Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ What if... ‹ Galerie What if
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Spitfire Mk. Ia

Galerie Vašich modelů
Odeslat odpověď
Příspěvků: 10 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod Randalf » 21 bře 2011, 15:58

Po odmítnutí Mnichovské dohody nastalo podivné období, později nazvané Dráždění hada. Původně předpokládaný masivní útok na naše hranice se nekonal, ale probíhalo průběžné vzájemné a oboustranné popichování. Díky tomu jsme získali čas k urychlenému dovyzbrojení armády i letectva. Přestože bylo proti nám i Německu vyhlášeno mezinárodní embargo, a to i ze strany tzv. spojenců, podařilo se sehnat a zajistit výzbroj i výstroj z nejrůznějších zdrojů a nejpodivnějšími cestami.
Asi největší partyzánskou akci spustili průmysloví magnáti v čele s Baťou, kterým se podařilo zajistit ve Velké Británii dodávku nejnovějších strojů - Spitfirů. Jejich první objednávka z listopadu 1938, kterou platili z vlastních kapes, urychlila zavedení a nasazení Spitů i v samotné RAF, což se později ukázalo jako dost důležité i pro obranu Anglie.
Spity pro naše letectvo byly vyexpedovány v rozebraném stavu lednu až dubnu 1939 v bednách námořní cestou přes (v té době nerozhodné) Polsko a s ohledem na embargo deklarovány jako sportovní letouny pro rumunské aerokluby. Nepodložené informace hovoří i cestě přes Řecko. Aby tato lest bylo dokonalá, rozebrané Spity neměly vojenskou kamufláž a byly ponechány v barvě kovu a červenými a modrými doplňky a byly bez výzbroje. Po přeložení z lodí pak bedny putovaly vlakem a jakýmsi (předem domluveným a zaplaceným) nedopatřením skončily na letištní vlečce v Krakowě-Rakowicích, kde byly oficiálně podrobeny kontrole s ohledem na embargo, ale na které zde již čekali naši letci a technici vyškolení koncem roku 1938 v Anglii.
Tato kontrola spočívala v zkompletování strojů a jejich zalétnutí - přesněji přelétnutí na 125km vzdálené letiště v Ostravě-Hrabůvce. Celkem se k nám touto cestou dostalo 38 strojů.
Čs. Spitfiry byly rozděleny do tří skupin Morava, Čechy a Slovensko v poměru 12 - 16 - 10. S ohledem na rostoucí německou agresivitu a alibismus spojenců bylo nutno okamžitě přikročit k nasazení Spitů do služby a výcviku dalších pilotů, během kterého byly stroje dozbrojeny našimi kulomety.
Otázka označení a kamufláže byla odložena na pozdější dobu, na kterou již však z časových důvodů nedošlo a tak Spity dostaly pouze naše označení (s atypickým umístěním na trupu) a plukovní znak pod kabinu dle místa určení. Tento nouzový krok se později ukázal jako velice prozíravý - zajatí nepřátelští piloti vypověděli, že v takto barevném stroji spatřovali eso za kniplem a nepouštěli se moc ochotně do soubojů. Proto bylo nadále upuštěno od řešení otázky zbarvení a naopak byla vypracována taktika tří- až čtyřčlenného roje, kdy se kolem čáry viditelně poflakoval samostatný letoun, krytý dalšími z převýšení. Vznikl tím dojem, že eso je na lovu a nepřítel se dal snadno vyprovokovat. Díky snadné zaměnitelnosti strojů pak na druhé straně mysleli, že máme jen tři kusy. Vrcholem zpravodajských her pak bylo označení našich Spitů v oficiálních materiálech a zprávách - Avia B.535.
Letci na Spitfirech dosáhli v období dráždění 13 doložených a 9 pravděpodobných sestřelů při nulových ztrátách v boji (2 stroje poškozeny, jeden zničen při přistání z cvičného letu). Od konce října 1939, kdy konečně došlo k oficiálnímu útoku, až do červnového podepsání příměří v roce 1940 si Spity připsaly 92 jistých a 23 pravděpodobných sestřelů při celkové ztrátě 13 strojů a 8 pilotů.
Důležité bylo, jsme ubránili republiku až do doby, kdy se Hitler otočil proti našim spojencům a o Československo dočasně ztratil zájem. Celkem se v letech 1938-40 na Spitfirech vyškolilo a prošlo bojem 256 čs.pilotů.
Když pak koncem léta 1940 byla napadena Británie, byli naši piloti pro RAF velice vítanou posilou, která rozhodla Bitvu o Británii, ale to už je jiná pohádka...
Přílohy
I_WI_03.jpg
I_WI_04.jpg
I_WI_05.jpg
Naposledy upravil Randalf dne 21 bře 2011, 16:09, celkově upraveno 1
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8601
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod novis » 21 bře 2011, 16:07

Zajímací kamufláž =D> =D> =D>
Uživatelský avatar
novis
 
Příspěvky: 6128
Registrován: 05 bře 2009, 17:50
Bydliště: Tábor
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod Olda Homola » 21 bře 2011, 16:13

člověče,doost dobrý! vida ho, kujóna, jaký to má střevo literus!
Uživatelský avatar
Olda Homola
 
Příspěvky: 7748
Registrován: 15 čer 2006, 09:38
Bydliště: Krasová
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod pařan » 21 bře 2011, 16:27

=D> =D> =D> Historie se mi tež hrozně líbí
Uživatelský avatar
pařan
 
Příspěvky: 718
Registrován: 18 lis 2009, 21:40
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod kragh » 21 bře 2011, 16:39

Krásnej Spit =D> =D> =D> [-o< . A story taky ;-I - a šup s ní na http://www.whatif.cz/ :D
What-If CZ
Každý člověk musí být každý den aspoň chvíli blázen, jinak se zblázní doopravdy...:-)

Na stole: Ornitoptéra z fimu Duna. Meng 1/300
Uživatelský avatar
kragh
 
Příspěvky: 2223
Registrován: 24 úno 2006, 23:06
Bydliště: Boiohemum
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod 172flogger » 21 bře 2011, 16:59

Jen jeden citát: "Bezva storka!" :)
1/72. Nic větčejší, nic meňčejší
"Ani to, Horste, nic není. Řeknu ti, že už se těším na krájení hřebíků. Připravil jsem si tady hřebíky, protože jeden, dva, to umí uříznout každý. Ale já uříznu tři! Dámy a pánové, krájím hřebíky, protože mám chuť a náladu. Řeknu vám, krájet hřebíky, to mě pokaždé baví!" - Pepi Rezler
.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
172flogger
 
Příspěvky: 5329
Registrován: 28 led 2008, 01:29
Bydliště: JČxHC
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod blackbird83 » 21 bře 2011, 21:16

Spit je samo o sobě tak dokonalé letadlo, že si nezaslouží nic jiného než =D> =D> =D> a [-o< [-o< [-o<
Uživatelský avatar
blackbird83
 
Příspěvky: 268
Registrován: 29 lis 2010, 22:47
Bydliště: Kingdom of Bohemia
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod novakow » 21 bře 2011, 21:33

krásnej Spit i příběh :-D =D>
Vojta Novák, KPM ZNOJMO
Hotovo: Silbervogel (Takom 1/72)
Shelf of shame: 20+
Běžte radeji lepit...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Uživatelský avatar
novakow
 
Příspěvky: 4074
Registrován: 02 kvě 2006, 13:29
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod Ondřej Škarka » 25 dub 2011, 12:21

Super, líbí se mi příběh i zbarvení. =D> :P :D
Dokončeno 2025: (2) HAL Ajeet, TKS-D
Don't touch a single thing. — "Mutt" Summers's comment from the cockpit of the K5054 after maiden flight, 5th March 1936.
WALKAROUNDY!!!
Obrázek
Uživatelský avatar
Ondřej Škarka
 
Příspěvky: 3403
Registrován: 28 zář 2009, 07:54
Bydliště: Kopřivnice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Spitfire Mk. Ia

Příspěvekod Jarek S. » 27 dub 2011, 06:23

Zajimavý nápad
Uživatelský avatar
Jarek S.
 
Příspěvky: 11840
Registrován: 26 led 2006, 17:56
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 10 • Stránka 1 z 1

Zpět na Galerie What if

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY