Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia Bk-11 pokus o přehled

Odeslat odpověď
Příspěvků: 30 • Stránka 2 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod StandaK » 14 led 2022, 11:26

Bk.11.18
Přílohy
Bk-11.18 small.jpg
StandaK
 
Příspěvky: 228
Registrován: 07 bře 2012, 13:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 14 led 2022, 11:35

Stando super, díky. Osmnáctku a dvacetrojku tam taky luštím, tak jsem přihodil ke konkrétním mašinám. Měl jsem ty fotky v horší kvalitě a z nich jsem to nevykoukal.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 18 led 2022, 12:57

Téma doplněno o řadu snímků z archivu pana Josefa Václavíka.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 22 led 2022, 13:57

Díky kolegovi Vrabcovi mohu doplnit další snímky na Bk-11 s kódem K1 od Leteckého pluku 2. Na tom jednom je skoro čitelné výrobní číslo. První je téměř jistě jednička a druhé nejspíše 8 nebo 9, což odpovídá přidělování jednotkám. Fotky jsou získány z alba Jana Matouška a popiska praví, že jde o stroj J. Kally, který s ním nejspíše přilétl do Prahy, aby přesedlal do BH-111 v rámci závodu Challenge 1932. Máme tak alespoň datován vzhled ke konkrétnímu datu.
Přílohy
K1 Kalla 1932.jpg
K1 Kalla 1932b.jpg
K1 Kalla 1932c.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 22 úno 2022, 11:23

Pepa Studený opět nezklamal a tak bylo možno velmi strohé informace u Bkček poněkud rozšířit a doplnit a snad také vyřešit záhadu kusu s imatrikulací OK-ASW.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 22 úno 2022, 19:46

Je-li ta horní fotka skutečně .18, pak K1 asi nebude .18. Pod/za křídlem by měl být na trupu vidět alespoň kousek K1.
jenda58
 
Příspěvky: 5927
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 22 úno 2022, 22:32

Ona ta horní fotka může být pořízena ještě před aplikací kódu, protože kdyby nesla jakýkoli, asi by byl kus vidět.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod jenda58 » 22 úno 2022, 23:32

Ano, beru zpět.
jenda58
 
Příspěvky: 5927
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod zbyna » 28 úno 2022, 12:01

Super jak se to stále rozrůstá =D>
Přidám pár postřehů na téma Bk-11 OK-LE(P).
Podle těch dvou zveřejněných fotek bych ji přiřadil do Olomouce. Na první fotce je s trochou fantazie vidět typický obdélník s reklamou mnoha olomouckých letadel "Šetři kasu kupuj v Asu" a nad obdélníkem jsou dokonce vidět i vršky písmen ASO. Obě fotky jsou navíc myslím foceny před olomouckými hangáry ve společnosti dalších olomouckých letadel.

V brožuře MLL Olomouc 1937 je zmínka o dvou boskách:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B6xCppZ86PUpfjZyTkV6cldVU1lvSGIzazF2OFdUeXdIdW9meXZnZExXZi10U3FUYkRtQVk?resourcekey=0-UwAyc_8DFd6J_9iuoGI37A

1934
... místo nich jsme zakoupili jeden letoun sportovní typu Bk-10 ...
1935
... rozšířen náš letadlový park ... a jedním letounem sportovním, typu B-10, který byl majetkem Dr. L. Pospíšila z Olomouce.
1936
... Dále byl vymazán ze stavu letky sportovní letoun typu BK-10, který havaroval v Přerově mimo normální provoz letky.
1937
Během roku ubyly následující letouny:
... 1 letoun sportovní typu B-10, č.2 im. zn. OK-LAS, který byl vyřazen pro přirozené opotřebování a stáří a odprodán pro školní účely. Letoun byl majetkem Dr. L. Pospíšila.

Nabízí se otázka, zda údajná Bk-10 není ve skutečnosti Bk-11...

Každopádně Bk-11 měl v Olomouci provozovat mlynář Miloš Pecha z Kamence, zakladatel a předseda MLL Konice. Následující text je z L+K, popisuje osudy kbelského exponátu Bk-11 výr. č. 17, který bohužel dostavěli do podoby klasické B-11 první série:

Po čase přišla do Kbel zpráva: „Křídla existují, nevím z čeho jsou, můžete si přijet.“ A tak ve čtvrtek 5. února 1976
navštívil Pavel Sviták mlýn Kamenec u obce Konice na Prostějovsku.
Vyhledal paní Pechovou, která prohlásila: „Ano, nějaká křídla jsou v kůlně za mlýnem, podívejte se na ně. Trup a zbytek letounu vzal za své v padesátých létech poté, co manžel zahynul na motocyklu.“ Leteckému odborníkovi stačil jediný pohled na křídla a věděl, že se jedná o křídla z „Bosky“ a nikoliv z kluzáku. Bylo zapotřebí určit o jaký typ se přesně jedná. Na kořeni byl nastříkán nápis B.11, chybělo však výrobní číslo. Jak se podařilo zjistit, pan Pecha ve třicátých létech minulého století zakoupil od vojenské správy letoun B.11, se kterým pak na letišti v Olomouci soukromě létal. Letoun však havaroval a jeho zbytky nalezly místo v kůlně mlýnu. Následná domluva s paní Pechovou o převzetí křídel do sbírek Vojenského muzea již byla stručná.
Krátce nato vyrazil 10. března ze Kbel vojenský UAZ-469 s přívěsným transportním vozem zapůjčeným z aeroklubu Točná. Na místě nálezu byla křídla vynesena z kůlny, otřena od letitého nánosu prachu a umístěna na transportní vozík. V druhé menší kůlničce se našly díly podvozku a motoru NZ-60 a druhý den v podvečer bylo vše ve Kbelích.
Křídla jednoznačně pocházela z Avie „Bosky“, typ 11. To, že při rekonstrukci padla volba právě na verzi B.H.11K, neboli Bk.11, bylo dílem náhody. Ani výrobní číslo letounu se nepodařilo jednoznačně určit, neboť se nikde na křídlech nenašlo. Jen na dvou krytkách jednoho křídla byly na vnitřní straně objeveny nápisy R. B.11.3 a R. B.11.5. Bylo proto zvoleno výrobní číslo 3. Teprve po několika létech po rekonstrukci se náhodně zjistilo, že číslo je nesprávné, a bylo určeno přesné výrobní číslo 17.

Na závěr jedna fotka z knihy Křídla nad městem - zcela nepochybně Bk-11. Při troše dobré vůle by dokonce na snímku vpravo mohl být M. Pecha osobně, na druhém snímku by měl být druhý zleva...
Bk-11 Olomouc.jpg

konice pecha.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 28 úno 2022, 12:53

Velmi zajímavé postřehy! Ostatně to výrobní číslo 17 opravdu skončilo v olomouckých dílnách a tak ho možná vážně dali dohromady a předali do civilu. A tu reklamu na ASO už tam vidím, že jsem si ji dřív nevšiml ](*,) .
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 01 bře 2022, 15:27

Zbyňo ještě jednou moc dík za nakopnutí a vyřešení další záhady. Zjistil jsem, že mám postahované nějaké historické dokumenty z olomouckého aeroklubu a tam je OK-LEP jednoznačně vykázána jako Bk.11.17 dokonce s výrobním číslem motoru atd., takže přiřazeno a dopsáno u příslušného kusu.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod zbyna » 02 bře 2022, 21:40

Super.
A tyhle dámy v kloboučcích už tady máme.
Bk-11 K2.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod zbyna » 10 bře 2022, 23:09

Snad taky OK-LEP.
Kratochvil bk-11.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 11 bře 2022, 08:18

Super, je to tak! Sesypal jsem všechny fotky OK-LEP k výrobnímu číslu 17.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia Bk-11 pokus o přehled

Příspěvekod Pavel Klouček » 24 dub 2023, 09:38

Na Aukru se objevila fotografie, v jejímž pozadí stojí další Bkčko od LP2, tekńtokrát s kódem K19. Letov Š-16 v popředí nese stejný typ označení ze cvičení, jako ten na snímku s BKčkem kódu K2, který je údajně zachycen na letišti ve Vajnorech.
Přílohy
K19.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7457
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 30 • Stránka 2 z 2 • 1, 2

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY