Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, DOKONČENO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 55 z 108 • 1 ... 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 ... 108
  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 09 led 2019, 16:02

Zdravím Vás,
předně děkuji za slova uznání, velice si toho vážím.

Zároveň je dobře, že se ptáte na trvanlivost materiálů, které používám, neboť by to mohlo zajímat i další kolegy. Celá řada lidí u nás i v zahraničí používá moji technologii úpravy povrchu pomocí samolepících fólií a než jsem s tím přišla veřejně, samozřejmě jsem už s tímto materiálem měla letité zkušenosti, a to nejen na modelech.

V zásadě jsou důležité tři aspekty vztahující se k trvanlivosti a neměnnosti vzhledu fólií:

1) používání kvalitních výrobků od osvědčených výrobců ( kupříkladu D-C- FIX nebo Alkor)
2) dokonalá a velmi pečlivá příprava podkladu, na který se fólie budou lepit (podkladová barva/primer, usilovat o co nejhladší povrch - často ho finálně brousím vodním smirkem se zrnitostí 2000 ale i jemnějším, a samozřejmě dobře odmastit před nalepením fólií )
3) při lepení vše důkladně prohřát - to přinese výrazné zlepšení adheze lepidla a také tvárnosti fólií; ve finále přelakovat lakem určeným na plasty (mnou oblíbený TS-80 pro matný povrch, nebo TS-13 pro lesklý, obojí Tamiya), nakonec povrch uzavřít kvalitním voskem (kupříkladu karnauba)

Interiér
Pomocí polepu z fólií se renovují různé druhy nábytku v domácnostech, dělala jsem kompletní renovaci kuchyňské linky (před cca 20 léty a všech dveří včetně zárubní, které máme doma - zhruba před 15 léty). Dodnes je vše jako nové, pouze povrch je místy od častého doteku trochu vyleštěn například kolem klik.

Exteriér
S fóliemi jsme dělali kupříkladu reklamní polepy na autech, tam je životnost kolem 5-10let, ale u špičkových protekčních fólií (jsou čiré), jimiž se polepují zpravidla drahá luxusní auta kvůli eliminaci poškození laku od kamínků a dalších provozních vlivů + mají slušné zacházení (žádní kartáčové myčky, pH neutrální chemie k mytí aj.), je trvanlivost i v desítkách let.
Fólie máme přes 20 let například na garážových vratech, kde ani po této době nejsou patrné nějaké nežádoucí změny, pouze s místech spojů je znát, že se ten materiál nepatrně srazil. Na druhou stranu lze tuto vlastnost využít při plaňkování a naznačení spojů na obšívce lodních modelů, protože po naříznutí se během pár týdnů spáry samy vytvoří a já mám o to jednodušší práci.

Extrémní zátěž a folie
Experimentuji ráda v oblasti stylingu na skutečných autech, kde jsem si například udělala polep palubní desky a dokonce i některých částí v motorovém prostoru. Jsou tam extrémní teploty a věřte nebo ne, ty fólie to vydržely. Na Mazdě 6 to bylo aplikováno před 12 léty na Nissanu Primera to bude kolem 18-19let.
Interiér v Mazdě 6 před úpravou:
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 1886_1.jpg
Po:
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 86_067.jpg
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 1886_8.jpg

Zrcadlovou fólií polepená nádobka kapaliny posilovače řízení v motorovém prostoru Primery - foceno po cca 18 létech od aplikace fólie, auto má najeto přes půl milionu km:
http://www.nissanclub.cz/graphics/owner ... mtank2.jpg
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 61-new.jpg
http://www.mazdaclub.cz/graphics/owners ... 270150.jpg

Takže když se vrátím k modelům, které nejsou vystaveny žádným extrémním podmínkám a jsou v čistém a suchém prostředí, je životnost fólií v horizontu desítek let prakticky neomezená. Osobně bych se tohoto materiálu vůbec nebála.

Ad modurit
Nejstarší výtvory, které ještě mám, mají cca 30 let a až na drobná mechanická poškození jsou v pořádku. Ty, které byly vytvrzené vařením, jsou křehčí a měly tendenci se rozdrolit, ale pokud se hmota upeče, vydrží bez problému. Navíc zůstává mírně pružná a opětovným nahřátím (například teplým vzduchem)se tato vlastnost dočasně zvýrazní a je možné hotové předměty dodatečně vytvarovat dle potřeby.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Stanley » 09 led 2019, 16:47

tak ten motor je luxusní ! :shock: Kdyz vidim fotky Vasich lodi, nevim jestli bych se nemel stydet za ty sve, ale u motoru auta je to stoprocentni ! :-#
Stanley
 
Příspěvky: 121
Registrován: 13 dub 2010, 10:14
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 09 led 2019, 17:31

Stanley: Děkuji, mám radost, že se Vám má práce líbí. Primera je srdcovka a moje první auto. Nad její renovací jsem strávila 3 roky. Nyní má 27let a přes půl milionu km na kontě. Tady je i pár fotek, v jakém stavu byla po koupi: http://www.mazdaclub.cz/vozidlo/mazda-ne-mazda-9004 Až na pár vylepšení se snažím zachovat originalitu a hlavně 100% funkčnost techniky, protože s ní moc ráda jezdím. Na STK nás vždy pochválí. :)

No a plachetnice jsou mojí velkou srdcovkou. Nejen v modelové podobě, ale hlavně mne baví svět skutečných lodí, kde bych si chtěla co nejvíc rozšířit vědomostní obzory - o jejich historii, kariéře, konstrukci a také posádce aj. A třeba se jednou na pořádné plachetnici i plavit a vše si vyzkoušet.

Pokračuji s úpravou zádi, kde byly čtyři otevřené střílny. Vzhledem k původním podkladům, kdy jsem vycházela z konstrukce novější lodi HMS Sussex (1693), jsem musela udělat řadu modifikací, abych se víc přiblížila tvaru i konstrukci RK kolem roku 1670. Rozhodla jsem se srovnat výšku střílen na zádi, aby navazovaly na ty boční, a tuto sekci modelu jsem kompletně předělala - většina ozdob šla dolů a původní plaňkování bylo sníženo o cca 1mm. Na toto jsem nalepila nový díl, vylepšila ozdobné lišty a nyní si jdu nastudovat kování poklopů střílen, které tam teprve umístím a budou zavřené.

Po odstrojení:
1.jpg
2.jpg


Dopasování nového dílu:
3.jpg
4.jpg


Hotovo, vylepšeny ozdobné lišty a připraveno pro umístění poklopů střílen:
6.jpg
7.jpg
8.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod slavkoss » 09 led 2019, 18:15

nadherna robota,ako vzdy, len ked na to pozriem a potom pozriem svoje vytvory tak asi zacnem skladat lego...
dovolujem si vas vyhkasit za kralovnu tohoto modelfora.
slavkoss
 
Příspěvky: 1759
Registrován: 30 led 2008, 14:43
Bydliště: Žabokreky
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 09 led 2019, 22:28

To slavkoss: Děkuji za milá slova, ale je tu spousta dalších šikovných lidiček a každý máme svůj osobitý styl práce. Mimochodem, kdybyste viděl mé starší výtvory... Asi bych tu měla dát pár fotek, co jsem kdysi páchala za šílenosti. ](*,) Prostě no comment.

Prošla jsem si podklady a kování poklopů zhotovila dle HMS Prince 1670 - předpokládám, že na RK mohly být podobné nebo dokonce i stejné. Různé tvary kování a změny v průběhu let jsou zachyceny například ve Franklinově knize Navy Board Ship Models 1650-1750:
30.jpg


Modelové provedení

20.jpg
22.jpg
24.jpg
25.jpg
26.jpg
28.jpg


Ještě bude třeba doplnit lana, která sloužila k otevření poklopů.

Mimochodem, přečetla jsem si těch několik málo stránek o výzbroji v knize pana Cajthamla a zarazilo mne mnoho věcí, které tam uvádí. Přikládám níže pro kolegy, kteří mi psali, abych upozornila na konkrétní nesrovnalosti:
cajthaml střílny.jpg


V knize kupříkladu není vůbec uvedeno, že existovaly i kruhové poklopy střílen - viz například Sophia Amalia:
https://www.modelships.de/Museums_and_r ... G_2657.jpg
https://www.modelships.de/Museums_and_r ... Amalia.htm
Pan Cajthaml naopak kategoricky tvrdí, že kruhové střílny poklopy prostě neměly. :o
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Bonaventura_002 » 10 led 2019, 00:06

Táto loď je pravdepodobne nepodarok (mám na mysli Sophiu Amaliu). Všimnite si koľko je tam uvazových kolíkov a .. nemali by tam byť prakticky žiadne :-)
Bonaventura_002
 
Příspěvky: 7
Registrován: 21 říj 2018, 10:19
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 10 led 2019, 01:06

Bonaventura_002 píše:Táto loď je pravdepodobne nepodarok (mám na mysli Sophiu Amaliu). Všimnite si koľko je tam uvazových kolíkov a .. nemali by tam byť prakticky žiadne :-)


Takže máš určitě k dispozici přesné dobové plány této lodi, když píšeš, že ten model je "nepodarok", Bonaventuro. Buď tedy tak laskav a předlož nám jasný důkaz, jak to má být správně. Moc mne to zajímá a ráda se dozvím o této lodi více informací z primárního zdroje.

A kromě toho, stále marně čekám na Tvou fundovanou odpověď, jak je to s tou nepraktičností vázání lanoví přímo k zábradlí? Tvoji reakci ve VVINGově vlákně:
Bonaventura_002 píše: Nechajme to radšej tak
nepovažuji za seriózní odpověď i s ohledem na to, že jsi tento způsob vázání lanoví přímo odsuzoval. Poděl se tedy s námi o své praktické zkušenosti. Zajisté to uvítá mnoho lidí. :wink:
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod bromep » 10 led 2019, 08:53

Děkuji za vyčerpávající odpověď a žasnu nad Vaší prací s fóliemi - vživotě by mě nenapadlo z fotky, že ty součásti auta jsou polepené. Fakt pecka. Co se týká trvanlivosti, měl jsem na mysli spíše dlouhodobou. Vím, že Vás, ani mě nemusí nijak znepokojovat . Mé úvahy a pochybnosti (profesionální deformace :P) vytanou vždy, když koukám na model starý 350 let a vím, že takový tady bude do kolapsu lidstva. 20 - 30 leté zkušenosti jsou proti tomu nic a i kdybychom při umělém "zestařování" v extrémních podmínkách v kabině nebo motoru auta připočítali 60 let, pořád je to 1 lidský život. Prostě nějak si nedovedu představit, že ta Vaše dílka by tu měla nevydržet pro další a další generace. Jsou to muzejní kousky a někdy bych to chtěl vidět naživo. Možná ani nevíte, jakou jste inspirací a motorem. Po delší době nečinnosti stačí kouknout sem do fóra na Vaše pokroky a dostanu takovej kopanec, že jde vše stranou a musím pokročit na modelu. Díky (:) [-o<
bromep
 
Příspěvky: 74
Registrován: 06 říj 2015, 20:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Milan Kuliffay » 10 led 2019, 09:04

Ak môžem použiť terminológiu z kultúry, kde sa udeľuje titul zaslúžilý alebo národný umelec, tak Doris by si za svoje fantastické diela zaslúžila titul "Národný modelár". [-o< [-o< [-o< [-o< [-o<
IJN Katori 1941 1:700 --- MS kat.C 2023 - bronz / MČR 2021 - 1.miesto / MMS 2022 - bronz / MČR kat.C 2022 - silver
IJN Shoho 1942 1:700 --- MS kat.C 2016 - gold / MČR 2016 - gold / MMS 2016 - bronz, 2017 - gold / MČR kat.C 2025 - gold
IJN Amagi 1945 1:700 --- MS kat.C 2014 - silver / MČR 2014 - gold / MMS 2014 - gold
Uživatelský avatar
Milan Kuliffay
 
Příspěvky: 1898
Registrován: 13 čer 2011, 19:16
Bydliště: Stupava, Slovensko
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 10 led 2019, 09:25

Bromep: Nemáte zač. K fóliím jsem se v rámci modelaření dostala právě s ohledem na životnost papírových vystřihovánek, které rychle degradovaly - barevný potisk během pár let vybledl. Vím, že polepy vystřihovánek fóliemi nebo jejich přebarvení jsou proti pravidlům modelářských soutěží, ale na ty já už nejezdím a tudíž mám v provedení modelů volné ruce. Myslím, že dost také záleží na prostředí, kde jsou modely umístěné. Doma jsem si vyškemrala jednu místnost, kde mám skoro všechny modely lodí ( je jich už přes 40) vystaveny, je to dokonale čisté a suché prostředí s minimem pohybu a tím pádem není problém ani s prašností. Mohou se na ně chodit dívat i přátelé a seriózní zájemci, takže pokud byste měl i Vy chuť udělat si k nám výlet, ráda Vám svůj "přístav" ukážu naživo. :wink:

Mimochodem i já velice obdivuji Vaši precizní práci a realistické provedení modelu Wappen von Hamburk a těší mne, že opět pokračujete. Přeji Vám, ať model zdárně dokončíte a budu se těšit na další modely ve Vašem podání.

Milan Kuliffay píše:Ak môžem použiť terminológiu z kultúry, kde sa udeľuje titul zaslúžilý alebo národný umelec, tak Doris by si za svoje fantastické diela zaslúžila titul "Národný modelár". ....


Ahoj Milane! Děkuji Ti za takové ocenění a milá slova, velice si toho vážím. [-o< Jak jsem už však napsala výše, je zde spousta šikovných lidí, kteří předvádějí neuvěřitelné kousky a jejich práce si právem zaslouží velký obdiv a uznání. I Tvé vymakané modely v malých měřítkách, které jsem měla mimochodem to potěšení vidět na vlastní oči, patří k absolutní špičce a já osobně bych to třeba tak parádně udělat nesvedla. Už v 1/350 mám pocit, že je to všechno mrňavé a nad ohýbáním leptů padají často vyjmenovaná slova, kór jak mi něco z toho vystřelí z pinzety a pak to musím hledat na koberci.... :)

Hodně mi pomohlo i tohle MF. Vzájemná konfrontace i rady od zkušenějších kolegů, jak udělat věci lépe, jsou neocenitelné a mohou práci člověka posunout mnohem dál, než kdyby byl na to sám. Velice si toho vážím a děkuji za to.
Naposledy upravil DORIS dne 10 led 2019, 09:52, celkově upraveno 1
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 10 led 2019, 09:47

Tak a jede se dál. Než se mi uzdraví ruce (trochu jsem si je vytunila při pádu na zledovatělých schodech) a budu moci pokračovat s jemnými doplňky z moduritu, začnu s přípravou děl, abych mohla uzavřít paluby. Nejprve zhotovím " prototypy" na základě dostupných informací a až se vše dopiluje, začnu s hromadnou výrobou. Děla uvnitř modelu budou o něco zjednodušená. Chtěla bych v maximální možné míře zachovat provedení, které by odpovídalo dobovým pramenům.

Nestavím sice pirátskou loď, ale tenhle obrázek mne docela pobavil 8-) :
48376515_1970679463029454_8467406085647499264_n.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 10 led 2019, 10:41

Zdravím Doris, ten obrázek nemá chybu,taky mě pobavil. :lol: No, děla mě v nebližší době čekají taky (stavím model španělské fregaty Mercedes), ale určitě jich tam nebudu mít tolik jako ty. Moc se mi do nich ale nechce, nevím, jestli nedostane přednost plaňkování trupu. Jinak přeji brzké uzdravení. :)
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod mmaacc » 10 led 2019, 11:47

také přeji brzké uzdravení a už žádné tunění rukou :-)
To muselo dát ale práce, a přitom taková blbost.
Uživatelský avatar
mmaacc
 
Příspěvky: 1090
Registrován: 08 dub 2013, 13:06
Bydliště: Olomouc
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod kopape » 10 led 2019, 12:40

Přeji brzké uzdravení ať se zas máme na co těšit.
Postaveno: Grosse jacht 1678 Můj web : Historické plachetnice
Janita 18.stol.
Golden Hind 1570
Jadran 1933
Uživatelský avatar
kopape
 
Příspěvky: 548
Registrován: 11 kvě 2008, 17:37
Bydliště: Navi studio Plzeň
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 10 led 2019, 19:37

vel1_prid_sop_am-ED_.jpg

Pro zajímavost - kulaté poklopy dělových střílen na přídi dánské lodi SOPHIA AMALIA, spuštěné na vodu v r. 1650; dobová kresba Willem van de Velde starší (1611-1693), nedatovaná, asi z r. 1658, kdy dánské lodi připluly do Nizozemí. Bohužel tato kresba - byť od vynikajícího malíře, který loď viděl na vlastní oči - je v hrubém rozporu s Cajthamlovou knihou pro stavbu dokonalých modelů lodí. Existují další van de Veldeho kresby této lodi (z boku a od zádi) a v dánském muzeu mají velký obraz, barevnou olejomalbu z r. 1651 od malíře Villuma Hornbolta. Při rekonstrukci výzdoby modelu lodi v dánském muzeu vycházeli z těchto dobových kreseb a obrazů. Loď v Dánsku postavil anglický loďař James Robbins, který se inspiroval konstrukcí anglického trojpalubníku SOVEREIGN OF THE SEAS z r. 1637.


Také Angličané dělali - v rozporu s Cajthamlem - na dělových střílnách kulaté poklopy - zde např. anglická válečná loď z doby Cromwellovy republiky (Commonwealth), asi LEOPARD z r. 1659, dobová kresba Willem van de Velde:
vel1-asi-leopd-1659-ED_.jpg


A ještě dodatek k předchozím příspěvkům o červené plachtovině a ochraně posádky na palubách v bitvě - vše popsané nejlépe ukazuje tato kresba:
velde-eendracht-psbow-ED_.jpg


HMS PRINCE ROYAL, kresba Willem van de Velde, asi 1665 nebo 1666 - dobře jsou vidět zvýšené sloupky pro ochrannou plachtovinu na přídi a na boku velitelské paluby.
velde1-royal-prince-ED_.jpg

Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 55 z 108 • 1 ... 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 ... 108

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY