Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Stavby
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Albatros D.III OEFFAG 253

Odeslat odpověď
Příspěvků: 29 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod KiR » 08 čer 2011, 18:58

Před mnoha a mnoha léty jsem byl ovlivněn tímto kamuflážním schématem p. Jaroslava Velce v časopise ABC:
LetAlbatrosDIII.jpg

Tehdy jsem se i já podle ABCéčka pustil snad do mé první konverze. Pamatuji si, že příď modelu od Směru jsem upravil tak, že jsem na ni nalepil vrtulový kužel z této stavebnice a pak to obrousil. Vrtuli jsem pak "zkanibalizoval" z nějakého jiného modelu. Model vydržel velmi dlouho, až když jsem trávil "prázdniny v zeleném", tak mojí matce při utírání prachu "nějak sám spadl" (těch modelů, co samo spadlo, bylo tenkrát mnohem víc)... Uběhly roky a já se pokusím tak nějak navázat na můj tehdejší pokus o OEFFAGa. Bude se jednat o čistou krabičku jen s minimálními úpravami a pokusím se o "výraznější" dřevo. Předem se omlouvám za kvalitu snímků, moje focení už lepší nebude...
001a.jpg

005a.jpg

009a.jpg

Uživatelský avatar
KiR
 
Příspěvky: 2109
Registrován: 29 pro 2007, 17:02
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod Sláva Vaňous » 08 čer 2011, 19:05

Pěkně rozpracovaný OEFAG. Mám jednu drobnou připomínku, schovej si čtyřbodové poutací pásy do německého Albatrose. Rakouské měly bederní pásy.
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod KiR » 08 čer 2011, 20:06

Sláva Vaňous píše:Pěkně rozpracovaný OEFAG. Mám jednu drobnou připomínku, schovej si čtyřbodové poutací pásy do německého Albatrose. Rakouské měly bederní pásy.


UAAA, díky za informaci, řídil jsem se podle návodu a nenapadlo mě, abych se tím podrobněji nezabýval... Ráno se pokusím o nápravu... Doufám jen, že nenadělám více škody než užitku...
Uživatelský avatar
KiR
 
Příspěvky: 2109
Registrován: 29 pro 2007, 17:02
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod Sláva Vaňous » 09 čer 2011, 19:19

KiR píše:
Sláva Vaňous píše:Pěkně rozpracovaný OEFAG. Mám jednu drobnou připomínku, schovej si čtyřbodové poutací pásy do německého Albatrose. Rakouské měly bederní pásy.


UAAA, díky za informaci, řídil jsem se podle návodu a nenapadlo mě, abych se tím podrobněji nezabýval... Ráno se pokusím o nápravu... Doufám jen, že nenadělám více škody než užitku...

No jo, ty máš první edici modelu, která vyšla s verzí 253, kde to měli Edíci špatně. V následující s verzí 153 už jsou zcela přepracované lepty - správné pásy, a děrovaná opěrka sedačky.
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod zdesko » 10 čer 2011, 14:19

KiR-e ramenní pásy nechat..! I Oeffagy je měly.! Viz třeba JAPO (Albatros D.II a D.III Oeffag) na str.55 vidno. Ve winsocku lze také nalézt fotku a z kompu jsem vybral namátkou třeba tyhle dvě fotky.. :arrow:
Přílohy
Albatros D-III Oefag_serie153-125-a01.jpg
Albatros D-III Oefag_serie153-199-a01.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod Sláva Vaňous » 10 čer 2011, 16:31

zdesko píše:KiR-e ramenní pásy nechat..! I Oeffagy je měly.! Viz třeba JAPO (Albatros D.II a D.III Oeffag) na str.55 vidno. Ve winsocku lze také nalézt fotku a z kompu jsem vybral namátkou třeba tyhle dvě fotky.. :arrow:

Jsou tedy známy série, které měly čtyřbodové pásy? Nebo toměly standardně a na bederní pásy si to nechali předělat konkrétní piloti? Protože v tom případě jsou proti tomu známy Oeffagy s bederními pásy a vše se opět poněkud komplikuje. #-o Zase na druhou stranu jsou ty pásy na fotkách hodně široké - což odpovídá bederním.
Uživatelský avatar
Sláva Vaňous
 
Příspěvky: 649
Registrován: 17 kvě 2006, 19:56
Bydliště: Praha 5, Lužiny
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod zdesko » 10 čer 2011, 22:29

Pokud vím, tak tohle není "výslovně" vůbec nikde uvedené. Můj názor je, že předpoklad, že rakouské stroje ramenní pásy neměly pramení z několika nepřímých ukazatelů.: Například H-B KD, jehož torzo je k dispozici vykazuje poutací body pouze pro břišní pás. Dále..Oeffagům převráceným na záda ve většině případů nic z kokpitu nevisí.. Z logiky věci by ale měly ramenní pásy viset, že.? Ale na druhou stranu se to dá vysvětlit jejich přeříznutím, při vyproštění pilota. Protože pravdou je, že je několik fotek polských Oeffagů, které leží na zádech a tyto ramenní pásy z kokpitu visí..! Možná si pamatuješ, že jsem pochyboval o ramenních pásech u Fokkerů kategorie "E". Tak trochu jsem vycházel z toho, že ta éra dokázala akrobatit jen v kladných géčkách, lety na zádech patřily mezi vyjímečné a krátkodobé letové režimy.. No a na to všechno ten břišní pás stačil. Tak trochu jsem ale zapomněl na výkruty, kdy už jsou ramenní pásy velkým přínosem. Domnívám se, že průkopníky v užívání ramenních pásů jsou právě němci. Naproti tomu hodně indícií napovídá tomu, že angličani i rakušani dost dlouho užívali jen břišní pás. Rakušani však byli vstřícní k jakýmkoli novinkám a Albatros měl ramenní pásy už ve vínku z německa. Proto bych je u Oeffagů nezatracoval. Už také proto, že prostě jsou fotky, které jejich přítomnost dokazuje.
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod zdesko » 10 čer 2011, 22:48

To mě vrtá hlavou jiná věc.. :-k Rakouská éra totiž mívala ve většině případů krásně čalouněné sedačky. A teď vidím, jak se do povědomí dostává taková až nepřirozeně sparťánská židle.. :-k Existuje fotka z fabriky, kde je tento korpus krásně viditelný, a při stavbách replik je věrně okopírovaný. To znamená, že kruhové vylehčovací otvory jsou tam, kde mají být... Jenže ten originál a také ty kopie sedaček mají viditelně lemovaný okraj opěrky takovou dost silnou lištou. Ta, jakoby byla předurčená pro kožený tapecírunk.. :-k Chlapi co stavěli ty repliky nám nějak nechtějí hotovou sedačku ukázat..(alespoň já jsem jí nenašel..) No a hotovou židli pro Albatrose mám jen německou. A ta je čalouněná. Z Oeffagů je na fotkách interiéru vidět vždy jen kousilínek židle a já si nemůžu pomoct, ale vidím čalounění.. :-k Takže bych docela přivítal, kdyby se někde vyštrachala nějaká pěkná fotka... :arrow:
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod Martin Pohl » 11 čer 2011, 12:32

Koloman Mayrhofer zde v roce 2009 píše, že dosud neviděl jediný Oeffag, který by ramenní pásy měl coby standardní výbavu.

Kůže na sedačce u Albatrosu D.III (Oef) podle něj byla jen na opěradlech a "around the top".
Knowledge brings fear.
Uživatelský avatar
Martin Pohl
 
Příspěvky: 1457
Registrován: 06 úno 2009, 21:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod zdesko » 11 čer 2011, 17:23

..tak jestli je tohle standartní provedení břišního pásu..tedy jeho přesná kopie..(viz Martinův odkaz), tak těch fotek kde jsou vidět ramenní pásy je mnohem víc, než jsem předpokládal... :-k Na více fotkách jsou vidět tak, že jsem je považoval za břišní. Jenže jak vidno, ten má úplně jiný zámek.. :arrow: :-k Ale souhlasím, že 4-bodové pásy nemusely být standart.
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod KiR » 13 čer 2011, 08:43

Jelikož se mi během víkendu nepodařilo sehnat nové bederní pásy (odstraňování ramenních pásů hrozilo katastrofou), tak dám raději na Zdeska a ponechám pásy tak, jak jsou...
Dovolím si přidat fotku, kde je vidět, že se tento model Eduardu velice povedl... Zatím vše sedí nádherně a já si nepamatuji, kdy byla stavba modelu takovou pohodovkou...
014a.jpg

Jak tak ale koukám na ten snímek, tak budu muset opravit knipl... nevím, jak je to možné, ale nalepil jsem ho trochu pootočený a doposud jsem si toho nevšiml.
Uživatelský avatar
KiR
 
Příspěvky: 2109
Registrován: 29 pro 2007, 17:02
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod KiR » 18 čer 2011, 15:19

Tak se mi podařilo "popojet" s Albatrosem o kousek dál... Opraven knipl, trupy slepené, vše sedělo perfektně. "Dřevo" na bocích a vrchu trupu jsem udělal úmyslně výraznější, protože nevím, co bude nakonec pod těmi skvrnami vidět...
017a.jpg

021a.jpg

Uživatelský avatar
KiR
 
Příspěvky: 2109
Registrován: 29 pro 2007, 17:02
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod zdesko » 18 čer 2011, 16:48

Ještě se malinko vrátím k těm ramením pásům..podle fotek to vypadá, že serie 153 i serie 253. tyto pásy užívali už poměrně hojně..příklady..: 153.29-100%, 153.59-100%, 153.227-90%, 153.232-90%, 153.244-100%, 153.126(nebo 146)-100%, 253.166-100%, polský serie253. (označený "0.20")-100%, 253.114-80%. Procentama jsem se snažil naznačit tutovost toho, co je na fotce toho konkrétního letounu vidět. I tak je to poměrně dost strojů proti tvrzení Kolomana Mayrhofera. Všechny jmenované letouny jsou vybrané pouze z jediné publikace..JaPo "Albatros D.II a D.III Oeffag"..další publikace jsem nezkoumal.

..u posledních fotek jsem si uvědomil, že KiR staví serii 253. Ale ještě vlastně neřekl v jakém bude nátěru..? Původně jsem myslel, že to bude "náš" 253.116, ale když se s takovou vervou pustil do "dřeva"..? :-k Tak alespoň naznač... :-k :-D
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod KiR » 18 čer 2011, 17:33

Ano, rád bych postavil náš 253.116... co se týká toho "dřeva", podle návodu od Eduardů by něco málo mělo být vidět... Kamufláž bych rád tupoval a chtěl bych se pokusit o to, aby bylo poznat, že to, co bude prosvítat, je "dřevo"... Je ale dost možné, že veškerá moje snaha vyjde vniveč a nic pořádně nebude vidět... Mňooo, uvidíme...
A propó... koupil jsem si i verzi OEFFAG 153 a tak nějak jsem pokukoval po "Ilonce" od Hptm. Laszla Haryho, ale jak se koukám, tak pokud si nevyberu nějakou jinou verzi, tak si budu muset koupit "německé" pásy. Ty ramenní pásy jsou na fotce, kterou jsi tu dal, jasně vidět.
Uživatelský avatar
KiR
 
Příspěvky: 2109
Registrován: 29 pro 2007, 17:02
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.III OEFFAG 253

Příspěvekod zdesko » 18 čer 2011, 21:28

..tak tedy trochu popisu kamufláže užívané u Flik 3J, tak jak praví rakouské prameny.. U letounu 253.116 se uvádí, že byl natřený šedozeleným nátěrem, který byl následně přetupovaný hnědou barvou. Podle fotek se zdá, že plátnem potažené plochy nebyly natřené jednolitým základem, ale pouze tupované. I když poměrně hustě. Už kdysi dávno jsem si o letounu 153.116 myslel, že měl spodní plochy natřené světle modře, nebo světle šedě. V souvislosti s novými poznatky a s nově prováděnými barevnými rekonstrukcemi se zdá, že bych mohl mít pravdu..viz třeba Oef serie 153. von Herwalta (Hi)..jenže to je letoun z Flik 55J. Takže se ještě jednou vrátím k popisu kamufláží Flik 3J...: Zde je také popsáno toto provedení kamuflování..tupování na letounech bylo provedeno několika barvami najednou (dle některých zdrojů šlo až o pět různých odstínů)..od zelené, přes olivovovou až po žlutou... Výsledkem slití všech těchto barev byl pak šedožlutozelený povrch..a nátěr je popisován, jako "hořčicové" zbarvení. V souvislosti s Flik 3J se o žluté barvě píše ve více případech. Takže jsem tu světlemodrou u 153.116 na spodních plochách tak trochu zavrhl a spíš bych jí nahradil šedožlutou barvou na spodní plochy. Respektive bych řekl, že tento nátěr tvořil podkladový základ pro celý letoun.. Fotky nasvědčují tomu, že i spodní plochy byly opravdu natřené. A to, jak trup, tak NP a VOP. Při akrobatění nad Curychem na fotografa letoun vystrčí břicho a nátěr celého spodku má na fotce stejný odstín.. :-k Ostatně žlutý základní nátěr měl i Navratilův starší stroj 253.06. Tupování na něm však nebylo tak husté, jako na 153.116. Stroj 153.06 ale z této stavebnice nelze postavit, protože jako ranná "dvěstěpadesáttrojka" měl ještě kulomety umístěné stejně jako serie 153. Co se týká stroje 153.116, tak je také třeba vzít v potaz jeho výsostný marking. Pokud se rozhodneš pro cs znaky, tak letoun měl levé kolo nahrazené kolem z Berga (serie 238.18) a na levé mezikřídelní vzpěře nesl anemometrický rychloměr.
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 29 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Stavby

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY