Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, DOKONČENO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 60 z 108 • 1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 108
  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod zapi105 » 27 led 2019, 10:04

Tvoje práce je naprosto dokonalá a precizní. Krása pohledět nad detaily co jsi schopná na celém tvém modelu zhotovit. Kdybych měl klobouk na hlavě, rád smeknu :) =D> =D> =D>
zapi105
 
Příspěvky: 282
Registrován: 19 říj 2011, 17:55
Bydliště: Trutnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 27 led 2019, 11:40

Pro Doris

Pár informací pro děla RK:

• Reliéfní královský znak (symbol) Růže a koruny na druhém zesílení je příliš malý, měl by být větší. Na bronzových dělech byl reliéf také lépe propracovaný, než na železných dělech, s výjimkou speciálních děl rupertino, vyráběných po roce 1671.

• Broad arrow - široký šíp (značka královského majetku), váha děla, značka testu (proof mark), inventární číslo děla a případné číslo pozice děla na palubě se na povrch děla vyrylo ručně pomocí dlát/sekáčů/rydel, nebyl to vystouplý reliéf. Vysekané značky byly obvykle hrubé, číslice váhy děla a inventární číslo byly různé kvality provedení.

• Ryté byly značky a nápisy se jménem vrchního královského zbrojmistra (Master of Ordnance, Master General of Ordnance), a výrobce děla. Tyto byly vyryty pečlivě.

• Reliéfní byl vždy královský znak - zde Růže a koruny (Rose and Crown), pokud bylo dělo vyrobeno po r. 1661 (viz poznámka níže).

• Na železná děla se znak výrobce obvykle nedělal, jen na speciální železná děla jako bylo rupertino; naopak na bronzová děla se obvykle dělal.


Toto anglické bronzové dělo je sice z r. 1685, ale princip značení je stejný, jako u starších děl:
bronz-ang-1685-značky.jpg


Pro RK byla děla přidělena v r. 1663 - o produkci bronzových děl po návratu krále Karla II. v letech 1661-1663 nemám k dispozici žádné informace, jen obecnou, že jich bylo vyrobeno málo. Lze předpokládat, že přinejmenším část děl RK byla starší, z doby republiky. Po nástupu na trůn nechal král z děl odstranit znaky Commonwealthu - ty se sbrousily pilníkem a obvykle na stejném místě bal vyryt královský znak Růže a koruny. Velká kontrola děl proběhla v letech 1660-1661 a pokud komise shledala bronzová děla jako opotřebovaná, tato byla odvezena do sléváren a přetavena na nová děla, která již pochopitelně měla královský znak reliéfní.


Kulveriny a půlkulveriny (demi-culverin) byly nejrozšířenější typy děl na anglických lodích - takže až budete dělat půlkulveriny na horní palubě, můžete vedle sebe dát nová děla (přesněji řečeno hlavně) odlitá již za Restaurace, tj. s vystouplým reliéfním královským znakem, a starší hlavně s vyrytým královským znakem, tj. plochým a hrubším. V tom případě by měl být odstín bronzu viditelně odlišný, spíše víc dočerna.

Kvůli nedostatku bronzových děl používali v Anglii té doby ukořistěná děla holandská - pokud zařadili ukořistěnou holandskou loď do své floty, obvykle na ni ponechali plně holandskou výzbroj, případně nějaký mix různých děl, s převahou holandských. Tohle je sice starší obraz, ale je to bývalá holandská, nyní anglická válečná loď:

ex-hol-lod_.jpg


Několik starších holandských bronzových děl bylo například vytaženo z vraku HMS LONDON, lodi potopené v r. 1665:
Obrázek
https://gazette-eu-west.azureedge.net/media/22894/southsea-cannons-2322nedi.jpg

https://gazette-eu-west.azureedge.net/media/22893/cannons-4-2322nedi.jpg

https://i.guim.co.uk/img/media/0be0b0935051c6b8b913b202999d623197800377/0_298_3264_1958/master/3264.jpg?width=700&quality=85&auto=format&fit=max&s=95d813a613f40160b32cbc5379a92a86

https://i.pinimg.com/originals/2e/21/98/2e21985957e71cce6db2ee972803249b.jpg

https://static.standard.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2012/01/03/09/thames-reveals-forgotten-wrecks1-415x275.jpg?width=1000&height=614&fit=bounds&format=pjpg&auto=webp&quality=70&crop=16:9,offset-y0.5

https://en.wikipedia.org/wiki/London_(1656_English_ship)


Zda měla RK také nějaká holandská bronzová děla nevím, dostupné zdroje se nezmiňují. HMS LONDON byla rovněž loď druhé kategorie (second rate) jako RK, podobné velikosti. Takže kdyby Vás popadl umělecký záchvat a chtěla pro model RK vyrobit několik bohatě zdobených holandských kulverin nebo půlkulverin, než těch tvarově jednoduchých a nezdobených anglických děl, z historického hlediska by to nebylo vůbec vyloučeno. V té době měly ve výzbroji absolutní prioritu lodě první kategorie (first rates), řada lodí druhé kategorie jako RK - ano, musíte se smířit s tím, že RK byla béčko :wink: - o lodích nižších kategorií nemluvě - měla často neskutečný mišmaš děl různých kalibrů a délek, včetně děl cizích - kromě holandských např. švédské, zkrátka každý pes, jiná ves. Angličané si nedostatky ve výzbroji uvědomovali a po třetí anglo-holandské válce přešli na výrobu nových děl, převážně železných (opět v rozporu s Cajthamlovou knihou).
Naposledy upravil Kpt.KL dne 27 led 2019, 17:23, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 27 led 2019, 13:36

Skvělá práce, Doris. Je to úžasné, jak to všechno stíháš. Takovou pracovní sílu v loděnici, by ti mohli závidět. =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 27 led 2019, 14:43

Děkuji Vám všem za komentáře, přátelé.

Velice si Vaší podpory a ocenění vážím, ovšem z velké části patří Kapitánovi KL, bez jehož pomoci a spousty neocenitelných informací i podnětů ke zlepšení by takového výsledku nebylo. Dokážu sice různé věcí udělat solidně z hlediska řemeslného provedení, ale zde je pro mne prioritou číslo jedna maximální posun modelu k realitě a možnost odkrývat, jak mohla RK ve skutečnosti vypadat. A to bych jako laik, byť nadšenec a milovník lodí, neměla šanci sama zvládnout. Člověk se u té práce naučí i mnoho věcí o skutečných lodích, jejich konstrukci, historii, posádce aj. Bez toho se opravdu kvalitní a věrohodný model nedá postavit, navíc k RK ani solidní plány neexistují a spousta věcí se musí dohledávat v odborné literatuře. Čeští autoři knih o plachetnicích (Cajthaml, Novotný) bohužel v tomto ohledu nebyli schopni napsat solidní knihy, které by mi u stavby jakkoliv pomohly. Často zde zmiňována kniha pana Cajthamla, kde i já jako laik nacházím desítky chyb a nesrovnalostí i zavádějících informací, věnuje výzbroji lodí 16-18. století pouze deset stran, z nichž pro moji RK není použitelné prakticky vůbec nic. Takže nezbývá, než hledat kvalitní a podložené informace jinde.


Kpt.KL: Děkuji moc Kapitáne. Je super, že uvádíte, jak mají být děla správně provedená. I mnoho dalších informací o výzbroji je pro mne nových, s nadšením jsem si je přečetla. Budou se určitě hodit, až se vymotám z podpalubí a začnu pracovat na výzbroji horních palub. Dám si na práci víc záležet a udělám je, jak doporučujete. Nemám ráda průměrnost, i když někdy si až tolik nevěřím, že bych to dala líp.

S děly na horních palubách a jejich rozmanitostí to může být ještě zajímavý tah. Na ty své umělecké záchvaty nemám zatím účinný lék, nejlepší medicínou jsou vesměs modely hodně zdobených plachetnic ze 17. a případně 18. století... :) , takže když bude příležitost dalších elementů výzdoby, tak to klidně zrealizuji.

Trochu jsem si pohrála s prototypem největšího děla - cannon-of-7 a vymodelovala několik reliéfů Růže s korunou, z nichž pak umístím na dělo ten nejvhodnější. Mohlo by to vypadat zhruba takto:

10.jpg
14.jpg
13.jpg
12.jpg
11.jpg


A tady je výsledná volba reliéfu:
5.jpg
3.jpg
1.jpg


Mimochodem, když jsem ty ozdůbky pekla, nechala jsem troubu nastavenou pouze na horní ohřev a modurit získal krásnou téměř bronzovou barvu, takže další zlepšovák i úspora času a energie, protože se to upeklo během 5ti minut. Ještě, že jsem takhle nepřipekla oběd, to by mi dal manžel kapky... :lol:

Kpt.KL píše:.......V té době měly ve výzbroji absolutní prioritu lodě první kategorie (first rates), řada lodí druhé kategorie jako RK - ano, musíte se smířit s tím, že RK byla béčko :wink: - o lodích nižších kategorií nemluvě - měla často neskutečný mišmaš děl různých kalibrů a délek, včetně děl cizích - kromě holandských např. švédské, zkrátka každý pes, jiná ves. .....


Tak to mi neva, já bych si chtěla postupně postavit celou "abecedu". Akorát musím najít nějaký šetrný způsob, jak na to připravit své spolubydlící, páč už teď to u nás doma vypadá spíš jako v přístavu nebo loděnici....A ta svěrací kazajka pana Chocholouška by mi fakt moc neslušela. :)
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 27 led 2019, 17:00

lond-vel_.jpg

Již dříve zmiňovaná anglická řadová loď LONDON druhé kategorie (second rate), je velikostí a výzbrojí podobná RK. Byla postavena v roce 1656, do aktivní služby zařazena v r. 1657. V roce 1665 se po explozi potopila v ústí Temže. Z vraku bylo vytaženo mnoho artefaktů, na webu je bohužel jen něco málo. Některé z těchto artefaktů využijete pro model RK, jako např. lafety děl.

Na kresbě Willema van de Velde vidíte různé detaily, např.:
- levotočivé kotevní lano
- na středolodí dodatečné dřevěné sloupky s lanem pro napnutí červené plachtoviny, která je stažená nahoru
- zastřešení velitelské paluby
- železné sloupky nad stávajícím zábradlím velitelské paluby pro lano (je vidět) k zavěšení dodatečné krycí plachtoviny proti střelám z mušket
- na záďové palubě dodatečné dřevěné sloupky nad nízkým zábradlím pro červenou plachtovinu

Srovnání některých údajů HMS LONDON a RK (délka kýlu x šířka x výška podpalubního prostoru):
LONDON: 123,5 x 41,0 x 16,5 stop; tonáž 1104 tun bm; nominálně 76 děl (1666)
R.KATH.: 124,0 x 41,0 x 17,7 stop; tonáž 1108 tun bm; nominálně 76 děl (1666)


V příspěvcích věnovaných dělostřelecké výzbroji anglických lodí cca z let 1660-1672 byly zmíněny dobové dokumenty - inventární seznamy děl floty nebo soupisy děl jednotlivých lodí - zde pro zajímavost ukázka jednoho takového dobového dokumentu, soupisu děl HMS LONDON z 13. října 1657, původní výzbroj, s uvedením váhy jednotlivých děl:

lon-dela-1657_.jpg

Dolní paluba:
12 x cannon-of-7 fortified (sedmipalcový zesílený kanón, 42 liberní)
12 x demi-cannon fortified (zesílený půlkanón, 32 lb)

Střední (druhá) paluba:
18 x culverin fortified (zesílená kulverina, 18 lb)
6 x culverin drake (odlehčená kulverina - drak, 18 lb)

Horní paluba:
8 x demi-culverin fortified (zesílená půlkulverina, 9 lb)
4 x culverin cutts (krátká kulverina, 18 lb)
2 x demi-culverin cutts (krátká půlkulverina, 9 lb)
4 x saker (5,25 lb)

Jak je ze soupisu děl patrné, mají děla stejného kalibru různou váhu - děla byla nejen různých délek, ale také hlavně stejného kalibru a stejné délky se mohly lišit o desítky kilogramů. V tomto seznamu nejsou délky hlavní bohužel uvedeny.

Váha děl je uvedena v anglických jednotkách té doby: hundredweights-quarters-pounds (centnýř/cent-kvarta-libra). Můžeme porovnat např. nejtěžší a nejlehčí zesílenou kulverinu (culverin fortified) ze střední paluby: 37-3-15 = 1925 kg a 30-0-09 = 1528 kg. Rozdíl činí 397 kg, což ukazuje na rozdílné délky hlavní.

V případě váhového rozdílu mezi děly stejného kalibru a délky, tyto byly způsobeny především různými tvary forem pro odlévání hlavní - v té době neexistoval jednotný tvar, ale každá slévárna měla vlastní, individuální. Ke sjednocení tvarů hlavní došlo až v 18. století.

1 hundredweight (cwt) = 50,80 kg
1 quarter (qr) = 12,70 kg
1 pound (lb) = 0,4536 kg
Naposledy upravil Kpt.KL dne 27 led 2019, 17:17, celkově upraveno 2
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 27 led 2019, 17:04

DORIS píše:
Kpt.KL píše:.......V té době měly ve výzbroji absolutní prioritu lodě první kategorie (first rates), řada lodí druhé kategorie jako RK - ano, musíte se smířit s tím, že RK byla béčko :wink: - o lodích nižších kategorií nemluvě - měla často neskutečný mišmaš děl různých kalibrů a délek, včetně děl cizích - kromě holandských např. švédské, zkrátka každý pes, jiná ves. .....


Tak to mi neva, já bych si chtěla postupně postavit celou "abecedu". Akorát musím najít nějaký šetrný způsob, jak na to připravit své spolubydlící, páč už teď to u nás doma vypadá spíš jako v přístavu nebo loděnici....A ta svěrací kazajka pana Chocholouška by mi fakt moc neslušela. :)


No, jedna z možností je vyšoupnout manžela do nejbližší ubytovny a pro modely zabrat další pokoje. Manžel může do přístavu dojíždět jen na jídlo, pouze o víkendu :lol:
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 27 led 2019, 18:35

Vynikající podklady a náměty pro realističtější provedení RK, moc Vám děkuji, Kapitáne. Budu pilně studovat.

Jj, levotočivá kotevní lana již mám zafixována ze stavby SoS, určitě je takto zhotovím i pro RK včetně správného odstínu. Mimochodem i v tomhle se pan Cajthaml řádně sekl, i když sice na straně 240 píše, že kotevní lana byla levotočivá, ale o stránku dříve má na obrázku 259 b) a c) pravotočivá. :o
Cajthaml kotevní lana a uzly.jpg



Kpt.KL píše:
DORIS píše:
.... Akorát musím najít nějaký šetrný způsob, jak na to připravit své spolubydlící, páč už teď to u nás doma vypadá spíš jako v přístavu nebo loděnici........


No, jedna z možností je vyšoupnout manžela do nejbližší ubytovny a pro modely zabrat další pokoje. Manžel může do přístavu dojíždět jen na jídlo, pouze o víkendu :lol:


Joj, ten by protestoval jako střela, kterou bych chtěla narvat do dělové hlavně zhotovené dle instrukcí pana Cajthamla, kdy průměr vrtání by měl být roven průměru dělové koule. :D

*******************

Na dělových hlavních jsem dokončila první i druhé zesílení. Rozvrstvení fotopapíru bylo problematické, ale podařilo se mi najít podobně hladký papír s menší gramáží a ten se ukázal jako ideální.

2.jpg
1.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 27 led 2019, 19:24

Obrázek
https://en.wikipedia.org/wiki/File:CatherineofBraganza1.jpg

Královna Kateřina, jejíž jméno loď nese, je - soudě podle výrazu ve tváři - s postupem stavby spokojená.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod klimi » 27 led 2019, 20:31

Ahoj Doris, opravdu úchvatné dílo, máš můj obdiv za neutuchající chuť postavit co nejpřesnější a historicky odpovídající model [-o< těžko se to dá slovy popsat, jednoduše skvost! Přeji ti hodně zdaru!
klimi
 
Příspěvky: 433
Registrován: 04 úno 2013, 12:56
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 28 led 2019, 15:58

Kpt.KL píše:....Královna Kateřina, jejíž jméno loď nese, je - soudě podle výrazu ve tváři - s postupem stavby spokojená.


To je moc dobře, že je královna spokojená, "mistra loďařského" to určitě potěší. Ovšem je třeba mít stále na paměti i přísný pohled Jeho Výsosti, krále Karla II, přeci jen se v lodích vyzná. :wink:
Charles_II_by_John_Michael_Wright.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Char ... Wright.jpg

Mimochodem ten nádherný obraz s portrétem královny Kateřiny https://www.historyofroyalwomen.com/cat ... ten-queen/ byl pro mne inspirací při modelování její sochy, která dominuje zádi RK.

25.jpg


Holt, krásná královna i žena, tak jsem si na práci dala řádně záležet, byť tehdy mi vyšla pěkně až na druhý pokus.

klimi píše:Ahoj Doris, opravdu úchvatné dílo, máš můj obdiv za neutuchající chuť postavit co nejpřesnější a historicky odpovídající model těžko se to dá slovy popsat, jednoduše skvost! Přeji ti hodně zdaru!


Ahoj Klimi a velice děkuji za milá slova a uznání. Možnost přiblížit model RK co nejvíce skutečnosti je úžasná příležitost - dává modelaření zcela nový rozměr a pro mne je to i smysluplnější a zajímavější práce. Líbí se mi, jak vědci i archeologové odkrývají pravdu a snaží se také rozluštit spoustu věcí i dosud nezodpovězených otázek.

*******************************

Dokončila jsem jednotlivá okruží/astragaly a prstence na dělových hlavních - jsou zhotovený z velmi úzkých proužků fotopapírů různých gramáží. Nyní začnu s vrtáním a doplněním čepů.
1.jpg
4.jpg


Pomalu už také začínám s přípravou lafet, ty budou na dolní a stření palubě zjednodušené (bez koleček a doplňků, které by stejně nebyly vůbec vidět). Nicméně k prototypu již zhotoveného děla canno-of-seven budu dělat vzorovou lafetu se vším všudy a zároveň se budu snažit vychytat různé nedostatky své práce, které později mohu snadno eliminovat u jednotlivých typů lafet, jež budou použité na modelu.

Z vraku lodi HMS London mám k dispozici fotku lafety, kterou vytáhli archeologové - již dříve ji tady dával i Kapitán. Předpokládám, že takový typ lafet bude vhodný pro děla na dolní a případně i střední palubě RK.
london-vrak-1665.jpg


další fotky:
London lafeta.jpg
London lafeta2.jpg
London lafeta1.jpg


Pro zajímavost porovnejte, co doporučuje pro 17. ( ale zároveň i 18.) století pan Cajthaml:
23.jpg


Hmm, no a zase ti zatracení archeologové, kteří si nedají pokoj a vytahují z moře naprosto odlišné předměty, než doporučuje tahle příručka pro stavbu dokonalých modelů. :?

O existenci blokových lafet ani nemluvě.... 8-)
Lafeta_smykaci bloky_Tower_small.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 29 led 2019, 10:41

Pro Doris

Z hlediska realistického provedení bude nepochybně lepší dělat lafety na modelu RK podle dobových podkladů a archeologických nálezů, plánů podle Caruany a Endsora, než podle Cajthamla. Lafeta z HMS LONDON 1657, potopené v r. 1665:
Obrázek
https://pascoearchaeology.files.wordpress.com/2017/02/img_0601.jpg


Dobový obrázek, doprovázející soupis děl na HMS LONDON, výše zmiňované lodi z r. 1657. Účelem kresby bylo představit konstrukci vyztužení trupu lodi. Děla jsou nakreslená poněkud hrubě, nicméně blokové lafety jsou jasně patrné.
lon-laf_.jpg
https://www.rct.uk/sites/default/files/collection-online/6/0/498610-1418048055.jpg



Anglická bloková lafeta z konce 16. století, z období vlády královny Alžběty I. - čtyřliberní minion, malé dělo kulverinového typu, lafeta je přesnou replikou nálezu:
Obrázek
http://www.horsmonden.co.uk/history/furnace/minion-cannon-sluis-the-netherlands/

Blokových lafet lodních děl, které se používaly od 16. do 19. století, se zachovalo více, vystaveny jsou repliky podle dobových nálezů, zmiňoval jsem např. v tomto příspěvku:
https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=110763&start=480#p2117970


Anglická lodní bloková lafeta a železné dělo, vzor vyráběný po roce 1680:
https://collections.royalarmouries.org/object/rac-object-2951.html


Blokové lafety používali např. také Dánové:
https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=110763&start=480#p2118007
https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=110763&start=480#p2118004


Nejen na anglických lafetách 17. stol. byla kolečka na nápravách zajištěna kolíky či klíny kolmo k loži (nebo skoro kolmo), nikoli výrazně šikmo, jak je zobrazeno na obr. 267 na str. 247 Cajthamlovy příručky pro stavbu skutečných lodí a jejich dokonalých modelů. Jak jsem již zmiňoval dříve, ani jedna z oněch tří lafet v Cajthamlově knize není správně. Mne by např. také zajímalo, co pan Cajthaml myslel tím, že kolečka byla okovaná (str. 246) - co já vím, tak okovaná kolečka měly lafety pozemních děl (pevnostní, polní, obléhací...). V námořních muzeích lodní děla s okovanými kolečky nejsou, odborná literatura se o ničem takovém nezmiňuje...
Obrázek

V námořních muzeích je vystaveno nebo uloženo v depozitářích mnoho dobových lafet, dochovala se řada dobových dokumentů, včetně předpisů pro konstrukci lafet, řada plánků skutečných lodních lafet byla publikována v odborné literatuře (knihy, časopisy) - jenže to by se pan Mondfeld musel obtěžovat solidním výzkumem a udělat pro modeláře pořádné plánky realistických lafet. Pan Cajthaml jen obšvihnul chybné lafety od Mondfelda. Mj. na lodních lafetách 17. a 18. století nebyla dřevěná příčka na okraji, jak uvádí Cajthaml, ale pod čepem děla - viz např.:

Plán holandských lafet z r. 1665 podle archeologických nálezů, rekonstrukce O. Blom pro válečnou loď DE 7 PROVINCIEN. Příčka lafety je pod čepy hlavní, kolíky/klíny na kolečkách jsou kolmo k loži:
Obrázek
http://www.otteblom.nl/tekeningen/

Francouzská lafeta z r. 1680 (zde jsou kolíky/klíny zajištění koleček šikmo):
Obrázek
http://gerard.delacroix.pagesperso-orange.fr/technique/48.htm

VASA 1626
https://digitaltmuseum.se/011024617834/lavetthjul/media?slide=2

Na vnitřní straně bočnic lafet z VASY je jasně vidět umístění příčky přímo pod čepy hlavně:
https://digitaltmuseum.se/021026857549/lavettsida/media?slide=4
https://digitaltmuseum.se/011024611322/lavettsida/media?slide=3


Lafety švédské lodi VASA z r. 1626 jsou tedy poněkud odlišné, než plánek kontinentální lafety v Cajthamlově knize (obr. 267a, str. 247):
Obrázek
https://i.pinimg.com/736x/6f/96/66/6f96668bca8b2a3620b0835e9bd3a898.jpg

https://digitaltmuseum.se/011024617834/lavetthjul

http://galenf.com/sweden/vasa17.jpg

http://travel-cam.net/img/art_opis/82-051.jpg

http://www.thehistoryblog.com/wp-content/uploads/2014/10/Three-bronze-cannons-in-the-Vasa-warship-museum.jpg

https://c8.alamy.com/comp/G0AYJ6/row-of-canon-in-the-vasa-museum-stockholm-sweden-G0AYJ6.jpg

https://sites.google.com/site/clayton707/1-10-scale-vasa-artillery


Malá anglická děla 17. stol. dřevěné příčky pod čepy neměla, větší kalibry ano.
Naposledy upravil Kpt.KL dne 01 úno 2019, 15:20, celkově upraveno 7
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 29 led 2019, 12:43

Zdravím Kapitáne,

přesně tak, při stejné práci lze udělat lafety velmi realisticky na základně relevantních a podložených podkladů, místo toho, abych ztrácela čas s univerzální "bižuterii" nemající se skutečností nic společného.
Děkuji Vám také za mnoho zajímavostí ze světa skutečný lodí a provedení jejich lafet. Je moc dobře, že upozorňujete i na správnou pozici klínů/kolíků zajišťujících kolečka na nápravách lafet. Tohle je další z věcí, která mi dříve unikala, neboť na základě chybných informací z "odborné " literatury či modelářských plánů, jsem je dělala špatně. Nyní budu mít příležitost se na takové detaily zaměřit a udělat je mnohem přesněji.


Dokončila jsem nejmohutnější dělové hlavně (cannon-of-7), ještě mne ale čekají drobné korekce nepřesností, kterých jsem si všimla, a následně papír "proměním" v bronz za pomocí kombinace různých barev a vhodné patinace. Na fotkách jsou všechna děla zkusmo umístěná do střílen na levoboku RK; samozřejmě polovina z nich bude po dokončení na pravoboku v těchto střílnách:
_RK-Vale-dela-EDIT_.jpg

viewtopic.php?f=177&t=110763&start=855#p2185603

2.jpg
6.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod kopape » 29 led 2019, 12:48

Od mé poslední návštěvy opět úžasné pokoukání na Tvoji zručnost [-o< [-o< [-o< !
Postaveno: Grosse jacht 1678 Můj web : Historické plachetnice
Janita 18.stol.
Golden Hind 1570
Jadran 1933
Uživatelský avatar
kopape
 
Příspěvky: 548
Registrován: 11 kvě 2008, 17:37
Bydliště: Navi studio Plzeň
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 29 led 2019, 15:48

Kopape: Moc děkuji z pochvalu, snažím se, jak nejlépe to umím. Ono pořád je co zlepšovat, tak je alespoň motivace zkoušet a hledat nové cestičky, jak na to. 8-)

Pro Kapitána: Už opět pilně studuji nové informace a nestačím vycházet z údivu, kolik dalších užitečných i zajímavých věcí se člověk může naučit. Je to paráda a moc Vám za vše děkuji. ;-I
Nyní zrovna čekám, než mi zaschne barva na dělových hlavních, abych mohla začít s jejich ztmavením pomocí washe. Tak mohu v klidu promýšlet, jak nejvhodněji zhotovím lafety pro RK. I zde by to mohl být hezký posun k realitě i lepšímu řemeslnému provedení, než jaké jsem dosud na modelech dělala.
Pod modely velkých plachetnic v "přístavu" mám ještě poměrně slušný kousek místa, kde mám nyní na poličce vystavené bitevní lidě z WW2, nicméně napadlo mne do budoucna tam dát makety dokonale provedených děl i různých prvků lodní výstroje k daným lodím, avšak zhotovila bych je ve větším měřítku. Na základě tolika disponibilních podkladů je to docela zajímavá výzva.

2.jpg
5.jpg
3.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 29 led 2019, 16:51

Opět parádní práce, Doris. =D> A neskutečné znalosti kapitána. Díky za ně. :)
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 60 z 108 • 1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 108

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY