticky)..ztvárněném obrázku, který je věnován onomu incidentu, je "BE" také pojaté zeleně... :-k
Přílohy
McNamara-BE-2c.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod Sláva Vaňous » 25 čer 2011, 21:53

zdesko píše:..ostatně na tomto..(mírně surealisticky)..ztvárněném obrázku, který je věnován onomu incidentu, je "BE" také pojaté zeleně... :-k


Moc díky ze průzkum. Na stroj Určitě bych chtěl dělat letadlo čistě v lakovaném plátnu. Snad to nebude zas tak velký úlet. BE2c na dálném východě létaly plátěné i natírané hnědozelenou... :-D
Plechy zelené, otázka jak moc, vyloženě hráškově zelené bych se bál. :)
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod zdesko » 25 čer 2011, 22:43

Jedno plátěný BE..z No1 Sqn AFC.. :wink: Na týhle fotce mě nejvíc fascinuje ten bílý popis na pneumatice.. :o Ty barevný fotky Ti posílám přes SZ, alespoň si tu zelenou budeš moct prostudovat.. :arrow:
Přílohy
BE-2_Jack Potts (1917)-1st australian sqn.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod Sláva Vaňous » 26 čer 2011, 07:02

zdesko píše:Jedno plátěný BE..z No1 Sqn AFC.. :wink: Na týhle fotce mě nejvíc fascinuje ten bílý popis na pneumatice.. :o Ty barevný fotky Ti posílám přes SZ, alespoň si tu zelenou budeš moct prostudovat.. :arrow:

Díky to jepřesně ono. Když jsem si ty fotky prohhlédl, vypadá to jako by plechové kryty v původní barvě kovu byly přestříkány zelenou barvou, kerá není plně krycí a spodní materiál prosvítá.
Napadá mě, že se chtěli zbavit odlesků plechového krytu, který v ostrém slunci mohl snadno prozradit letadlo.
Barvy měli málo - víc ji nesehnali. Kryty mechanici přestříkali, kdyby to natírali štetkou, byly by u nekrycího nátěru vidět.
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod zdesko » 26 čer 2011, 09:56

..vidíš..zrovna jsem Ti podobnou úvahu o kovovém podkladu právě dopsal i do sz.. :-D Ale s tím natíráním si myslím, že se nežinýrovali..(viz fotky v sz).. :-k Krycí schopnost té zelené barvy byla ale asi opravdu dost malá..
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod Sláva Vaňous » 26 čer 2011, 10:40

Myslím si, že zbarvení modelu bude následující: stroj v barvě plátna (mám teď plátěné období) , plechově kryty přetřené zelenou - odstín musím doladit, vyjdu ze standardní kamuflážní barvy a pak uvidím.
Horší to bude s výzbrojí letounu. Podle popisu události, piloti se nebránili kulometem pozorovatele, takže minimálně na tento let, bez pozorovatele, byl nejspíše demontován, nebo letoun nebyl kulometem vůbec vyzbrojen.
Jinak by měl mít instalovány dva pumové závěsníky.
Musím ti poděkovat a vyseknout poklonu, za to co dokážeš najít za podklady/poklady [-o< [-o<
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod Sláva Vaňous » 26 čer 2011, 10:53

Jinak jsem se dopídil, že 1. australský Squadron založený 12. září 1916, ze kterého jsou fotky, byl Brity značen jako 67. Squadron, aby nedocházelo k záměně s 1. Squdronem RFC. #-o
Konečně v tom mám jasno!
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod zdesko » 26 čer 2011, 12:36

Sláva Vaňous píše:Jinak jsem se dopídil, že 1. australský Squadron založený 12. září 1916, ze kterého jsou fotky, byl Brity značen jako 67. Squadron, aby nedocházelo k záměně s 1. Squdronem RFC. #-o
Konečně v tom mám jasno!


..jj..proto je třeba psát za konkrétní Sqn i "vojsko" ke kterému patřila..britové byly v tomto neskutečně důmyslní.. :? Přibližně..(laicky vysvětleno..) je to tak že No67 Sqn RFC se přetransformovala na No1 Sqn AFC, ale zároveň později jí zase známe jako No67 Sqn RAF.. Protože jsem zatím nikde neobjevil nějaké ucelené "učení" o tom, jak to celé probíhalo, tak mám například problém i s tím jestli američani lítali na Camelech v No168 Sqn RAF(RFC..?), anebo jestli to byla už americká 168th Aero Sqn..(což se takto také uvádí.. :( ) Dobrej zmatek je také v nasazení RNAS Strutterů ve Francii. Ta první jednotka byl totiž No3 Wing RNAS. Teprve až o něco později nacházíme některé její stroje v RNAS Squadronách. No a tak jsou známé Struttery, které stihly sloužit v No3 Wingu RNAS, pak v No3 Sqn RNAS, No4 Sqn RNAS a ještě v No8 Sqn RNAS..! A pak, že prej životnost dvoumístných letadel byla maximálně týden..! :grin:
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod Sláva Vaňous » 10 črc 2011, 21:08

Tak jsem se pustil do stavby. Bohužel kvalita tého stavebnice je hodně nízká. Potom, co jsem se namlsal OEFFAGem od Eduardu, jsem z této stavebnice zklamaný. Ale co, aspoň si zamodelařím.
Při porovnání detailů s ostatními stavebnicemi Rodenu je tato nejhorší! Kvalita hmoty, je taková "mramorovaná" je též mizerná, řada dílu je nedostatečně odstříknutá. Je to vidět na kolech, které jsem dotmeloval, nádrž, kde jsem dopňoval část boku.
Začal jsem odstraněním všech detailů - respektive toho, co mělo detaily být. Interiér trupu jsem výrazně ztenčil, doplnil a zvýraznil konstrukci. Odbrousil jsem kožené lemování výřezu kokpitu,které udělám též nové.
Křidélka jsem oddělil, zavrtal čepy, upravil osazení. Všude jsem tmelil šílené díry, připravené výrobcem pro zalepení dílů.
Přílohy
be2c 013 kopie.jpg
be2c 009 kopie.jpg
be2c 003 kopie.jpg
be2c 001 kopie.jpg
be2c 007 kopie.jpg
be2c 005 kopie.jpg
be2c 006 kopie.jpg
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod StanoZH » 10 črc 2011, 22:05

Pekný rozbeh, Slávo. =D>
U tejto stavebnice som mal problém s nosníkmi dolného krídla. Pri mäkkom plaste často premenlivej zmesy sú veľmi krehké, ľahko sa zlomia. Bolo by dobré ich vyztužiť alebo nahradiť profilmi.
Žiar nad Hronom
Uživatelský avatar
StanoZH
 
Příspěvky: 1815
Registrován: 18 led 2008, 22:24
Bydliště: Žiar nad Hronom
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

Příspěvekod VojtaH » 10 črc 2011, 22:08

Tento příběh slyším poprvé. Jediné, co mohu je [-o< a stavbu budu sledovat.
Hotovo: Bf 109G-6, Focke-Wulf Ta 183 Entwurf III, Ki-61-II Hien
Stavím: Micubiši Ki-83, Nakajima Ki-44

Futó fukutsu.
Uživatelský avatar
VojtaH
 
Příspěvky: 10579
Registrován: 10 zář 2007, 13:43
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 42 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Stavby

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY