Stando super, díky. Osmnáctku a dvacetrojku tam taky luštím, tak jsem přihodil ke konkrétním mašinám. Měl jsem ty fotky v horší kvalitě a z nich jsem to nevykoukal.
Díky kolegovi Vrabcovi mohu doplnit další snímky na Bk-11 s kódem K1 od Leteckého pluku 2. Na tom jednom je skoro čitelné výrobní číslo. První je téměř jistě jednička a druhé nejspíše 8 nebo 9, což odpovídá přidělování jednotkám. Fotky jsou získány z alba Jana Matouška a popiska praví, že jde o stroj J. Kally, který s ním nejspíše přilétl do Prahy, aby přesedlal do BH-111 v rámci závodu Challenge 1932. Máme tak alespoň datován vzhled ke konkrétnímu datu.
Pepa Studený opět nezklamal a tak bylo možno velmi strohé informace u Bkček poněkud rozšířit a doplnit a snad také vyřešit záhadu kusu s imatrikulací OK-ASW.
Super jak se to stále rozrůstá Přidám pár postřehů na téma Bk-11 OK-LE(P). Podle těch dvou zveřejněných fotek bych ji přiřadil do Olomouce. Na první fotce je s trochou fantazie vidět typický obdélník s reklamou mnoha olomouckých letadel "Šetři kasu kupuj v Asu" a nad obdélníkem jsou dokonce vidět i vršky písmen ASO. Obě fotky jsou navíc myslím foceny před olomouckými hangáry ve společnosti dalších olomouckých letadel.
1934 ... místo nich jsme zakoupili jeden letoun sportovní typu Bk-10 ... 1935 ... rozšířen náš letadlový park ... a jedním letounem sportovním, typu B-10, který byl majetkem Dr. L. Pospíšila z Olomouce. 1936 ... Dále byl vymazán ze stavu letky sportovní letoun typu BK-10, který havaroval v Přerově mimo normální provoz letky. 1937 Během roku ubyly následující letouny: ... 1 letoun sportovní typu B-10, č.2 im. zn. OK-LAS, který byl vyřazen pro přirozené opotřebování a stáří a odprodán pro školní účely. Letoun byl majetkem Dr. L. Pospíšila.
Nabízí se otázka, zda údajná Bk-10 není ve skutečnosti Bk-11...
Každopádně Bk-11 měl v Olomouci provozovat mlynář Miloš Pecha z Kamence, zakladatel a předseda MLL Konice. Následující text je z L+K, popisuje osudy kbelského exponátu Bk-11 výr. č. 17, který bohužel dostavěli do podoby klasické B-11 první série:
Po čase přišla do Kbel zpráva: „Křídla existují, nevím z čeho jsou, můžete si přijet.“ A tak ve čtvrtek 5. února 1976 navštívil Pavel Sviták mlýn Kamenec u obce Konice na Prostějovsku. Vyhledal paní Pechovou, která prohlásila: „Ano, nějaká křídla jsou v kůlně za mlýnem, podívejte se na ně. Trup a zbytek letounu vzal za své v padesátých létech poté, co manžel zahynul na motocyklu.“ Leteckému odborníkovi stačil jediný pohled na křídla a věděl, že se jedná o křídla z „Bosky“ a nikoliv z kluzáku. Bylo zapotřebí určit o jaký typ se přesně jedná. Na kořeni byl nastříkán nápis B.11, chybělo však výrobní číslo. Jak se podařilo zjistit, pan Pecha ve třicátých létech minulého století zakoupil od vojenské správy letoun B.11, se kterým pak na letišti v Olomouci soukromě létal. Letoun však havaroval a jeho zbytky nalezly místo v kůlně mlýnu. Následná domluva s paní Pechovou o převzetí křídel do sbírek Vojenského muzea již byla stručná. Krátce nato vyrazil 10. března ze Kbel vojenský UAZ-469 s přívěsným transportním vozem zapůjčeným z aeroklubu Točná. Na místě nálezu byla křídla vynesena z kůlny, otřena od letitého nánosu prachu a umístěna na transportní vozík. V druhé menší kůlničce se našly díly podvozku a motoru NZ-60 a druhý den v podvečer bylo vše ve Kbelích. Křídla jednoznačně pocházela z Avie „Bosky“, typ 11. To, že při rekonstrukci padla volba právě na verzi B.H.11K, neboli Bk.11, bylo dílem náhody. Ani výrobní číslo letounu se nepodařilo jednoznačně určit, neboť se nikde na křídlech nenašlo. Jen na dvou krytkách jednoho křídla byly na vnitřní straně objeveny nápisy R. B.11.3 a R. B.11.5. Bylo proto zvoleno výrobní číslo 3. Teprve po několika létech po rekonstrukci se náhodně zjistilo, že číslo je nesprávné, a bylo určeno přesné výrobní číslo 17.
Na závěr jedna fotka z knihy Křídla nad městem - zcela nepochybně Bk-11. Při troše dobré vůle by dokonce na snímku vpravo mohl být M. Pecha osobně, na druhém snímku by měl být druhý zleva...
Velmi zajímavé postřehy! Ostatně to výrobní číslo 17 opravdu skončilo v olomouckých dílnách a tak ho možná vážně dali dohromady a předali do civilu. A tu reklamu na ASO už tam vidím, že jsem si ji dřív nevšiml .
Zbyňo ještě jednou moc dík za nakopnutí a vyřešení další záhady. Zjistil jsem, že mám postahované nějaké historické dokumenty z olomouckého aeroklubu a tam je OK-LEP jednoznačně vykázána jako Bk.11.17 dokonce s výrobním číslem motoru atd., takže přiřazeno a dopsáno u příslušného kusu.
Na Aukru se objevila fotografie, v jejímž pozadí stojí další Bkčko od LP2, tekńtokrát s kódem K19. Letov Š-16 v popředí nese stejný typ označení ze cvičení, jako ten na snímku s BKčkem kódu K2, který je údajně zachycen na letišti ve Vajnorech.